منو
با راه‌های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ آشنا شوید

با راه‌های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ آشنا شوید

1403/04/05

کمپینگ و ماندن در طبیعت همیشه جذاب و پر از خاطرات به یادماندنی است؛ اما با چالش‌های مختلفی همراه خواهد بود که یکی از این چالش‌ها، حشرات هستند. برای مقابله با این مشکل باید راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ را بشناسید تا از آسیب حشرات در امان بمانید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا روش های دوری از حشرات در سفر را معرفی کرده و درباره آن‌ها صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


آشنایی با حشرات و نیش حشرات در سفر

پیش از آشنایی با راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ ابتدا بهتر است تا حشرات را بشناسیم. حشرات دسته بزرگی از موجودات هستند که بزرگترین گروه جانداران محسوب می‌شوند. این موجودات در همه جا دیده شده و مقابله با حشرات در کمپینگ یکی از چالش‌های همیشگی طبیعت‌گردان به حساب می‌آید. در هنگام کمپینگ در طبیعت اغلب با حشرات زیر روبه‌رو می‌شوید:

  • پشه: محل نیش پشه‌ها معمولا ملتهب شده و با خارش همراه می‌شود. از سوی دیگر، پشه‌ها ممکن است ناقل بیماری‌هایی همچون دنگی، انسفالیت و تب زرد باشند.
  • زنبور: در طبیعت انواع مختلفی از زنبورها وجود دارند که در صورت تحریک، انسان‌ها را نیش می‌زنند. محل نیش زنبورها می‌سوزد، اما برخی افراد به نیش زنبور حساسیت داشته و واکنش‌های آلرژیک را تجربه می‌کنند.
  • کنه: این دسته از حشرات، به وفور در محیط‌های طبیعی، به ویژه مناطق گرم و خشک یافت می‌شوند. نیش کنه در سطح پوست، با التهاب، قرمزی و خارش همراه است.
  • مورچه: در هر جا که کمپ بزنید، مورچه‌ها نیز دیده می‌شوند. گونه‌های مختلفی از مورچه در طبیعت هستند که برخی از آن‌ها، توانایی نیش زدن انسان‌ها را نیز دارند.
  • سوسک: در محیط‌های طبیعی مانند کوه و دشت، سوسک‌ها زندگی می‌کنند و به محل اقامت شما هم نزدیک می‌شوند. مهم‌ترین خطر سوسک‌ها، ورود آن‌ها به مواد غذایی است که باید غذاها را در ظروف درب‌دار قرار دهید.
  • عنکبوت: این گروه از حشرات نیز توانایی نیش زدن دارند که برخی افراد به نیش عنکبوت حساسیت دارند و دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. از سوی دیگر، نیش برخی از گونه‌های عنکبوت خطرناک‌تر است.

روش‌های مقابله با حشرات در سفر

راه‌های مختلفی برای مقابله با حشرات در کمپینگ وجود دارد که در ادامه این بخش به معرفی این روش‌های دفع حشرات پرداخته‌ایم.

در مکانی مناسب چادر بزنید

مکان‌هایی را برای چادر زدن انتخاب کنید که از مناطق تجمع حشرات دور باشد. تراکم حشرات در کنار دریاچه‌ها و برکه‌ها، به ویژه در فصول گرم سال بیشتر است. همچنین چمن‌ها و سبزه‌زارهای مرطوب نیز انتخاب بدی برای استقرار شما در طبیعت هستند. پیش از چادر زدن نیز منطقه را بررسی کنید تا از لانه مورچه و عنکبوت‌ها دور باشید.

لباس‌های بلند بپوشید

پوشیدن لباس مناسب هم به عنوان یکی از راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ شناخته می‌شود. زمانی که لباس‌های کوتاه و بدون آستین بپوشید، شما بهترین انتخاب برای حمله حشرات هستید! در کمپینگ، لباس‌های بلند و آستین‌دار بپوشید تا احتمال گزش حشرات کاهش یابد.

اسپری و پماد ضد حشره تهیه کنید

اسپری و پمادهای مختلفی در بازار وجود دارند که برای دفع حشرات در کمپینگ موثر هستند. این محصولات را برای لباس‌ها، بدن و رختخواب خود استفاده کنید تا حشرات از شما دور شوند. استفاده از این محصولات در هنگام خواب، بیشتر توصیه شده است.

از چادر محکم با زیپ‌های استاندارد استفاده کنید

حشرات به ویژه شب‌ها به چادر شما نفوذ می‌کنند؛ پس حتما برای سفر چادرهای سالم و محکم همراه خود ببرید و دقت کنید که هر بار، زیپ چادر به خوبی بسته شده باشد. چادر از نفوذ رتیل، عقرب، سوسک و... به محل خواب و استراحت شما جلوگیری می‌کند.

زباله‌ها را از چادر دور کنید

زباله‌ها، به ویژه زباله مربوط به مواد غذایی، عامل مهم جذب حشرات است. پس زباله‌ها را به خوبی جمع‌آوری کنید و سپس آن‌ها را در مکانی دور از چادر خود قرار دهید. جمع‌آوری اصولی زباله‌ها، علاوه بر دور کردن حشرات، برای حفظ محیط زیست هم ضروری است.

از آتش و خاکستر آتش کمک بگیرید

آتش از جمله روش های دوری از حشرات در سفر است، پس می‌توانید در کنار چادر خود آتش روشن کنید. البته اغلب افراد به دلیل خطر آتش‌سوزی، در هنگام خواب آتش را خاموش می‌کنند که در این صورت می‌توان از خاکستر آتش استفاده کرد. بدین منظور، خاکستر را دور چادر خود بپاشید و سپس داخل چادر بروید.

شستشو وسایل را فراموش نکنید

رعایت بهداشت و تمیزی وسایل یکی از راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ است. ظروف غذا را پس از هر وعده غذایی بشویید و از جمع کردن وسایل آلوده خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که حشرات جذب باقی مانده غذا، ظروف کثیف یا هر آلودگی دیگری می‌شوند.

پوست خود را با شوینده‌های مناسب شست‌وشو دهید

برای دفع حشرات در کمپینگ می‌توانید از صابون‌های مخصوص استفاده کنید که مانع از جذب حشرات به بدن شما می‌شوند. به عنوان مثال، صابون نارگیل با ایجاد رایحه‌ای مخصوص، دفع‌کننده حشرات خواهد بود.

درمان گزش و جای نیش حشرات

اگر با وجود اجرای تمامی راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ یا گلمپینگ، باز هم دچار گزیدگی یک حشره شدید، در مرحله بعد باید برای بهبود مشکلات پوستی ناشی از گزش مانند خارش و التهاب آماده باشید:

  • استفاده از کرم استروئیدی یا پماد بی‌حسی موضعی می‌تواند درد و خارش ناشی از گزش حشرات را بهبود دهد.
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش التهاب و قرمزی محل گزش مفید است.
  • در صورت بروز برخی از واکنش‌های آلرژیک معمولی مانند تورم، داروهای آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • اگر محل گزش حشره در ناحیه پاها یا بازوها است، آن را به سمت بالا نگه دارید.
  • از خاراندن محل دقیق گزش یا ترکاندن تاول ناشی از گزش خودداری کنید.
  • در صورت بروز علائمی مانند تب، سردرد، سرگیجه، مشکلات تنفسی و مشکل در بلع، کمپ را ترک کرده و به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ پرداختیم و شما را با اقدامات قبل و بعد از گزش حشرات آشنا کردیم. حشرات در همه جا یافت می‌شوند، اما استفاده از روش‌های مقابله با حشرات در کمپینگ به شما کمک می‌کند تا حد موثری از آسیب حشرات در طول طبیعت‌گردی و اکوتوریسم در امان باشید. به خاطر داشته باشید که حشرات بخشی از طبیعت هستند و نمی‌توان هیچ محیط طبیعی را بدون حشره تصور کرد، تنها باید برای دوری از آن‌ها در کمپینگ تلاش نمود.

سوالات متداول

در اطراف کمپینگ چه حشراتی برای انسان‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند؟

حشراتی که توانایی گزش انسان‌ها را دارند، از جمله پشه، کنه، زنبور، مورچه و عنکبوت برای انسان‌ها مشکل آفرین می‌شوند. همچنین دیگر حشرات توانایی آلوده کردن مواد غذایی را دارند و به همین دلیل باید کلیه غذاها را در ظروف درب‌دار و به دور از حشرات نگهداری کرد.

راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ چیست؟

برای دفع حشرات در کمپینگ از چادر سالم با زیپ محکم و لباس‌های آستین‌دار و بلند استفاده کنید. برپایی چادر در مناطق دور از اکوسیستم‌های آبی و دور از مکان‌های مرطوب، جمع‌آوری زباله‌ها و شستن ظروف آلوده را نیز می‌توان از جمله روش‌های دفع حشرات معرفی کرد. استفاده از پماد و اسپری‌های ضد حشره نیز راهی مناسب برای مقابله با این موجودات است.

اگر در کمپینگ دچار گزش یک حشره شدیم، چه کنیم؟

از خارش محل دقیق گزش و ترکاندن تاول‌های پوستی محل گزش خودداری کرده و برای کاهش التهاب و قرمزی، از کمپرس سرد استفاده کنید. مصرف کرم استروئیدی، پماد بی‌حسی موضعی و داروهای آنتی هیستامین نیز موثر است. در ضمن اگر گزش در ناحیه بازو و پا بود، آن را بالا نگه دارید.




1403/04/05

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن