منو
راهکارهایی پس از گم شدن در طبیعت و جلوگیری از این اتفاق!

راهکارهایی پس از گم شدن در طبیعت و جلوگیری از این اتفاق!

1403/04/10

طبیعت‌گردی همیشه جذاب است و خاطرات خوشی را برای شما می‌سازد؛ اما این سفر با خطراتی همراه خواهد بود که یکی از آن‌ها، گم شدن در طبیعت است. احتمالاً شما نیز اخبار مربوط به گم شدن برخی طبیعت‌گردان در جنگل و کوه را شنیده‌اید؛ اخباری که دلهره‌آور هستند و شما را نگران می‌کنند.

البته راهکارهای مختلفی وجود دارد که در هنگام گم شدن در یک محیط طبیعی، به کمک شما می‌آید. همچنین راه‌هایی را نیز می‌توان برای جلوگیری از گم شدن در طبیعت دنبال کرد؛ پس لازم نیست که برای یک ترس ساده، قید طبیعت‌گردی را بزنید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره گم شدن در محیط‌های طبیعی مانند جنگل صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


راهکارهایی برای زنده ماندن و نجات، پس از گم شدن در طبیعت

گم شدن در طبیعت کمی ترسناک به نظر می‌رسد؛ به ویژه اگر در یک جنگل بزرگ یا یک محیط وسیع گم شده باشید. برای مقابله با این مشکل احتمالی، بهتر است که پیش از کمپینگ در طبیعت و طبیعت‌گردی، با توصیه‌های زیر آشنا باشید.

آرام و خونسرد باشید

پس از گم شدن در یک محیط طبیعی، در اولین قدم باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. این کار سخت به نظر می‌رسد؛ اما به خاطر داشته باشید که استرس و نگرانی شدید، نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه شرایط شما را سخت‌تر کرده و قدرت تفکر را از شما می‌گیرید. کمی بنشینید، استراحت کنید، نفس‌های عمیق بکشید و آرامش خود را حفظ کنید. حالا می‌توانید با خونسردی به فکر راهکارهای بعدی برای نجات خود باشید.

ردپای خود را به سمت عقب دنبال کنید

اگر مکانی که در آن گم شده‌اید، خاک نرم و شنی دارد یا زمین گلی است؛ ردپای خود را دنبال کنید و مسیر را به سمت عقب باز گردید تا به نزدیکی کمپ یا مکان اولیه خود برسید. اگر ردپای شما واضح است، برای بازگشت به مسیر خود سرعت به خرج بدهید تا ردپاها پاک نشوند. البته در صورت کم‌رنگ بودن ردپاها، احتمال پیدا کردن مسیر زیاد نیست؛ چراکه در جنگل، مسیرها و درخت‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

به فکر تأمین آب باشید

تفاوتی نمی‌کند که شما کجا گم شده‌اید؛ در هر حال برای زنده ماندن به آب نیاز دارید. جمع‌آوری شبنم درختان راهی مناسب برای تأمین آب است. برای این کار، یک پارچه تمیز روی شاخ و برگ درختان و علف‌ها بکشید و رطوبت آن‌ها را جمع کنید. سپس پارچه را بالای دهان خود نگه دارید و آن را بچلانید تا آب پارچه گرفته شود.

در روشی دیگر، یک پلاستیک را دور شاخه درخت ببندید تا از طریق میعان، آب کافی داخل پلاستیک جمع شود. در این روش، محکم بستن پلاستیک به دور شاخه اهمیت زیادی دارید؛ به گونه‌ای که هوا داخل پلاستیک نرود. همچنین شاخه باید در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. البته ممکن است در نزدیکی خود یک رودخانه نیز پیدا کنید که در این صورت مشکل تأمین آب رفع خواهد شد.

مسیر رودخانه را دنبال کنید

پس از گم شدن در طبیعت، یک راه بهتر برای پیدا کردن مسیر درست و آبادی‌ها، دنبال کردن رودخانه است. آبادی‌ها و روستاها در نزدیکی رودخانه ساخته می‌شوند و شما با حرکت در مسیر رودخانه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. البته مراقب احتمال سیلابی شدن رودخانه، به ویژه در فصل بهار باشید.

به بلندی‌ها بروید

یکی از راه‌هایی که پس از گم شدن در طبیعت به شما کمک می‌کند، بررسی منطقه از فراز یک بلندی است. یک مکان بلند مانند تپه پیدا کرده و به بالای آن بروید. حالا منطقه را بررسی کنید تا مکان نزدیک‌ترین آبادی‌ها یا محل کمپینگ خود را ببینید. البته برای بالا رفتن از یک تپه یا بلندی‌های دیگر عجله نکنید و انرژی خود را بیهوده از دست ندهید.

به دنبال سرپناهی برای شب باشید

اگر شب شد و شما همچنان در جنگل بودید، یک سرپناه برای خود مهیا کنید. اگر وسایل کمپینگ همراه شما است، کار راحتی در پیش دارید. در غیر این صورت، شاخ و برگ درختان را جمع‌آوری کرده و یک سرپناه بسازید. بهتر است شب‌ها روی زمین نخوابید و یک سطح بلندتر مانند چوب یا تنه درخت را در سرپناه خود قرار دهید. با این کار رطوبت و سرمای زمین شما را آزاد نمی‌دهد و از آسیب حشرات نیز در امان خواهید بود.

آتش روشن کنید

روشن کردن یک آتش، پس از گم شدن در طبیعت مزایا بسیاری دارد. آتش بدن شما را گرم می‌کند و در شب نیز می‌تواند حیوانات را از نزدیکی شما دور کند. همچنین با روشن کردن آتش به افرادی که در جستجوی شما هستند، مکان خود را اطلاع می‌دهید. شب‌ها نور آتش راهنمای تیم جستجو است؛ اما در روز باید آتش شما دود کند تا دیده شود. برای درست کردن دود، پس از اینکه آتش گرفت، شاخ و برگ مرطوب درختان را روی آن بگذارید.

چگونه از گم شدن در طبیعت جلوگیری کنیم؟

از جمله راه‌هایی جلوگیری از گم شدن در محیط‌های طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزاتی همچون GPS، قطب نما، نقشه‌های کاغذی و ردیاب شخصی همراه خود داشته باشید.
  • همیشه همراه گروه حرکت کنید و در سفر به کوه و جنگل، از راهنمایان مجرب کمک بگیرید.
  • مسیر خود را با علائم طبیعی یا مصنوعی، علامت‌گذاری کنید تا در پیدا کردن راه بازگشت، دچار مشکل نشوید.
  • پیش از سفرهای طبیعت‌گردی، برنامه و جزئیات سفر را به خانواده و دوستان مورد اعتماد خود اطلاع دهید.
  • هرگز رعایت جانب احتیاط را فراموش نکنید و برای ماجراجویی بیشتر، خود را به خطر نیندازید.
  • پیش از سفر درباره مقصد خود در طبیعت و مسیرهای دسترسی به آن اطلاعات کسب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره گم شدن در طبیعت صحبت کردیم و اینکه چگونه می‌توان از این مشکل به سلامت عبور کرد. به خاطر داشته باشید که طبیعت‌گردی و سفرهای اکوتوریسم با تمام جذابیت خود، ممکن است خطرآفرین شوند؛ به‌ویژه زمانی که مراقب خود و شرایط نباشید! همین خطرات طبیعت‌گردی مانند گم شدن در محیط‌های طبیعی باعث می‌شود تا سفر تنهایی به دامان طبیعت، انتخاب خطرناکی باشد. پس، برای این سفرها با یک گروه برنامه‌ریزی کنید و مطمئن باشید که سفر دسته‌جمعی حتی بیشتر خوش می‌گذرد.

سوالات متداول

چگونه می‌توان از گم شدن در طبیعت جلوگیری کرد؟

همراه برداشتن تجهیزاتی مانند GPS و قطب نما، علامت‌گذاری مسیر، همراهی با گروه و راهنمایان مجرب، کسب اطلاعات دقیق درباره مسیر و مقصد طبیعت‌گردی و آگاه کردن خانواده و دوستان از سفر، به شما کمک می‌کند تا در طبیعت گم نشوید.

برای رفع تشنگی پس از گم شدن در طبیعت چه کنیم؟

برای تأمین آب سالم می‌توانید شبنم روی شاخ و برگ درختان را با یک پارچه جمع کنید و سپس آن را در دهان خود بچکانید. راه دیگر این است که یک پلاستیک دور شاخ و برگ درخت بپیچید تا هوا وارد آن نشود. با تابش پرتو خورشید و از طریق میعان، آب داخل پلاستیک جمع می‌شود.

پس از گم شدن در طبیعت، چگونه پشه‌ها و حشرات را از خود دور کنیم؟

اگر در محیطی گم شده‌اید که حشرات زیادی دارد؛ برگ درخت کاج را روی پوست خود بمالید. بوی کاج حشرات را از سطح پوست شما دور می‌کند.




1403/04/10

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن