منو
نحوه کمک‌های اولیه در سفر + لوازم ضروری برای کیف کمک های اولیه

نحوه کمک‌های اولیه در سفر + لوازم ضروری برای کیف کمک های اولیه

1403/05/23

آسیب‌های مختلفی همچون بریدگی، شکستگی، نیش زنبور، آسیب‌های چشمی و... سلامت شما در سفر را تهدید می‌کند. آشنایی با نکات و آموزش کمک های اولیه در سفر به کمک شما می‌آید تا بتوانید در موقعیت‌های حساس، مراقبت‌های اولیه از سلامت خود و دیگران را انجام دهید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا نکات مهم کمک های اولیه در سفر را معرفی کنیم و سپس چک لیست لوازم ضروری برای کیف کمک‌های اولیه را ارائه دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


نکات مهم کمک های اولیه در سفر برای آسیب‌های مختلف

نکات کمک های اولیه در سفر، برای هر آسیب و شرایطی متفاوت خواهد بود که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم؛ اما اولین نکته مهم این است که خونسردی خود را حفظ کرده و بدون رفتارهای هیجان‌انگیز، برای انجام مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی اولیه آماده شوید. در قدم بعدی اگر شدت آسیب شدیدتر بود، باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید؛ اما برای آسیب‌های سطحی تنها مراقبت‌های اولیه شما کفایت می‌کند.

بریدگی

در هنگام بریدگی، محل آسیب دیده را در سطحی بالاتر از قلب خود قرار دهید تا التهاب و تورم در آن ناحیه کاهش یابد. اگر بریدگی سطحی است، محل زخم را با بتادین و گاز استریل ضدعفونی کنید و سپس آن را ببندید. برای بریدگی‌های عمیق‌تر باید محل بریدگی را نگه دارید تا مقدار خونریزی کاهش یابد و سپس با اورژانس تماس بگیرید یا مصدوم را به مراکز درمانی برسانید.

سوختگی

با کمپینگ در طبیعت و طبیعت‌گردی ممکن است سوختگی نیز برای گردشگران اتفاق بیفتد. اگر میزان سوختگی شدید بوده یا در سطح زیادی از پوست اتفاق افتاده است، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. اما برای سوختگی‌های درجه یک و سطحی، مراقبت‌های شما و کمک های اولیه در سفر کافی است. در سوختگی سطحی، ابتدا محل آسیب را با آب گرم بشویید و تمیز کنید. بعد از تمیز شدن محل سوختگی، روی آن کیسه یخ یا کمپرس سرد بگذارید.

نیش زنبور

یکی از اتفاقات رایج با اقامت در چادرها، گلمپینگ و... احتمال گزش زنبور است. کمک های اولیه در سفر برای نیش زنبور را با خارج کردن نیش آغاز کنید. سپس محل زخم را ضدعفونی کرده، بشویید و روی آن کمپرس یخ بگذارید تا سوزش و التهاب پوست کاهش یابد. اگر فرد به نیش زنبور حساسیت دارد؛ پیش از هر اقدام دیگری با اورژانس تماس بگیرید تا بلافاصله راهی شوند.

شکستگی

برخی افراد در زمان شکستگی و آسیب به استخوان‌ها تلاش می‌کنند تا استخوان را صاف کرده یا با آتل ببندند که این اقدام، کاملا اشتباه است! هر گونه حرکت اشتباه شما ممکن است میزان آسیب وارده را افزایش دهید. اگر در طول سفر، شما یا دیگر همراهان دچار شکستگی استخوان شدید، محل آسیب را ثابت نگه دارید و تکان ندهید. حالا باید در انتظار رسیدن اورژانس بمانید.

آسیب‌های چشمی

کمک های اولیه در سفر برای آسیب‌های چشمی متفاوت است. برخلاف دیگر زخم‌ها یا آسیب‌ها، اگر به چشم شما یا دیگر همراهان سفر ضربه‌ای وارد شد، به جای اقدام‌های فردی، با اورژانس تماس بگیرید. ممکن است یک حرکت اشتباه شما برای کمک به مصدوم، میزان جراحت چشمی را افزایش دهد. البته در صورتی که آسیب به دلیل ورود مواد شیمایی به چشم اتفاق افتاده است، باید بلافاصله چشم‌ها را با آب شستشو دهید تا مواد شیمیایی خارج شوند.

مار گزیدگی

برخی افراد پس از مار گزیدگی سعی در مکیدن محل زخم کرده یا وقت خود را صرف شکار مار و همراه برداشتن آن می‌کنند؛ در حالی که اولین اقدام درست پس از مارگزیدگی، تماس با اورژانس است. آرام باشید و بی حرکت بمانید تا ضربان قلب کاهش یافته و از انتقال سم به دیگر نقاط بدن جلوگیری شد. زمان گزیدگی مار را یادداشت کرده و در صورت امکان از مار عکس بگیرید. اگر گزیدگی خطرناک نباشد، پزشک محل زخم را شستشو داده و واکسن کزاز تزریق می‌کند؛ اما برای مار گزیدگی‌های جدی‌تر، پزشک از پادزهر برای خنثی کردن اثر سم استفاده خواهد کرد.

کیف کمک های اولیه برای سفر

وجود کیف کمک های اولیه در سفر ضروری است و باید حتما در چمدان شما جای گیرد. طول سفر شما و مدت اقامت در مقصد، تعیین می‌کند که به چه مقدار دارو و دیگر لوازم برای کمک های اولیه در سفر نیاز دارید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما مقدار کافی از آن را در کنار دیگر وسایل خود در کیف کمک‌های اولیه بگذارید. از وسایل مهم و ضروری برای کمک‌های اولیه در سفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاز استریل
  • چسب ورزشی یا چسب عضله
  • پارچه نخی محکم
  • چسب زخم
  • دستمال مرطوب
  • کیسه آب گرم
  • الکل و بتادین
  • سرنگ
  • پنبه
  • تب سنج
  • حوله کوچک
  • داروهای شخصی
  • قرص‌های مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن
  • قرص‌های ضد اسید معده مانند رانیتیدن
  • داروهای ضد اسهال
  • پماد آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین
  • کرم‌های ضد گزش حشرات
  • موچین
  • قیچی کوچک
  • چاقو سفری

سخن پایانی

سفر همیشه تجربه‌ای جذاب و به یادماندنی است؛ اما آسیب‌ها و خطرات مختلفی، سلامت شما در سفر را تهدید می‌کند. اگر در فکر تدارک یک سفر هستید، توصیه می‌کنیم که کمک های اولیه در سفر را بیاموزید تا در مواقع اضطراری، سلامت خود و دیگر همراهان سفر را نجات دهید. در ضمن، همراه برداشتن کیف کمک های اولیه در سفر را فراموش نکنید؛ چراکه بدون آن‌ها نمی‌توانید اقدامات اولیه را پس از آسیب‌های سفر انجام دهید. پس اگر به دنبال سفری کم خطر با خاطرات جذاب هستید؛ نکات مهم برای کمک های اولیه در سفر را به خوبی یاد بگیرید.

سوالات متداول

در کیف کمک های اولیه سفر چه چیزی قرار دهیم؟

برای کمک های اولیه در سفر باید کیف خود را با لوازم مختلفی همچون بانداژ‌ها (گاز استریل، چسب ورزشی و پارچه نخی محکم)، چسب زخم، دستمال مرطوب، کیسه آب گرم، الکل و بتادین، سرنگ، پنبه، تب سنج، حوله کوچک، داروها (قرص‌های مسکن، قرص‌های ضد اسید معده، داروهای ضد اسهال و پماد آنتی بیوتیک)، کرم‌های ضد گزش حشرات، موچین، قیچی کوچک و چاقو سفری، پر کنید.

اگر در سفر، زنبور ما را نیش زد، چه کنیم؟

ابتدا بلافاصله با موچین نیش زنبور را بیرون بکشید. در ادامه محل نیش را ضدعفونی کنید، بشویید و روی آن کمپرس یخ بگذارید تا التهاب کاهش یابد. اگر فرد به نیش زنبور حساسیت دارد، اولین اقدام شما باید تماس با اورژانس باشد.

برای بریدگی، کمک های اولیه در سفر چگونه است؟

اگر بریدگی سطحی است، نیازی به مراقبت‌های بیمارستانی ندارید. در این اوقات، محل زخم را با بتادین و گاز استریل ضدعفونی کرده و آن را ببندید. برای بریدگی‌های عمیق‌تر باید تلاش کنید تا میزان خونریزی کاهش یابد و سپس فرد آسیب دیده را به بیمارستان انتقال دهید یا با اورژانس تماس بگیرید.




1403/05/23

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن