منو
با نکات و نحوه بستن کوله سفر آشنا شوید!

با نکات و نحوه بستن کوله سفر آشنا شوید!

1403/05/17

اولین کاری که پیش از سفر باید انجام دهیم، بستن کوله سفر است. کوله پشتی وسیله‌ای مناسب برای طبیعت‌گردی، گردش و تفریح محسوب می‌شود و به دلیل سادگی حمل‌ونقل، ‌از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای قرار دادن وسایل سفر است. برای بستن کوله سفر، ابتدا باید بدانید که به چه وسایلی نیاز دارید و سپس باید نحوه اصولی قرار دادن وسایل در کوله را بدانید. با توجه به اینکه گاهی اوقات بسته کوله پشتی به یک چالش بزرگ برای گردشگران تبدیل می‌شود؛ در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره بستن کوله پشتی برای سفر صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


انتخاب کوله مسافرتی مناسب

شما برای بستن کوله سفر به یک کوله پشتی مناسب نیاز دارید. این کوله پشتی باید فضای کافی برای قرار دادن وسایل را در اختیار شما بگذارد و جابه‌جایی آن نیز راحت باشد. نوع کوله پشتی شما باید بر اساس نوع سفر و فعالیت شما انتخاب شود. مثلا برای کوهنوردی و صخره‌نوردی، کمپینگ در طبیعت یا دیگر انواع سفر، به کوله‌های حرفه‌ای خاص همان فعالیت نیاز دارید. کوله‌های مسافرتی نیز یک حالت عمومی داشته و در اغلب سفرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این کوله‌های مسافرتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کوله مانند چمدان از جلو باز می‌شود تا قرار دادن وسایل و بستن کوله پشتی برای سفر آسان‌تر شود.
  • کوله مسافرتی باید محفظه‌ها و جیب‌های مختلف داشته باشد که وسایل را بهتر سازماندهی کنید.
  • ابعاد کوله مسافرتی باید دستی باشد، چراکه جابه‌جایی کوله‌های خیلی بزرگ، آسان نیست.

نحوه قرار دادن و بسته‌بندی وسایل در کوله پشتی

 در اولین گام، پیش از بستن کوله سفر باید متناسب با نوع سفر خود، وسایل موردنیاز را انتخاب کنید. مثلا در سفرهای طبیعت‌گردی به کیسه خواب نیاز دارید؛ اما برای اقامت در هتل دیگر لازم نیست تا وسایل خواب همراه خود بردارید. پس از آماده کردن وسایل، مراحل بستن کوه پشتی را می‌توان در سه مرحله دسترسی، توازن و فشرده‌سازی خلاصه کرد.

۱. دسترسی

شما وسایل مختلفی را داخل کوله پشتی خود قرار می‌دهید که به بعضی از آن‌ها بیشتر و به بعضی کمتر نیاز خواهید داشت. در هنگام بستن کوله سفر باید وسایل مختلف را بر اساس نیاز خود و دسترسی به آن‌ها در قسمت‌های مختلف کوله قرار دهید. مطابق دسته‌بندی زیر وسایل خود را در بخش‌های مختلف کوله بگذارید:

  • وسایل کمپینگ (کیسه خواب، ملحفه، فر خوراکی و...): این وسایل را کف کوله بچینید، چراکه تنها در زمان کمپ زدن به آن‌ها نیاز خواهید داشت.
  • وسایل با کاربرد زیاد (نقشه، تنقلات، عینک آفتانی، کرم ضدآفتاب، دفترچه یادداشت، تلفن همراه و...): این وسایل را در بالاترین بخش یا جیب‌های بغلی و جلویی کوله قرار دهید.
  • وسایل احتمالا کاربردی (بارانی، کاور کوله، عصای کوهنوردی و...): بخش میانی کوله یا جیب‌های اضافی آن، بهترین مکان برای قرار دادن این وسایل در کوله پشتی شما هستند.

قبل از سفر، به اینکه در طول سفر خود به چه وسایلی نیاز دارید و میزان استفاده شما از هر یک از آن‌ها چقدر است، به خوبی فکر کنید و آن‌ها را بر اساس میزان نیاز و دسترسی، داخل کوله خود بچینید.

۲. توازن

توازن بار در کوله پشتی شما نکته مهمی است که باید آن را به دقت مدنظر قرار دهید. دو قانون کلی برای توازن در هنگام بستن کوله سفر وجود دارد:

  • وسایل سنگین را نزدیک به بدن خود قرار دهید که این بخش، قسمت پشتی کوله و چسبیده به کمر شما است.
  • وسایل را به نحوی داخل کوله بچینید که توازن بار در بخش راست و چپ آن یکسان شود.

اگر این دو قانون را رعایت کنید، برای حمل کوله خود، وزن کمتری را احساس می‌کنید و کمتر خسته می‌شوید. با این کار توانایی شما برای حرکت در مسیرهای مختلف نیز افزایش می‌یابد. در ضمن همیشه وزن بار و وسایل خود را متناسب با نوع مسیر و سفر در نظر بگیرید. مثلا اگر قصد طی کردن مسیرهای پر پیچ و خم و سربالایی و سرپایی را دارید، بهتر است تا کوله خود را سبک ببندید.

۳. فشرده‌سازی

برای بستن کوله سفر، فشرده‌سازی وسایل نیز اهمیت زیادی دارد. وسایل خود را جوری در داخل کوله قرار دهید که فضای خالی بین آن‌ها باقی نماند. این شیوه چیدمان وسایل داخل کوله موجب می‌شود تا وسایل، در جای خود ثابت بمانند و مثلا وسیله‌های سنگین را که در عقب کوله قرار داده‌اید، به سمت جلو حرکت نکنند. برای این کار ظروف و مواد غذایی را داخل کوله بگذارید و سپس وسایلی مانند لباس را که قابل فشرده‌سازی هستند، بین آن‌ها قرار دهید. با این کار، لباس‌ها چیزی شبیه به ملات بین آجرهای دیوار عمل کرده و وسایل دیگر را در جای خود ثابت می‌کنند.

نکات مهم برای بستن کوله سفر

برای بستن کوله سفر باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید به شیوه بهتری وسایل خود را داخل کوله چیده و راهی سفر شوید. از جمله نکات مهم برای بستن کوله سفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی از وسایل خود را می‌توانید به بخش‌های بیرونی کوله آویزان کنید تا فضای خالی بیشتری، در داخل کوله پشتی شما فراهم شود.
  • میزان وسایلی که همراه خود بر می‌دارید، به نوع اقامتگاه شما هم بستگی دارد. مثلا در گلمپینگ امکانات مختلفی فراهم است و شما نیز به برداشتن وسایلی مانند کیسه خواب و پتو نخواهید داشت.
  • وسایل پرحجم مانند کیسه خواب را ابتدا داخل کیسه‌های متراکم شونده قرار دهید، هوای اضافی آن را با جارو برقی خالی کنید و سپس کیسه خواب کم‌حجم شده را داخل کوله پشتی خود بگذارید.
  • در صورت شستن وسایل خود در طول سفر، زمانی آن‌ها را داخل کوله پشتی برگردانید که کاملا خشک باشند؛ به ویژه درباره لباس‌ها و وسایل پارچه‌ای که قابلیت انتقال رطوبت به دیگر وسایل داخل کوله را دارند.
  • اگر کوله شما ضدآب است، مشکلی نخواهید داشت؛ اما در هنگام استفاده از دیگر انواع کوله، باید برای جلوگیری از نفوذ احتمالی آب برنامه داشته باشید. بدین منظور، یک کیسه پلاستیکی بزرگ داخل کوله قرار داده و وسایل خود را داخل کیسه بچینید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره شیوه بستن کوله سفر و نکات مربوط به آن صحبت کردیم. برای اینکه وسایل خود را در طول سفر، به شیوه بهتری حمل کنید و فشار کمتری به کمر و بدن شما وارد شود، باید در بستن کوله پشتی برای سفر حساس باشید و این کار را به طور دقیق انجام دهید. برای انتخاب وسایل سفر خود نیز حساس باشید و تنها موارد ضروری را انتخاب کنید؛ هرچه وسایل شما سبک‌تر باشد، کار آسان‌تری خواهید داشت. در مجموع می‌توان گفت که بستن کوله سفر کار سختی نیست، اگر روش درست و نکات آن را مدنظر قرار دهید.

سوالات متداول

برای اینکه فشار کمتری در حین حمل کوله پشتی به بدن وارد شود، چه کنیم؟

رعایت اصول توازن در بستن کوله سفر و چیدن وسایل، از وارد شدن فشار اضافی به بدن جلوگیری می‌کند. بدین منظور، وسایل سنگین‌تر را در نزدیکی بدن قرار دهید و وسایل سبک را در بخش جلویی کوله بگذارید. همچنین رعایت توازن بین نیمه چپ و راست کوله پشتی نیز اهمیت زیادی دارد.

اگر کوله پشتی ما ضدآب نبود، چه کنیم؟

در این حالت، برای جلوگیری از نفوذ آب، ابتدا یک کیسه پلاستیکی داخل کوله پشتی قرار دهید و وسایل را داخل پلاستیک بچینید. با این کار، در صورت نفوذ آب به کوله پشتی، وسایل شما خشک می‌ماند.

چگونه از حرکت وسایل داخل کوله پشتی و تولید صدای اضافی در هنگام راه رفتن جلوگیری کنیم؟

در هنگام بستن کوله پشتی برای سفر، فضای خالی بین وسایل سخت مانند ظروف غذا را با وسایل قابل فشرده‌سازی مانند لباس‌ها پر کنید. این کار مانع از جابه‌جا شدن وسایل و تولید صدا می‌شود و همچنین فضای خالی بیشتری را داخل کوله در اختیار شما می‌گذارد.




1403/05/17

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن