منو
مرداب دیوک؛ جواهر سبز کلاردشت

مرداب دیوک؛ جواهر سبز کلاردشت

1403/05/01

مرداب دیوک، یکی از مرداب‌های عجیب و بکر در ایران است که در شمال و استان مازندران قرار گرفته و از جمله جاهای دیدنی کلاردشت به حساب می‌آید. مرداب دریوک کلاردشت در مسیر جنگلی و در بین درختان پرشاخ‌وبرگ و انبوه کلاردشت قرار دارد و با کمی ‌پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید. در این مقاله با ما همراه باشید تا از این شگفتی طبیعی زیبا بیشتر به شما بگوییم.


اگر شما هم از دوستداران طبیعت گردی در نقاط مختلف ایران و علاقمند به کسب تجربه‌های گردشگری هستید، توصیه می‌کنیم، بازدید از مرداب شگفت‌انگیز دیوک و تجربه فضای بکر و منحصر به فرد آن را از دست ندهید. شما می‌توانید با سفر به کلاردشت در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز، علاوه بر لذت ‌بردن از آب‌وهوای مطبوع منطقه، از زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف مرداب دریوک کلاردشت نیز دیدن کنید.

برای آشنایی بیشتر درباره بافت گیاهی و جانوری مرداب دیوک و آگاهی از شرایط سفر به این منطقه، مطالب زیر را مطالعه کنید.

معرفی مرداب دیوک

مرداب دیوک به‌قدری رویایی و غیر واقعی به چشم می‌آید که شبیه فیلم‌های اسرارآمیز و معمایی است؛ آب‌گیری که سطحش پوشیده از خزه است و درختان ایستاده یا افتاده بر زمین محاصره‌اش کرده‌اند و نور آفتاب از میان شاخه‌های درختان، بر سطح آب‌گیر جلوه زیبایی از آن را به نمایش می‌گذارد. این تصور دقیقا همان چیزی است که در سفر به مرداب دیوک تجربه خواهید کرد.

تنه درختانی که در بخش‌های مختلف اطراف مرداب روی زمین افتاده‌اند بر اعجاب‌انگیز بودن محیط اضافه می‌کنند. در این منطقه بکر که کمتر آدمی مزاحم ادامه حیات درختان شده و خوشبختانه درختان هم مناسب چوب‌بری نیستند، این همه درخت نقش زمین شده است.

مرداب دیوک که یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است، بیشتر اوقات مه‌آلود بوده و همین موضوع باعث می‌شود وقتی وارد محوطه مرداب می‌شوید، این هوا و سکوت آبگیر و انعکاس صدای شما، برایتان عجیب و ترسناک به نظر بیاید. اینجا قرار است منظره‌های شگفت‌انگیزی ببینید پس خودتان را برای بازدید از یک جای متفاوت آماده کنید. همین چهره مه‌آلود و اسرارآمیز مرداب دیوک میان گردشگرانی که به دنبال هیجان هستند، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است، اما همچنان برای خیلی‌ها ناشناخته است.

گونه‌های گیاهی و جانوری حوالی مرداب

اگر علاقمند به کمپینگ در طبیعت هستید و می‌خواهید شب را در اطراف مرداب دریوک کلاردشت بمانید، خیلی مراقب باشید. چون بعضی از گردشگران مارهای خطرناک و سمی در این حوالی دیده‌اند و محیط این مرداب زیستگاه گرگ‌ها و سایر حیوانات تحت حفاظت است. وجود مار و گزنه در این حوالی، شما را از درآوردن کفش‌ها و پیاده‌روی با پای پیاده منع می‌کند.

گزنه یکی از گیاهان دارویی است که کاربردهای زیادی دارد اما مشکل اصلی اینجاست که اگر دست‌تان به آن بخورد حداقل باید ۵ دقیقه سوزش شدید آن را تحمل کنید. قارچ‌های مختلفی اطراف مرداب و در کنار ریشه درختان روییده‌اند اما هیچ معلوم نیست که این قارچ‌ها خوراکی باشند.

تجربه تفریحات اطراف مرداب

مرداب دیوک، به دلیل زیبایی خیره‌کننده و بی‌نظیرش، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کلاردشت میان مسافران دور و نزدیک است. در ادامه به توضیح بعضی از تفریحات موجود در اطراف مرداب دیوک، می‌پردازیم:

  • پیاده‌روی؛ جاده زیبا و مسیر دسترسی به مرداب از چالوس به کلاردشت و طبیعت بکر مرداب دیوک، بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی در دل طبیعت، قدم‌زدن روی برگ‌های جنگل و شنیدن صدای آواز پرندگان در میان سکوت جنگل است.
  • عکاسی؛ چشم‌انداز و نمای بسیار زیبا و منحصر به فرد مرداب دیوک، تمام عاشقان عکاسی و فیلم‌برداری را به خود جذب کرده است.
  • پیک‌نیک و کمپینگ؛ گردشگران می‌توانند کمپ برپا کنند و ساعات به‌یادماندنی را در کنار خانواده و دوستان خود، در اطراف مرداب سپری کنند و با حفظ نکات ایمنی، از آب‌وهوای بی‌نظیر و زیبایی طبیعت لذت ببرند.

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک

معمولا، گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران به شمال کشور سفر می‌کنند، قصد دارند چند روزی را در طبیعت بکر جنگل‌های شمال و آب‌وهوای بی‌نظیر آن بگذرانند و خستگی مشغله‌های روزانه خود را جبران کنند. بنابراین اگر قصد سفر به مرداب دیوک کلاردشت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به جاذبه‌های طبیعی دیگر در این منطقه هم بزنید. چند مورد از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در نزدیکی مرداب، عبارت‌اند از:

  • جنگل‌های اطراف مرداب
  • تخت‌ سلیمان
  • رودخانه سرد آب رود
  • دریاچه ولشت
  • علم‌کوه

تجهیزات لازم و نکات احتیاطی برای بازدید از مرداب دیوک

برای رفتن به مرداب دیوک باید یک سری وسایل و تجهیزات هم همراهتان داشته باشید. اگر می‌خواهید اینجا کمپ بزنید، باید با خودتان چادر، کیسه خواب و تجهیزات دیگر سفر را همراه ببرید. مرداب دیوک کمی با روستاها و شهر کلاردشت فاصله دارد، پس اگر می‌خواهید مدتی طولانی‌تر در حوالی مرداب دیوک بمانید با خودتان مواد غذایی همراه ببرید. کفش مناسب جنگل‌نوردی هم که از ضروریات است، چون سفر به مرداب دیوک، یک برنامه‌ پیمایشی نسبتا طولانی است و بخشی از این مسیر را باید پیاده‌روی کنید. یادتان باشد در هر سفری بهتر است یک دست لباس اضافه هم بردارید.

اگر قصد کمپ زدن در اطراف مرداب را دارید، حتما با تجهیزات کامل بروید و چادر، کیسه خواب، غذا و آب آشامیدنی به‌همراه داشته باشید؛ به‌خصوص که این مرداب به حدی بکر است که هیچ‌گونه امکانات رفاهی در طول مسیر جنگلی یا اطراف آن وجود ندارد.

پیشنهاد می‌کنم همراه با دوستان‌تان به این منطقه سفر کنید تا سفر امن‌تری داشته باشید. هر چند این منطقه خطراتی نداشته و تا به حال وجود حیوان وحشی گزارش نشده است؛ اما همیشه احتیاط شرط عقل است.

بخشی از مسیر کاملا خاکی است که در فصل بهار و پاییز و زمستان گلی می‌شود پس بهتر است با خودروی مناسب طبیعت گردی به مرداب دیوک بروید. در طول مسیر امکانات رفاهی وجود ندارد، پس اولین مرکز خریدی که پیدا کردید، هر چیزی که نیاز دارید را بخرید.

بهترین زمان بازدید از مرداب

جنگل‌های کلاردشت در فصل بهار غرق در زیبایی می‌شوند و زمین پوشیده از سبزه و جوانه‌های تازه‌ درختان، نظر هر گردشگر خوش‌ذوقی را به خود جلب می‌کند. با از راه رسیدن تابستان، سرسبزی درختان بیشتر می‌شود و انعکاس و گرمای نور خورشید، درخشندگی جنگل و مرداب را نمایان‌تر می‌کند.

فصل پاییز در این منطقه، با تنوع درختانی رنگارنگ و صدای خش‌خش برگ‌ها در زیر پا، منظره‌ای رویایی به وجود می‌آورد؛ هرچند که سرمای زمستان و بارندگی، سفر به این منطقه در فصل سرد را قدری دشوار می‌کند. در کل نیمه اول سال را به عنوان بهترین زمان سفر به مرداب دیوک به شما توصیه می‎کنیم.

اگر می‌خواهید در خلوتی به این منطقه سفر کنید، طبیعی است که فصل پاییز و زمستان انتخاب شما باشد؛ اما همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید تا سرما نخورید.

آدرس مسیر دسترسی به مرداب دیوک

استان مازندران، شهرستان کلاردشت، نزدیکی روستای پیمبور

مرداب دیوک که از جاهای دیدنی استان مازندران است، در فاصله‌ ۱۹۸ کیلومتری شهر تهران و در نزدیکی روستای پیمبور کلاردشت قرار دارد و علاوه بر چهار ساعت رانندگی، مسافتی حدود چهار کیلومتر هم پیاده‌روی دارد.

وقتی در مسیر جاده چالوس به شهر مرزن‌آباد می‌رسید، باید به سمت کلاردشت و سپس به سمت عباس‌آباد حرکت کنید. اینجا باید حدود ۵ کیلومتر از اول جاده عباس‌آباد برانید تا به یک سه‌راهی برسید. شما از سمت راست می‌روید و مسیر روستای پیشنبور را ادامه می‌دهید. کمی بعد از روستاهای لش‌سر و بازارسر، جاده آسفالته تمام می‌شود و باید ماشین خود را در این نقطه و در نزدیکی ایستگاه گاز پارک کرده و باقی مسیر را پیاده‌روی کنید. بین ۱.۵ تا ۲ ساعت پیاده‌روی و جنگل‌نوردی خواهید داشت تا به مرداب دیوک برسید. برای اینکه راحت بتوانید مرداب را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنم از یک راهنما یا افراد محلی کمک بگیرید.

اقامت نزدیک مرداب

نزدیک‌ترین روستا به مرداب دیوک، روستای پیمبور است. اگر نمی‌خواهید اطراف مرداب کمپ بزنید، می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی کلاردشت اقامت داشته باشید. اگر می‌خواهید یک کمپینگ لوکس را در این سفر تجربه کنید، پیش از شروع سفر، به سایت زی گلمپینگ مراجعه کنید تا بتوانید یکی از انواع اقامت گلمپینگ در کلاردشت را رزرو کنید.

سخن پایانی

در محیط اطراف مرداب دیوک آنقدر سکوت حکم‌فرماست که می‌توانید صدای باد را بشنوید که میان درختان جریان دارد. پس اگر شما هم به مرداب دیوک رفتید، به ترکیب طبیعی آن دست نزنید و چیزی از وسایل و زباله‌های خود را در این طبیعت بکر جا نگذارید.

سوالات متداول

مرداب دیوک کجاست؟

مرداب دیوک در استان مازندران، شهرستان کلاردشت و در نزدیکی روستای پیمبور واقع شده است.

بهترین زمان سفر به مرداب چه وقت است؟

انتخاب بهترین زمان سفر به مرداب دیوک بیشتر بستگی به شرایط شما دارد. اینجا از عجایب کلاردشت است و در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد، من که می‌گویم چهارفصل را انتخاب کنید.

چطور به مرداب دیوک دسترسی داشته باشیم؟

برای رفتن به مرداب دیوک که یکی از جاهای دیدنی مازندران است باید از جاده چالوس به سمت کلاردشت بروید. بعد از ۵ کیلومتر از اول جاده عباس‌آباد به یک سه راهی می‌رسید، شما از سمت راست بروید. بعد از روستای پیشنبور، لش‌سر و بازارسر وارد جاده روستای پیمبور می‌شوید. کمی بعد از روستا جاده آسفالته تمام می‌شود و بعد از ۱.۵ الی ۲ ساعت پیاده‌روی به مرداب دیوک یکی از جاهای دیدنی کلاردشت می‌رسید.

 




1403/05/01

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن