منو
معرفی ییلاقات مازندران؛ تابستان خنک ایران

معرفی ییلاقات مازندران؛ تابستان خنک ایران

1403/04/21

تابستان فرا رسیده و ییلاقات مازندران از بهترین مقاصد طبیعی کشور ما برای گذراندن روزهای گرم سال هستند. ییلاقات مازندران همان روستاها، دشت‌ها و جنگل‌های سبز و انبوه هستند. همراه‌مان باشید تا شما را با تعدادی از بهترین ییلاقات مازندران آشنا کنیم، روستاهایی زیبا با مناظر حیرت‌انگیز که سفر به هر کدام از آن‌ها تجربه منحصر‌به‌فردی را برایتان به دنبال دارد.


در طول سال مسافران زیادی برای گذراندن فراغت و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای مازندران به ییلاق‌های این استان سفر می‌کنند. ییلاقات مازندران در طول تابستان شلوغ‌ترین فصل گردشگری خود را سپری می‌کنند و از معروف‌ترین جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آیند.

دوباره تابستان از راه رسیده و تب پیدا کردن ییلاق‌های خوش آب و هوا هم به راه افتاده است. اگر شما هم دوست دارید به یکی از این ییلاق‌ها سر بزنید و اوقاتی خوش را تجربه کنید، این مطلب از زی گلمپینگ برایتان مفید خواهد بود.

ییلاق گرسماسر

آدرس: شهرستان رامسر، بخش مرکزی، دهستان جنت رودبار

ییلاق گرسماسر منطقه‌ای روستایی در نزدیکی شهر رامسر در مازندران است که به‌ دلیل دسترسی به کوهستان‌های سرسبز و زیبا شهرت بسیاری دارد. روستای گرسماسر بین روستاهای «بزشی محله»، «رستم سر» و قله‌های رشته کوه البرز محصور شده است.

کوه‌های اطراف ییلاق گرسماسر چشم‌انداز زیبایی از رامسر، تنکابن و جنگل‎های هیرکانی این منطقه دارند. دشت‌های سرسبز، چشمه‌های گوارا و جنگل‌های انبوه از دیگر ویژگی‌های این ییلاق زیبا هستند و از جاذبه‌های معروف اطراف آن هم می‌شود به فولاد چشمه، مسجد آبجی و روستاهای ییلاقی مرتفع اطراف آن اشاره کرد.

ییلاق لپاسر

آدرس: شهرستان تنکابن، بخش مرکزی، دهستان گلیجان

ییلاق لپاسر یکی دیگر از سرسبزترین و زیباترین ییلاق‌های مازندران است که گردشگران کمتری به آنجا سفر کرده‎اند. لپاسر، مرتفع‌ترین ییلاق در این منطقه است و کوهستان‌های این ییلاق در طول تابستان نیز پوشیده از برف هستند و کوه سمامس که بلندترین قله کوهستان سماسوس در رامسر به شمار می‌رود، در این ییلاق قرار دارد. آب معدنی «آب سیاه» در ییلاق لپاسر خاصیت معدنی بسیاری دارد و گردشگران زیادی برای درمان بیماری‌های کلیوی از آب این چشمه می‌نوشند.

ییلاق برنت

آدرس: شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان راستوپی

ییلاق برنت در نزدیکی سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و گردشگران و دوستداران طبیعت گردی این منطقه را با چشمه‌های قدیمی و پرآب آن می‌شناسند. این ییلاق خوش آب‌وهوا به ‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا نسبت به روستاهای اطراف در زمان‌های زیادی از سال پوشیده از ابر و مه می‌شود.

ییلاق مازیچال

آدرس: شهرستان کلاردشت، جاده مازیچال

ییلاق مازیچال از زیباترین ییلاق‌های مازندران است که طبیعت‌گردان حرفه‌ای طرفدار آن هستند. دسترسی به ییلاق مازیچال ساده نیست و برای رسیدن به آن تا حدی نیاز به آمادگی بدنی دارید. در نقاط مرتفع ییلاق مازیچال می‌توانید زیباترین چشم‌انداز از جنگل‌ عباس‌آباد را ببینید؛ اما ابتدا باید خود را برای جنگل‌نوردی آماده کنید. دشت‌های این ییلاق مراتعی مناسب برای کمپینگ در طبیعت دارند. هر ساله جشنواره گل در روستا و ییلاق مازیچال برگزار می‌شود که گردشگران زیادی را به سمت این ییلاق می‌کشاند.

جنگل دالخانی

آدرس: شهرستان رامسر، جاده روستای جنت رودبار، بخش دالخانی

جنگل دالخانی از ییلاق‌های مازندران است که بخش زیادی از آن کاملا بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌ و به همین دلیل امکانات خاصی در این جنگل وجود ندارد.

اگر برای بازدید از جنگل دالخانی ساعت‌های نخست روز را انتخاب کنید می‌توانید میان جنگل‌های ابری و مه گرفته قدم بزنید. ارتفاعات اطراف این جنگل را دشت‌های سرسبز پوشانده‌اند و از بهترین گزینه‌های سفر در فصل‌های بهار و تابستان است.

ییلاق هزار جریب

آدرس: شهرستان نکا، منطقه هزار جریب

ییلاق هزار جریب از دیگر ییلاق‌های کوهستانی و سرسبز در استان مازندران است که جنگلی انبوه و منحصربه‌فرد دارد. ییلاق هزار جریب از ارزشمندترین مناطق حفاظت‌شده در شمال ایران است که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن زندگی می‌کنند. این منطقه هم بسیار بکر و دست نخورده است و امکانات زیادی ندارد. سراسر ییلاق هزار جریب پوشیده از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران هستند و چشمه‌های آب معدنی در بخش‌های مختلف آن وجود دارند.

روستای یوش

آدرس: شهرستان نور، بخش بلده، دهستان شیخ فضل‌الله نوری

روستای یوش یکی از سردسیرترین ییلاق‌های مازندران است که در طول فصل‌های بهار و تابستان از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. روستای یوش در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و به همین دلیل ارتفاع زیاد و آب و هوای دلپذیری دارد. در بازدید از روستای یوش می‌توانید زمانی را هم صرف بازدید از دهستان بلده کنید. دشت‌های اطراف بین این دو روستا در بهار و تابستان پوشیده از گل‌های رنگارنگ شده و بازدید از این منطقه در این زمان برای دوستداران طبیعت بسیار لذت‌بخش است. روستای یوش زادگاه شاعر برجسته شعر نوی ایران، نیما یوشیج است و اکثر گردشگران در سفر به این روستا از خانه این شاعر برجسته هم بازدید می‌کنند.

روستای فیلبند

آدرس: شهرستان بابل، بخش بندپی غربی

از بین ییلاق‌های مازندران، در طول سالیان اخیر روستای فیلبند به‌ خوبی میان طبیعت گردان شناخته شده است. این روستای زیبا و رویایی در ارتفاعات مازندران قرار دارد و به‌ دلیل احاطه شدن در بین کوهستان‌های مرتفع، آن را با عنوان ییلاقی بر فراز ابرها می‎شناسند. آب و هوای روستای فیلبند در طول یک روز تنوع بالایی دارد و دربعضی روزها پدیده‌های مختلفی مانند باران، تگرگ، تابش شدید آفتاب و رنگین‎کمان در فواصل کوتاه اتفاق می‌افتند.

ییلاق خوشواش

آدرس: شهرستان آمل، بخش مرکزی، دهستان بالاخیابان لیتکوه

ییلاق خوشواش مازندران مانند روستای فیلبند در بعضی روزها به‌خصوص در فصل بهار، آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. خانه‌های روستای خوشواش از چوب و کاهگل ساخته شده‌اند و پیاده‎روی در این منطقه به‌ خصوص زیر نم باران بسیار آرامش‎بخش است. دشت‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و چشمه‌های خروشان هم از دیگر جاذبه‌های طبیعی در اطراف این منطقه خوش آب‎وهوا هستند. بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت گردی و جنگل‌نوردی در طول فصل‌های بهار و تابستان از بین ییلاقات مازندران، ییلاق خوشواش را برای کمپینگ در طبیعت انتخاب می‌کنند.

جنگل لفور

آدرس: شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان لفور

جنگل لفور از تماشایی‌ترین بهترین ییلاقات مازندران در سوادکوه و منطقه شیرگاه است. نزدیکی این جنگل به تهران سبب جذب گردشگران زیادی به این منطقه در طول سال می‌شود. به‌ دلیل پوشش متنوع گیاهی، جنگل لفور را به عنوان موزه‌ای طبیعی از جنگل‌های هیرکانی می‌شناسند و هفت آبشارهای فصلی و دائمی سوادکوه در دل این جنگل، از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جنگل‌های لفور به شمار می‌روند. برای رسیدن به این آبشارها باید مسیری را درون جنگل میان درختان ازگیل، ممرز، توسکا، راش و انجیلی طی کنید.

دشت دریاسر

آدرس: شهرستان تنکابن، منطقه دوهزار

دشت دریاسر تنکابن مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی و کمپینگ است؛ دشتی که مرز مشترک و نقطه اتصال جنگل‌های سرسبز شمال ایران و یخچال‌های رشته‌کوه‌ الموت است و سالانه گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند. این دشت همچنین از غرب به گردنه سیالان، قله‌های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان منتهی می‌شود. برای دسترسی به دشت دریاسر باید حدود ۹۰ دقیقه از روستای عسل محله در یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت گردی ایران، کوهپیمایی کنید.

بازدید از دشت‌های پر از گل‌های بابونه زردرنگ در اردیبهشت ماه، کوه‌های پوشیده شده از جنگل‌های انبوه و یخچال‌های بزرگ، چشمه‌های متعدد و تماشای آسمان شب از جمله تفریحاتی است که در دشت دریاسر می‌توانید تجربه کنید.

روستای کندلوس نوشهر

آدرس: شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

کمی آن طرف‌تر از شهر مرزن‌آباد و بر دامنه‌های البرز مرکزی، روستایی به نام کندلوس با جلوه متفاوتش خودنمایی می‌کند. این روستا 4000 سال قدمت دارد و یکی از ییلاقات مازندران محسوب می‌شود. فضای سنگ‌فرش شده روستا و طبیعت چشم‌‌نواز آن دنیایی متفاوت را در اینجا ایجاد کرده است. قرار گرفتن کندلوس در میان کوه‌های البرز و در میان دره‌ای به نام زانوس، باعث شده تا طبیعت در این روستا و اطرافش آن به زیباترین و سحرآمیزترین شکل دربیاید. حاشیه رودخانه کندلوس و دره زانوس میزبان انواع مختلفی از گونه‏‌های گیاهی و جانوری است و از جاذبه‌های طبیعی روستا به شمار می‌رود.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی بهترین ییلاقات مازندران پرداختیم. شما هم در ادامه می‌توانید تجربه‌های خود از گشت‌وگذار در این جاذبه‌های طبیعی و بکر را با ما و دیگر کاربران زی گلمپینگ در میان بگذارید.

اگر مقصدتان مازندران است و می‌خواهید اوقاتی بسیار خوش را در این استان داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم پس از قطعی شدن سفرتان، با اجاره اقامتگاه گلمپینگ در کلاردشت، بدون دغدغه از آشنایی با جاهای دیدنی کلاردشت لذت ببرید. بهترین زمان سفر به تمام ییلاقات مازندران از اواسط بهار آغاز می‌شود و تا نخستین روزهای پاییز ادامه دارد.

سوالات متداول

بهترین ییلاقات مازندران کدامند؟

از بهترین ییلاقات مازندران می‌توان به ییلاق گرسماسر، لپاسر، مازیچال، خوشواش، جنگل دالخانی، دشت دریاسر و... اشاره کرد.

بهترین ییلاق آمل کدام است؟

ییلاق خوشواش، روستای آب اسک و روستای پلور از مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی مازندران هستند که گزینه‌هایی عالی برای تعطیلات تابستانی محسوب می‌شوند.

علت محبوبیت ییلاق گرسماسر بین گردشگران چیست؟

از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این ییلاق، چشمه‌های آب معدنی، بخش‌های کوهستانی و دشت‌های خرمی است که در بهار و تابستان، بسیار زیبا و دیدنی هستند.




1403/04/21

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن