منو
راهنمای خرید کفش کوهنوردی؛ از انواع کفش تا نکات خرید

راهنمای خرید کفش کوهنوردی؛ از انواع کفش تا نکات خرید

1403/03/12

اگر اهل کوهنوردی باشید، پس به خوبی می‌دانید که داشتن یک کفش مناسب برای کوهنوردی تا چه اندازه اهمیت دارد. برای خرید این کفش پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا نکات مهم در این راهنمای خرید کفش کوهنوردی را دنبال کرده و سپس برای خرید اقدام کنید. انتخاب یک کفش کوهنوردی خوب آن‌قدر اهمیت دارد که نبود یک کفش مناسب می‌تواند سلامت کوهنورد را نیز تهدید کند. ادامه این مطلب از زی گلمپینگ را همراه ما باشید تا با انواع کفش مناسب کوهنوردی و نکات مهم در انتخاب و خرید آن آشنا شوید.


انواع کفش کوهنوردی

اگر قصد خرید کفش مناسب کوهنوردی را دارید، ابتدا باید انواع کفش کوهنوردی را بشناسید. در این بخش از راهنمای خرید کفش کوهنوردی، انواع کفش‌ها در این دسته را معرفی کرده‌ایم:

  • کفش‌ راهپیمایی (Walking): این کفش مناسب پیاده‌روی در مسیرهای ساده است و برای مسیرهای سنگلاخ کاربرد ندارد. از ویژگی‌های کفش راهپیمایی می‌توان به پاشنه کوتاه، وزن کم و بدون ساق بودن کفش اشاره کرد.
  • کفش کوه‌پیمایی (Trekking): برای سفرهای کوتاه کوهنوردی با وسایل کم استفاده می‌شود. وزن کم، پاشنه متوسط و زیره کمی انعطاف‌پذیر، ویژگی‌های کفش کوه‌پیمایی را نشان می‌دهند.
  • کفش کوهنوردی (Mountaineering): برای صعود زمستانی یک روزه و صعودهای چند روزه در دیگر فصل‌ها قابل استفاده است. یک کفش کوهنوردی، ساق بلندی (۱۴ تا ۱۹ سانتی‌متر) دارد و نیمه سنگین است.
  • کفش کوهنوردی سنگین یک پوش (High Mountain): این کفش‌های سنگین و بسیار قوی، تنها مناسب صعود در مسیرهای زمستانی با برف و یخ هستند و در دیگر مسیرها به پا آسیب می‌زنند.
  • کفش کوهنوردی سنگین دو پوش (Expedition): این کفش‌ها دو بخش پوششی دارند و در صعود به قله‌های‌ بالاتر از ۷,۰۰۰ متر در بهار و تابستان، کمتر از ۷,۰۰۰ متر در پاییز و زمستان و یخ‌نوردی مناسب هستند.
  • کفش سنگ‌نوردی (Climbing): برای سنگ‌نوردی، صخره‌نوردی و دیواره‌نوردی از این کفش استفاده می‌شود و امکان قرارگیری در لبه‌های نازک را فراهم می‌کند.

نکات و ویژگی‌های مهم برای خرید کفش کوهنوردی

پس از اینکه با انواع کفش کوهنوردی آشنا شدید؛ اکنون باید نکات مهم و ویژگی این کفش‌ها را نیز بشناسید که در این بخش از راهنمای خرید کفش کوهنوردی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

سایز و اندازه کفش کوهنوردی باید مناسب شما باشد

یک کفش مناسب کوهنوردی باید متناسب با اندازه پای شما انتخاب شود. در فروشگاه، کفش را با جوراب بپوشید و با آن راه بروید تا مطمئن شوید که مناسب پای شما است. کفش‌هایی گشاد باعث تاول زدن پا می‌شوند و کفش‌های تنگ، به انگشت‌ها و قوزک پا فشار وارد می‌کنند. اگر قصد استفاده از کفی طبی دارید، در هنگام خرید کفش را با کفی امتحان کنید.

زیره کفش کوهنوردی را بررسی کنید

یکی از دیگر نکاتی که باید در راهنمای خرید کفش کوهنوردی به آن اشاره کرد؛ بررسی زیره کفش است. یکی از تفاوت‌های کفش مناسب کمپینگ در طبیعت با کفش کوهنوردی را می‌توان همین جنس زیره معرفی کرد؛ چراکه کفش‌های کوهنوردی، زیره سخت و محکمی دارند تا برای حرکت در مسیرهای سخت و سنگلاخ مناسب باشند. از پرکاربردترین مواد برای تولید زیره کفش کوهنوردی می‌توان به EVA (زیره نرم‌تر و سبک‌تر) و پلی اورتان (جنس محکم‌تر و بادوام‌تر) اشاره کرد.

توجه به ویژگی‌های رویه کفش کوهنوردی را فراموش نکنید

یکی از بخش‌های دیگری که در راهنمای خرید کفش کوهنوردی باید مورد توجه قرار داد، رویه کفش است. در گذشته، رویه کفش‌های کوهنوردی تنها از چرم ساخته می‌شد؛ اما امروزه الیاف مصنوعی و مواد دیگر، جایگزین چرم شده‌اند. رویه کفش باید ضد آب بوده و قابلیت ارتجاعی داشته باشد. عایق حرارتی و امکان حرکت آزادانه پا را هم می‌توان از دیگر ویژگی‌های رویه کفش کوهنوردی معرفی کرد.

وزن کفش، نه زیاد باشد نه کم!

کفش مناسب کوهنوردی در مقایسه با کفش‌های معمولی وزن بیشتری دارد و معمولاً بیشتر از ۳۰۰ گرم خواهد بود. به طور کلی هرچه کفش کوهنوردی متناسب با صعود به ارتفاعات بیشتر طراحی شود، وزن بیشتری خواهد داشت. علت این افزایش وزن هم به دلیل استفاده از موادی است که مقاومت و عایق حرارتی کفش را افزایش می‌دهند. با این وجود، دقت داشته باشید که وزن کفش نباید بیش از حد زیاد باشد؛ چراکه با افزایش وزن کفش، انرژی بیشتری صرف گام برداشتن می‌شود.

قابلیت هواخوری یا حفظ حرارت بدن؟

برخی از کفش‌های کوهنوردی، مناسب صعودهای زمستانه هستند و برخی برای فصول دیگر طراحی می‌شوند. یکی از تفاوت‌های این دو نوع کفش را می‌توان در قابلیت حفظ دمای بدن یا هواخوری معرفی کرد. در طراحی کفش مناسب کوهنوردی برای فصل زمستان، باید لایه‌های عایقی وجود داشته باشد که از اتلاف حرارت بدن جلوگیری کرده و پاها را گرم نگه دارند. از طرفی، در کفش‌هایی که برای فصل‌های دیگر استفاده می‌شوند، باید امکان گردش هوا وجود داشته باشد تا رطوبت و تعریق خارج شده و پاها خنک شوند.

کفش کوهنوردی ضد آب تهیه کنید

ضد آب بودن کفش نیز از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید کفش کوهنوردی است. تمامی بخش‌های کفش باید ضد آب باشند تا در هنگام کوهنوردی، آب و رطوبت به داخل کفش نفوذ نکرده و پاها خیس نشوند. البته شرایط آب و هوایی نیز در انتخاب یک کفش ضد آب موثر است؛ مثلاً کفش‌های ضد آب برای هوای خشک و گرم تابستان مناسب نیستند؛ چراکه موجب داغ شدن پاها و تعریق می‌شوند. پس ابتدا فصل کوهنوردی و ارتفاع منطقه و شرایط آب و هوایی آن را مشخص کنید تا بفهمید که ضدآب بودن کفش تا چه اندازه برای شما مهم است.

مسیر کوهنوردی شما چگونه است؟

پیش از سفر، باید مسیر کوهنوردی شما و ارتفاعی که قصد صعود به آن دارید را مشخص کنید. اگر تنها برای کوه‌پیمایی در ارتفاعات برنامه‌ریزی کرده‌اید و مسیر شما ساده است، باید کفش‌های راحت‌تری تهیه کنید و کفش‌های فوق حرفه‌ای کوهنوردی نه تنها مناسب شما نیستند، بلکه راه رفتن شما را سخت می‌کنند. از سوی دیگر، سفر به ارتفاعات بالاتر و کوهنوردان حرفه‌ای، به کفش‌های سنگین و قوی‌تر نیاز دارند که امکان صعود به ارتفاعات بالاتر را فراهم کنند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی راهنمای خرید کفش کوهنوردی پرداختیم و شما را با انواع کفش کوهنوردی و نکات مهم در خرید کفش آشنا کردیم. برای یک سفر طبیعت‌گردی در ارتفاعات و ماندن در چادر، گلمپینگ و... داشتن یک کفش حرفه‌ای و مناسب اهمیت زیادی دارد. برای خرید کفش کوهنوردی نیز تنها به فروشگاه‌های مطمئن مراجعه کرده و کفش خود را از برندهای معتبر خریداری کنید. پس از تهیه یک کفش حرفه‌ای، شما برای زدن به دل کوه و غرق شدن در آرامش و غرور یک فتح شگفت‌انگیز آماده هستید.

سوالات متداول

انواع کفش کوهنوردی چیست؟

کفش‌های کوهنوردی، برای صعودهای ساده، کوه‌پیمایی یا صعود به قله‌های بلند طراحی شده‌اند و از انواع آن می‌توان به کفش‌ راهپیمایی، کفش کوه‌پیمایی، کفش کوهنوردی، کفش کوهنوردی سنگین یک پوش، کفش کوهنوردی سنگین دو پوش و کفش سنگ‌نوردی اشاره کرد.

آیا شرایط آب و هوایی، در انتخاب کفش مناسب کوهنوردی تأثیرگذار است؟

بله، یکی از نکات مهم در راهنمای خرید کفش کوهنوردی، توجه به شرایط آب و هوایی است. مثلاً کفش‌های مناسب کوهنوردی در آب‌وهوای سرد و زمستانی، باید دارای لایه‌های عایق برای حفظ حرارت بدن و پوشش ضد آب باشند. در کفش‌های مناسب صعود تابستانه نیز قابلیت هواخوری کفش برای جلوگیری از تعریق پا اهمیت بیشتری دارد.

معمولاً زیره کفش کوهنوردی از چه جنسی ساخته می‌شود؟

پلی اورتان و EVA دو ماده پرکاربرد و رایج در تولید کفش کوهنوردی هستند که EVA بافت نرم‌تر و سبک‌تر و پلی اورتان، جنس محکم و بادوام‌تری دارد.




1403/03/12

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن