منو
روش‌های درمان و پیشگیری از سرمازدگی در سفر چیست؟

روش‌های درمان و پیشگیری از سرمازدگی در سفر چیست؟

1403/05/22

طبیعت‌گردی در زمستان و ورزش‌های زمستانه بسیار جذاب و خاطره‌انگیز هستند، اما باید مراقب خطرات احتمالی آن باشید که یکی از این خطرات، سرمازدگی در سفر است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در سرما بماند و در ابتدا دست‌ها و پاها بی حس شده و رفته رفته فرد، توانایی حرکت کردن را از دست می‌دهد. اگر بیمار درمان نشود، ادامه سرمازدگی خطرناک شده و ممکن است جان فرد را تهدید کند. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره سرمازدگی در سفر صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


سرمازدگی چیست؟

سرمازدگی در شرایطی روی می‌دهد که فرد برای مدت طولانی در هوای سرد، شرایط برف و باران یا در معرض وزش بادهای سرد باشد. این حالت را با نام یخ زدگی نیز می‌شناسند و احتمال بروز آن در سفرهای زمستانی بیشتر است. در این حالت، اندام‌های حساس در برابر سرمازدگی مانند دست، پا، لاله گوش، نوک بین و پیشانی، جریان خون کمتری دریافت می‌کنند و سلول‌ها رفته رفته دچار آسیب می‌شوند. در واقع با تجمع بلورهای یخ در سلول‌ها و ادامه این شرایط، دیواره سلولی پاره شده و تکرار این حالت موجب می‌شود تا آن اندام در اثر سرمازدگی از بین برود.

انواع سرمازدگی در سفر

سرمازدگی در سفر به صورت مرحله به مرحله پیشرفته‌تر می‌شود و بر همین اساس می‌توان سرمازدگی را به دو دسته سطحی و عمیق طبقه‌بندی کرد:

  • سرمازدگی سطحی: پوست و بافت‌های زیرین آن منجمد شده و سطح پوست مومی شکل، رنگ پریده، سخت و سرد می‌شود. البته هنوز بافت‌های عمیق‌تر بدن مانند ماهیچه‌ها بدون مشکل کار می‌کنند. در این حالت پس از گرم کردن بدن، سطح پوست ملتهب و قرمز می‌شود و تاول‌های پوستی به وجود می‌آیند.
  • سرمازدگی عمیق: در این حالت، سرما به بافت‌های عمیق مانند ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی رسیده است. اگر شرایط سرمازدگی ادامه پیدا کند، امکان از کار افتادن این اندام‌ها و قطع شدن آن‌ها نیز وجود دارد. البته در صورت درمان و گرم شدن بدن، فرد نجات یافته و تاول‌های بنفش و سیاه با نشت مایعات در بدن ایجاد می‌شود.

راه های پیشگیری از سرمازدگی در سفر

سرمازدگی در سفر ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، اما کودکان و سالمندان بیشتر در خطر هستند. پیش از آنکه در زمستان راهی سفر شوید، اقدامات پیشگیرانه در مقابل سرمازدگی را مدنظر قرار دهید:

  • برای جلوگیری از بروز سرمازدگی، در اقامتگاه‌هایی با سیستم گرمایش مانند هتل‌ها، هاستل‌ها، گلمپینگ و... اقامت کنید.
  • لباس‌های گرم و مناسب بپوشید تا از اتلاف گرمای بدن جلوگیری شود.
  • لباس‌های زمستانی شما باید عایق رطوبت بوده و طراحی کاملا استاندارد داشته باشند.
  • اگر دچار بیماری یا هرگونه ضعف بدنی هستید، در زمستان راهی سفر، به ویژه سفرهای طبیعت‌گردی نشوید.
  • به میزان کافی آب بنوشید و غذای مقوی مصرف کنید تا بدن شما تقویت شود.
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما خودداری کرده و اگر در اعضای حساس بدن مانند دست و پا، احساس سرما و بی حسی داشتید، بلافاصله به یک محیط گرم بروید.

روش های درمان سرمازدگی

در سفرهای زمستانی از کمپینگ در طبیعت خودداری کرده و به سراغ اقامتگاه‌های بهتر بروید. مراجعه به پزشک، اولین نکته مهم برای درمان سرمازدگی در سفر است. البته در صورتی که به پزشک دسترسی ندارید، برخی از اقدامات دیگر نیز برای درمان این مشکل توصیه می‌شود تا بتوانید فرد سرمازده را نجات دهید. برای درمان فردی که دچار سرمازدگی در سفر شده است، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • بیمار را از سرما نجات داده و به یک محل گرم و خشک انتقال دهید.
  • اجازه ندهید که بیمار سرمازده بخوابد و او را کاملا هوشیار نگه دارید.
  • در صورتی که لباس‌های او خیس است، بدون تکان دادن اعضای بدن، لباس را از بدن بیمار خارج کرده یا آن را پاره کنید. حالا لباس‌های خشک و تمیز به بیمار بپوشانید.
  • از ماساژ دادن بیمار دچار سرمازدگی، به طور جدی خودداری کنید.
  • ساعت مچی، زیورآلات، کمربند یا هر وسیله دیگری را از بدن بیمار جدا کنید تا فشاری به بدن وارد نشود.
  • اندام‌های حساس‌تر بدن را به آرامی در آب ولرم (نه داغ!) و ضدعفونی شده قرار دهید.
  • به بیماری نوشیدنی‌های ولرم و غیرالکلی بدهید تا رفته رفته بدن گرم شود.
  • به بیمار غذاهای گرم و مقوی مانند سوپ بدهید تا قوای از دست رفته بدن، بازیابی شود.
  • در صورتی که بیمار بیهوش است، خوراندن آب و غذا به او ممنوع است.
  • در کنار فردی که دچار سرمازدگی شده است، سیگار نکشید؛ چراکه سیگار هوای محیط را مسموم کرده و اکسیژن در اطراف بیمار را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور مفصل درباره سرمازدگی در سفر صحبت کردیم و به معرفی روش‌های پیشگیری و درمان آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، سرمازدگی در سفر زمانی خطرناک می‌شود که سرما تا اعماق ماهیچه‌ها نفوذ کند که ادامه‌دار شدن سرما، فرد را در خطر قطع عضو و حتی مرگ قرار می‌دهد. پس اگر طبیعت‌گرد هستید و برای ورزش‌های زمستانی و لذت بردن از مناظر زمستانی، راهی سفر می‌شوید؛ رعایت اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از سرمازدگی را مدنظر قرار دهید و برای مقابله با آن آماده باشید.

سوالات متداول

کدام افراد در برابر سرمازدگی حساس‌تر هستند؟

سالمندان و کودکان به دلیل ضعیف‌تر بودن اندام‌های بدن و سیستم ایمنی، در برابر سرمازدگی حساس‌تر هستند. همچنین افرادی که به بیماری‌های مختلف مانند مشکلات قلبی عروقی مبتلا شده‌اند، بیش از دیگران در معرض بروز سرمازدگی در سفر خواهند بود.

حساس‌ترین اندام‌ها در برابر سرمازدگی در سفر چیست؟

دست، پا، بینی، پیشانی و لاله گوش، حساسیت بیشتری در برابر سرمازدگی دارند؛ چراکه جریان خون کمتری دریافت کرده و در مقابل سرمازدگی حساس خواهند بود.

چرا نباید پس از سرمازدگی بدن را داغ کرد؟

یکی از اشتباهات رایج برای درمان سرمازدگی، گرم کردن بدن از راه قرار گرفتن دست یا عضو سرمازده در آب داغ است. این کار نه تنها به درمان مشکل کمک نمی‌کند؛ بلکه سلامت بدن و عضو آسیب دیده را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد.




1403/05/22

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن