منو
آشنایی با گلمپینگ و تجربه اقامت لوکس در طبیعت

آشنایی با گلمپینگ و تجربه اقامت لوکس در طبیعت

1403/03/27

منظور از گلمپینگ، اقامتگاه‌های قابل حملی مانند کمپ‌هایی است که تمامی امکانات رفاهی در آنها واقع شده و شما اصلا حس نمی‌کنید که در یک فضای اقامت موقت مانند چادر هستید. اقامت در گلمپینگ توانسته به هماهنگی و تعادل بسیار ایده‌آلی بین راحتی و اقامت در فضای باز دست پیدا کند، شرایطی که تجربه‌های لوکس نتوانسته‌اند آن را مهیا کنند.


آیا دوست دارید در یک چادر یا کلبه موقت با تمامی امکانات اقامت داشته و به این شکل در دل طبیعت زیبا، چند روزی را سپری کنید؟ اگر کمپینگ در طبیعت، یکی از رویاهای شما باشد، پس به احتمال زیاد علاقه فروانی به اقامت در گلمپینگ‌ هم خواهید داشت. حسی که در این لحظات تمام وجود شما را فرا می‌گیرد چیزی نیست که با کلمات بتوان وصف کرد و بهتر است این نوع اقامتگاه را انتخاب کنید تا بتوانید این حس خوشایند را تجربه کنید.

گلمپینگ چیست؟

گلمپینگ (glamping)، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵، متولد شد و در سال ۲۰۱۶ نیز به صورت رسمی وارد فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد شد. این کلمه از ترکیب دو کلمه glamorous  و camping به‌وجود آمده است و در واقع به معنای زندگی کردن و یا اقامت‌های کوتاه مدت چند روزه در چادرهایی با امکانات لوکس است.

شاید برایتان جالب باشد اما در بعضی از این چادرها چنان امکاناتی فراهم شده که شما فراموش می‌کنید که در یک چادر اقامت دارید. در بعضی از کشورها چادرهایی که به این سبک و سیاق برپا شده‌اند شمار گردشگران بیشتری را جذب کرده‌اند. برای گردشگران، اقامت در فضایی که دارای امکانات فوق‌العاده‌ای باشد و به شما این امکان را بدهد تا چند روزی را در دل طبیعت اقامت داشته باشید، بسیار جذاب و لذت‌بخش به نظر می‌رسد.

تاریخچه گلمپینگ

گلمپینگ برای اولین بار در قرن 16 میلادی در هایلند برپا شد. ارل اسکاتلندی برای ملاقات با جیمز پنجم و مادرش، چادرهایی لوکس و مجلل در این منطقه برپا کرد و تمامی وسایل کاخ خود را به آن‌جا منتقل کرد. یک مجموعه سلطنتی در دل طبیعت و اقامتگاه‌هایی که از چوب و پارچه ساخته شده‌ بودند. در آن زمان عده‌ای از صنعتگران به همراه ارتش پادشاهی سفر می‌کردند تا چادرهای سلطنتی را در محل موردنظر برپا کنند. در داخل چادرها فضایی جذاب و پرزرق‌وبرق مانند کاخ شاهنشاهی را ایجاد می‌کرد، به طوری که در شان حضور پادشاه باشد.

 سال‌ها بعد، در دهه 1920، ثروتمندان آمریکایی و انگلیسی که علاقه‌مند به ماجراجویی بودند و از طرفی نمی‌توانستند از آسایش و راحتی خود بگذرند، ایده چادرهای لوکس را با امکانات کامل رفاهی اجرا کردند. این امکانات به مرور با الهام از گردشگری خلاق، گلمپینگ را به وجود آورد. در حال حاضر، هر امکاناتی که در خانه یا هتل‌های لوکس 5 ستاره به آن دسترسی دارید، در گلمپینگ هم وجود دارد.

انواع گلمپینگ

گلمپینگ‌ها ساختار یا جنس خاصی ندارند. هر سازه‌ای که بتوانید آن را در نقطه‌ای برپا کنید و در آن اقامت داشته باشید، گلمپینگ نامیده می‌شود. در واقع یکی از محبوب‌ترین انواع گلمپینگ‌ها، چادرها هستند. چادرهای گلمپینگ، انواع و اقسام متفاوتی مانند چادرهای سافاری، زنگ‌دار و گنبدی دارند. خانه‌های درختی، کابین‌ها و یورت‌ها هم از دیگر انواع گلمپینگ هستند که در ادامه هر یک از این گلمپینگ‌ها را به شما توضیح خواهیم داد:

چادر(tent)

یکی از گلمپینگ‌های پرطرفدار، چادر است. با شنیدن واژه چادر، نباید تصور کنید که چادرهای مورد استفاده در گلمپینگ مانند چادرهای کمپینگ مسافرتی هستند که مجبور هستید آنها را باز کنید و دوباره با سختی زیاد آن‌ها را جمع کنید. در چادرهای مسافرتی هیچ امکاناتی وجود ندارد و تنها نقش یک سایبان ضعیف را ایفا می‌کند. در چادرهای گلمپینگ می‌توانید در یک فضای کافی، به‌راحتی قدم بزنید، لباس‌های خود را بر روی یک جارختی آویزان کرده، بر روی تخت موجود در چادر استراحت کرده و یک خواب آرام را تجربه کنید.

دام (dome)

دام‌ها، چادرهایی از نوع ژئودزیک هستند که ظرفیت پذیرش ۲ تا ۱۰ نفر را دارند و به صورت گنبدی هستند. سازه این چادرهای گلمپینگ به دلیل بهره‌مندی از معماری کروی شکل، استحکام و دوام زیادی دارد. بیش از آنچه که تصور می‌کنید به امنیت این سازه اهمیت داده شده است. از یک ماده نازک که شباهت زیادی به پلی استر و یا پارچه دارد برای پوشاندن این سطح کروی استفاده کرده‌اند.

خیمه  (yurt)

یکی دیگر از انواع گلمپینگ، خیمه‌ها یا همان چادرهای سرخ پوستان متعلق به آمریکای شمالی است که از پوست حیوانات ساخته شده‌اند. پوست حیوانات را بر روی تیرهای چوبی یا نی‌های بهم بافته شده، سوار می‌کنند و یک محیط مناسب برای اقامت به وجود می‌آورند. این خیمه‌ها به‌صورت مخروطی بوده و به‌راحتی می توان آنها را باز و جابه‌جا کرد. البته برای آن که یک گلمپینگ لوکس با خیمه‌ها داشت، آن‌ها را در یک جای ثابت مستقر می‌کنند.

پاد (pod)

از دیگر انواع گلمپینگ، پاد است که اولین بار در کشور انگستان طراحی و ساخته شده و سپس به دلیل استقبال بی‌نظیری که از آن شد، در کل قاره اروپا و آمریکای شمالی هم رواج پیدا کرد. پادها، کابین‌ها و کلبه‌های کوچکی هستند که به‌صورت یک چادر ساخته شده‌اند و معماری سقف آن به‌صورت منحنی است.

موضوعی که به هنگام انتخاب یک پاد برای اقامت باید مورد توجه قرار دهید این است که برخی از پادها تمام امکانات لازم برای اقامت ندارند و شما باید بعضی وسایل مانند ملحفه‌ها و یا برخی لوازم آشپزی را هم برای اقامت در این نوع گلمپینگ به همراهتان ببرید. یا بالعکس، بعضی از آن‌ها به حمام و آشپزخانه هم مجهز شده‌اند. با توجه به بودجه‌ای که برای اقامت در گلمپینگ در نظر دارید می‌توانید یکی از انواع پاد را انتخاب کنید.

کاروان‌ها (Caravan)

نوع دیگری از انواع گلمپینگ، کاروان‌ها هستند که به‌صورت خانه‌های کوچک نیم دایره ساخته شده و بر روی چرخ‌ها قرار می‌گیرند. فضای بعضی از کاروان‌ها محدود بوده و تنها یک یا نهایتا دو نفر می‌توانند در آن اقامت داشته باشند. مزیتی که این نوع گلمپینگ دارد، قابلیت جابه‌جایی آن است. برای بعضی از افرادی که قصد دارند از یک شهر به شهری دیگر سفر کنند، این نوع گلمپینگ می‌تواند برایشان بسیار مناسب باشد.

خانه درختی (treehouse)

یکی از فراموش نشدنی‌ترین خاطرات شما از اقامت در دل طبیعت، زمانی اتفاق می‌افتد که شما یک خانه درختی را برای اقامت انتخاب کنید. تقریبا همه ما در دوران کودکی خود آرزو داشته‌ایم که در یک خانه درختی اقامت کنیم و امروز به لطف گلمپینگ، که یکی از جدیدترین روش‌های اقامت است، این رویا به واقعیت تبدیل شده است.

تفاوت گلمپینگ و کمپینگ

اگر خوابیدن در چادر روی زمین کار شما نیست، اما همچنان جذب کمپینگ در طبیعت می‌شوید، بهتر است گلمپینگ را امتحان کنید. گلمپینک نوعی از گردشگری خلاق و کمپینگ در طبیعت با امکانات لوکس است که راحتی و آرامش یک خانه را دارد اما در عین حال ارتباط شما با طبیعت را قطع نمی‌کند. شما در چادر اقامت دارید، اما به تختخواب راحت، مبلمان، آشپزخانه، حمام و حتی لوله‌کشی آب، دسترسی دارید. در گلمپینگ هم می‌توان نسبت به اقامتگاه‌های لوکس و آپارتمان‌ها در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و همچنان از گشت‌وگذار در طبیعت لذت برد.

می‌توانید صبح‌ها در نوک قله کوه یا در میان جنگل‌های رویایی سرسبز از خواب بیدار شوید و تمام امکانات رفاهی موردنیاز را نیز در دسترس خود داشته باشید. اگر آب‌وهوا مساعد باشد، می‌توانید پنجره را باز کنید، چون در گلمپینگ نگران گرما و سرما نخواهید بود.

هزینه اقامت در گلمپینگ

اگر نوع گلمپینگی که برای اقامت انتخاب می‌کنید امکانات زیادی داشته باشد، هزینه‌ای که برای اقامت در آن باید پرداخت شود افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، محلی که گلمپینگ مستقر شده است هم بر روی قیمت گلمپینگ تاثیر می‌گذارد. بنابراین قبل از این که برای اجاره یک گلمپینگ اقدام کنید، به موقعیت مکانی که گلمپینگ در آن واقع شده و همچنین امکاناتی که در آن موجود است، توجه داشته باشید.

لوکس‌ترین گلمپینگ‌های دنیا

ترکیه از جمله کشورهایی است که در سالهای اخیر پذیرای بسیاری از گردشگران گلمپینگ است. طبق قانون گردشگری کشور ترکیه، انواع سازه‌هایی که در این چهارچوب می‌سازند، باید بر روی سکوهای چوبی بدون پایه، تا حد ممکن با کمترین مداخله و با استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست ساخته شوند.

اگر به گلمپینگ در صحرا بروید، می‌توانید بدون هیچ زحمتی از تفریح در آن لذت ببرید و با کلی ماسه به خانه برگردید. شما می‌توانید در امارات به این مکان‌ها بروید و یک روز خوب را برای خودتان بسازید.

اقامت در یک کابین چوبی در ولز (بریتانیا) را تصور کنید که خیلی مدرن و تمیز است. فصل زمستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید و هوا خیلی سرد است، اما داخل کابین به دلیل داشتن سیستم گرمایش زیر کف احساس گرم و راحتی دارید. شما می‌توانستید دمای اتاق را متناسب با نیازتان تنظیم کنید. قبل از ظهر به سمت آبشاری که ۱۰ دقیقه با کابین فاصله داشت می‌رفتید و در آنجا دو رستوران محلی هم می‌دیدید که یکی را برای نهار انتخاب می‌کردید.

یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه گلمپینگ در سفر، اکوکمپ پاتاگونیا در شیلی است که از گنبدهای ژئودزیکی استفاده می‌کند که بسیار راحت هستند اما همچنان احساس بیرون بودن را به شما می‌دهند. محل این گنبدهای مخصوص گلمپینگ در پایه پارک ملی تورس دل پین قرار دارند، به این معنی که مناظر باورنکردنی از قله‌های کوه را به نمایش می‌گذارد.

UDOSCAPE – یک اقامتگاه گلمپینگ منحصر به فرد برای بزرگسالان در منقطه تگزاس هیل است. این مکان در حال حاضر دارای 8 گنبد مبله مجلل است که همگی در بالای تپه‌ای با مناظر تپه‌ای شگفت انگیز قرار دارند. امکاناتی مانند منقل، آتش‌دان، و ننو بر روی سکوی هر گنبد قرار دارد.

گلمپینگ در ایران

در ایران تجربیات منحصربه‌فردی که به مسافران لوکس ارائه می‌شود، می‌تواند شامل مواردی مانند گلمپینگ در بیابان‌ها یا تورهای خصوصی باشد. این تجربیات خاص برای مسافران لوکس سفری تازه و بی‌نظیر از گلمپینگ در ایران ارائه می‌دهند. مسافرت لوکس پایدار این راهکار را به مسافران ارائه می‌دهد تا از تجربه‌ی لوکس‌تری با حفظ محیط زیست و ارتقای گردشگری پایدار لذت ببرند.

برای تجربه گلمپینگ در ایران، اگر می‌خواهید در محلی اقامت داشته باشید که در آن احساس کنید هنوز به طبیعت متصل هستید و ساختار آن قابل حمل و جا به جایی باشد، اقامتگاه زی گلمپینگ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در عین اقامت در فضایی راحت و لوکس، حس کمپ کردن و ارتباط با طبیعت را به‌دست آورید.

کلام آخر

در تجربه‌ی گلمپینگ به جای خوابیدن در کیسه خواب، وارد چادرهای بزرگی می‌شوید و بر روی تخت‌خواب راحت و در یک محیط گرم استراحت می‌کنید. شما حتی به سرویس بهداشتی و حمام هم دسترسی دارید. گلمپینگ‌‌ها در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری مواجه شده و رقیب جدی هتل‌های 5 ستاره محسوب می‌شوند. در این نوع از کمپینگ در طبیعت، به دلیل فراهم بودن امکانات رفاهی، تجربه‌ای ناب از گردشگری آهسته را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سوالات متداول

گلمپینگ چیست؟

گلمپینگ اقامتگاه‌های لوکس قابل حمل است که در طبیعت بکر احداث می‌شود.

چرا اکنون بهترین زمان برای توجه به گلمپینگ‌ها است؟

در چند سال گذشته، میزبانی گردشگری در فضای باز از جایگاه گردشگری کم‌هزینه به یک تجربه تفریحی متنوع و جریان اصلی تبدیل شده است.

آیا گلمپینگ یک سفر لوکس به حساب می‌آید؟

بله. گلمپینگ‌‌ها در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری مواجه شده و رقیب جدی هتل‌های 5 ستاره محسوب می‌شوند.




1403/03/27

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن