منو
قطار گردشگری چیست و در کدام مسیرها سفر می‌کنند؟

قطار گردشگری چیست و در کدام مسیرها سفر می‌کنند؟

1403/05/04

سفر همیشه مقصد نیست، گاهی مسیر چنان مجذوب‌کننده و جذاب می‌شود که دیگر کمتر به مقصد آن فکر می‌کنید. در چنین سفرهایی، زیبایی‌ها و جاذبه‌های طول مسیر، شما را شگفت‌زده می‌کند. قطار گردشگری نیز راهی است که در یک سفر جذاب و خاطره‌انگیز، به جای مقصد، از مسیر خود لذت ببرید. احتمالا اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد می‌شود که قطار گردشگری چیست؟ در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و شما را با بهترین مسیرهای قطار گردشگری در ایران آشنا کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


قطار گردشگری چیست؟

قطار گردشگری از مسیرهایی زیبا عبور می‌کند که دیدنی‌های آن بسیار زیاد است. مسافران این قطارها به جای فکر کردن به گردش و تفریح یا اقامت در گلمپینگ و هتل، مسیر سفر خود را انتخاب می‌کنند. مسیر این قطارها طبیعتی کمتر دیده شده است که امکان تماشای آن در سفر با ماشین و اتوبوس را نخواهید داشت؛ مثلا قطار از میان صخره‌هایی عبور می‌کند که تنها مسیر آن‌ها خطوط ریلی است. مناظری که در مسیر قطارهای گردشگری می‌بینید؛ گاهی آنچنان بکر و زیبا هستند که نظیر آن را در هیچ‌کجا ندیده‌اید.

معرفی قطارهای گردشگری ایران

اکنون به یک سوال مهم می‌رسیم که در ایران قطار گردشگری از کدام مسیرها عبور می‌کند؟ در سال‌های اخیر، سفر با قطارهای گردشگری در نقاط مختلف دنیا افزایش یافته است و ایران نیز با طبیعت زیبا و چهارفصل خود، یکی از بهترین کشورها برای سفر با قطار گردشگری محسوب می‌شود.

قطار گردشگری سوادکوه

این قطار هر پنج‌شنبه از تهران راهی منطقه سوادکوه می‌شود تا از مناظر حیرت‌انگیز آن لذت ببرید. در مسیر این قطار از مناطق زیبای کبوتر دره، سیمین‌دشت و زرین‌دشت عبور می‌کنید و توقفی کوتاه در شوراب خواهید داشت که این توقف، فرصتی برای خرید و گشت‌وگذار است. ادامه مسیر شما نیز از سازه‌های راه آهن مانند پل ورسک و سه خط طلا عبور خواهد کرد.

قطار گردشگری شیرگاه

در منطقه شمال کشور یکی از دیگر قطارهای گردشگری ایران حرکت دارد که مبدا آن راه آهن تهران است و روزهای جمعه، زمان حرکت این قطار خواهد بود. تماشای جاذبه‌های شهر ری و ورامین، بخش‌های ابتدایی سفر شما است تا در گرمسار، قطار مسیر خود را تغییر دهید. قطار گردشگری شیرگاه، در بنکوه توقف می‌کند و فرصت تماشای سازه‌های قدیمی و زیرساخت‌ها ریلی این منطقه را خواهید داشت. علاوه بر تماشای بناهای تاریخی و سازه‌های مرتبط با تاریخچه خطوط ریلی، مسیر شما در شمال ایران با دیدنی‌های بسیاری همراه است.

قطار گردشگری گیلان

گیلان از زیباترین استان‌ها در کشور ایران است و یک قطار گردشگری، هر پنج شنبه از راه آهن تهران راهی گیلان می‌شود تا در زیبایی‌های این خطه سرسبز ایران غرق شوید. مسیر این قطار یک طبیعت‌گردی و سفر تاریخی تمام عیار است و فرصتی را فراهم می‌کند تا از دریاچه منجیل، جنگل سراوان، بازارچه محلی زیتون رودبار، موزه میراث روستایی گیلان و کاروانسرای شاه عباسی دیدن کنید.

قطار گردشگری مشهد - ساری

دیگر قطار گردشگری ایران، بین دو شهر مشهد و ساری در تردد است که مسیری ۱۴ ساعته را سپری می‌کند. گذر از میان کو‌ه‌ها و صخره‌ها، مناطق روستایی، جنگل‌های سرسبز و... بخش‌هایی از سفر با این قطار است. در مسیر شما برای سفر با این قطار گردشگری، ایستگاه‌های کاشمر، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه و قائم‌شهر قرار دارند تا به مقصد برسید.

قطار گردشگری لرستان

مسیر کوهستانی این قطار، شما را مهمان مناظری می‌کند که بسیار چشم‌نواز هستند. این قطار مسیر خود را از شهر درود آغاز کرده و ۱۴ توقف دارد تا پس از مسیری ۴۷ کیلومتری، به مقصد برسید. دیدنی‌های معروف لرستان مانند آبشار بیشه، تالاب ازگن، چشمه آب گوگرد، آبشار آب گرم و... دیدنی‌های طبیعی زیبا در مسیر قطار گردشگری لرستان هستند. طبیعت استان لرستان سراسر شگفتی و زیبایی است و قطار گردشگری لرستان، فرصت تماشای این زیبا‌یی‌ها با در اختیار شما می‌گذارد.

قطار گردشگری تهران - گرگان

مسیری تهران به گرگان نیز یکی از دیگر قطارهای گردشگری زیبای ایران است که جاذبه‌های طبیعی مختلف مانند رودخانه، کوه، دره و دشت‌های سرسبز، مسیری چشم‌نواز را خلق کرده‌اند. البته این قطار گردشگری فرصت تماشای سازه‌های ریلی مختلفی همچون پل ورسک و تونل گدوک را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهد. از شهرها و ایستگاه‌ها در مسیر این قطار می‌توان به سیمین‌دشت، فیروزکوه، شیرگاه، قائم‌شهر، ساری، نکا و... اشاره کرد.

قطار گردشگری همدان

آخرین قطار گردشگری ایران در مسیر تهران ـ همدان تردد می‌کند تا از تماشای زیبایی‌های رشته کوه زاگرس در مسیری کوهستانی لذت ببرید. این خط ریلی در جنوب غربی ایران، ساده به نظر می‌رسد؛ اما گذر از دشت و کوه و دره‌ها و تماشای آبشارها و رودخانه‌های مختلف، آن را به یکی از جذاب‌ترین مسیرهای ریلی ایران تبدیل کرده است تا یکی از قطارهای گردشگری ایران باشد.

سخن پایانی

اگر پس از تجربه سفرهای مختلف مانند کمپینگ در طبیعت به دنبال یک سفر متفاوت و خاطره‌انگیز هستید، قطار گردشگری انتخاب خوبی است. سفری را تصور کنید که از قطار شما از میان طبیعت بکر شمال و غرب ایران می‌گذرد و شما در حالی که در کنار پنجره نشسته‌اید، غرق در زیبایی مناظر بیرون قطار هستید. پس برای تجربه جذاب‌ترین سفر، همین امروز یک مسیر مناسب انتخاب کرده و کوله سفر خود را ببندید.

سوالات متداول

قطار گردشگری چیست؟

در سفر با قطار گردشگری شما به مقصد فکر نمی‌کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت می‌برید. مسیر برخی از این قطارها از مناطق صعب‌العبور گذر می‌کند که اغلب نمی‌توان با ماشین و اتوبوس طی کرد.

مسیر قطارهای گردشگری در ایران چیست؟

از قطارهای گردشگری ایران می‌توان به قطار شیرگاه، سوادکوه، گیلان، مسیر مشهد – ساری، لرستان، تهران – گرگان و همدان اشاره کرد.

قیمت بلیط قطار گردشگری در ایران چقدر است؟

برای قیمت بلیط قطارهای گردشگری نمی‌توان نرخ ثابتی را معرفی کرد. قیمت این قطارها به عوامل متعددی همچون نوع مسیر، شرکت ارائه‌دهنده بلیت و امکانات و خدمات قطار بستگی دارد.




1403/05/04

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن