منو
سفر به شمال در زمستان؛ معرفی مقاصد و نکات ایمنی

سفر به شمال در زمستان؛ معرفی مقاصد و نکات ایمنی

1403/05/07

شمال کشور در هر فصلی از سال شبیه به یک تابلوی نقاشی منحصربه‌فرد می‌شود که هر گردشگر و طبیعت گردی را به سمت خود می‌کشاند. در فصل زمستان نیز چشم‌اندازها و مناظر شمال، رنگ‌وبویی متفاوت دارند که بهتر است حداقل یک بار از آن‌ها دیدن کنید. سفر به شمال در زمستان، شما را با وجهی دیگر از طبیعت این منطقه رو‌به‌رو می‌کند؛ اما برای سفر به شمال در زمستان شمال کجا بریم؟


سفر به شمال در زمستان تجربه‌ای متفاوت را در این فصل خلوت و آرام برایتان رقم خواهد زد. تصور کوه‌های سفیدپوش و سواحلی که دیگر پوست تن را نمی‌سوزانند، بسیار جذاب است. اگر تابه‌حال منتظر بهار و تابستان بوده‌اید تا به سمت شمال حرکت کنید، دیگر فصل زمستان را برای سفر به شمال از دست ندهید. چرا که این بهشت سرسبز در هر فصلی خواستنی و رویایی است.

در ادامه مطلب از زی گلمپینگ راهنمایی برای انتخاب بهترین جای شمال در زمستان ارائه می‌دهیم.

پارک جنگلی کشپل (نور، مازندران)

آدرس پارک جنگلی کشپل: استان مازندران، نور، 2.5 کیلومتری چمستان، پارک جنگلی کشپل

اگر می‌خواهید هزاران درخت افرای تنومند و کشیده را از نزدیک ببینید که هشت رودخانه‌ی دائمی و فصلی از میان آن‌ها عبور می‌کنند، به پارک جنگلی کشپل بروید. چشمه‌های خروشان هم بخش دیگری از جذابیت‌های این پارک جنگلی هستند. پارک جنگلی کشپل به‌دلیل داشتن آب‌وهوای گرم و مرطوب، مکان مناسبی برای تفریح و کمپینگ در طبیعت در فصل زمستان به ‌شمار می‌رود. قدم زدن یا رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم این جاده که اطراف آن با درختان تنومند احاطه شده‌اند، حس‌وحال عجیبی به روحتان می‌بخشد.

جنگل دالخالی (رامسر، مازندران)

آدرس جنگل دالخالی: استان مازندران، رامسر، بعد از روستای گالش محله

با سفر به جنگل دالخالی در فصل زمستان، مناظری را خواهید دید که قبلا فقط در فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد آن بوده‌اید. در واقعیت هم چنین است، چون بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های معروف ایران در این مکان ضبط شده‌اند. این جنگل در روستای دالخالی واقع در رامسر قرار گرفته و آن را با‌ عنوان «دالان بهشت» می‌شناسند. هنگام سفر به این جنگل ممکن است مه غلیظی اطراف‌تان را فرا بگیرد، که سوژه‌ی فوق‌العاده‌ای برای عکاسی خواهد بود.

لیلا کوه (لنگرود، گیلان)

آدرس لیلاکوه: استان گیلان، 3 کیلومتری لنگرود، روستای پرشکوه

لیلاکوه منطقه‌ای دیدنی در استان گیلان است که حدود 3 کیلومتر با شهر لنگرود فاصله دارد، البته بومیان به این منطقه «لیلی‌کوه» هم می‌گویند. مزارع کشاورزی چای، باغ‌های درخت پرتقال و جنگل‌های انبوه سرسبز باعث می‌شوند مسافرانی که به این منطقه سفر می‌کنند تا مدت‌ها خاطره‌ی سفر خود را از یاد نبرند. در این منطقه کافه رستوران‌های متعدد، سفره‌خانه‌های سنتی و امکانات گردشگری بسیاری وجود دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید سفری راحت در فصل زمستان داشته باشید، لیلاکوه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

جنگل توسکستان (گرگان، گلستان)

آدرس جنگل توسکستان: استان گلستان، 20 کیلومتری جنوب شرق شهر گرگان، جاده توسکستان

ترکیبی از جاده‌ای زیبا و پرپیچ‌وخم، تعداد زیاد درختان چندین هزارساله، چشم‌اندازهای بکر و مسحورکننده و آبشارهای خروشان را می‌توان در جنگل توسکستان واقع در استان گلستان تماشا کرد. جنگل توسکستان یکی دیگر از بهترین مقاصد سفر به شمال در پاییز به ‌شمار می‌رود، چرا که با داشتن مناظر شگفت‌انگیز خود محبوب دل نمام گردشگران و به خصوص طبیعت گردان است. در فصول سرد سال، این جنگل منظره‌ای رنگارنگ ایجاد می‌کند و با طبیعت بکر خود میزبان مسافران داخلی و خارجی در فصل زمستان است.

جزیره آشوراده (بندر ترکمن، گلستان)

آدرس جزیره آشوراده: استان گلستان، شبه‌جزیره بندر ترکمن، ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن، جزیره آشوراده

بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریاچه‌ی خزر، آشوراده نام دارد که در بندر ترکمن قرار گرفته است. این جزیره مکان مناسبی برای سفر در فصل زمستان به‌ حساب می‌آید. برای رسیدن به این جزیره باید ابتدا به بندر ترکمن برسید و سپس از آن‌جا با قایق به جزیره آشوراده بروید. یکی از دلایلی که بسیاری از مسافران در فصل زمستان راهی این جزیره می‌شوند، تماشای پرواز دسته‌جمعی پرندگان مهاجر در این منطقه است که با به وجود آمدن صحنه‌هایی رویایی گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. فلامینگو، کاکایی، باکالان و قرقاول از جمله پرندگان مهاجر در این منطقه هستند.

نکات مهم سفر به شمال در زمستان

اگر این فصل زیبا و سرد را برای رفتن به شمال انتخاب کرده‌اید، بهتر است نکات سفر به شمال در فصل زمستان را هم بدانید.

  • از سلامت و ایمنی خودرو اطمینان حاصل کنید.

زمستان، باتوجه به شرایط آب‌وهوا و جاده‌ها، خطرات بیشتری در سفرهای جاده‌ای به دنبال دارد و در نتیجه باید حواس‌تان بیشتر جمع باشد. ضروری است که مطمئن شوید خودرو از دید فنی، کیفیت و سالم بودن چرخ‌ها، داشتن ضدیخ و برف‌پاک‌کن کاملا بدون عیب و ایراد باشد. همچنین خیال‌تان را از سیستم گرمایشی هم مطمئن کنید تا سفری ایمن، راحت و لذت‌بخش برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

  • وسایل ایمنی لازم را به همراه داشته باشید.

اگر مطابق نکته قبل، خیال‌تان از بابت ایمن و سالم بودن خودرو راحت شد، سپس به سراغ وسایل مورد نیاز درون خودرو بروید. وسایل و ابزارهایی مانند زنجیر چرخ، بطری آب، غذاهای خشک و مقوی، لباس گرم، پتو، چراغ قوه و..

پیش از این، در نوشته‌ی «چه چیزهایی باید در سفر به همراه داشته باشید؟» به‌طور مفصل درباره‌ی این وسایل سخن گفته‌ایم. یکی دیگر از بایدهای سفر به شمال در زمستان، خواندن این نوشته و رعایت کردن نکاتی است که پیشتر گفته‌ایم.

  • حواس‌تان به برف و بوران باشد.

مورد بعدی از نکات مهم سفر به شمال در زمستان، بررسی هواشناسی و پیش‌بینی آب‌وهوای مقصد است. اگر شهر مقصد شما برفی و یا طوفانی بود، پیشنهاد می‌شود سفرتان را به تعویق بیاندازید تا نگران وضعیت بد جاده‌ها نباشید.

در طول سفر به شمال در فصل زمستان اگر دیدید شیشه‌ها یخ زدند، حتما کنار جاده توقف کنید و یخ‌ها را به‌کلی از بین ببرید. اگر دیدید جاده یخ‌زده و لغزنده‌ است، حتما به سراغ زنجیر چرخ بروید. در آخر، رانندگی ایمنی داشته باشید، آهسته برانید، فاصله خود را با خودروهای دیگر حفظ کنید و همچنین انرژی کافی داشته باشید و خواب‌آلود نباشید.

  • اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.

اکنون زمان آن رسیده یکی از مهم‌ترین نکات سفر به شمال در زمستان را بررسی کنیم. سفر کردن و رفتن به شهرهای گوناگون، جست‌وجوی اقامتگاه در آن شهرها و بالاخره پیدا و اجاره کردن‌شان می‌تواند تا اندازه‌ای لذت‌بخش و هیجان‌انگیز باشد. ولی فصل زمستان هرگز موقعیت زمانی خوبی برای این کار نخواهد بود و اتفاقا بسیار آزاردهنده و طاقت‌فرساست! بدون شک اگر در این روزهای سرد به مقصد برسید و تازه بخواهید دنبال اجاره اقامتگاه بگردید، سفرتان را بسیار خسته‌کننده و خاطرات‌تان را نیز حسابی تلخ خواهید کرد.

ما با پیشنهاد رزرو اقامت گلمپینگ برای سفر به شمال در زمستان امکان سفر به جاهای دیدنی کلاردشت را در فصل زمستان برایتان فراهم می‌کنیم. افزون ‌بر این، برای دیدن ویلاهای سایر شهرها تنها کافیست نام شهر را در بخش فیلترهای جست‌وجو وارد کنید. برای نمونه «اجاره ویلا در نور» را ببینید.

  • قبل از سفر، یک چک‌لیست تهیه کنید.

اکنون که نکات اصلی سفر به شمال در فصل زمستان را بررسی کردیم، می‌خواهیم چند نکته‌ی کاربردی دیگر هم برایتان بیاوریم. مواردی که در ادامه آورده‌ایم، یک چک‌لیست از نکاتی است که هنگام سفر به شمال در زمستان باید رعایت کنید. پس با دقت آن‌ها را بخوانید و در ذهن داشته باشید. می‌توانید با توجه به شرایط و نیازهای خود، موارد دیگری را به این چک‌لیست اضافه کنید:

  • آهسته و ایمن برانید.
  • وضعیت ترافیک و جاده‌ها را در نظر داشته باشید.
  • برنامه‌های سفرتان، مقصد، مدت سفر و… را تنظیم کنید.
  • داشتن یخ‌شکن را فراموش نکنید.
  • شارژر و باتری همراه‌تان باشد.
  • کیت لوازم اضطراری خودرو به همراه داشته باشید.
  • لاستیک‌ها، برف‌پاک‌کن و سیستم گرمایشی خودرو را بررسی کنید.
  • زنجیر چرخ یادتان نرود.
  • پیش از رانندگی استراحت کنید. در صورت احساس خستگی، از رانندگی دست بکشید.

سخن پایانی

اغلب افراد تصور می‌کنند فصل زمستان طبیعت و زیبایی خاصی ندارد. اما جنگل‌های شمال در فصل زمستان هم زیبایی خاص خود را به نمایش می‌گذارند. البته سفر به شمال در زمستان نیاز به رعایت الزامات بسیاری دارد. به ویژه که در فصل زمستان برخی مسیرها به دلیل بارش برف یا ریزش کوه یا حتی بهمن بسته می‌شود. اما با این وجود نمی‌توان سفر به شمال در زمستان را نادیده گرفت و بسیاری از افراد که از برف لذت می‌برند، این فصل را برای سفر انتخاب می‌کنند.

سوالات متداول

در زمستان به کجای شمال سفر کنیم؟

پارک جنگلی کشپل نور، جنگل دالخانی، پارک جنگلی بابل‌کنار، پارک جنگلی و ساحل گیسوم، منطقه ییلاقی لیلا کوه، بام سبز ماسال، مجتمع ساحلی صدف، جزیره آشوراده، جاده و جنگل توسکستان و پارک جنگلی النگدره.

چرا باید در زمستان به شمال سفر کنیم؟

با وجود اینکه مسافران، اغلب فصل بهار و تابستان را برای سفر به شمال انتخاب می‌کنند، اما سفر به شمال در فصل زمستان مزایای زیادی مثل خلوتی جاده‌ها، ارزان شدن قیمت اقامتگاه‌ها، هوای خنک و مناظر طبیعی شگفت انگیز زمستانی دارد.

برای سفر به شمال در زمستان چه کارهایی انجام دهیم؟

رزرو آنلاین اقامتگاه پیش از سفر، بررسی وضعیت آب و هوا در مقصد و جاده‌، بازدید و کنترل سلامت خودرو مثل بررسی وضعیت ترمز، چک کردن روغن موتور و آب رادیاتور و داشتن زنجیرچرخ.

 




1403/05/07

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن