منو
خودشناسی در سفر چگونه اتفاق می‌افتد؟

خودشناسی در سفر چگونه اتفاق می‌افتد؟

1403/05/19

انسان همیشه با سوالات عمیقی درباره خودشناسی روبه‌رو است؛ اینکه واقعا چه کسی است و به قول آن بیت معروف: از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟! برای رسیدن به پاسخ این سوالات عمیق، سفر کردن فرصت خوبی است که می‌توانید به خودشناسی در سفر برسید. سفر به ما می‌آموزد تا مرزهای ذهنی خود را بشکنیم و عمیق‌تر بیندیشیم. اما چرا سفر کردن، فرصتی برای خودشناسی است؟ برای یافتن پاسخ این سوال و بررسی دقیق‌تری از خودشناسی در سفر، ادامه این مطلب از زی گلمپینگ را دنبال کنید.


چرا در سفر به خودشناسی می‌رسیم؟

آنچه زمینه خودشناسی در سفر را برای شما فراهم می‌کند، ویژگی‌های سفر کردن و تجربه‌هایی است که در طول سفر به دست می‌آورید. سفر فرصتی است که به درون خود و دنیای اطراف، نگاه عمیق‌تری بیندازید و به دنبال پاسخ سوالات خود باشید. در ادامه به معرفی دلایلی پرداخته‌ایم که سفر را به بهترین زمینه برای رسیدن به خودشناسی تبدیل کرده است.

در سفر باید با تغییرات دست و پنجه نرم کنید

زندگی، اغلب در یک روند تکرارشونده دنبال می‌شود و تغییرات زیادی در آن اتفاق نمی‌افتد. تغییرات زندگی به ما کمک می‌کند تا توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و سفر، بهترین راه برای ایجاد تغییر خواهد بود. زمانی که راهی سفر شوید، اتفاقاتی می‌افتد که انتظار آن را نخواهید داشت. شما وظیفه دارید تا چالش‌ها و تغییرات پیش آمده را مدیریت کنید و با این کار، شناخت بیشتری از ویژگی‌ها و توانایی‌های درونی خود به دست می‌آورید.

در سفر با فرهنگ‌های جدید روبه‌رو می‌شوید

شما هرگز به دیدگاه و باوری جدید نخواهید رسید، اگر همیشه در یک محیط و با فرهنگی خاص زندگی کنید. خودشناسی در سفر برای شما اتفاق می‌افتد، چراکه به نقاط مختلف کره زمین سفر کرده و افراد با عقاید، باورها و فرهنگ‌های متفاوت را ملاقات می‌کنید. تفاوت‌های فرهنگی گاهی اوقات، بنیان فکری شما را زیرورو می‌کند و متوجه می‌شوید که کدام بخش از باورها و عقاید قبلی شما اشتباه بوده‌اند. البته برای لمس این تغییرات، باید تعصب‌های کورکورانه خود را کنار بگذارید.

از خانواده و دوستان خود جدا می‌شوید

تاثیر خانواده و دوستان، بر باورها و عقاید شما، چیزی شبیه به تاثیر فرهنگ است. شخصیت‌ و باورهای شما ابتدا در خانواده و سپس در جمع دوستان شکل می‌گیرد. ممکن است شما برای سال‌ها در کنار عزیزان خود و تحت تاثیر آن‌ها زندگی کنید؛ بدون آنکه فرصتی برای کشف احساسات درونی خود داشته باشید. با کمپینگ در طبیعت و سفر، شما از خانواده و دوستان خود دور می‌شوید و این فرصت را دارید تا به همه چیز از یک زاویه دیگری نگاه کنید؛ نگاهی که متفاوت از قبل و از درون خود شماست.

با سفر کردن، علایق خود را بهتر می‌شناسید

اگر همیشه در یک شهر یا یک روستا زندگی کنید، شاید علایق خود را به خوبی کشف نکنید. شما زمانی می‌فهمید چه چیزی دوست دارید و چه چیزی دوست ندارید که از حاشیه امن محل زندگی خود دور شوید و چیزهای جدید را تجربه کنید. مثلا شما تا زمانی که ساحل دریا را از نزدیک نبینید و نسیم خنک آن را روی پوست خود حس نکنید، نمی‌فهمید که چه احساسی درباره دریا و ساحل آن دارید. خودشناسی در سفر در شناخت علایق شما نیز تاثیر داشته و می‌توانید عواطف خود را عمیق‌تر کشف کنید.

سفر کردن، فرصت تجربه‌های بی پروا و کنجکاوانه است

اگر همیشه محتاط باشید و در یک حاشیه امن زندگی کنید؛ عواطف، نیازها، علایق، ترس‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را نمی‌شناسید. با سفر کردن می‌توانید اتفاقات جدیدی را تجربه کنید که برخی از آن‌ها مانند صخره‌نوردی، سقوط آزاد و... جسورانه و متفاوت هستند. تجربه این تفریحات و جستجو در محیط‌های جدید، نوعی خودشناسی است که تنها با سفر به دست می‌آید.

در سفر وجه دیگری از شخصیت خود را تجربه می‌کنید

آیا تا به حال به انجام کارهای جدید، متفاوت و شاید عجیب فکر کرده‌اید؟ مثل زمانی که دوست دارید تا بی‌دلیل روی لبه جدول‌های کنار خیابان راه بروید. این کاراهای به ظاهر ساده، اما جدید می‌تواند وجه دیگری از شخصیت شما باشد، به شرط اینکه فرصت بروز به آن را بدهید. در سفر این فرصت را دارید تا بخش‌هایی متفاوت از شخصیت خود را بروز دهید و به سمت وجهی دیگر از خودشناسی در سفر حرکت کنید.

با سفر از قضاوت‌ها رها می‌شوید

برخی از رفتارهای ما ناشی از نگرانی‌هایی است که درباره قضاوت دیگران داریم. ترس از قضاوت‌ها و افکار مسموم دیگران، بال پرواز شما را می‌چیند. این قضاوت‌ها اغلب از جانب افرادی است که شما را می‌شناسند. با سفر کردن از قضاوت‌ها دور می‌شوید و این فرصت را دارید تا همه چیز را مطابق میل خود و نه تحمیل دیگران، تجربه کنید. در سفر همه چیز به خود شما بستگی دارد و اولویت، تصمیم و فکر خود شما است.

در سفر فرصت فکر کردن دارید

شروع خودشناسی در سفر از تفکرات شما می‌آید و آنچه که در ذهن خود می‌پرورانید. در قیل‌وقال زندگی شهری، افکار اغلب ما درگیری‌های زندگی است و کمتر فرصت فکر کردن به خود را داریم. در سفر شما می‌توانید بیشتر فکر کنید و به موضوعاتی بیندیشید که در قالب زندگی معمول خود، کمتر به سراغ آن‌ها می‌روید. این تفکرات، شما را به اعماق خود می‌برد تا جستجوی دقیق‌تری در وجود خود داشته باشید؛ خودشناسی از همین‌جا سرچشمه می‌گیرد.

سخن پایانی

برخی افراد برای خودشناسی در سفر و یافتن اعماق وجود خود، ترجیح می‌دهند به تنهایی سفر کنند که ایده خوبی به نظر می‌رسد. در سفرهایی که به تنهایی یا همراه با گروه‌های جدید، تجربه می‌کنید؛ از کلیه ساختارهای قدیمی مانند فرهنگ و افراد همیشگی مانند اعضای خانواده دور می‌شوید و فرصت خودشناسی به شیوه‌ای بهتر را خواهید داشت. شما می‌توانید با ایجاد تغییرات به ظاهر کوچک، فرصت خودشناسی بیشتری را به خود بدهید. مثلا اگر همیشه تنها در هتل اقامت می‌کردید، این بار گلمپینگ یا چادر زدن در طبیعت را امتحان کنید. پس برای کشف و شهود در دنیای درون خود، سفر انتخاب جذابی است.

سوالات متداول

چرا با سفر کردن به خودشناسی می‌رسیم؟

در سفر باید تغییرات را کنترل کنید، با فرهنگ‌های جدید آشنا می‌شوید، علایق خود را بهتر می‌شناسید، از خانواده و دوستان خود دور می‌شوید، تجربه‌های متفاوت و بی‌پروا خواهید داشت، از قضاوت اطرافیان رها می‌شوید، فرصت فکر کردن دارید و وجه دیگری از شخصیت خود را بروز می‌دهید. نتیجه تمامی این اتفاقات جدید، فرصتی برای خودشناسی است.

تاثیر افراد و فرهنگ‌های جدید برای خودشناسی در سفر چگونه است؟

شما در سفر، با افراد جدید ارتباط برقرار می‌کنید و از قالب فکری اعضای خانواده و دوستان خود رها می‌شوید. فرهنگ نیز شبیه به اعضای خانواده، محدودیت‌های فکری مختلفی را به شما تحمیل می‌کند. در سفر از قیدوبند تمام شرایط و افراد قدیمی آزاد شده و می‌توانید با فکری بازتر در مسیر خودشناسی گام بردارید.

برای خودشناسی، به کجا باید سفر کنیم؟

سفر به هر شهر و روستا یا محیط‌های طبیعی مانند دشت و کوه و دریا، فرصت خودشناسی را در اختیار شما قرار می‌دهد، به شرط آنکه بخواهید! بدون شک سفرهای خارجی فرصت آشنایی با تجربه‌ها و فرهنگ‌ها بسیار متفاوت‌تری است و به همین دلیل احتمالا گام بزرگ‌تری در راه خودشناسی خواهد بود.




1403/05/19

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن