منو
روش‌های درمان و پیشگیری از گرمازدگی در سفر چیست؟

روش‌های درمان و پیشگیری از گرمازدگی در سفر چیست؟

1403/05/21

تابستان فصل سفر، طبیعت‌گردی و تجربه‌های هیجان‌انگیز است و همه ما به تفریحات این فصل علاقه داریم. البته گرمای بیش از حد هوا ممکن است مشکل‌ساز شود و گرمازدگی در سفر یکی از مهم‌ترین مشکلات این فصل است. گرمازدگی در شرایطی روی می‌دهد که دمای بدن بالا رفته و فرد علائمی مانند بی حالی، سردرد، خستگی و... را تجربه کند. در سال‌های اخیر با افزایش درجه حرارت تابستانه، بروز گرمازدگی نیز افزایش یافته است. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره گرمازدگی و روش‌های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


گرمازدگی چیست؟

دمای طبیعی بدن بین ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد است و گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دمای بدن از این محدوده نرمال فراتر رفته و حتی به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در واقع گرمازدگی، شرایطی است که بدن میزان گرمای زیادی دریافت کرده و قادر به دفع آن در محدوده نرمال نیست. در فصل تابستان، با فعالیت در هوای گرم و مرطوب یا ماندن طولانی مدت زیر آفتاب، فرد دچار گرمازدگی خواهد شد.

تمامی افراد در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند، اما این حالت در افراد چاق، سالمندان، کودکان و بیماران بیشتر روی می‌دهد. در پی گرمازدگی، فرد علائمی مانند احساس درد در پا و شانه، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، بی اشتهایی، رنگ‌پریدگی پوست و افزایش ضربان قلب را تجربه می‌کند. با ادامه‌دار شدن ابتلا به گرمازدگی، علائم شدیدتری مانند گرم و خشک شدن پوست و اختلال هوشیاری نیز روی می‌دهد. اگر شرایط بهبودی و درمان فراهم نشود، بیمار غش کرده، بیهوش شده یا سکته می‌کند. همچنین موارد پیشرفته گرمازدگی، سلامت قلب، مغز و کلیه‌ها را نیز تهدید خواهد کرد.

انواع گرمازدگی در سفر

گرمازدگی در سفر را می‌توان به دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد که شامل گرمازدگی ناشی از فعالیت و گرمازدگی در پی شرایط بدنی است:

  • گرمازدگی ناشی از فعالیت: اگر در آب‌وهوای گرم و مرطوب، فعالیت بدنی شدید داشته باشید، در عرض چند ساعت دچار این نوع گرمازدگی می‌شوید.
  • گرمازدگی ناشی از شرایط بدنی: این گرمازدگی در پی شرایط خاص بدنی مانند وضعیت بیماری روی می‌دهد و به آن گرمازدگی کلاسیک نیز می‌گویند. این نوع گرمازدگی تا چند روز در بدن بیماری باقی خواهد ماند.

از عوارض تشدیدکننده گرمازدگی می‌توان به کمبود مصرف آب، خوردن نوشیدنی‌های الکلی، پوشیدن لباس‌های تنگ و تیره رنگ و اضافه وزن اشاره کرد.

راه های پیشگیری از گرمازدگی در سفر

حتی یک گرمازدگی خفیف نیز موجب سردرد و خستگی شده و می‌تواند سفر شما را خراب کند. قبل از اینکه راهی سفر شوید، باید روش‌های پیشگیری از گرمازدگی در سفر را بدانید و این نکات را دنبال کنید:

  • برای فرار از گرمازدگی در سفر تابستانی خود، به سراغ اقامتگاه‌هایی مانند هتل‌ها، هاستل‌ها، گلمپینگ بروید که سیستم خنک‌کننده و سرمایشی خوبی داشته باشند.
  • لباس‌های سبک، خنک و رنگ روشن بپوشید؛ چراکه لباس‌های تیره، جذب گرمای بیشتری دارند.
  • از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا پوست شما در معرض تابش خورشید قرار نگیرد.
  • از مکان‌های سربسته و گرم مانند داخل اتومبیل خاموش دوری کنید، زیرا در این مکان‌ها هوا جریان ندارد.
  • آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید. زمانی که در معرض خورشید و گرما هستید، باید هر ۱۵ دقیقه آب بنوشید.
  • زمانی که هوا بیش از حد گرم است، تا جای ممکن در منزل بمانید و کار خود را به ساعات دیگری موکول کنید.
  • ورزش، پیاده‌روی و فعالیت‌های بدنی سنگین را در ساعات خنک‌تر روز مانند غروب آفتاب انجام دهید.
  • در هوای گرم به جای خوردن غذاها و خوراکی‌های چرب، مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  • در گرما، چای و قهوه ننوشید؛ چراکه این نوشیدنی‌ها، از یک سو گرم هستند و از سوی دیگر، کافئین زیادی دارند.

روش های درمان گرمازدگی

اگر با رعایت تمام نکات پیشگیرانه، باز هم با کمپینگ در طبیعت دچار گرمازدگی در سفر شدید، باید به فکر روش‌های درمان باشید. اولین اقدام پس از گرمازدگی، به ویژه در حالت‌های شدید، مراجعه به پزشک است. با این وجود، اگر به پزشک دسترسی ندارید، اقدامات زیر را برای درمان گرمازدگی انجام دهید:

  • فردی که دچار گرمازدگی شده است را بلافاصله به یک مکان خنک انتقال دهید.
  • روی گردن، کشاله ران و زیر بغل، پارچه‌ای خنک بگذارید تا دمای بدن بیمار کاهش یابد.
  • داخل یک لگن آب ولرم (نه سرد!) بریزید و پای بیمار را در لگن بگذارید.
  • هیچ دارویی را به صورت خودسرانه به فرد گرمازده ندهید.
  • در شرایط گرمازدگی، بیمار حتما باید استراحت کند، پس اجازه فعالیت به او ندهید.
  • در صورتی که فرد گرمازده توانایی این کار را دارد، او را به حمام ببرید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره گرمازدگی در سفر صحبت کردیم و به معرفی روش‌های درمان و پیشگیری از آن پرداختیم. گرمازدگی شاید در ابتدا یک مشکل معمولی به نظر برسد، اما ادامه این شرایط، سلامت بدن را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد. پس در فصل تابستان مراقب گرمازدگی در سفر باشید و اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهید. با کمی مراقبت و دقت، می‌توانید از تفریحات و سفرهای خود در فصل تابستان لذت ببرید، بدون آنکه دچار مشکل و گرمازدگی شوید.

سوالات متداول

علائم گرمازدگی در سفر چیست؟

از علائم گرمازدگی می‌توان به احساس درد در پا و شانه، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، بی اشتهایی، رنگ‌پریدگی پوست و افزایش ضربان قلب اشاره کرد. با ادامه‌دار شدن ابتلا به گرمازدگی، فرد علائم شدیدتری همچون گرم و خشک شدن پوست و اختلال هوشیاری را تجربه می‌کند.

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی در سفر هستند؟

افراد چاق، کودکان و سالمندان، بیش از دیگر افراد در خطر ابتلا به گرمازدگی خواهند بود. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های مختلف بوده و سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیش از دیگران به گرمازدگی مبتلا می‌شوند.

کدام مواد غذایی برای درمان گرمازدگی مفید هستند؟

در زمان ابتلا به گرمازدگی باید مصرف میوه‌ها و سبزیجات به عنوان منابع تامین آب بدن را افزایش دهید. از جمله این مواد غذایی می‌توان به هندوانه، طالبی، خیار، هلو، توت فرنگی، کرفس، لیمو ترش، شربت خاکشیر و... اشاره کرد.




1403/05/21

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن