منو
نکات و توصیه‌های خرید کیسه خواب؛ از شکل ظاهری تا وزن و جنس

نکات و توصیه‌های خرید کیسه خواب؛ از شکل ظاهری تا وزن و جنس

1403/05/18

هیچ چیز به اندازه طبیعت‌گردی و یک سفر به دامان طبیعت، لذت‌بخش و آرامش‌دهنده نیست. البته برای تجربه یک سفر خوب و راحت، باید لوازم و تجهیزات سفر را همراه خود بردارید که یکی از آن‌ها، کیسه خواب است. برای خرید و تهیه کیسه خواب باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید؛ پس آشنایی با راهنمای خرید کیسه خواب برای شما ضروری خواهد بود. در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا به معرفی نکاتی بپردازیم که برای خرید کیسه خواب مهم هستند؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


کیسه خواب چیست؟

احتمالاً شما نیز بارها نام کیسه خواب را شنیده‌اید؛ اما در ابتدای این راهنمای خرید کیسه خواب، بهتر است تا به پاسخ این سوال بپردازیم که کیسه خواب چیست؟ کیسه خواب از تجهیزات مهمی است که شب‌ها در طبیعت به آن نیاز دارید. کیسه خواب یک مکان امن برای خواب شما فراهم می‌کند تا از رطوبت زمین، حیوانات و حشرات در امان باشید. همچنین کیسه خواب با کمک به حفظ حرارت بدن شما، مانع از آن می‌شود تا در هنگام خواب، احساس سرما بکنید.

نکات مهم برای خرید کیسه خواب

اگر به کمپینگ در طبیعت فکر می‌کنید، ابتدا باید کیسه خواب را در کوله خود قرار دهید. احتمالاً اکنون این سوال برای شما ایجاد می‌شود که در هنگام خرید کیسه خواب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در ادامه این بخش به این سوال شما پاسخ می‌دهیم و نکات مهم در راهنمای خرید کیسه خواب را معرفی می‌کنیم.

شکل ظاهری و طراحی کیسه خواب

اگر برای خرید کیسه خواب به یک فروشگاه مراجعه کنید، ابتدا این سوال را از شما می‌پرسند که به دنبال چه شکلی از کیسه خواب هستید. انواع کیسه خواب با ظاهر و شکل‌های متفاوت تولید می‌شوند و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند:

  • کیسه خواب مستطیلی: در این نوع کیسه خواب، میزان اتلاف انرژی بیشتر است؛ اما فضای بیشتری داشته و در آن احساس راحتی می‌کنید. در ضمن وزن کیسه خواب مستطیلی هم زیاد است.
  • کیسه خواب مومیایی: این کیسه خواب ابعاد کوچک‌تر و وزن کمتری دارد و از اتلاف حرارت بدن جلوگیری می‌کند. البته کیسه خواب مومیایی متناسب با فرم بدن بوده و فضای حرکت زیادی ندارید.
  • کیسه خواب بشکه‌ای: پهنای کیسه خواب بشکه‌ای در قسمت شانه‌ها بیشتر و در قسمت پاها کمتر است. اگر در کیسه خواب مومیایی راحت نیستید؛ این کیسه خواب بشکه‌ای، گزینه مناسب شما است.

کیسه خواب برای خانم‌ها یا آقایان

یکی از نکات جالبی که در راهنمای خرید کیسه خواب وجود دارد، خرید کیسه خوابی است که بر اساس جنسیت شما طراحی شده باشد. به طور کلی زمانی که این محصول برای خانم‌ها طراحی می‌شود؛ عرض شانه‌ها در کیسه خواب کوچک‌تر بوده و طول کیسه خواب نیز کمتر است. در واقع کیسه خواب مخصوص خانم‌ها بر اساس آناتومی بدن آن‌ها طراحی می‌شود تا به شیوه بهتری به حفظ حرارت بدن کمک کند.

وزن و حجم کیسه خواب

در ادامه راهنمای کامل خرید کیسه خواب، باید به وزن آن نیز توجه کنید و اینکه حجم کیسه خواب پس از جمع شدن چقدر خواهد بود. برای سفرهای طبیعت‌گردی و گلمپینگ همراه با پیاده‌روی‌های طولانی، وزن کیسه خواب اهمیت بیشتری می‌یابد و به یک کیسه خواب سبک نیاز دارید. عوامل متعددی همچون جنس عایق، تراکم عایق، شکل کیسه، نوع روکش و اندازه کیسه خواب، بر وزن آن تأثیرگذار خواهد بود. همچنین در هنگام خرید کیسه خواب به ابعاد آن پس از جمع شدن نیز توجه کنید تا بدانید که این کیسه، چه حجمی از وسایل شما را اشغال می‌کند.

کیسه خواب مناسب هر فصل

اگر تصور می‌کنید که با خرید یک کیسه خواب می‌توانید در تمامی فصول از آن استفاده کنید؛ در همین ابتدا باید بدانید که این باور اشتباه است. پس، یکی از نکات مهم در راهنمای کامل خرید کیسه خواب را می‌توان توجه به فصل سفر دانست. انواع کیسه خواب را بر اساس شرایط آب‌وهوایی می‌توان به شیوه زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • کیسه خواب تابستانی: وزن کمتر، حجم کمتر و اشغال فضای کمتر را می‌توان از ویژگی‌های این نوع کیسه خواب دانست. همچنین برای دمای حدود ۱- درجه سانتی‌گراد و بالاتر مناسب خواهد بود.
  • کیسه خواب سه فصله: برای فصل بهار، پاییز و تابستان مناطق کوهستانی استفاده شده و در محدوده دمایی ۹- درجه تا ۱- درجه سانتی‌گراد کاربرد دارد.
  • کیسه خواب زمستانی: وجود مواد عایق، موجب وزن بالاتر و حجم بیشتر این کیسه خواب می‌شود؛ اما آن را برای دمای حدود ۹- درجه سانتی‌گراد به پایین مناسب می‌کند.

جنس مواد کیسه خواب

در راهنمای خرید کیسه خواب این نکته را نیز در نظر داشته باشید که جنس الیاف به کار رفته برای تولید کیسه خواب نیز متفاوت خواهد بود. مواد استفاده شده در تولید کیسه خواب ممکن است الیاف مصنوعی یا پر طبیعی باشند. گاهی اوقات نیز از ترکیب الیاف مصنوعی و پر طبیعی برای ساخت این محصولات استفاده می‌شود:

  • پر طبیعی (پر غاز، اردک و قو): وزن و حجم کمتر، قابلیت فشرده‌سازی و طول عمر بیشتر را می‌توان از ویژگی‌های پر طبیعی دانست؛ اما این الیاف به دلیل جذب رطوبت، برای هوای بارانی مناسب نبوده و قیمت زیادی دارند.
  • الیاف مصنوعی (مانند پلی‌استر پرزدار): به دلیل عدم جذب و نفوذ آب، مناسب هوای بارانی است. الیاف مصنوعی، قیمت ارزان‌تر، اما وزن و حجم بیشتر، نیاز به فضای بیشتر و عمر کوتاه‌تری دارند.

ویژگی‌های روکش کیسه خواب

برای تهیه یک کیسه خواب خوب و باکیفیت، باید جنس روکش آن را نیز بررسی کنید. برخی از انواع کیسه خواب، روکشی ترکیبی از پنبه و برزنت دارند که موجب می‌شود تا کیسه خواب شما ضد آب باشد. البته چنین کیسه خوابی، وزنی بیشتری داشته و جابه‌جایی آن سخت‌تر است.

یکی از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای برخی از روکش‌های کیسه خواب در نظر گرفت، تنفس پذیری آن است. این نوع روکش‌ها، عرق بدن و رطوبت را به بیرون از کیسه خواب انتقال می‌دهند. اگر بدن عرق کند و این تعرق در داخل کیسه خواب باقی بماند؛ در نهایت احساس سرما می‌کنید. پس روکش‌ها با ویژگی تنفس پذیری، مانع از اتلاف انرژی بدن می‌شوند.

اندازه و ابعاد کیسه خواب

آخرین نکته‌ای که باید در راهنمای خرید کیسه خواب مدنظر قرار دهید؛ توجه به ابعاد آن است. طول و عرض کیسه خواب باید متناسب با ابعاد بدن شما باشد. محصولی را انتخاب کنید که با بدن شما تناسب داشته و بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشد. کیسه خوابی که بیش از حد بزرگ است؛ اتلاف انرژی و حرارت بدن را به دنبال دارد و از سوی دیگر، کیسه خواب‌های کوچک، راحتی شما را در هنگام خواب می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی راهنمای کامل خرید کیسه خواب پرداختیم و نکات مهم برای خرید این وسیله را معرفی کردیم. به خاطر داشته باشید که شب‌ها در طبیعت، دمای هوای کاهش می‌یابد؛ به ویژه اگر در ارتفاعات و مناطق ییلاقی چادر زده باشید. وجود کیسه خواب، شما را از سرمای هوا حفظ می‌کند؛ پس همراه برداشتن آن را فراموش نکنید. پس از آشنایی با نکات مهم راهنمای خرید کیسه خواب، به سراغ برندهای معتبر ایرانی یا خارجی بروید و یک کیسه خواب مناسب خود را خریداری کنید.

سوالات متداول

برای خرید کیسه خواب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

از نکات مهم در انتخاب و خرید کیسه خواب می‌توان به شکل ظاهری کیسه خواب، ابعاد و اندازه، وزن، جنس، روکش، شرایط آب‌وهوایی و جنسیت اشاره کرد.

آیا می‌توان یک کیسه خواب برای تمامی شرایط دمایی تهیه کرد؟

خیر، انواع کیسه خواب بر اساس شرایط آب‌وهوایی نیز طبقه‌بندی می‌شوند. کیسه خواب تابستانی، کیسه خواب زمستانی و کیسه خواب سه فصله، از گزینه‌های موجود در این دسته‌بندی هستند.

معتبرترین برندهای تولید کیسه خواب چیست؟

برندهای Marmot، Kelty و The North Face از جمله شناخته شده‌ترین برندهای تولید کیسه خواب هستند. همچنین برندهای ایرانی مانند زاگرس و سیمرغ نیز در زمینه تولید کیسه خواب‌های باکیفیت فعالیت دارند.




1403/05/18

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن