منو
با انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران و ویژگی‌های هر یک آشنا شوید

با انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران و ویژگی‌های هر یک آشنا شوید

1403/02/26

زمانی که در حال تدارک یک سفر هستید، اقامتگاه شما در مقصد، یکی از مواردی است که باید درباره آن تصمیم بگیرید. برخی افراد تصور می‌کنند که اقامتگاه تنها محل خواب آن‌ها در طول سفر است و تفاوتی نمی‌کند که چگونه باشد؛ در حالی که این‌طور نیست!


تنوع و پیشرفت اقامتگاه‌های گردشگری در دهه‌های اخیر، در ایران یا دیگر کشور، اهمیت اقامتگاه را به خوبی نشان می‌دهد. اکنون این سوال پیش می‌آید که انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران چیست و چه گزینه‌های برای محل اقامت در پیش روی شما است؟ در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ به این سوالات پاسخ می‌دهیم و شما را با تنوع اقامتگاه‌ها در ایران آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

دسته‌بندی انواع اقامتگاه گردشگری

انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران تنوع زیادی دارند و شما می‌توانید متناسب با نیاز خود، هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. انتخاب اقامتگاه به موارد مختلفی بستگی دارد و یکی از آن‌ها منطقه جغرافیایی است که قصد سفر به آنجا را دارید. مثلا برای سفر به مناطق شمالی کشور، اقامتگاه‌های ویلایی که دارای حیاط و دیگر امکانات فضای باز هستید، انتخاب مناسب‌تری در مقایسه با اقامتگاه‌هایی مانند هتل آپارتمان محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر بودجه شما و میزان رفاهی که از اقامتگاه خود انتظار دارید نیز برای انتخاب انواع اقامتگاه مهم خواهد بود. در نهایت شما می‌توانید متناسب با هدف سفر خود و آنچه که نیاز دارید، یکی از اقامتگاه‌های گردشگری را انتخاب کنید. کلیه اقامتگاه‌های موجود در ایران را می‌توان در دو گروه زیر طبقه‌بندی کرد:

  • اقامتگاه‌های تجاری
  • اقامتگاه‌های غیر تجاری

اقامتگاه های تجاری گردشگری

در دسته اقامتگاه‌های تجاری، مکان‌های قرار می‌گیرند که از طریق اسکان گردشگران و مسافران در یک شهر، درآمدی به وجود می‌آید. در واقع، این اقامتگاه‌ها بخشی از صنعت گردشگری و تولید درآمد برای گروه‌های مختلف هستند. در ایران تنوع اقامتگاه‌های تجاری در حوزه گردشگری زیاد بوده که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

هتل (Hotel)

انواع هتل، اقامتگاه های گردشگری بزرگی هستند که امکانات مختلفی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. هر هتل اتاق‌های زیادی دارد که به صورت تک نفره، دو نفره، چند نفره، سوئیت و... است. گردشگران در هتل می‌توانند از امکانات مختلفی همچون رستوران، سالن ورزش، استخر، فروشگاه و... استفاده کنند. درجه‌بندی هتل‌ها نیز بر اساس همین امکانات و ویژگی‌های هتل انجام شده و با نشان ستاره مشخص می‌شوند.

بوتیک هتل و هتل سنتی (Boutique)

بوتیک هتل را به طور خلاصه می‌توان نوعی اقامتگاه و هتل منحصر به فرد دانست که خاص‌تر و لوکس‌تر از هتل‌های معمولی است. بوتیک هتل‌ها امکانات ویژه‌ای دارند یا با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد طراحی شده‌اند تا تجربه‌ای متفاوت از اقامت را برای گردشگران رقم بزنند. مثلا هتل‌های سنتی در ایران را می‌توان نوعی بوتیک هتل در نظر گرفت که از جمله محبوب‌ترین انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران محسوب می‌شوند.

هتل آپارتمان (Apartment Hotel)

هتل آپارتمان دیگر یک اتاق تنها یا سوییت نیست، بلکه یک واحد مسکونی کامل، با بخش‌های مختلف مانند اتاق خواب، آشپزخانه و... خواهد بود. این نوع از اقامتگاه های ایران برای افرادی که به صورت دسته‌جمعی همراه با خانواده یا دوستان خود به سفر می‌روند، از گزینه‌های محبوب برای اقامت در مقصد به شمار می‌روند.

اقامتگاه بوم گردی (EcoLodge)

دسته‌ای دیگر از انواع اقامتگاه در ایران با نام اقامتگاه‌های بوم گردی شناخته می‌شوند. اقامتگاه بوم گردی یا اکولوژ همان‌طور که از نام آن مشخص است، اصولا در محیط‌های بومی و طبیعی بوده و معمولا توسط خود مردم بومی به وجود می‌آیند. یک اقامتگاه بوم گردی با هدف نزدیکی گردشگران به محیط‌های طبیعی، دوری از شلوغی شهرهای بزرگ و تجربه زندگی جوامع محلی به‌وجود می‌آید و به عقیده گردشگران، یک اقامتگاه منحصر به فرد است. اقامتگاه‌های بوم گردی را بر اساس امکانات با سه درجه مختلف از ۱ تا ۳ طبقه‌بندی می‌کنند.

مراکز کمپینگ و اکوکمپ (Camping)

مراکز کمپینگ نیز دسته‌ای دیگر از اقامتگاه‌های گردشگری است که در محیط‌های طبیعی مانند دشت، کوه، ساحل و... به وجود می‌آیند. در کمپینگ یا اکوکمپ‌ها، امکانات بهداشتی، وسایل پخت و پز، فروشگاه و... فراهم می‌شود تا گردشگران تجربه آسان‌تری از سفر به محیط‌های طبیعی داشته باشند. البته برای ایجاد اکوکمپ، استانداردهایی وجود دارد تا با اصول گردشگری پایدار همسو باشد و هیچ گونه آسیبی به محیط‌های طبیعی وارد نشود.

مهمان پذیر (Guest House)

مهمان پذیر یا همان مسافر خانه اقامتگاه‌های شهری هستند که نمی‌توانند استانداردهای یک هتل را فراهم کنند و به همین دلیل، دسته‌ای دیگر با نام مهمان پذیر را به وجود آورده‌اند. امکانات مسافرخانه‌ها بسیار محدودتر است، اما به دلیل قیمت کمتر، توسط بسیاری از گردشگران انتخاب می‌شوند. در واقع، با انتخاب مسافرخانه می‌توان هزینه‌های سفر را تا حد موثری کاهش داد.

اقامتگاه‌های گلمپینگ Glampingl)

طبیعت‌گردی شکل و شمایل تازه‌ای به‌خودش گرفته و گردشگران تمایل دارند در حین اینکه به دل طبیعت سفر می‌کنند، تجربه یک اقامت لوکس و مرفه را داشته باشند. اقامتگاه‌های گلمپینگ پاسخی به این نیاز بازار داده است. گلمپینگ اقامتگاهی در طبیعت است که قابلیت جابه‌جایی دارد و با امکاناتی مثل هتل مجهز می‌شود. اکثر گلمپینگ‌ها از نوع چادر هستند اما اشکال مختلف دیگری نیز وجود دارد.

هتل‌های موضوعی (Themed Hotel)

هتل‌های موضوعی بر اساس یک موضوع یا تم خاص به وجود می‌آیند و این تم خاص در تمامی بخش‌های هتل، از طراحی تا امکانات به چشم می‌خورد. از جمله هتل های موضوعی در نقاط مختلف چهان می‌توان به هتل‌های یخی سوئد و هتل بیمارستان‌ها اشاره کرد. هتل نمکی در دهکده نمکی پتاس خور، واقع در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان را نیز می‌توان یک هتل موضوعی دانست.

متل (Motel)

متل‌ها نوعی هتل یا اقامتگاه بین راهی هستند که در حد فاصل شهرها قرار گرفته‌اند. متل در مقایسه با هتل، امکانات ساده‌تری دارد و معمولا در نزدیکی پمپ بنزین‌ها، رستوران‌ها و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی تأسیس می‌شوند. تعداد متل‌ها در ایران محدود است و بیشتر توسط رانندگان ماشین‌های سنگین و یا مسافران در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلاژ (Plage)

پلاژ اقامتگاه‌هایی کوچک به شکل یک اتاقک یا سوئیت‌های کوچک است که در مناطق ساحلی و اطراف دریاچه و دیگر اکوسیستم‌های آبی به وجود می‌آیند. پلاژها امکانات اولیه‌ای را برای اقامت در ساحل فراهم می‌کنند تا گردشگران بتوانند از اقامت در ساحل لذت بیشتری ببرند. از جمله امکانات پلاژها می‌توان به امکانات بهداشتی، رستوران، فروشگاه، تفریحات آبی و... اشاره کرد.

کاروان (Caravan) و کمپر (Camper)

کاروان و کمپر نوعی از اقامتگاه‌های شخصی هستند که افراد مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. کاروان و کمپر خودروهایی هستند که امکانات لازم برای اقامت را دارند و به عنوان یک اقامتگاه سیار شناخته می‌شوند. علاوه بر امکان خرید این اقامتگاه‌های سیار، می‌توان آن‌ها را از شرکت‌های فعال در این حوزه اجاره کرد. همچنین برخی افراد نیز خودروهای خود را به صورت کمپر و کاروان تجهیز کرده و مهیای سفر می‌شوند.

مجتمع های اقامتی تفریحی (Resort)

مجتمع های اقامتی تفریحی که با نام ریزورت نیز شناخته می‌شوند، امکاناتی بسیار فراتر از یک هتل معمولی را ارائه می‌دهند. در این مراکز علاوه بر محل‌های اقامت، امکاناتی مانند مراکز تفریحی، مراکز خرید، رستوران، سرگرمی‌های مختلف و... نیز فراهم شده است. ریزورت‌ها را در مناطقی نزدیک به جاذبه‌های گردشگری مانند سواحل و بافت‌های تاریخی احداث می‌کنند تا گردشگران بیشتری جذب شود.

اقامتگاه غیر تجاری گردشگری

دسته‌ای دیگر از اقامتگاه‌ها، با نام اقامتگاه‌های غیر تجاری معروف هستند. این اقامتگاه‌ها هزینه‌ای از مسافر دریافت نمی‌کنند یا هزینه آن‌ها بسیار محدود است. گروهی دیگر نیز اقامتگاه‌هایی هستند که مالکان خصوصی دارند و سود حاصل از اقامت گردشگر تنها به مالک خانه می‌رسد و بر خلاف هتل‌ها و اقامتگاه‌های تجاری، نمی‌توان آن را جزئی از درآمدهای جمعی در حوزه صنعت گردشگری دانست.

هاستل (Hostel)

هاستل با دیگر انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران متفاوت است، چراکه در این روش، گردشگر تنها یک تخت را اجاره می‌کند. این تخت در اتاقی قرار دارد که ۲ تا ۸ تخت دیگر به صورت دو طبقه قرار گرفته‌اند و افراد در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. امکانات لازم مانند حمام، سرویس بهداشتی و... نیز در بیرون از اتاق فراهم شده است. هاستل در ایران نیز وجود دارد، اما با همان نام مسافرخانه شناخته می‌شود.

ویلا (Villa)

ویلا نوعی اقامتگاه شخصی است که مالک شخصی دارد. خانه‌های ویلایی دارای حیاط، فضای سبز مانند باغچه و امکانات مختلفی هستند و هرچه امکانات ویلا بیشتر باشد، باید هزینه بالاتری را برای آن پرداخت کنید. احتمالا شما نیز تجربه اقامت در این نوع از اقامتگاه‌های ایران، به ویژه در منطقه شمال کشور را دارید.

سوئیت (Suite)

از دیگر انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران می‌توان به سوئیت اشاره کرد. سوئیت را می‌توان نوعی اقامتگاه کوچک دانست که البته یک آپارتمان با امکانات کامل مانند حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و... است. سوئیت‌ها امکاناتی مانند حیاط و فضای سبز مجزا ندارند و توسط یک مالک شخصی به گردشگران اجاره داده می‌شوند.

خانه (Homestay)

یکی از مکان‌هایی که گردشگران می‌توانند برای اسکان انتخاب کنند، خانه‌ای است که مالک شخصی دارد. این خانه در واقع یک مفهوم کلی است که می‌تواند به صورت ویلایی، آپارتمان و... باشد. برای افرادی که به صورت دسته‌جمعی مسافران کرده و به دنبال مکانی هستند تا در کنار یکدیگر و با امکانات کامل ساکن شوند، خانه‌ها گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

پناهگاه

پناهگاه‌ها را نیز می‌توان در فهرست اقامتگاه‌های ایران جای داد. مفهوم پناهگاه برای کسانی که اهل طبیعت‌گردی و کوهنوردی هستند، مفهوم آشنایی است. پناهگاه‌ها معمولا توسط افراد خیر در مناطقی مانند بالای کوه یا در جنگل و محیط‌های طبیعی ساخته می‌شوند تا گردشگران و طبیعت‌گردان، اقامتی موقت در آنجا داشته باشند و از آسیب باد و باران در امان شوند.

زائرسرا

زائرسراها را نیز می‌توان در فهرست انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران جای داد که در شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد به وجود می‌آیند. محل اقامت در یک زائرسرا به صورت اتاق‌های تخته یا حتی بدون تخت و سوئیت‌های مجزا است. این اقامتگاه‌ها در شهرهای زیارتی یا در مسیر منتهی به این شهرها ساخته می‌شوند و مکانی برای اسکان زائران اماکن مقدس فراهم می‌کنند.

اقامتگاه‌های سازمانی

اقامتگاه های سازمانی به معنای مجموعه‌های اقامتی هستند که توسط یک سازمان یا مؤسسه خاص احداث می‌شوند و به عنوان تسهیلات در اختیار کارکنان آن سازمان قرار می‌گیرند. خانه معلم را می‌توان نوعی از اقامتگاه های سازمانی در ایران دانست. اغلب این اقامتگاه‌ها بیشتر در مناطقی مانند شمال ایران ساخته می‌شوند که گردشگران بیشتری به آنجا سفر می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب از زی گلمپینگ به معرفی انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد، اقامتگاه های گردشگری در ایران تنوع زیادی دارند و شما می‌توانید با توجه به نیاز، هدف سفر و بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که امروزه در گردشگری، اقامتگاه اهمیت زیادی دارد و بخش مهمی از تجربه سفر شما را رقم می‌زند.

سوالات متداول

انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران را چگونه طبقه‌بندی می‌کنند؟

اقامتگاه‌های گردشگری به دو دسته اقامتگاه‌های تجاری و غیرتجاری تقسیم می‌شوند. اقامتگاه‌های تجاری، محل‌های اقامتی هستند که تولید درآمد از راه اسکان مسافران دارند. برعکس در اقامتگاه‌های غیرتجاری هزینه دریافت شده بسیار محدود بوده یا محل اقامتی یک خانه بوده و مالک شخصی دارد.

فرق هتل و متل چیست؟

هتل یک اقامتگاه گردشگری داخل شهر است، در حالی که متل در حد فاصل شهرها و در جاده‌های بین راهی تأسیس می‌شوند. همچنین متل‌ها در مقایسه با هتل‌ها، امکانات کمتری دارند.

هتل و هتل آپارتمان چه تفاوتی دارند؟

محل اقامت در هتل‌ها، یک اتاق یک نفره، چند نفره یا یک سوئیت است، در حالی که هتل آپارتمان‌ها یک واحد مسکونی کامل با اتاق خواب، آشپزخانه، حمام و... را ارائه می‌دهند و در واقع گردشگر برای اسکان، یک واحد کامل را تحت اختیار دارد.

برای اقامت در محیط‌های طبیعی مانند کوه و دریا، در کدام اقامتگاه‌ها می‌توان ساکن شد؟

از جمله اقامتگاه‌های موجود در مناطق طبیعی می‌توان به پناهگاه، کمپینگ یا اکوکمپ و پلاژ در مناطق ساحلی اشاره کرد.




1403/02/26

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن