منو
سوغات کلاردشت چیست؟

سوغات کلاردشت چیست؟

1403/04/15

تهیه سوغات به عنوان یادگاری یا هدیه کوچکی برای کسانی که در سفر همراه ما نبوده‌اند به یکی از فرهنگ‌های جدا نشدنی ما تبدیل شده است. با این وجود یکی از سوالات اساسی ما در سفر هم همین انتخاب سوغات است، این که در هر مقصد به عنوان سوغات چه چیزهایی بخریم؟ هر نقطه‌ی ایران سوغاتی‌های متنوع و خاص خود را دارد، که باید ابتدا انواع آن‌ها را بشناسیم. در مورد سوغات کلاردشت هم همینطور است. برای انتخاب از بین گزینه‌های متنوع سوغات در کلاردشت، با ما همراه شوید.


گردشگری فرهنگی نوعی از گردشگری است که تمرکز خود را روی فرهنگ منطقه گذاشته است؛ از جمله آداب و رسوم، هنر و صنایع دستی. یکی از بهترین نقاط ایران برای رونق گردشگری فرهنگی هم استان مازندان و جاهای دیدنی کلاردشت است. به هر منطقه‌ای از این استان که سفر کنید، گنج‌های نهفته‌ای را خواهید دید. چه هدف‌تان گردشگری فرهنگی باشد و چه نه، خرید سوغات می‌تواند تجربه‌ی به یاد ماندنی و شیرینی برای شما باشد. مطمئن باشید خرید صنایع دستی و سوغات کلاردشت و همراه آوردن آن‌ها، هرگز از ذهن‌تان پاک نخواهد شد؛ پس با این مطلب از زی گلمپینگ همراه بمانید تا برای خرید، با ذهنی آماده اقدام کنید.

صنایع دستی کلاردشت

یکی از عادات و سنت‌های ما ایرانیان، سوغات آوردن از سفرمان است. ما با تهیه هدیه برای آشنایان و عزیزان، سعی در به اشتراک گذاری تجربیات لذت‌بخش‌ خود از سفرمان را داریم. یکی از بهترین سوغات کلاردشت هم صنایع دستی این منطقه است. جدا از زیبایی و جلوه‌ی این آثار، ماندگاری آن‌ها هم سبب می‌شود تا بتوان برای سالیان زیادی از آن‌ها بهره برد. پس بهتر است با سوغاتی‌های کلاردشت بیشتر آشنا شویم.

قالی کلاردشت

یکی از قدیمی‌ترین هنرها در بین ایرانیان بافت فرش‌های دست‌باف است. از سوغات کلاردشت هم می‌توانیم به قالی این منطقه اشاره کنیم. قالی کلاردشت یکی از نفیس‌ترین هدیه‌هایی است که می‌توانید با خود به همراه بیاورید. جدا از کیفیت بافت این فرش‌ها، نقوش منحصر به فرد آن هم به معروفیتش افزوده است. تار و پود به کار رفته در قالی کلاردشت، از جنس پنبه و پرز‌های روی این صنایع دستی هم پشمی است. رنگ این طرح‌ها هم عموما از سرمه‌ای، قرمز، سبز، نارنجی و سیاه تشکیل شده است.

ساچیم بافی

از دیگر صنایع دستی کلاردشت هنر اصیل و قدیمی ساچیم یا ساچین بافی است. در روزگاری نه‌ چندان دور زنان و مردان اهل کلاردشت هنر و خلاقیت خود را روی قطعات ساچیم پیاده می‌کردند و محصولی دیدنی خلق می‌کردند. از نظر ساختاری ساچیم‌ها شباهت زیادی به گلیم دارند، ولی تفاوت‌های چشم‌گیری هم بین آن‌ها دیده می‌شود. ساچیم‌بافان از نقشه برای بافت استفاده نمی‌کنند و طرح‌های روی ساچیم، حاصل پیاده‌سازی ذهن و تخیل بافنده است. این نوع از سوغات معروف کلاردشت کاربردهای بسیار زیادی دارد. هم می‌توان برای گرم ماندن روی خود انداخت، هم زیرانداز است و هم کاربرد تزئینی دارد. برای مثال به‌عنوان زینت رخت‌خواب‌، آویز دیواری و… این بافته‌های سبز، آبی، قرمز یا زرد رنگ اگر چه قدمتی طولانی دارند، اما چندان شناخته شده نیستند و از این بابت در حال فراموشی هستند. برای احیای این هنر اصیل از صنایع دستی و سوغات کلاردشت، هم نیاز به توجه مسئولان است و هم نیاز به حمایت گردشگران. پس با خرید یک قطعه ساچیم می‌توانید هم به رونق این صنایع دستی کمک کنید و هم زیبایی را با خود به ارمغان‌ بیاورید.

جاجیم بافی

حالا که صحبت از منسوجات است، بیایید به سراغ یکی دیگر از سوغات کلاردشت در همین حوزه برویم. شاید برای بسیاری از شما نام جاجیم آشنا باشد؛ به خصوص اگر به دیگر نقاط استان مازندران سفر کرده باشید. جاجیم‌ها در اصل نوعی زیرانداز هستند که در دو رو بافته می‌شوند. از ویژگی‌های خاص این نوع از صنایع دستی کلاردشت، بدون پرز بودن آن‌ها است. همین نکته هم باعث شده بتوان راحت‌تر و بیشتر از جاجیم استفاده کرد. نخ‌های رنگارنگ موجود در جاجیم‌ها باعث شده نقش راه راه موجود در آن‌ها، بسیار زیبا‌تر جلوه کند. البته اگر این نوع صنایع دستی کلاردشت را تهیه کردید، قرار نیست تنها به پهن کردن آن کف اتاق فکر کنید. برای جذاب‌تر کردن محیط خانه می‌توانید از جاجیم به عنوان آویز هم استفاده کنید. همچنین در فصل سرما به مهمانان خود برای رو انداز جاجیم را پیشنهاد دهید. احتمالا خوابیدن زیر یک محصول گرم و لطیف، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

گلیم بافی

استان مازندران در زمینه‌ی نساجی بسیار معروف است. برای همین از دیگر سوغات معروف کلاردشت هم باز یک محصول بافتنی است. قدمت بافت گلیم در این استان به هشت هزار‌ه‌ی گذشته برمی‌گردد. از دوران بسیار دور مردمان زحمت‌کش این منطقه با استفاده از پشم دام‌های‌شان زیرانداز‌هایی می‌بافتند که حتی اکنون هم بین مردم شناخته شده و محبوب هستند. اگر چه طراحی و بافت گلیم نسبت به فرش قدری ساده‌تر است، اما این چیزی از ارزش‌های منحصربه‌فرد آن کم نمی‌کند. اگر به طرح موجود در این نوع صنایع دستی دقت کنید، در بین نقوش هندسی آن نقوشی زیبا از طبیعت را خواهید دید. اگر برای تغییر چیدمان خانه به دنبال یک روش کم‌هزینه هستید، شاید تهیه گلیم بهترین گزینه برای شما باشد. جدا از آن، نگاه کردن به این سوغاتی می‌تواند خاطرات خوش از تجربه سفرتان را هم زنده کند.

ظروف سفالی

با غذا خوردن در ظروف سفالی، حتما احساس خواهید کرد که چشیدن مزه‌ی غذا در این ظرف‌ها چیز دیگری است. همین‌طور آبی که در کوزه می‌ماند و به طور طبیعی خنک می‌شود هم طعم دیگری دارد. حالا که در یکی از قطب‌های سفال‌گری کشور قرار دارید، چرا این فرصت را از دست بدهید؟ از دیگر صنایع دستی مازندران در کلاردشت که می‌توانید با خودتان به خانه ببرید، همین کاسه‌ها، لیوان‌ها یا گلدان‌های سفالی هستند. اگر هم دل‌تان برای یک سفر تنگ شد و فرصت مسافرت نداشتید، با پخت یک غذای سنتی در این ظروف احتمالا آن حس را دوباره تجربه خواهید کرد.

نان و شیرینی محلی کلاردشت

آغوز نون

یکی از شیرینی‌های مازندران در کلاردشت، آغوز نون است. این شیرینی خوشمزه در جشن‌ها و اعیاد پخته می‌شود. اغلب زنان محلی در شب یلدا آغوز نون می‌پزند و در کنار دیگر تنقلات، این شیرینی خوشمزه را همراه با خانواده نوش‌جان می‌کنند. آغوزنون با کنجد و گردو و آرد تهیه می‌شود. یک بسته از این شیرینی خوشمزه، طعم سفرتان را شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد!

قماق

یکی از شیرینی‌های سالم و مقوی مازندران در کلاردشت که در تهیه آن از شکر استفاده نمی‌شود، قماق است. این شیرینی را با ترکیب گردو، کره، تخم مرغ، شوید، شنبلیله و آرد گندم می‌پزند. قماق از خوراکی‌های محبوب منطقه و سوغات کلاردشت هم به حساب می‌آید، که عطر و طعم آن در ذهن ماندگار می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب با معروف‌ترین سوغات کلاردشت قدری آشنا شدیم. شاید به هوای دیدن و تهیه همین سوغاتی‌ها، قصد سفر پیدا کرده باشید. اگر به دنبال اقامت در کلاردشت و علاقمند به کمپینگ در طبیعت هستید، اما نمی‌دانید چگونه اقامتی را انتخاب کنید، ما به شما گلمپینگ را به عنوان تجربه‌ای از یک نوع اقامت منحصر‌به‌فرد به شما پیشنهاد می‌کنیم. با جستجو در سایت زی گلمپینگ می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن فضاهای اقامتی گلمپینگ با امکانات متنوع را مقایسه و انتخاب کنید. با آروزی سفری خوش و پر از سوغاتی برای شما.

سوالات متداول

تهیه سوغاتی در سفر چقدر اهمیت دارد؟

بردن چیزی به خانه، مانند سوغاتی، می‌تواند تجربه سفرهایتان را به شما یادآوری کند، یا به شما این امکان را می‌دهد که تجربه خود را با خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

چطور سوغاتی را انتخاب کنم؟

اقلامی را بخرید که مورد استفاده قرار می‌گیرند و دوباره هدیه داده نمی‌شوند یا دور انداخته نخواهند شد. به دنبال چیزهایی باشید که شما را در روح مقصد نگه می دارد.

چگونه سوغاتی را بسته‌بندی می‌کنید؟

اقلام کوچکتر را ایمن کنید: سوغاتی‌های کوچک مانند جاکلیدی یا جواهرات را قبل از بسته‌بندی در یک ظرف بزرگ یا کیسه‌های کوچک قرار دهید. این باعث سازماندهی آن‌ها می‌شود و از گم شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تفاوت بین هدیه و سوغات چیست؟

سوغات یا یادگاری لزوما یک هدیه برای دیگران نیست. این کالایی است که برای یادآوری رویداد، شخص یا مکان از سفر به ارمغان آورده‌اید.




1403/04/15

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن