منو
راهنمای خرید کوله پشتی؛ از اندازه کوله تا سیستم تهویه آن

راهنمای خرید کوله پشتی؛ از اندازه کوله تا سیستم تهویه آن

1403/03/12

اگر اهل سفر، طبیعت‌گردی و کوهنوردی باشید، کوله پشتی اولین نیاز شما است. حال این سوال پیش می‌آید که چه نوع کوله‌ای برای کوهنوردی مناسب است و یک کوله پشتی مناسب شما باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟ برای پاسخ این سوال، با زی گلمپینگ و این راهنمای خرید کوله پشتی همراه شوید تا نکات و اصول خرید کوله پشتی را بفهمید. توجه به نکاتی همچون اندازه کوله پشتی، جنس کوله، تهویه و... به شما کمک می‌کند تا یک کوله متناسب با نیاز خود انتخاب کنید؛ پس ادامه راهنمای خرید کوله کوهنوردی را از دست ندهید.


نکات مهم در خرید کوله پشتی

در راهنمای خرید کوله پشتی باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید یک کوله مناسب برای خود انتخاب کنید. در ادامه این بخش شما را با ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک کوله پشتی خوب برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی آشنا خواهیم کرد.

اندازه کوله پشتی

فضای که انواع کوله پشتی در اختیار شما قرار می‌دهند، متفاوت خواهد بود. اندازه و در واقع حجم کوله پشتی را با دو واحد «لیتر» یا «اینچ مکعب» بیان می‌کنند و انتخاب یک کوله با اندازه مناسب به مدت زمان سفر، مقدار تجهیزات و فصل سفر شما بستگی دارد. در این بخش از راهنمای خرید کوله پشتی و در جدول زیر اندازه مناسب کوله پشتی (بر اساس لیتر) برای برنامه زمانی سفر معرفی شده است:

 

بهار و پاییز

تابستان

زمستان

سفر ۱ روزه

۳۵ تا ۴۰ لیتر

۲۵ تا ۳۵ لیتر

۴۰ تا ۵۰ لیتر

سفر ۱ تا ۳ روزه

۵۰ تا ۵۵ لیتر

۴۰ تا ۵۰ لیتر

۶۰ تا ۸۰  لیتر

سفر ۳ تا ۵ روزه

۶۵ تا ۸۰ لیتر

۵۰ تا ۶۵ لیتر

۸۰ تا ۹۰ لیتر

سفر هفتگی

۸۰ تا ۹۰ لیتر

۶۵ تا ۸۰ لیتر

۸۰ تا ۹۰ لیتر

وزن کوله پشتی

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید کوله کوهنوردی را می‌توان توجه به وزن کوله پشتی دانست. به طور کلی، کوله‌های کوهنوردی و کمپینگ در طبیعت باید سبک وزن باشند تا بتوان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. معمولاً شرکت‌های تولیدکننده کوله پشت کوهنوردی، اعدادی را به عنوان تحمل وزن کوله معرفی می‌کنند که البته حجم بزرگتر کوله، الزاماً به معنای تحمل وزن بیشتر نیست. همچنین اغلب کوله پشتی‌ها می‌توانند وزن بیشتری را نسبت به عدد معرفی شده توسط کمپانی، تحمل کنند.

جنسیت کوهنورد

در راهنمای خرید کوله پشتی باید به این مورد نیز اشاره کرد که جنسیت کوهنورد در انتخاب کوله تأثیرگذار است. فیزیک بدن خانم و آقایان با یکدیگر متفاوت بوده و همین تفاوت در تولید کوله پشتی موثر خواهد بود. کوله پشتی مناسب خانم‌ها با ویژگی‌های زیر تولید می‌شود:

  • نیم تنه کوله کوتاه‌تر، اما طول آن بیشتر شده است.
  • کوله پشتی راحت‌تر روی قدس بدن قرار می‌گیرد.
  • فاصله بین بندهای شانه و سینه، کمتر است.
  • کمربند کمری کوله به شکل مخروطی طراحی می‌شود.
  • در طراحی کوله، فشار روی قفسه سینه و شانه کنترل شده است.

علاوه بر کوله پشتی‌هایی مناسب خانم‌ها یا آقایان، برخی از کوله‌ها به صورت Unisex تولید می‌شوند که برای هر دو جنس، قابل استفاده خواهند بود.

تهویه در سیستم پشتی کوله

نکته مهم دیگر که باید در راهنمای خرید کوله کوهنوردی به آن توجه کنید، تهویه کوله است. طراحی بافت مش و فوم‌های بادی کوله باید به گونه‌ای باشد که به تهویه کوله کمک کند. اگر کوله پشتی کوهنوردی تهویه مناسبی داشته باشد، تعریق کوهنورد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، یک کوله با تهویه خوب، رطوبت بدن کوهنورد را نیز جذب کرده و پشت بدن را خشک و خنک نگه می‌دارد.

جنس کوله پشتی

جنس مواد و دوام و مقاومت کوله نیز یکی از نکات مهم برای خرید کوله پشتی کوهنوردی است. در تولید انواع کوله از مواد مختلفی استفاده می‌شود که از جمله این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نایلون (جنس پرکاربرد برای تولید کوله کوهنوردی)
  • پلی استر
  • گورتکس (لایه‌ای نازک از پلیمری به نام ممبرین)
  • کردورا (یکی از نایلون‌های مقاوم)
  • برزنت
  • کتان
  • پلی کربنات و پلی اورتان
  • پلی اتیلن

فریم پشتی کوله (اسکلت)

فریم پشتی کوله نیز نقش مهمی در انتخاب و خرید کوله پشتی کوهنوردی دارد. این بخش کوله پشتی به توزیع بار کمک کرده و فشار روی کمر کوهنورد را کاهش می‌دهد. فریم کوله پشتی یک بخش فلزی یا پلاستیکی دارد که با چند لایه فوم یا شبکه، برای گردش هوا پوشش داده می‌شود. تسمه سینه، کمر و شانه نیز برای توزیع متعادل وزن در این بخش قرار گرفته‌اند. در هنگام خرید توجه کنید که فریم پشتی کوله حالت استاندارد داشته باشد و تحمل وزن کوله را آسان‌تر کند.

نوع کوله پشتی متناسب با فعالیت شما

یکی از دیگر موضوعات مهم در راهنمای خرید کوله پشتی این است که شما قصد انجام چه فعالیتی را دارید. انواع کوله پشتی، متناسب با رشته‌های مختلف و برای انواع فعالیت‌های طبیعت‌گردی همچون سنگ‌نوردی، گلمپینگ و... طراحی و تولید شده‌اند:

  • کوله پشتی کوهنوردی: این کوله پشتی محفظه‌ای بزرگ برای وسایل دارد و جیب‌های کمتری دور کوله به کار رفته‌اند. بافت تهویه‌دار پشت کوله نیز از عرق کردن کوهنورد جلوگیری می‌کند.
  • کوله پشتی سنگ نوردی: این نوع از کوله پشتی‌ها مناسب عبور سنگ نوردان از میان صخره‌های تنگ است و به همین دلیل عرض کمی داشته و به صورت باریک طراحی شده‌اند.
  • کوله پشتی برای ورزش‌های زمستانی: وجه تمایز این کوله پشتی، وجود محفظه و بخشی خاص برای قرار دادن وسایلی مانند چوب اسکی و دیگر وسایل ورزشی است.
  • کوله پشتی طبیعت گردی: این نوع کوله پشتی‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و جیب‌ها و زیپ‌های متعدد برای قرار دادن وسایل طبیعت‌گردی دارند.
  • کوله پشتی دوچرخه‌سواری: محفظه‌های این نوع کوله در دسترس‌تر هستند تا در حین دوچرخه‌سواری نیز استفاده شوند. همچنین طراحی سبک را نیز می‌توان یکی از دیگر ویژگی‌های این نوع کوله دانست.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی راهنمای خرید کوله پشتی پرداختیم و شما را با نکاتی آشنا کردیم که در هنگام خرید و انتخاب یک کوله پشتی اهمیت دارد. برای خرید کوله پشتی، ابتدا نیازها و هدف خود برای تهیه کوله را مشخص کنید و سپس ویژگی‌های کوله مناسب خود را مدنظر قرار دهید. در گام بعد باید به سراغ برندهای معتبر ایرانی یا خارجی بروید تا بتوانید کوله مناسب خود را انتخاب کنید. حالا که کوله پشتی شما آماده است؛ وقت آن رسیده تا به جاده بزنید و راهی کوه و دشت و دریا شوید؛ لحظات و خاطرات خوش در انتظار شما است!

سوالات متداول

انواع کوله پشتی طبیعت‌گردی بر چه اساسی طبقه‌بندی و تولید می‌شوند؟

انواع کوله پشتی بر اساس رشته‌های مختلف ورزشی و طبیعت‌گردی مانند کوهنوردی، سنگ نوردی، ورزش‌های زمستانی و... طراحی و تولید می‌شوند. در واقع کوله پشتی را باید متناسب با رشته موردنظر خود انتخاب و خریداری کنید.

کوله پشتی مناسب خانم‌ها چه ویژگی‌های دارد؟

از جمله ویژگی‌های کوله پشتی خانم‌ها می‌توان به فاصله کمتر بندهای شانه و سینه، جاگیری راحت کوله روی قوس بدن، طراحی مخروطی کمربند کمری کوله، نیم تنه کوتاه‌تر و طول بیشتر کوله اشاره کرد.

برای خرید کوله پشتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی باید به اندازه کوله، جنسیت کوهنورد، وزن کوله، سیستم تهویه، جنس کوله، نوع کوله پشتی متناسب با فعالت و فریم پشت آن توجه کرد.




1403/03/12

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن