منو
بهداشت در سفر و توصیه‌هایی که نیاز هست در سفر رعایت کنید!

بهداشت در سفر و توصیه‌هایی که نیاز هست در سفر رعایت کنید!

1403/05/05

سفر همیشه جذاب و خاطره‌انگیز است، به شرط آنکه سالم و سلامت باشید تا بتوانید از تمامی لحظات سفر خود لذت ببرید. برای دوری از بیماری‌ها، رعایت بهداشت در سفر اهمیت زیادی دارد. برخی از نکات مربوط به بهداشت در طول سفر، ساده به نظر می‌رسند؛ اما بی توجهی به آن‌ها موجب می‌شود تا دچار بیماری‌های مختلف شوید. اکنون این سوال پیش می‌آید که برای سفر باید چه نکات بهداشتی را رعایت کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال، ادامه این مطلب از زی گلمپینگ را دنبال کنید تا اطلاعات کاملی درباره بهداشت سفر به دست آورید.


ضرورت رعایت بهداشت در سفر

ابتدا این سوال مطرح می‌شود که چرا رعایت بهداشت سفر اهمیت بیشتری دارد؟ ابتدا باید بدانید که توجه به توصیه‌های بهداشتی همیشه و در همه جا مهم است؛ اما اهمیت آن در طول سفر افزایش می‌یابد. شما در سفر بیشتر از هر زمان دیگری از وسایل عمومی استفاده می‌کنید و به مکان‌های عمومی سر می‌زنید. از هتل و رستوران گرفته تا مراکز تفریحی و جاذبه‌های دیدنی، همه مملو از مسافران و مردم دیگر هستند. از دستگیره و شیر آب سرویس‌های بهداشتی عمومی گرفته تا بلیت و پاسپورت شما ممکن است به عوامل بیماری‌زا آلوده باشند یا حتی در نزدیکی فردی بیماری قرار بگیرید.

حال تصور کنید که با بی‌توجهی به نکات بهداشتی، دچار بیماری شوید. این بیماری، برنامه سفر شما را بر هم می‌زند و زمان و هزینه‌ای که برای سفر خود صرف کرده‌اید؛ همگی از بین می‌روند. در نهایت به جای خاطره‌ای خوش، سفر خود را با خاطرات بیماری و بیمارستان به پایان می‌رسانید.

نکات و توصیه‌های بهداشتی در سفر

برای رعایت بهداشت در سفر باید توصیه‌ها و نکات بهداشتی را جدی بگیرید. در ادامه این بخش به معرفی نکات بهداشتی برای سفر می‌پردازیم و درباره هر یک صحبت می‌کنیم.

برای خرید به سراغ فروشگاه‌های معتبر و مواد غذایی بسته‌بندی بروید

موضوع خرید مواد غذایی، یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی برای سفر است. برای خرید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و محصولات بسته‌بندی شده بخرید. از خرید مواد غذایی فله‌ای خودداری کرده و تاریخ انقضای بسته‌بندی مواد غذایی را به دقت بررسی کنید. اگر قصد خرید نان از نانوایی‌ها را دارید، فقط نان‌هایی را بخرید که تازه از تنور در آمده‌اند. برای دوری از بیماری تب مالت هم تا جا ممکن، لبنیات محلی نخرید.

اگر با کمپینگ در طبیعت قصد پخت‌وپز دارید؛‌ گوشت و مرغ را به صورت بسته‌بندی خریداری کرده و آن‌ها را به خوبی بپزید. غذاهای کنسرو شده را نیز ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید تا باکتری‌های کنسروها به طور کامل از بین بروند.

از سلامت آب آشامیدنی مطمئن شوید

آب آشامیدنی موضوع مهم دیگر برای رعایت بهداشت در سفر است. در ابتدای سفر بطری‌های آب آشامیدنی را همراه خود بردارید و در طول سفر نیز تنها آب آشامیدنی را به صورت بسته‌بندی بخرید یا قمقمه و بطری خود را از شیر آب شهری پر کنید. از مصرف آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنید، حتی اگر زلال و تمیز به نظر می‌رسند. اگر به هر دلیلی ناچار به مصرف آب چشمه و رودخانه شدید؛ ابتدا آب را بجوشانید.

در انتخاب رستوران حساس باشید

شما در طول سفر در رستوران‌های مختلفی غذا می‌خورید، پس انتخاب رستوران نیز یکی از نکات بهداشت سفر است. در شهرها به سراغ رستوران‌های معروف‌تر بروید و برای انتخاب رستوران هم می‌توانید از مردم محلی سوال بپرسید. برای رستوران‌های بین‌راهی نیز آن‌هایی را انتخاب کنید که شلوغ‌تر و تمیزتر هستند. در هنگام انتخاب غذا نیز از سفارش مواد غذایی خام مانند سالاد و سبزیجات و غذاهای نیم‌پز مانند استیک و گوشت نیم‌پز و نرم خودداری کنید.

رعایت بهداشت در سرویس‌های بهداشتی اهمیت زیادی دارد

شما در طول سفر از سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده می‌کنید و رعایت نکات بهداشتی استفاده از آن‌ها، اهمیت زیادی دارد. دستمال توالت، کاور توالت فرنگی و ژل ضدعفونی‌کننده همراه خود داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید. شستن دست‌ها با آب و صابون مرحله بسیاری مهمی است و پس از آن، برای باز کردن دستگیرها، از دستمال توالت تمیز کمک بگیرید. برای رعایت بهداشت در سفر نیز بهتر است که فقط از توالت هتل یا محل اقامت خود استفاده کنید.

برای استحمام، نکات بهداشت سفر را جدی بگیرید

حوله و وسایل حمام را همراه خود بردارید و پس از خارج کردن آن‌ها از چمدان، این وسایل حمام را در جایی قرار دهید که از قبلاً خود شما آن را ضدعفونی کرده‌اید. پیش از استحمام، شیرآلات و محیط حمام را بشویید و در نهایت بدن خود را به خوبی خشک کنید. لباس‌ها و وسایل خشک و خیس را در کنار یکدیگر نگذارید و حوله شخصی خود را در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

متناسب با شرایط آب‌وهوایی لباس بپوشید

برای رعایت بهداشت در سفر و مقابله با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا گرمازدگی، لباس‌هایی متناسب با شرایط آب‌وهوایی مقصد خود بردارید. برای انتخاب لباس به سراغ الیاف طبیعی بروید؛ به ویژه در فصل تابستان و روزهای گرم سال! چند دست لباس کامل و تمیز در چمدان خود قرار دهید و به خاطر داشته باشید که هرچه طول سفر شما بیشتر باشد، به لباس‌های بیشتری هم نیاز خواهید داشت. اگر به خاطر تعریق یا هر دلیل دیگری لباس شما خیس شد، بلافاصله آن را تعویض کنید.

زباله‌ها را مدیریت کنید

زباله‌ها منبع آلودگی و بیماری هستند و به همین دلیل، جمع‌آوری و دفع درست آن‌ها یکی از نکات بهداشتی برای سفر است. زباله‌های تر و خشک را جداسازی کرده و آن‌ها را در سطل زباله مخصوص بریزید. به خاطر داشته باشید که زباله‌های تر زودتر فاسد می‌شوند و باید آن‌ها را سریع‌تر از ماشین و محل اقامت خود خارج کنید. اجازه ندهید که زباله‌ها در ماشین یا اتاق شما جمع شوند و البته آن‌ها را به هیچ وجه در طبیعت یا سطح شهر و روستاها رها نکنید. به خاطر داشته باشید که حفظ محیط زیست وظیفه ما در طول سفر است.

وسایل شخصی و بهداشتی را در چمدان خود جای دهید

تفاوتی نمی‌کند که سفر شما از نوع طبیعت‌گردی و گلمپینگ است یا قصد اقامت در هتل را دارید؛ به هر حال همراه برداشتن وسایل بهداشتی و شخصی، یکی از نکات مهم بهداشت در سفر محسوب می‌شود. وسایل بهداشتی موردنیاز شما برای سفر به شرح زیر است:

  • دستمال کاغذی، دستمال توالت و دستمال مرطوب
  • ملحفه و روبالشتی شخصی
  • مسواک، خمیردندان و نخ دندان
  • نوار و پد بهداشتی بانوان
  • صابون مایع یا جامد
  • اسپری یا ژل ضدعفونی
  • کرم ضد آفتاب و مرطوب‌کننده دست و صورت
  • داروهای شخصی
  • کیف کمک‌های اولیه
  • کاور توالت فرنگی

سخن پایانی

در این مطلب درباره بهداشت در سفر صحبت کردیم و به معرفی توصیه‌های بهداشتی برای سفر پرداختیم. به خاطر داشته باشید که رعایت این نکات، تضمین سفری خوب و خاطره‌انگیز است تا بیمار نشوید. اهمیت رعایت بهداشت سفر زمانی بیشتر می‌شود که بچه‌ها یا سالمندان نیز همراه شما در سفر باشند؛ چراکه سیستم ایمنی این دو گروه سنی، ضعیف‌تر است و راحت‌تر از دیگران، به بیماری مبتلا می‌‌شوند. پس در سفر مراقب سلامت خود باشید تا برای شما مشکلی به وجود نیاید.

سوالات متداول

چرا رعایت بهداشت در سفر اهمیت بیشتری دارد؟

شما در سفر بیشتر در مکان‌های عمومی و در برخورد با دیگران هستید و به همین دلیل بیشتر از زمان‌های دیگر در معرض عوامل بیماری‌زا خواهید بود. همچنین بی توجهی به نکات بهداشتی موجب بیماری می‌شود و هزینه و زمانی که برای سفر اختصاص داده‌اید، از بین می‌رود.

نکات بهداشتی برای سفر چیست؟

از نکات بهداشتی در طول سفر می‌توان به خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، استفاده از آب آشامیدنی بسته‌بندی، انتخاب رستوران‌های تمیز و شلوغ، همراه برداشتن لباس‌های مناسب و تمیز، رعایت بهداشت در توالت‌های عمومی، مدیریت زباله‌ها و همراه برداشتن وسایل بهداشتی اشاره کرد.

در رستوران‌های بین راهی چه نکات بهداشتی را رعایت کنیم؟

رستوران‌هایی را انتخاب کنید که تمیز و شلوغ‌تر باشند؛ چراکه معمولاً شلوغی بیشتر رستوران، نشان‌دهنده آن است که مسافران تجربه خوبی در آنجا داشته‌اند. از سفارش مواد غذایی خام مانند سبزیجات و غذاهای نیم‌پز هم خودداری کنید.




1403/05/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن