منو
روش شستن کوله پشتی کوهنوردی چگونه است؟

روش شستن کوله پشتی کوهنوردی چگونه است؟

1403/05/12

کوله پشتی کوهنوردی یکی از تجهیزات مهم برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. کثیف شدن این کوله پشتی هم همیشه اتفاق می‌افتد و سپس باید به فکر تمیز کردن آن باشید. در نگاه اول شستن کوله پشتی کوهنوردی کار سختی به نظر می‌رسد؛ در حالی که این‌طور نیست. شما می‌توانید با انجام روش درست شستشوی کوله کوهنوردی آن را تمیز کنید. در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ ما برای شستن کوله پشتی کوهنوردی به شما کمک می‌کنیم و روش‌های اصولی این کار را توضیح می‌دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


نحوه شستن کوله کوهنوردی را می‌توان با ۳ روش مختلف آموزش داد. گاهی اوقات کثیفی کوله‌پشتی شما در حد چندین لکه یا بخشی کوچک است که در این حالت می‌توانید به صورت سطحی تمیز کردن کوله کوهنوردی خود را انجام دهید. در مقابل ممکن است پس از کمپینگ در طبیعت کوله‌پشتی شما کاملاً کثیف شده باشد که در این حالت باید کوله خود را به طور کامل بشویید. استفاده از ماشین لباس‌شویی نیز روشی دیگر برای شستن برخی از مدل‌های خاص کوله کوهنوردی است.

شستشوی سطحی کوله پشتی کوهنوردی

برای از بین بردن لکه‌های کوچک، لازم نیست تا کوله خود را به طور کامل خیس کرده و بشویید؛ چراکه تمیز کردن سطحی آن کفایت می‌کند. شستشوی کوله پشتی کوهنوردی به صورت سطحی مطابق مراحل زیر است:

  • ابتدا وسایل داخل کوله پشتی را خارج کرده و تمامی زیپ‌ها را باز کنید.
  • کوله را وارونه کرده و به خوبی تکان دهید تا شن و دیگر مواد اضافی بیرون بریزند.
  • یک اسفنج تمیز را با آب، مرطوب کنید و داخل کوله پشتی بکشید تا تمیز شود. (در این مرحله به شوینده نیاز ندارید و اسفنج تنها باید مرطوب باشد.)
  • یک اسفنج تمیز دیگر بردارید و مقداری صابون یا مایع ظرف‌شویی روی آن بریزید. حالا با این اسفنج کفی، سطح بیرونی کوله و مناطق کثیف آن را تمیز کنید. در ادامه این مرحله به یک دستمال نرم و تمیز نیاز دارید. دستمال را با آب مرطوب کرده و با استفاده از آن، کف و آلودگی‌های سطح کوله پشتی را تمیز کنید.
  • در این مرحله تمیز کردن کوله کوهنوردی به پایان می‌رسد و باید آن را در معرض هوای آزاد، به صورت وارونه آویزان کنید تا خشک شود. (کوله را در مقابل نور خورشید قرار ندهید؛ چراکه رنگ آن تغییر می‌کند.)

شستشوی عمیق کوله پشتی کوهنوردی

زمانی که کوله شما خیلی کثیف و آلوده باشد، روش سطحی شستن کوله پشتی کوهنوردی، کاربردی نیست. در این شرایط باید کوله خود را به طور کامل، با آب و مواد شوینده بشویید و تمیز کنید که روش آن به شرح مراحل زیر است:

  • پیش از تمیز کردن کوله کوهنوردی، وسایل داخل کوله را خارج کرده و زیپ‌ها را باز کنید. بخش‌هایی از کوله که قابل جدا شدن هستند را جدا کنید. برای این کار می‌توانید از اطلاعات دفترچه راهنمای کوله کمک بگیرید.
  • یک لگن بزرگ بردارید و آن را با حداقل ۶ لیتر آب پر کنید. مواد شوینده خود را داخل آب بریزید و هم بزنید تا در آب حل شده و کف کند.
  • کوله را داخل لگن قرار دهید تا تمامی قسمت‌های آن خیس شود. یک اسفنج بردارید و قسمت‌های بیرونی و داخلی کوله را تمیز کنید تا همه لکه‌ها و آلودگی‌ها از بین بروند.
  • کوله را با آب آبکشی کنید و این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا تمامی مواد شوینده و آلودگی‌ها از کوله خارج شود.
  • کوله خود را در یک مکان سایه و به صورت وارونه آویزان کنید تا کاملاً خشک شود.

شستن کوله پشتی کوهنوردی در ماشین لباس‌شویی

ابتدا این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان شستن کوله پشتی کوهنوردی با ماشین لباس‌شویی وجود دارد؟ به طور کلی کوله‌های کوهنوردی را نمی‌توان در ماشین لباس‌شویی شست؛ اما در راهنمای برخی از مدل‌های کوله کوهنوردی، اجازه شستشوی کوله در ماشین لباس‌شویی نیز داده شده است. قبل از هر کاری، دفترچه راهنمای کوله خود را به دقت مطالعه کنید. نحوه شستن کوله کوهنوردی در ماشین لباس‌شویی مطابق مراحل زیر است:

  • وسایل داخل کوله را خارج کرده و همه زیپ‌ها را باز کنید. بخش‌های جداشدنی کوله پشتی خود را نیز جدا کنید.
  • کوله پشتی را به همراه یک روبالشتی سفید یا کیسه لباس‌شویی، داخل ماشین بیندازید.
  • برای شستن کوله خود از یک شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید تا کوله آسیب نبیند.
  • ماشین لباس‌شویی را با دور کند و زمان کوتاه‌تر تنظیم کنید تا کوله پشتی را بشوید.
  • در نهایت کوله پشتی را از ماشین خارج کرده و در سایه، به صورت وارونه آویزان کنید تا خشک شود.

نکات مهم برای شستن کوله پشتی کوهنوردی

برای شستن کوله پشتی کوهنوردی باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید کوله خود را تمیز کنید؛ بدون آنکه آسیبی به کوله وارد شود:

  • پیش از هر کاری، دفترچه راهنمای کوله پشتی خود را مطالعه کنید. در این راهنما، نحوه تمیز کردن و شستن کوله توضیح داده شده است و شما باید مطابق روش گفته شده، کوله را تمیز کنید.
  • قبل از شستشو، کوله خود را بررسی کنید و به دنبال آسیب‌های کوله بگردید. یک پارگی کوچک یا یک زیپ شکسته، ممکن است در هنگام شستشو به یک آسیب بزرگ تبدیل شود؛ پس ابتدا این آسیب‌ها را تعمیر کنید.
  • برای شستشوی کوله پشتی کوهنوردی تنها از شوینده‌های ملایم و بدون مواد سفیدکننده استفاده کنید.
  • مرحله آبکشی کوله پشتی اهمیت زیادی دارد و باید تمام مواد شوینده از بافت پارچه کوله خارج شوند.
  • برای خشک کردن کوله کوهنوردی، از خشک‌کن، رادیاتور، اتو و سشوار استفاده نکنید و آن را تنها در هوای آزاد و به دور از نور خورشید بگذارید تا خشک شود.
  • اجازه دهید تا کوله شما کاملاً خشک شود و هیچ رطوبتی نداشته باشد. اگر کوله پشتی مرطوب را داخل کاور قرار دهید، بوی نامطبوعی گرفته و خراب می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره روش‌های شستن کوله پشتی کوهنوردی صحبت کردیم و به ارائه نکات کلیدی برای این کار پرداختیم. کثیف شدن کوله پشتی، بعد از طبیعت‌گردی، کوهنوردی، اقامت در کمپ و گلمپینگ اتفاقی عادی است؛ اما شما می‌توانید با استفاده از روش‌های شستشوی کوله پشتی کوهنوردی، آن را به راحتی تمیز کنید. برای این کار دقت و حوصله به خرج دهید تا کوله خود را تمیز کنید؛ بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

سوالات متداول

برای شستشوی کوله پشتی به چه لوازمی نیاز داریم؟

وسایل مورد نیاز برای شستن کوله پشتی کوهنوردی شامل شوینده ملایم، اسفنج یا مسواک نرم و پارچه نخی است.

برای شستن کوله پشتی کوهنوردی از چه شوینده‌ای استفاده کنیم؟

برای شستن کوله پشتی خود به سراغ شوینده‌های ملایم مانند صابون و مایع ظرف‌شویی بروید. همچنین دقت داشته باشید که شوینده انتخابی شما فاقد مواد سفیدکننده یا افزودنی‌های خاص باشد. بهترین شوینده برای تمیز کردن کوله پشتی نیز شوینده‌های مخصوص این کار هستند.

چند وقت یک بار، باید کوله پشتی کوهنوردی خود را بشوییم؟

شستشوی کوله پشتی کوهنوردی زمان مشخصی ندارد؛ هر بار که احساس کردید کوله شما کثیف شده است، برای شستن آن اقدام کنید. اگر کثیفی آن تنها در حد چند لکه بود، شستشوی سطحی کوله پشتی کفایت می‌کند.




1403/05/12

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن