منو
دیجیتال نومد (Digital nomad)؛ سبک جدید از زندگی و سفر

دیجیتال نومد (Digital nomad)؛ سبک جدید از زندگی و سفر

1403/04/13

دیجیتال نومد چیست؟

دیجیتال نومد (Digital nomad) سبکی از زندگی است که فرد هم‌زمان با سفر به مناطق مختلف، کار هم می‌کند. برخلاف گردشگری سنتی، با دیجیتال نومد می‌توان هزینه‌های سفر را از راه داشتن یک شغل، تأمین کرد. حیطه شغلی این افراد نیز به گونه‌ای است که معمولاً با یک لپ‌تاپ و از طریق اینترنت، وظایف شغلی خود را انجام می‌دهند.

احتمالاً اکنون این تصور در ذهن شما ایجاد می‌شود که دیجیتال نومد در واقع همان فریلنسری است؛ در حالی که این‌طور نیست. یک فریلنسر معمولاً در خانه کار می‌کند و کلیه امکانات لازم را در دسترس خود دارد؛ اما دیجیتال نومدها همیشه در سفر و کمپینگ در طبیعت هستند و وظایف شغلی خود را در سفر انجام می‌دهند. در ضمن امکانات دیجیتال نومدها نیز محدودتر از امکاناتی است که فریلنسرها در اختیار دارند.

مشاغل رایج برای دیجیتال نومد چیست؟

در دیجیتال نومد باید به سراغ مشاغلی رفت که در آن‌ها امکان دورکاری وجود دارد. شغل‌هایی که انجام آن‌ها تنها نیازمند شبکه اینترنت، لپ‌تاپ، دوربین عکاسی و تلفن هوشمند است، برای دیجیتال نومد مناسب خواهند بود. از جمله مشاغل رایج برای دیجیتال نومدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمات مشتری
  • بازاریابی
  • ادمین شبکه‌های اجتماعی
  • مدیریت سایت
  • طراحی
  • نویسندگی
  • ویراستاری
  • مترجمی
  • مشاغل مرتبط با IT
  • توسعه نرم افزار
  • مدیریت پروژه
  • حسابداری
  • پذیرش و منابع انسانی

مزایا دیجیتال نومد

حال به یک سوال مهم می‌‌رسیم که فواید و مزایا دیجیتال نومد چیست؟ آنچه موجب می‌شود تا افراد مختلف این سبک از زندگی را انتخاب کنند، علاقه به سفر و تجربه‌های جدید است؛ اما دیجیتال نومد مزایا دیگری به شرح زیر هم دارد:

  • آشنایی با مردم: این سبک سفر، فرصت آشنایی با دیگر شهرها و روستاها و فرهنگ مردم محلی را فراهم می‌کند.
  • رشد خلاقیت: سفر و گشت‌وگذار موجب می‌شود تا خلاقیت شما شکوفا شده و ایده‌های خود را پرورش دهید.
  • آزادی شغلی بیشتر: شما می‌توانید پروژه‌های مختلف را انتخاب کرده و کار خود را در هر مکانی انجام دهید.
  • افزایش بهره‌وری: سفر، انگیزه شما برای کار کردن را افزایش می‌دهد و بهره‌وری شغلی بیشتری خواهید داشت.
  • سازگاری بیشتر: دیجیتال نومد این فرصت را به شما می‌دهد تا با محیط‌ها و افراد مختلف سازگار شوید.

معایب دیجیتال نومد

علاوه بر مزایا مختلف دیجیتال نومد، در مسیر دنبال کردن این سبک زندگی، موانعی نیز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به عنوان معایب دیجیتال نومد معرفی کرد:

  • تنهایی: زمانی که دائم در سفر باشید، از خانواده، دوستان و آشنایان خود دور شده و احساس تنهایی می‌کنید.
  • نبود درآمد ثابت: شرایط سفر شما تعیین می‌کند که چقدر کار کنید و به همین دلیل درآمد ثابتی ندارید.
  • پایدار نبودن شرایط کاری: مکان کار کردن و حتی نوع کار شما مدام تغییر می‌کند و باید خود را وفق دهید.

در ایران، دیجیتال نومدها با چالش‌های بیشتری روبه‌رو هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مشکلات اینترنت است. در محیط‌های طبیعی مانند جنگل و دشت و ساحل، به سختی می‌توان به اینترنت خوب و پر سرعت دسترسی داشت. همچنین این سبک زندگی در ایران، چندان شناخته شده نیست و اغلب افراد از آن اطلاعی ندارند که همین موضوع نیز به عنوان یک چالش مطرح می‌شود.

نکات مهمی که یک دیجیتال نومد باید بداند

اگر شما نیز قصد دارید تا به عنوان یک دیجیتال نومد راهی سفر شوید، ابتدا باید تمامی جوانب را مدنظر قرار دهید. در ادامه نکات مهمی را معرفی کرده‌ایم که به عنوان یک دیجیتال نومد باید به آن‌ها توجه کنید.

تعادل در کار و سفر را بیاموزید

اگر تصور می‌کنید که دیجیتال نومد به معنای یک تعطیلات جذاب و طولانی مدت است؛ در همین ابتدا این فکر را از خود دور کنید. شما به عنوان یک دیجیتال نومد باید بتوانید میان کار و تفریح خود تعادل ایجاد کنید. از سوی دیگر، شما باید با اصول کار آزاد آشنا شوید تا بتوانید با حجم معقولی از کار، درآمد سفر و زندگی خود را تأمین کنید.

در ابتدای مسیر، سفرهای ارزان‌تر را انتخاب کنید

از ابتدای شروع کار خود بدون شک نمی‌توانید درآمد بالایی کسب کنید؛ به ویژه زمانی که یک مهارت جدید را برای کسب درآمد یاد گرفته باشید. از سوی دیگر، هنوز با سبک زندگی دیجیتال نومد، هزینه‌ها و چالش‌های آن آشنایی ندارید. پس اگر در ابتدای مسیر دیجیتال نومد هستید، مقاصد ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر را انتخاب کنید؛ مثلاً سفر به اروپا برای یک دیجیتال نومد تازه‌کار، بدترین انتخاب است.

مهارت‌های شغلی خود را افزایش دهید

در اغلب مشاغل مناسب دیجیتال نومدها همچون برنامه‌نویسی، سئو سایت و... باید اطلاعات خود را مرتب به روز کرده و ارتقا دهید. از سوی دیگر، زمانی که دانش و مهارت‌های شما در یک زمینه شغلی افزایش می‌یابد؛ می‌توانید پروژه‌ها و فرصت‌های شغلی بهتری را به دست آورده و درآمد بیشتری کسب کنید.

پیش‌بینی بدترین شرایط را هم داشته باشید

دیجیتال نومد از دور، یک سبک جذاب زندگی و سفر به نظر می‌رسد؛ اما چالش‌های مختلفی نیز به همراه دارد. خود را برای بدترین شرایط ممکن آماده کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. مثلاً داشتن بیمه درمانی و مسافرتی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه ممکن است دچار بیماری، جراحت، تصادف و همچون مشکلاتی شوید.

بودجه بندی درست را بیاموزید

در طول سفر به عنوان یک دیجیتال نومد شما باید درآمد و هزینه‌های خود را مدیریت کنید. مثلاً غذا خوردن در رستوران‌های لوکس یا اقامت در هتل‌های ۵ ستاره، اشتراک باشگاه و... هزینه‌های غیرضروری برای شما است که باید این هزینه‌ها را کاهش دهید. همیشه پول خود را برای هزینه‌های ضروری و مشکلات احتمالی نگه دارید و آن را بیهوده خرج کنید. البته نگران نباشید؛ شما پس از مدتی مطابق تجربه، خواهید آموخت که باید پول خود را چگونه صرف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که دیجیتال نومد چیست و برای قدم گذاشتن در این مسیر باید چگونه آماده شویم؟ برای شما به عنوان یک دیجیتال نومد مهم‌ترین نکته، داشتن برنامه‌ریزی اصولی است و باید به شرایط و نیازهای خود مانند درآمد، محل اقامت (کمپر، هتل، گلمپینگ و...)، غذا و... فکر کنید و برای رفع این نیازها، اقدامات لازم را انجام دهید. برای بسیاری از افراد، قدم گذاشتن در مسیر دیجیتال نومد مانند یک رویا است؛ اما اگر شما نیز رویای آن را دارید، فرصت را از دست ندهید!

سوالات متداول

دیجیتال نومد چیست؟

دیجیتال نومد سبکی از سفر و زندگی است که فرد در هنگام سفر کار کرده و هزینه‌های خود را تأمین می‌کند. مشاغل دیجیتال نومدها نیز به صورت دورکاری و فریلنسری است.

چه مشاغلی برای دیجیتال نومد مناسب است؟

از جمله بهترین مشاغل برای دیجیتال نومد می‌توان به خدمات مشتری، بازاریابی، ادمین شبکه‌های اجتماعی، مدیریت سایت، طراحی، نویسندگی، ویراستاری، مترجمی، مشاغل مرتبط با IT، مدیریت پروژه و... اشاره کرد که امکان انجام آن‌ها به صورت دورکاری وجود دارد.

آیا می‌توان ویزا دیجیتال نومد دریافت کرد؟

ویزای دیجیتال نومد به شما این امکان را می‌دهد تا به کشورهای مختلف به عنوان یک دیجیتال نومد سفر کنید. این ویزا در واقع همان ویزای دورکاری است که دریافت آن به شرایط خاصی نیاز دارد. مثلاً اینکه حقوق شما باید بیش از حقوق پایه در کشور موردنظر باشد. از جمله کشورهایی که این ویزا را صادر می‌کنند، می‌توان به آلمان، کاستاریکا، کرواسی، پرتغال، جمهوری چک، امارات، اسپانیا و... اشاره کرد.




1403/04/13

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن