منو
بهترین جاهای دیدنی شمال که نباید از دست داد!

بهترین جاهای دیدنی شمال که نباید از دست داد!

1403/04/18

سفر به جاهای دیدنی شمال ایران تمامی ندارد، چون خطه شمال سرسبزترین منطقه ایران به حساب می‏آید و هر ساله در تعطیلات رکورد بیشترین جذب مسافر را بین سایر مناطق ایران می‌شکند. تقریبا در تمام فصول سال شما می‌توانید مناطقی را برای گشت‎وگذار در شمال پیدا کنید. در این مقاله چند جای دیدنی شمال را معرفی می‌کنیم که در هر فصل بتوانید به آن جا سر بزنید و از بودن در آنجا لذت ببرید.


جاذبه‌های طبیعی بسیاری در شماب ایران وجود دارند که هنوز تقریبا ناشناخته مانده‎اند و به قدری زیبا هستند که هر طبیعت گرد یا گردشگری نباید تجربه سفر به آن را از دست بدهد. از غرب تا شرق منطقه ساحلی دریای خزر که سه استان گیلان، مازندران و گلستان را شامل می‏شود، پر از جاذبه‌های گردشگری، تفرجگاه، پارک‌های جنگلی و امکانات تفریحی است. خیلی‌ها به ویژه آن‎هایی که دوست یا اقوامی دارند که در شمال زندگی می‌کنند، یک مقصد همیشگی دارند. اما آن‎ها که سفر به جاهای جدید را دوست دارند، هر دفعه یکی از جاهای دیدنی شمال را انتخاب می‌کنند. برای مثال، جاهای دیدنی کلاردشت، تنها یکی از مناطق توریستی شمال است.

این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم چندین مورد از زیباترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی شمال در این سه استان را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این منطقه‌ی بکر، جاذبه‌های بی‎نظیری را کشف کنید. این جاهای دیدنی را از مازندران شروع می‌کنیم بعد به گیلان و سپس به گلستان می‌رسیم.

دریاچه الیمالات نور

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

یکی از جاهای دیدنی شمال که نباید از دست بدهید، دریاچه الیمالات نور است. هر ساله گردشگران بسیاری فقط برای دیدن این دریاچه به شهر نور سفر می‌کنند تا از خنکای آب و سرسبزی جنگل با سکوت بی‌نظیری که دارد، لذت ببرند.

می‌توانید در تمام فصل‌های سال برای رفتن به این دریاچه برنامه‎ریزی کنید ولی بهار و تابستان و اوایل پاییز بهترین فصل‌ها برای رفتن به این منطقه است، ولی توقع نداشته باشید که در زمستان هم این طبیعت به زیبایی و سرسبزی سایر فصل‌ها باشد.

این دریاچه با دریاچه خزر هم مرز است و از آن جایی که نزدیک به چمستان است، باعث می‏شود تا مسافران زیادی پس از بازدید از این دریاچه برای اقامت و کمپینگ در طبیعت به چمستان بروند.

جنگل نور شمال

آدرس: استان مازندران، جاده نور - محمودآباد

یکی از جاهای دیدنی شمال که مورد توجه گردشگران بوده و هست، جنگل نور شمال است. مسافران زیادی راه های دور و نزدیک را طی می کنند تا به ساحل دریا، چشمه‎های مختلف، غارهای دیدنی و آبشارهای شمال برسند، تا سفری رویایی را در کنار طبیعت تجربه کنند. جنگل نور شمال یکی از پارک‎های دوست داشتنی است که به شما آرامش می‎بخشد.

در هر فصلی از سال که به این جنگل بروید، می‎توانید از زیبایی‏های خاص آن بهره مند شوید ولی بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به این منطقه و کمپینگ است.

متل قو

آدرس: استان مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

اگر دوست دارید به یکی از جاذبه‎های گردشگری شمال سر بزنید، متل قو یا سلمان شهر را انتخاب کنید. متل قو همیشه به خاطر ساحل و تفریحات آبی‏اش معروف بوده است، اما مکان‎های تاریخی و باستانی آن هم ارزش بازدید را دارد.

مکان‌های دیدنی‌ شمال که در متل قو وجود دارد، به عنوان مناطق بکر شمال به حساب می‌آیند چون کمتر قرار شناخته شده‎اند. غار دانیال از جمله این مکان‌ها است که به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران شناخته می‏شود و درون آن چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی وجود دارند که این غار را به یک غار دیدنی و خاص تبدیل کرده‎اند.

آبشار شیطان کوه

آدرس: گیلان، لاهیجان، میدان کاشف، خیابان طلای سبز

یکی از مکان‎های دیدنی شمال در لاهیجان و کوه‌های معروف در لاهیجان، شیطان‌کوه است. در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ساخته‎اند که به استخر لاهیجان معروف شده و به دستور شاه عباس ساخته شده است. یکی دیگر از تفریحات این منطقه، تله کابین شیطان کوه است که به دلیل چشم انداز فوق العاده آن، مورد توجه گردشگران است. این تله کابین از میان جنگل و ابر و مه رد می‏شود.

هر فصلی از سال که بخواهید می‌توانید به شیطان‌کوه بروید اما همچنان باید بگوییم که بهار و تابستان و اوایل پاییز، بهترین زمان برای رفتن به این منطقه دیدنی است.

شاندرمن ماسال

آدرس: استان گیلان، اتوبان قزوین-رشت، 55 کیلومتری جاده فومن-سروان

سمت غرب گیلان و بین کوه‏هایی که از درخت پوشیده شده‏اند، منطقه‏ای با طبیعت بکر و مناظر عالی وجود دارد که به دهکده توریستی شاندرمن معروف است. منطقه ویلایی و ییلاقی شاندرمن امکانات رفاهی و خدماتی خوبی دارد و یکی از بهترین مکان‏های دیدنی شمال برای سفر در تابستان است.

اگر بخواهیم به جاهای دیدنی شاندرمن اشاره کنیم، از آبشار ویوز، جمعه بازار شاندرمن و غار آویشو، دیوار سنگیاسبه ریسه و… می‌توانیم نام ببریم. البته که یکی از مناطق بکر شمال دشت النزه در شاندرمن است که زیباترین ییلاق گیلان به حساب می‏آید و جان می‏دهد برای تجربه یک گلمپینگ به‎یادماندنی!

آبشار لاتون

آدرس: گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندیل، روستای کوته کومه

از دیگر اماکن بکر و فراموش‌نشدنی ایران که در این گفتار معرفی می‌کنیم، آبشارلاتون است که الحق، از مکان‏های جالب و ناشناخته مناطق شمالی کشور محسوب می‌شود. آبشار لاتون نامی کم‌تر شنیده شده در رسانه‌ها، بلندترین آبشار شمال کشور است و بیش از یک صد متر ارتفاع دارد. این آبشار در چهارده کیلومتری شهر لوندویل واقع شده و پس از روستای کوته کومه خودنمایی می‌کند.

قله‌ای بنام اسپیناس در پشت آبشار لاتون نمای بی‎نظیری را از خود به نمایش گذاشته است. اگر قصد کوهنوردی از سمت اردبیل و دریاچه سوها دارید، آبشار لاتون در مسیر شما خواهد بود. آبشار لاتون یا آبشار بارزاو، از مکان‌های زیبای شهر آستارا در استان گیلان است و در جنوب این شهر قرار دارد.

آب‌وهوای لاتون مانند سایر مناطق شمالی کشور و گیلان است. فصل زمستان آب‌وهوایی سرد و نیمه دوم بهار و تابستان هوا شرجی است؛ بنابراین اگر تصمیم گرفتید به دیدن آبشار لاتون بروید، فصل پاییز را در نظر داشته باشید.

دهکده جهان نما

آدرس: استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت‌شده جهان نما

دهکده جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب کردکوی و از‌ مکان‌های دیدنی شمال در گلستان است که در ارتفاعات رشته کوه البرز قرار دارد و بر فراز آن می‌توانید دشت گرگان و دریا را مشاهده کنید.

چشم ‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در تمام فصل‌های سال پذیرای گردشگران زیادی است. ییلاق جهان نما گلستان به خاطر مناظر و وسعت دید بی‌نظیرش معروف بوده و مشرف به نقاط جلگه‌ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، بندر ترکمن و… است.

گورستان و زیارتگاه خالد نبی

آدرس: استان گلستان، ۶۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله، ۶ کیلومتری روستای گچی‎سو، بر فراز قله‌ی کوه گوگجه‎داغ

زیارتگاه خالد نبی و گورستانی که در کنارش قرار دارد پر از داستان‌های تاریخی مذهبی است. در صحبت از تاریخ این منطقه به نقاطی می‌رسیم که هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت حرف بزند و حرف‌ها با از کلماتی مثل «احتمالا» و «شاید» تکمیل می‌شود.

منظره کوهستان بکر، سنگ قبرهای عجیب و زیارتگاه خالد پیامبر باعث قرار گرفتن این منطقه در میان جاهای دیدنی شمال شده است.

بهترین زمان سفر به خالد نبی فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت است چون در تابستان هوا خیلی گرم و در پاییز و زمستان خیلی سرد می‌شود. منظره تپه‌های سبز رنگ بهار و تابستان بسیار زیباتر است.

روستای درازنو

آدرس: استان گلستان، جنوب شهرستان کردکوی، محدوده ملک سورم‌سرا (بالاجاده)، روستای درازنو

در سفر خود به استان گلستان، یکی از جاهایی که حتما باید از آن دیدن کنید، روستای ییلاقی درازنو است. این ییلاق در ارتفاعات کوه‌های جنگلی گلستان قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازهایی دیدنی از مناظر اطراف را به نمایش می‎گذارد.

هنگام قدم زدن و گشت‌وگذار در ییلاق درازنو، با دشتی پهناور مواجه می‌شوید که همیشه سبز است. هر چه جلوتر بروید دشت جای خودش را به لبه پرتگاهی می‌دهد. این‌جا فقط باید بنشینید، مدیتیشن کنید و از چشم‌انداز مسحورکننده پایین لذت ببرید. دشت‌های گل‌گاوزبان، بابونه و آویشن، عطر خوشی ایجاد کرده‌اند که به شما آرامش می‎بخشد.

سخن پایانی

با خواندن این همه زیبایی در سه استان شمالی، شاید متوجه شده باشید که نمی‎توان گفت زیباترین جای شمال کجاست ولی می‎توان برخی مناطق را پیدا کرد که در آن احساس آرامش بیشتری داشته باشید. فرقی نمی‏کند در استان مازندران باشید یا گیلان یا گلستان. هر کدام طبیعتی باور نکردنی دارند که شما را مجذوب می‎کند. اگر دوست داشتید در این مناطق گلمپینگ را تجربه کنید، گشتی در سایت بزنید، تا موقعیت و زمان مناسب آن را پیدا کنید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی گیلان کجاست؟

از جاهای دیدنی ک معروف گیلان می‌توان به شیطان کوه، قلعه رودخان، کوه درفک، جاده پونل، تالاب چاف، دریاچه کومله، تالاب انزلی و… اشاره نمود.

جاهای دیدنی تاریخی شمال کجاست؟

غار آبی دانیال، قلعه رودخان، قبرستان خالد نبی و دیوار بزرگ گرگان از جاهای دیدنی و تاریخی شمال ایران به‌شمار می‌روند.‏

جاهای دیدنی شمال در شب کجا را پیشنهاد می‎کنید؟

رفتن به بام سبز لاهیجان، روستای لاویج، جاده هراز، شهرداری رشت و ناهارخوران در شب لذت‌بخش و ‏تماشایی است.‏




1403/04/18

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن