منو
نکات مهمی که برای کمپینگ در طبیعت باید بدانید

نکات مهمی که برای کمپینگ در طبیعت باید بدانید

1403/03/26

کمپینگ نوعی از گردشگری ماجراجویانه و محبوب در طبیعت است که طرفداران زیادی دارد. برای تجربه یک کمپینگ رضایت‌بخش نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارید. اولین چیزی که باید مشخص کنید، مقصد کمپینگ شماست. آیا قصد دارید به کوه بروید؟ جنگل؟ کنار دریاچه یا رودخانه؟ هر مکانی الزامات و تجهیزات خاص خود را دارد که باید آن ها را لحاظ کنید.


کمپینگ در طبیعت تجربه‌ای جالب و هیجان‌انگیز است، اما اصولی دارد که قبل از انجام این کار باید با آن‌ها آشنا باشید. انتخاب محل مناسب برای کمپینگ، تجهیزات کمپینگ و لوازمی که به آن‌ها نیاز دارید، محل مناسب برای چادر زدن در طبیعت و... از اصولی هستند که آشنایی با آن‌ها، این تجربه را به خاطره‌ای خوب و به ‌یاد ماندنی تبدیل می‌کند. در این مطلب از زی گلمپینگ هرآنچه که باید درباره کمپینگ در طبیعت بدانید و بهترین مناطق مناسب برای کمپینگ در ایران را توضیح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

کمپینگ در طبیعت به چه معناست؟

این واژه انگلیسی به معنای چادر زدن است، اما در اصطلاح به نوعی سفر می‌گویند که به چادر زدن در طبیعت اشاره می‌کند و آداب و رسوم خاص خودش را دارد. سفر کمپینگ به طبیعت اگر چه خوشایند و جذاب به نظر می‌رسد اما اگر آگاهی کافی درباره الزامات آن نداشته باشید، ممکن است جان شما و همراهانتان را به خطر بیندازد. در این نوع سفر، مقصد شما می‌تواند هر جایی باشد، کنار یک رودخانه آرام یا جنگلی بکر و سرسبز. بنابراین اگر تجربه کمپینگ در طبیعت ندارید، ابتدا باید از نکات مهم، اصول کمپینگ و نیازهای انجام این کار مطلع شوید. اما قبل از گفتن این نکات بد نیست که با انواع روش‌های کمپ‌زنی آشنا شوید.

انواع کمپینگ

کمپینگ را می‌توانید به روش‌های مختلفی انجام دهید. بعضی از ساده‌ترین روش‌های زدن کمپ مخصوصا برای افراد کم‌تجربه‌ عبارتند از:

  1. کمپینگ پیاده‌روی
    در این روش باید بعد از طی کردن مسیری مشخص با قطار، هواپیما، خودرو و... تا محل کمپ پیاده‌روی کنید. در این روش از کمپینگ در محل‌های بکر که راهی برای عبور وسایل نقلیه ندارند یا اقامت در اطراف کوه و… اقامت خواهید داشت. در کمپینگ پیاده‌روی انتخاب مقدار مناسب وسایل برای حمل راحت اهمیت زیادی دارد.

  1. کمپینگ با دوچرخه
    در کمپینگ با دوچرخه، مسیری که به محل کمپ می‌رسید را با دوچرخه طی خواهید کرد. مزیت این نوع کمپینگ جابه‌جا شدن با یک وسیله نقلیه کم‌خطر برای طبیعت است و حمل وسایل مختلف در آن ساده‌تر از کمپینگ پیاده‌روی است.
  1. کمپینگ آبی
    این روش از کمپینگ در نزدیکی برکه، رودخانه‌ها، دریا و دریاچه است و برای رسیدن به محل کمپ‌زنی باید از قایق یا کشتی استفاده کنید. در این نوع از کمپینگ هم حمل وسایل و تجهیزات کمپینگ راحت‌تر است.

اصول کمپینگ در طبیعت

گشت و گذار در طبیعت و کمپینگ در آن نباید باعث آلودگی اکوسیستم شود. به عبارتی رعایت قواعد اکوتوریسم از اصول کمپینگ محسوب می‌شود. چرا که کمپینگ در سفر، شکلی از گردشگری پایدار است. به همین دلیل سعی کردیم در ادامه به برخی از اصول کمپینگ اشاره کنیم:

  • برنامه ریزی کنید و آماده هر نوع تجربه‌ای در طبیعت باشید.
  • به روشی مناسب زباله‌ها را جمع‌آوری کنید.
  • اثرات آتش روی زمین را به حداقل برسانید.
  • هر آن چه پیدا کرده‌اید را در همان طبیعت رها کنید.
  • در مناطق امن و بادوام سفر و اتراق کنید.
  • به محیط طبیعی احترام بگذارید.

نکات مهم کمپینگ در طبیعت

کمپینگ در طبیعت نوعی پیک‌نیک است که به جای چند ساعت گشت و گذار، چند روز در محل مورد نظر اقامت خواهید داشت. به همین دلیل اولین چیزی که برای این نوع سفر باید با آن آشنا باشید، نکات ایمنی اقامت شبانه در طبیعت است. مهم‌ترین نکات امنیتی، طبق تجربه افرادی که سابقه بالایی در کمپ‌زنی دارند به شرح زیر است:

  • چادر را نباید در نزدیکی رودخانه، زیر درختان پرشاخه و در کوهپایه‌ها برپا کنید.
  • چادر را باید به خوبی روی زمین فیکس کنید.
  • چادر را باید در محلی کاملا مسطح برپا کنید تا در اثر وجود سنگریزه و… سوراخ نشود.
  • چادر مناسب کمپینگ، چادرهای زیپ‌دار است در غیر اینصورت باید درب چادر را با پلاستیک بدون درز بپوشانید.
  • آتش را باید در محدوده چادر، خلاف مسیر باد و با فاصله مناسب برپا کنید.
  • جعبه کمک‌های اولیه را در چادر باید همراه داشته و همیشه در دسترس باشد.
  • بعد از هربار روشن کردن آتش باید آن را خاموش کنید.
  • از محل کمپینگ خود و مدت تقریبی اقامت، دوستان و خانواده را مطلع کنید تا در صورت بروز مشکل، محل اقامت شما برای گروه امداد مشخص باشد.

کمپینگ با تور یا شخصی؟ مزایا و معایب هر کدام چیست؟

کمپینگ در جنگل طرفداران بسیاری دارد و ضروری است بدانیم که این محیط‌ها آسیب‌پذیرتر هستند و مسائل محیط زیستی در این مناطق باید با دقت بیشتری رعایت شود. سفر کمپینگ با تور شخصی برای مسافری سازگار و ماجراجو مناسب است؛ در حالی که سفر جمعی با تور به مسافران عجول، کم‌طاقت و کمال‌گرا پیشنهاد می‌شود. به خواندن مقاله ادامه دهید تا با تفاوت‌های این دو بیشتر آشنا شوید.

مزیت‌های سفر شخصی

سفر به‌دور از تمام قید‌و‌بندها: در سفر شخصی، خودتان تصمیم می‌گیرید چه‌کار کنید، کجا بروید، چه‌ساعتی بخوابید، چه‌ ساعتی غذا بخورید و خلاصه، خودتان باشید.

امکان کم‌کردن هزینه‌ها: در سفر شخصی کنترل هزینه‌ها نسبت به سفر با تورهای مسافرتی راحت‌تر است.

تجربه‌های جدید و منحصر ‌به‌ فرد: می‌توانید با هر بار سفر کمپینگ به یک نقطه، مکان‌های ناشناخته را کشف کنید، با بومیان منطقه تعامل کنید و در سرگرمی‌های گروهی آنان مشارکت کنید.

مزیت‌های تورهای مسافرتی

سفر آگاهانه با راهنمای تور: در اولین سفر به مقاصد ناشناخته، بهتر است کسی باشد که از قبل در مورد آن مکان اطلاعات کافی داشته و راهنمایی‌تان کند.

سفر امن و مطمئن با تور: تور مسافرتی امنیت و کمک فوری را تضمین می‌کند.

برنامه‌ریزی برای محل اقامت: شما می‌توانید قبل از ثبت‌نام در تور، با توجه به بودجه و انتظاری که از سفر کمپینگ دارید، از میان گزینه‌های مختلف (اقتصادی تا مجلل) یکی را انتخاب کنید.

وجود برنامه سفر: با تورهای حرفه‌ای می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین تفریح و سرگرمی را داشته باشید و از فرصت کوتاه سفر نهایت لذت را ببرید.

امکان دوست‌یابی و تعامل اجتماعی: برقراری ارتباط با دیگران برای مسافر تنها همیشه سخت‌تر است و مدت‌زمان طولانی‌تری طول می‌کشد.

تجهیزات مورد نیاز برای کمپینگ در طبیعت

مسئله مهم در کمپینگ، تجهیزات و وسایلی است که باید با خود به همراه داشته باشید. از لباسی که برای کمپ در طبیعت انتخاب می‌کنید تا تجهیزات و وسایلی که برمی‌دارید، همگی به سفر و اقامت راحت شما کمک می‌کنند. در ادامه چک‌لیستی از وسایل و تجهیزات کمپینگ را ارائه می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید کامل و بدون دغدغه سفر کنید. به این موضوع دقت کنید که از میان تجهیزات گفته شده، شما این امکان را دارید که بر اساس نحوه سفر، فصل مسافرت و محل کمپینگ بعضی از وسایل را کم و زیاد کنید.

پوشاک مناسب

سایز لباس باید متناسب باشد؛ پوشیدن لباس گشاد به دلیل وجود حشرات و خزندگان در طبیعت خطرناک است و پوشیدن لباس بیش از حد تنگ در هنگام راه رفتن، مخصوصا در مسیرهایی که نیاز به پیاده‌روی دارید را سخت می‌کند. برای کمپینگ بهتر است چند دست لباس آماده کرد تا در صورت خیس شدن یا پاره شدن هرکدام از لباس‌ها دچار مشکل نشوید.

چادر مسافرتی

. بهترین جنس چادر برای کمپینگ در طبیعت، برزنت و الیاف مصنوعی است. چادر کمپینگ باید ضخامت مناسبی داشته باشد تا در اثر برخورد با سنگریزه و شاخ و برگ پاره نشود. همچنین جنس چادر باید ضد آب باشد تا در زمان بارندگی، آب به داخل چادر نفوذ نکند. خوب است که چادر بندهایی برای میخ زدن و اتصال به زمین داشته باشد.

کیسه خواب

کیسه خواب باید نرم و راحت باشد تا دیگر نیازی به حمل پتو و... نباشد. مزیت کیسه خواب نسبت به پتو و بالشت حمل راحت آن و ایمنی زمان خواب است.

لوازم آشپزی

در سفر کمپینگ شما نیاز به لوازم آشپزی دارید، چون در مقایسه با تجربه گلمپینگ، امکاناتی مانند وعده‌های پذیرایی برای شما فراهم نیست و باید خودتان دست به کار شوید. از جمله لوازم آشپزی که برای کمپ در طبیعت به آن نیاز دارید، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کپسول و گاز مخصوص آن
  • ظروف غذاخوری استیل
  • لیوان
  • بطری و قمقمه آب
  • چاقو در سایزهای مختلف
  • یخچال مسافرتی یا کیسه خنک نگه‌دارنده غذا
  • قابلمه و تابه در اندازه مناسب

انواع چراغ

چند چراغ برای روشن کردن اطراف چادر و پیاده‌روی در محل‌های تاریک، یک چراغ قوه قوی، یک چراغ پیشانی یا هدلایت و چراغ خطر از انواع چراغ‌هایی هستند که برای کمپینگ در طبیعت به آن‌ها نیاز دارید

لوازم بهداشتی

دارو، لوازم بهداشتی و لوازم شست‌ و شو مثل صابون، شامپو، حوله، لوازم ضدعفونی، دستمال کاغذی، الکل، کرم ضد آفتاب جعبه کمک‌های اولیه، مایع ظرفشویی، داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک، داروی مسکن، داروی ضد تهوع، پماد ضد خارش، پماد انگل‌زدایی و… از مهم‌ترین لوازم بهداشتی هستند که در کمپینگ به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

لوازم الکترونیکی

اگر کمپینگ تجربه اول سفرتان است، یک گوشی اضافی از نوع ساده و دکمه‌ای برای مواقع اضطراری که آنتن‌دهی گوشی‌های هوشمند کم است و باطری آن‌ها زود تمام می‌شود، همراه داشته باشید.

بهترین مناطق ایران برای کمپینگ در طبیعت

جنگل‌های مناسب کمپینگ

یکی از بهترین جنگل‌های ایران برای کمپینگ، جنگل دالخانی در شهر رامسر است. این جنگل چه از نظر آب و هوا، زیبایی و بکر بودن فضا و چه از نظر ایمنی شرایط مناسبی برای کمپینگ دارد.

کوهپایه‌ها

اطراف کوه‌ها و کوهپایه‌ها همیشه محلی مناسب برای اقامت گردشگری هستند و کوه دماوند به عنوان بزرگ‌ترین کوه کشور، یکی از بهترین کوهپایه‌ها برای کمپ‌زنی را دارد. در اطراف این کوهپایه آبشار، غار و دریاچه‌هایی وجود دارد که امکان تفریحاتی مانند کوهنوردی، پیاده‌روی و ماهیگیری را برای گردشگران فراهم می‌کند.

سواحل

یکی از بهترین سواحل برای کمپینگ چند روزه و اقامت تفریحی، ساحل درک در چابهار است. این ساحل صخره‌هایی بلند و زیبا و آب و هوایی معتدل دارد. همچنین آب و هوا در این منطقه در بیشتر فصول سال مناسب است.

مسیرهای عشایری

آشنایی با زندگی عشایر و فرهنگ جالب آن‌ها، امکان استفاده از محصولات دست‌ساز عشایری، تجربه زندگی متفاوت و هیجان‌انگیز با عشایر و… از مزایای کمپینگ در محل زندگی عشایر هستند. بهترین مسیرهای عشایری برای کمپینگ در طبیعت ایران، مسیرهای عشایری در شیراز، اردبیل، خراسان و… است.

اطراف روستاها

یکی از بهترین و معروف‌ترین روستاهای ایران برای کمپ‌زنی در طبیعت روستای برغان البرز یا روستای زشک در خراسان است.

کلام آخر

وقتی سفر کمپینگ را انتخاب می‌کنید، در واقع مهمان طبیعت شده‌اید. مهمانی که باید قبل از هر چیز رسم احترام به طبیعت را بلد باشد و اصول اکوتوریسم را بشناسد. پس در سفرهای خود نکات اصلی و مهمی از گردشگری پایدار را در نظر داشته باشید تا بدون اینکه ردپایی از خود در طبیعت به‌جا گذاشته باشید، دل به طبیعت بسپارید و سپس آن را ترک کنید. همچنین نکته مهم و تکراری این که هیچ زباله‌ای، حتی زباله‌ تر و پوست میوه‌ها را در طبیعت رها نکنید. این زباله‌ها آلودگی خاک و آب منطقه را آلوده می‌کند. آلودگی صوتی و صدای بلند هم به‌اندازه زباله‌های شما خطرناک و آسیب‌زننده است. در طبیعت به صداهای شگفت‌انگیزی که در آن وجود دارد، گوش بسپارید.

سوالات متداول

کمپینگ چه تفاوتی با دیگر انواع سفرها دارد؟

در کمپینگ محل اقامت مشخص نیست و وسایل سفر باید سبک‌تر باشند تا حمل آن‌ها راحت‌تر باشد.

مهم‌ترین تجهیزات برای ایمنی کمپ‌زنی چه مواردی هستند؟

چراغ خطر، چادر ضخیم و محکم، جعبه کمک‌های اولیه، نقشه و….

از دیگر مواردی که برای انتخاب محل کمپ‌زنی باید به آن توجه کنیم؟

اگر تاکنون سابقه و تجربه این کار را نداشته‌اید محلی را برای کمپ‌زنی انتخاب کنید که در مسیر نیروهای امدادرسانی باشد و در نزدیکی روستا یا آبادی کمپ بزنید.

در صورت مواجهه با حیوانات تهاجمی چه باید کرد؟

بدون پرخاش برخیزید و از محل دور شوید. سعی کنید به آنها غذا ندهید تا وابسته به انسان نشوند.

در ایران، محبوب‌ترین مکان‌های کمپینگ کدامند؟

کوهستان‌های البرز و زاگرس، دریاچه‌های ارومیه، بین‌الملل، هامون و چیتگر، جنگل‌های شمال ایران، صحراهای دشت لوت و کویر مرکزی




1403/03/26

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن