منو
ترفندهای درست کردن آتش در طبیعت؛ نکات ایمنی و محیط زیست

ترفندهای درست کردن آتش در طبیعت؛ نکات ایمنی و محیط زیست

1403/05/27

آیا آماده هستید که در اطراف آتش در طبیعت جمع شوید و کباب کنید؟ قبل از لذت بردن از حرارت آتش و خوراکی‌های خوشمزه، باید بدانید که درست کردن آتش در طبیعت چگونه است. در این راهنما، ما شما را در نحوه‌ی روشن کردن آتش ایمن و موفق در طبیعت راهنمایی می‌کنیم. از انتخاب مکان مناسب تا خاموش کردن مناسب شعله‌های آتش، ما در این مقاله توضیحاتی ارائه می‌دهیم.


لذت بردن از طبیعت در یک اقامت گلمپینگ یا در حیاط خلوت خود در یک شب خنک تابستانی آرامش‌بخش و سرگرم‌کننده است. یک آتش‌دان در فضای باز می‌تواند فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی را برای شما و خانواده‌تان فراهم کند، از کباب کردن گرفته تا گفتن داستآن‌های ترسناک، دور آتش. در حالی که در مورد درست کردن آتش در طبیعت نکات مثبت زیادی وجود دارد، اما برخی از اثرات منفی زیست محیطی ناشی از آن نیز وجود دارد.

آتش روشن کردن در طبیعت، آلاینده‌ها و دود را در جو منتشر می‌کند که باعث آسیب به زیستگاه اطراف می‌شود. مانند هر گاز گلخآن‌های دیگر، این آلاینده‌ها برای طبیعت مضر هستند. درست کردن آتش در طبیعت برای بسیاری از اکوسیستم‌ها نیز در صورت تبدیل شدن به آتش‌سوزی خطرناک هستند، بنابراین همچنین مهم است که بدانیم چگونه آتش را به درستی خاموش کنیم تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری کنیم.

با ما در این مطلب از زی گلمپینگ همراه باشید تا به نکات لازم در این باره دست پیدا کنید.

مکان خود را انتخاب کنید و مواد لازم را جمع آوری کنید

هنگام انتخاب مکانی برای آتش کمپ خود، در صورت موجود بودن، همیشه از یک آتشدان استفاده کنید. اگر نیاز دارید که گودال آتش ایجاد کنید، مکانی را برای آتش خود انتخاب کنید که حداقل 4-5 متر از هر چیزی که ممکن است آتش بگیرد، مانند درختان، بوته‌ها یا چادرها فاصله داشته باشد. به دنبال نقطه‌ای باشید که صاف و خالی از هرگونه زباله باشد. برای آماده‌سازی گودال آتش، یک گودال کم‌عمق حفر کنید و با استفاده از سنگ یا حلقه فلزی، مرزی در اطراف آن ایجاد کنید. این به مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن به خارج از منطقه مورد نظر کمک می‌کند.

انواع مختلف سوخت

تیندر

این اولین ماده‌ای است که باید برای آتش روشن کردن در طبیعت استفاده کنید. تیندر هر نوع ماده‌ای است که به راحتی قابل احتراق است و به راحتی می‌تواند آتش بگیرد، مانند برگ‌های خشک، شاخه‌ها یا پوست. باید آن‌قدر خشک و کوچک باشد که با کبریت یا فندک سریع مشتعل شود.

کیندلینگ

هنگامی که چوب شما می‌سوزد، کیندلینگ را اضافه کنید تا آتش شعله‌ور شود. کیندلینگ شامل میله‌ها یا شاخه‌های کوچکی است که کمی بزرگتر از تیندر هستند. مخروط‌های کاج، تراشه‌های چوب یا سایر ضایعات چوب کوچک نیز می‌توانند استفاده شوند. این‌ها به سرعت آتش می‌گیرند و به گسترش شعله کمک می‌کنند.

هیزم

هنگامی که آتش شما به شدت می‌سوزد، می‌توانید کنده‌های بزرگتر یا تکه‌های هیزم را اضافه کنید. این‌ها برای مدت طولانی‌تری می‌سوزند و بخش عمده‌ای از گرما را برای آتش شما فراهم می‌کنند. شما باید چوب‌های خشک را انتخاب کنید، زیرا چوب مرطوب یا سبز دود بیشتری ایجاد می‌کند و با کارایی کمتری می‌سوزد.

ساختن آتش: سه ساختار برای روی هم چیدن هیزم‌ها

درست کردن یک آتش ایمن و کارآمد به چیزی بیش از یک انبوه چوب و یک کبریت نیاز دارد. درک ساختارهای مختلف آتش برای اهداف متفاوت، می‌تواند به شما کمک کند آتشی بسازید که طولانی‌تر، داغ‌تر و ایمن‌تر باشد.

تیپی (Teepee)

با قرار دادن چند تکه کوچک کیندلینگ خشک در مرکز جایی که می‌خواهید آتش درست کنید، شروع کنید. سپس، چوب‌های بزرگتر یا تکه‌های چوب را به شکل تیپی در اطراف کیندلینگ به یکدیگر تکیه دهید. در این مرحله، شعله‌ها باید رشد کنند و شروع به گرفتن چوب کنند. با بزرگ شدن آتش، به تدریج تکه‌های چوب بزرگتر را اضافه کنید.

مزایای این روش:

  • مناسب برای شروع سریع و آسان آتش سوزی.
  • به هوا اجازه گردش می‌دهد و آتش را به خوبی روشن نگه می‌دارد.
  • تنظیم اندازه آتش با افزودن چوب بیشتر در صورت نیاز آسان است.

معایب این روش:

  • برای حفظ شکل تیپی نیاز به توجه مکرر دارد.
  • برای پخت و پز ایده‌آل نیست، زیرا ساختار آتش با سوختن تدریجی فرو می‌ریزد.
  • اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند به سرعت از طریق چوب بسوزد.

کلبه چوبی (Log Cabin)

با قرار دادن دو تکه چوب به موازات یکدیگر و با فاصله کمی بین آن‌ها شروع کنید. دو تکه چوب دیگر را عمود بر دو قطعه اول روی آن‌ها قرار دهید. این الگو را ادامه دهید و جهت تکه‌ها را به طور متناوب تغییر دهید تا زمانی که چهار یا پنج لایه بسازید. برای شروع آتش یک شکاف در مرکز سازه بگذارید. کیندلینگ را در مرکز روشن کنید، شعله‌ها باید رشد کنند و شروع به گرفتن کنده‌ها کنند. با بزرگ شدن آتش، به تدریج تکه‌های چوب بزرگتر را اضافه کنید.

مزایای این روش:

  • از آنجایی که سازه به آرامی می‌سوزد، آتش طولانی‌تری ایجاد می‌کند.
  • پایه‌ای پایدار برای پخت و پز فراهم می‌کند.
  • ایده‌آل برای آتش‌های بزرگتر

معایب این روش:

  • نسبت به سایر سازه‌ها زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارد.
  • می‌تواند برای شروع و افراد مبتدی، چالش برانگیز باشد.

هرم (Pyramid)

بزرگترین کنده‌های خود را در کنار هم در یک لایه بچینید، از سه یا چهار تکه شروع کنید. سپس، 90 درجه بچرخانید و یک لایه دوم از کنده‌های کوچکتر را روی لایه اول قرار دهید. به ساخت لایه‌های متناوب به این روش ادامه دهید و اندازه تکه‌ها را در حین حرکت کاهش دهید. در انتها، کیندلینگ و تیندر خود را روی آن قرار دهید تا آتش روشن شود. این ساختار اجازه می‌دهد تا آتش به آرامی و به طور یکنواخت از بالا به پایین بسوزد.

مزایای این روش:

  • سوختن طولانی مدت و حتی یکنواخت را فراهم می‌کند.
  • ایده‌آل برای پخت‌وپز، زیرا ساختار آن پایدار است.

معایب این روش:

  • پایدار نگه داشتن سازه ممکن است دشوار باشد، زیرا تکه‌ها می‌سوزند.
  • ممکن است شروع کار برای افراد مبتدی دشوارتر باشد.

چگونه با چوب خیس آتش روشن کنیم؟

شروع یک آتش کمپ با چوب مرطوب در شرایط مرطوب می‌تواند دردسرساز باشد. اما در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند آتش سوزی را خاموش کنید:

  • خرد کردن چوب و کیندلینگ: قطعات کوچکتر سریعتر آتش می‌گیرند و چوب خشک داخل آن قابل اشتعال‌تر خواهد بود.
  • به تدریج چوب بیشتری اضافه کنید: روشن کردن آتش با چوب خیس به زمان و صبر بیشتری نیاز دارد. آماده باشید که زمان بیشتری را صرف رسیدگی به آتش کنید و در صورت نیاز به آتش سوزی بیشتری اضافه کنید.
  • از ساختار Teepee استفاده کنید: چوب مرطوب دود بیشتری تولید می‌کند و گرمای کمتری تولید می‌کند، بنابراین باید از وجود جریان هوای کافی برای ادامه آتش اطمینان حاصل کنید.
  • آتش خود را از سمت باد روشن کنید: زیرا باد شعله‌های آتش را در لابه‌لای تنور و شعله‌ور شدن شما می‌برد و آن‌ها را سریع‌تر مشتعل می‌کند.
  • از روشن‌کننده آتش استفاده کنید: اگر برای درست کردن آتش در طبیعت تلاش می‌کنید، ممکن است لازم باشد برای شعله‌ور کردن آتش به استفاده از یک فایر استارتر متوسل شوید.

اثرات زیست محیطی درست کردن آتش در طبیعت را کاهش دهید- بایدها و نبایدها

با رعایت این بایدها و نبایدها برای ایمنی در آتش کمپ، می‌توانید از مزایای درست کردن آتش در طبیعت بهره‌مند شوید و در عین حال خود و محیط زیست را ایمن نگه دارید:

بایدها

  • در صورت امکان، آتش کمپ خود را در حلقه یا گودال آتش مشخصی بسازید.
  • اطراف آتش کمپ خود را از هرگونه برگ خشک، شاخه یا سایر مواد قابل اشتعال پاک کنید.
  • در صورت نیاز به خاموش شدن سریع آتش، یک سطل آب یا بیل را در نزدیکی خود نگه دارید.

نبایدها

  • اگر محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌های آتش سوزی وجود دارد، آتش کمپ را روشن نکنید.
  • از بنزین یا سایر مایعات قابل اشتعال برای شروع آتش استفاده نکنید.
  • آتش کمپ را حتی برای مدت کوتاهی بدون مراقبت رها نکنید.
  • اجازه ندهید کودکان یا حیوانات خانگی نزدیک آتش کمپ بازی کنند.
  • زباله یا مواد دیگر را داخل آتش نریزید.

سخن پایانی

شما می‌توانید از آتش روشن کردن در طبیعت لذت ببرید و همچنان مراقب محیط زیست باشید. برای مثال، اگر طرفدار کمپینگ در طبیعت هستید، خاکستر آتش خود را سرد کنید. در غیر این صورت، اخگرها به راحتی می‌توانند ساعت‌ها یا حتی روزها بعد دوباره شعله‌ور شوند.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم در شرایط مرطوب آتش ایجاد کنم؟

برای برافروختن آتش در شرایط مرطوب، می‌توانید از موادی مانند برگ‌های خشک، پوست درخت غان یا شاخه‌های کوچک به‌عنوان تیغ ​​استفاده کنید و به تدریج با تکه‌های بزرگ‌تر چوب خشک بسازید.

چند روش برای روشن کردن آتش بدون کبریت یا فندک چیست؟

می‌توانید با استفاده از روش‌های جایگزین مانند تکنیک‌های مبتنی بر اصطکاک (مالیدن دو چوب به هم)، استفاده از ذره‌بین برای تمرکز نور خورشید بر روی چوب یا ایجاد جرقه با سنگ چخماق و فولاد، آتش را بدون کبریت یا فندک روشن کنید.

چگونه با خیال راحت آتش کمپ را خاموش کنم؟

برای خاموش کردن ایمن آتش، ابتدا اجازه دهید چوب کاملا بسوزد تا تنها خاکستر باقی بماند. سپس روی خاکسترها آب بریزید و با چوب هم بزنید تا خنک شوند.




1403/05/27

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن