منو
جاهای دیدنی کلاردشت؛ از سبزی دشت بهار تا خنکای ییلاقات تابستان

جاهای دیدنی کلاردشت؛ از سبزی دشت بهار تا خنکای ییلاقات تابستان

1403/03/26

کلاردشت به عنوان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در ایران، جاذبه‌های بسیاری دارد که نظر مسافران را به خود جلب می‌کند. این منطقه با طبیعت خیره کننده‌اش، آبشارهای زیبا، جنگل‌های سرسبز و معماری سنتی منحصر به فرد، یک مقصد بسیار عالی برای تفریح، استراحت و کسب تجربه است. به منظور سفر و اقامت در کلاردشت نیاز است تا با کلاردشت و جاهای دیدنی کلاردشت بیشتر و بهتر آشنا شویم.


کلاردشت حدود ۵۰ کیلومتر با شهر چالوس در استان مازندران فاصله دارد و مسافت آن تا تهران هم چیزی حدود ۱۷۰ کیلومتر است. کلاردشت دریا ندارد، اما تا چشم کار می‌کند، جنگل‌های سرسبز و انبوهی در آن وجود دارد که احتمالا دیگر دلتنگ دریا نخواهید شد. البته فاصله کلاردشت تا ساحل خزر از سمت جاده مرزن‌آباد یا از مسیر جاده جنگلی عباس‌آباد حدود سی‌ تا ۴۵ دقیقه بیشتر نیست. جاذبه‌های گردشگری کلادرشت به مسافران این امکان را می‌دهد که به لذت ‌بردن از طبیعت، پیاده‌روی‌های مفرح، عکاسی و تجربه لحظات آرامش بپردازند. در این مطلب، ضمن آشنایی با جاهای دیدنی کلاردشت، متوجه می‌شوید که با یک بخش خاص از شمال و مجموعه‌ای از زیبایی‌های ویژه رو به رو هستید.

زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت

دهکده مازیچال؛‌ بالاتر از ابرها

اگر بنا باشد از جاهای دیدنی کلاردشت گفته شود، بی‌تردید باید از مازیچال به عنوان یکی از بهترین‌ها و دیدنی‌ترین‌ها تعریف کرد. مازیچال یک ده کوچک نزدیک کلاردشت است که با رفتن به آن، اقیانوسی از ابرها را زیر پایتان خواهید دید. دهکده مازیچال، برای طرفداران اکوتوریسم، دوستداران کمپ زدن و کمپینگ در طبیعت، مقصد ایده‌آلی است. اگر اهل خوابیدن در کیسه خواب و چادر هستید حتما از گذراندن اوقات فراغت در این دهکده هم لذت خواهید برد.

برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید. سپس به ‌سمت کلاردشت تغییر مسیر دهید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای جاده خاکی مازیچال، ۱۷ کیلومتر به‌سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید. حالا شما در ارتفاعات مازیچال، از زیباترین روستاهای مازندران، هستید.

در مازیچال، خبری از هتل‌های لوکس و حتی واحدهای بوم گردی برای اقامت نیست. گاهی‌اوقات و به ندرت، کلبه‌هایی برای ماندن وجود دارد. پس یادتان باشد که در سفر به این ده زیبا، سقفتان آسمان خواهد بود و اوقات خود را در چادرهایی خواهید گذراند که در میان انبوهی از ابر قرار گرفته است. در سفر به مازیچال باید مجهز و با امکانات و لباس‌های مناسب حاضر شوید. این منطقه خنک است و در فصل‌های بهار و تابستان، قطعا با گله‌های گاو و گوسفند رو به رو خواهید بود.

دریاچه ولشت؛ ماهیگیری در بالادست رودخانه

شنا، قایق‌سواری، ماهی‌گیری یا فقط نشستن در کنار دریاچه و لذت بردن هم از دیگر مزایای سفر به کلاردشت است. برای داشتن چنین تجربه‌هایی در سفر، باید به شمال شرقی کلاردشت بروید و از دریاچه ولشت بازدید کنید. سفر به دریاچه ولشت در تمام فصول سال، سفری لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است؛ البته بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. دو مسیر دسترسی به این دریاچه زیبا وجود دارد و شما می‌توانید با گذر از جاده آسفالته و یک جاده خاکی به آن برسید.

دریاچه ولشت، نام یک دریاچه آب شیرین در استان مازندران است که در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت در دهستان «بیرون بشم» در روستای ولشت واقع شده است. موقعیت دریاچه ولشت در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد، سبب شده است تا گردشگران بسیاری به‌سمت آن جذب شوند. این دریاچه شگفت‌انگیز در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸، توسط سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان هفتاد ‌و‌ یکمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. از جمله امکانات رفاهی دریاچه ولشت می‌توان به کافه، رستوران، اسکله رستوران با پخش موسیقی زنده، اقامتگاه‌های بوم گردی، محل برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تفریحات آبی، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت اشاره کرد.

عَلَم ‌کوه؛ به رنگ نور

بعد از دماوند، علم‌کوه دومین کوه بلند ایرانی است که در جنوب دریای مازندان و رشته‌کوه البرز قرار دارد و بلند و باشکوه، هر روز از کلاردشت چهره خورشید را نمایان می‌کند. صعود کردن به علم‌کوه، کار هر کسی نیست. برای بالا رفتن از دیواره بلند آن و مسیر دشوارش باید خیلی حرفه‌ای باشید. اگر اهل صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی باشید حتما از دیدن علم‌کوه لذت خواهید برد. برای رفتن به علم‌کوه باید تجهیزات کوه‌نوردی داشته باشید و احتیاط کنید.

علم کوه در استان مازندران و در منطقه تخت سلیمان قرار گرفته است. قله مرتفع علم کوه در 20 کیلومتری جنوب‌غربی کلاردشت قرار دارد و رودبارک،کلاردشت و روستای پراچان طالقان از منطقه‌های همجوار علم کوه هستند. بهترین زمان صعود به قله علم‌کوه تابستان بخصوص نیمه دوم تیر ماه است. پاییز و زمستان در این منطقه به دلیل بارش برف سنگین، طوفان و ریزش متوالی بهمن‌ همراه است و تا بهار این خطرات ادامه دارد. اما در تابستان باد از سمت غربی و منطقه سه‌هزار می‌وزد و سرچشمه‌های متعددی به دلیل وجود یخچال‌های گوناگون در این منطقه یافت می‌شود.

سیاه ‌بیشه؛ در پیچ و خم جاده چالوس

یکی از روستاهای زیبای استان مازندران که در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب چالوس و در نزدیکی کلاردشت قرار دارد؛ روستای فوق‌العاده زیبای سیاه بیشه است. این روستا بر بلندی کوهستان واقع شده است. استشمام هوای بی‌نظیر و خنک روستای سیاه بیشه، پوستتان را لطیف می‌کند. مه و بوی خوش رطوبت دو ویژگی جدایی‌ناپذیر از شمال و به ویژه طبیعت سیاه‌بیشه است. تقریبا در تمام فصل‌های سال، مه غلیظی روستای سیاه‌بیشه را می‌پوشاند. مه غلیظ این روستا به سیاهی می‌زند و به همین خاطر است که نام آن را سیاه‌بیشه گذاشته‌اند.

جنگل‌های هیرکانی جزو مناطق حفاظت شده در سیاه بیشه هستند که در میان گردشگرانی که پیرو گردشگری تجربه محور هستند، طرفداران زیادی دارد. جنگل‌های هیرکانی سیاه بیشه برای جنگل‌نوردی، برپایی کمپ و گشت‌وگذار در میان قدیمی‌ترین جنگل دنیا بسیار مناسب است و زی گلمپینگ با برپا کردن اکو کمپ‌های منحصر به فرد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

روستای کردیچال؛ طبیعت همیشه بهار

اگر دلتان برای قدم زدن در طبیعتی بکر و سرسبز مانند کوه‌های آلپ پَر می‌کشد، رفتن به روستای کردیچال، راه چاره است. روستای کردیچال هم از توابع کلاردشت زیباست و به خاطر قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، آب‌وهوای خنکی دارد. کردیچال همیشه سرد و خنک است. اگر دوست دارید که آن را در بهترین حالتش ببینید باید برای اردیبهشت به آنجا سفر کنید. بیشتر جاهای دیدنی کلاردشت در فصل بهار زیباتر هستند.

روستایی با طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی سرد و کوهستانی که لقب "مروارید کلاردشت" را نصیب خود کرده است. کردیچال یکی از اولین روستاهای کلاردشت است که در آن بانک تاسیس شده است! این روستا یکی از قدیمی ترین مناطق دیدنی کلاردشت به حساب می‌آید که امروزه کلاردشت شمالی را تشکیل می دهد. از جمله پدیده های جالبی که ممکن است در روستا اتفاق بیافتد بارش برف در اواسط بهار و گاهی اوقات در تابستان است که از پدیده های نادر در ایران بوده است.

تپه کلار؛ طبیعت باستانی

تپه کلار از مکان‌های دیدنی کلاردشت است که به ثبت ملی رسیده است، زیرا حفاری‌ها و تحقیقاتی که در این منطقه انجام شده، نشان می‌دهد که در گذشته‌ها، شهری قدیمی در تپه کلار وجود داشته است. قدمت این تپه به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. دشت‌های اطراف تپه‌کلار بسیار زیبا هستند. فرقی نمی‌کند که به تاریخ و شکل‌گیری تمدن‌ها و مسائلی از این دست علاقه‌مند هستید یا فقط به دنبال استشمام هوایی تازه و پُر کردن ریه‌ها از بوی خوش هوای پاک هستید، در هر حال، دیدن تپه‌کلار برایتان رویایی و وصف‌ناشدنی خواهد بود.

تپه کلار در روستای لاهو از بخش کلاردشت و ضلع شرقی دشت مرکزی کلاردشت واقع شده است. این تپه زیبا و تاریخی، پستی بلندی‌های زیادی در دشت داشته که ارتفاع آن‌ها از 7 تا 12 متر خواهد بود. برخی از این تپه‌ها به شکل بیضی هستند و در سراسر کلار پخش شده‌اند. مساحت تپه کلار حدود 5 هکتار و قطر آن نیز 300 متر است. در بخش جنوب غربی تپه کلار به‌عنوان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلاردشت، تپه کوچکی قرار دارد که به نظر می‌رسد بقایای یک قصر قدیمی است. مساحت این قصر 100 متر مربع بوده و "گنبد گلی" یا "گل گمبه" نامیده می‌شود. روی این تپه زیبا حفاری‌‌هایی صورت گرفته که وجود آثاری از شهری قدیمی را تأیید می‌کند.

مرداب دیوک

مرداب دیوک که از جاذبه‌های گردشگری کلاردشت است، در فاصله‌ ۱۹۸ کیلومتری شهر تهران و در نزدیکی روستای پیمبور کلاردشت قرار دارد و علاوه بر چهار ساعت رانندگی، مسافتی حدود چهار کیلومتر هم پیاده‌روی دارد. مرداب دیوک در اصل آبگیری است که سطح آن را خزه پوشانده و با درختانی متنوع و انبوه آن را محاصره کرده‌اند. تنه درختی بزرگ خود را به داخل مرداب انداخته و محلی شده برای مسافران و گردشگران تا روی آن بایستند و عکس بگیرند. بهترین زمان سفر به مرداب دیوک به‌عنوان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی کلاردشت، فصل بهار و تابستان است که درختان قبای سبز پوشیده و نور خورشید از لابلای برگ‌ها به سطح مرداب می‌تابد.

برای سفر به مرداب دیوک، بعد از طی مسافتی حدود پنج کیلومتر در ابتدای جاده‌ عباس‌آباد، در سه‌ راهی پیش‌رو مسیر سمت راست را به‌ روستای پیشنبور ادامه دهید. سپس با گذشتن از میان روستاهایی چون لش‌سر، پیشنبور و بازارسر، وارد جاده پیمبور شوید که آخرین روستای مسیر است و کمی آن‌طرف‌تر جاده‌ آسفالت تمام می‌شود که باید وسیله‌ نقلیه خود را در ایستگاه گاز پارک کنید.

جاهای دیدنی اطراف کلاردشت

مزیت کلاردشت نسبت به شهرهای چالوس و کلارآباد و متل قو همین غیرشرجی بودن آن است. هر ساله حدود هفتصد هزار گردشگر داخلی و خارجی این شهر زیبا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. و برای این انتخاب، البته دلایل متنوع و فراوانی مانند؛ طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌های مرتفع، قله‌های پربرف و مردمان سازگار و مهمان نواز و در نهایت تجربه واقعی احساس آرامش دارند. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کلاردشت وجود یک مه دائمی است که زیبایی‌های کلاردشت شمال را دوچندان کرده است.

بد نیست بدانید که کلاردشت به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده گل و گیاه در کشور شناخته شده است. همچنین کلاردشت، زمین‌های کشاورزی، باغات کیوی، موز و مرکبات متنوعی در ناحیه جنوبی دارد. یکی دیگر از شغل‌های اهالی کلاردشت؛ ماهیگیری است. شما می‌توانید انواع ماهی‌ها را از بازار بزرگ کلاردشت تهیه کنید.

کلاردشت هم مانند تمام شهرستان‌ها، روستاهای فراوانی دارد. روستاهای کلاردشت در بین دشت‌ها و کوه‌ها قرار گرفته‌اند. مناظر خارق‌العاده و بکر روستاهای کلاردشت، بدون شک لحظات خاطره‌انگیز و فراموشی نشدنی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. بدنیست بدانید که بیش از 30 روستا در کلاردشت قرار دارند، که بصورت تیتروار آن‌ها را نام می‌بریم:

  • روستای لاهو کلاردشت
  • روستای مجل کلاردشت
  • روستای مکارود
  • روستا و طبیعت رودبارک
  • روستای کرد محله
  • روستای شکرکوه
  • روستای طویدره
  • روستای واحد
  • روستای طائب‌کلا
  • روستای پیشمبور
  • روستای بازارسر
  • روستای پیمبور
  • روستای لش‌سر

کلام آخر

اگر به نقاط زیبای شمال سفر می‌کنید، قبل از هر چیز به فکر رعایت بهداشت و سلامت محیط زیست باشید. از روشن کردن آتش و رها کردن آن، ریختن زباله و آسیب زدن به جنگل‌ها و رودها جدا خودداری کنید. دوستی با طبیعت یعنی دوستی با زیبایی و آرامش. جاذبه‌های گردشگری کلاردشت بسیار متنوع و جذاب است و باید تمام تلاشمان را برای حفظ این طبیعت به کار بگیریم.

سوالات متداول

آیا در دریاچه ولشت امکانات رفاهی وجود دارد؟

بله، دریاچه ولشت دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری مانند تفریحات آبی، رستوران، کافه، سوئیت‌های اقامتی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و نمازخانه است.

بهترین زمان سفر به مرداب دیوک چه وقتی است؟

نیمه اول سال بهترین زمان سفر به مرداب دیوک است.

جاهای دیدنی عباس آباد کدامند؟

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی عباس آباد می‌توان به پارک ملی خشکه داران، دریاچه عباس آباد، جنگل مازیچال، غار دهچال و جاده کلاردشت به عباس آباد اشاره کرد.

از بهترین هتل های مازندران که در شهر کلاردشت واقع شده، کدام است؟

هتل باران سبز، هتل توکل، هتل پارسیان، هتل آپارتمان تخت‌جمشید، هتل پانیذ، هتل مارال، هتل باغ چمن و…




1403/03/26

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن