منو
معرفی خنک‌ترین شهرهای شمال برای سفر در فصل گرما

معرفی خنک‌ترین شهرهای شمال برای سفر در فصل گرما

1403/04/25

سه استان شمالی و سرسبز گیلان، مازندران و گلستان شهرهای دیدنی زیبایی را در دل خود جای داده‎اند که در تابستان هم هوایی خوش و خنک دارند. اگر می‌خواهید خودتان را مهمان زیباترین و خاطره‌انگیزترین لحظات در شمال بکنید، به شهرهایی که در این مقاله معرفی خواهیم کرد، سر بزنید و از هوای خنک آن‌ها لذت ببرید.  


برای خیلی از گردشگران فصل تابستان بهترین زمان و شمال ایران بهترین مقصد برای سفرکردن است. شما هم اگر دوست دارید برای سفر تابستانی خود راهی شمال شوید، باید اول از هر چیزی بدانید که کدام یک از شهرهای شمال آب‌وهوایی خنک دارند تا گرفتار گرمای تابستان نشوید. در این مقاله از زی گلمپینگ قصد داریم مجموعه‌ای از خنک‌ترین شهرهای شمال را معرفی کنیم.

شمال ایران در آغوش جنگل‌های سرسبز و در دامنه کوه‌های مه آلود شمال، شهرها و در هر شهر، ییلاقات کوچک و بزرگی پنهان شده که حتی در گرمای تابستان شمال هم سرسبز و خنک‌اند.

گاهی افراد می‎پرسند که خنک‎ترین شهرهای شمال کجاست؟ شهرها و روستاهایی که در ارتفاعات استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان قرار گرفته‌اند و در دامنه رشته‎کوه البرز قرار دارند. این مناطق سراسر جنگل‎هایی انبوه، چشمه و آبشارهایی زیبا و چشم نواز دارند که همین مسئله هم باعث خنکی منطقه می‎شود. برخی از این مناطق در نزدیکی آسمان است و شما را در لابه‎لای ابرها می‎برد تا آرامش و نشاط خاصی به دست آورید.

آلاشت

آلاشت شهری با نمای قدیمی، کوچه‌های باریک و سنگ فرش شده و خانه‌های قدیمی با شیروانی‌های رنگی، یکی از رویایی‌ترین مناطق تابستانی شمال است، جایی که تا چشم کار می‌کند سرسبزی و مه است. درختان سیب و آلو و گیلاس جزو جدایی‌ناپذیر طبیعت آلاشت هستند و هر چه به سمت ارتفاعات پیش می‌روید، به ابرها نزدیک‎تر و نزدیک‎تر خواهید شد.

آلاشت، منطقه‌ای که در ارتفاعات شرق استان مازندران و سوادکوه قرار گرفته و فقط ۴ ساعت از تهران فاصله دارد را به خاطر ارتفاع و آسمان پاک و بدون غبارش همچنین وجود رصدخانه در آن، بهشت ستاره شناسان می‌دانند. نام آلاشت در زبان مازندرانی به معنای آشیانه عقاب است و این شهر به سبب حضور عقاب‌هایی که بر بلندای کوه‌هایش آشیانه دارند، به این اسم معروف شده است.

با اجاره ویلا در آلاشت اقامتی دلچسب و خنک درست وسط گرمای تابستان را تجربه خواهید کرد.

ماسال

ماسال شهری کوچک و زیبا در غرب رشت و ۶۰ کیلومتری شرق شهر تالش است. دو رودخانه خالکایی و مرغک از این شهر می‌گذرند. روستاهای ییلاقی ماسال با کلبه‌هایی که به‌صورت کج روی شیب ایستاده‌اند، آبشارهای بلند، جنگل، رودخانه‌‎‌های پرآب، مراتع سرسبز و وسیع، فضای آرامش‌بخش، بکر و مه‌آلود و آب‌وهوای پاک و خنک در طول تابستان شناخته شده‌اند. در جاده پرپیچ‌وخم گیلوان با عبور از شهر ماسال و بالاتر از بهترین جای شمال در تابستان، به ییلاقات ماسال خواهید رسید.

دو منطقه اولسبلانگاه در ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال و سوچاله در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال از شناخته‌‌شده‌ترین ییلاقات این منطقه محسوب می‌شوند.

در سفر به ماسال امکان اقامت در کلبه‌های چوبی، اقامتگاه‌های بومگردی، ویلا و مهمانسرا وجود دارد.

سوادکوه

سوادکوه منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا به مرکزیت شهر پل سفید، به ساحل دریا نزدیک نیست؛ اما درکنار کوه و در دره‌ای بزرگ قرار دارد. پوشش گیاهی و جانوری متنوع در منطقه سوادکوه غنای طبیعت این منطقه را دوچندان کرده‌ است. سوادکوه به‌ دلیل داشتن دسترسی از جاده فیروزکوه، بیشتر مورد توجه و استقبال گردشگران و مسافران شمال به‌ویژه تهرانی‌ها قرار دارد. آلاشت، زیرآب و پل سفید سه شهر اصلی این منطقه هستند.

در سفر به سوادکوه بازدید از جاذبه‌های طبیعی چون آبشارهای شورآب و گزو، دریاچه‌های شورمست و لفور، پارک جنگلی جوارم، غارهای کیجاچال، اسپهبد، لیولیلم و زنگیان، روستاهای ییلاقی آلاشت و پلنگ دره و همچنین جاذبه‌های تاریخی چون پل ورسک، برج لاجیم و برج باوند را پیشنهاد می‌کنیم.

برای اقامت در منطقه سوادکوه گزینه‌های متنوعی پیش‌روی گردشگران قرار دارد که از میان آن‌ها می‌توان به خانه مسافر، متل، اجاره سوئیت یا ویلاهای دربستی و شب‌مانی و کمپینگ در طبیعت اشاره کرد.

کلاردشت

شهرستان کلاردشت با ارتفاع بالاتر از سطح دریا و دوری آن از سواحل دریای خزر، آب و هوای خنک و مطبوعی برای این شهر زیبا به ارمغان آورده است. این شهر و ییلاقات آن، مناسب‌ترین مکان برای تجربه گلمپینگ در نقطه‌ای از خنک‌ترین شهرهای شمال است. همچنین به دلیل مسیر دسترسی مناسب و برخورداری از امکانات رفاهی و اقامتی بسیار خوب؛ کلاردشت را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‎های خنک شمال در تابستان معرفی کرد. بسیاری از گردشگران مسیرهای مرزن آباد و عباس آباد به کلار دشت را بعنوان زیباترین جاده های ایران معرفی می‌کنند.

جاهای دیدنی کلاردشت و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن عبارتند از: پارک ملی کلاردشت، پارک جنگلی و روستای رودبارک، روستای سیاه‌بیشه، علَم کوه، دریاچه‌ی ولشت، آبشار اکد، آبشار هریجان و مرداب دیوک.

تالش

تالش منطقه‌ای وسیع در شمال غربی شهر رشت است که شهر هشت‌پر، مرکز آن بحساب می‌آید. شهرستان تالش یکی از بهترین نقاط ایران برای تجربه‌ی حضور در میان اقوام مختلف ایرانی از جمله گیلکی، آذری و فارس است که در آن با گویش‌ها و مذاهب مختلف روبه‌رو خواهید شد. تنوع پوشش و آیین‌های سنتی اقوام ساکن این منطقه، از تالش شهری پر از رنگ و طرح و شادی ساخته است. طبیعت زیبای این منطقه به دلیل تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری گردشگران را حیرت‌زده می‌کند. مناطق ییلاقی بسیار زیبا مانند سوباتان، آق اولر و شکر دشت، بام تالش، ساحل و جنگل زیبای گیسوم، دریاچه‌ی سرآگاه و پارک جنگلی سیاه از مهم‌ترین نقاط دیدنی این شهر و از مکان‌های خنک شمال هستند.

برای اقامت در این شهر به عنوان یکی از خنک‎ترین شهرهای شمال، سوییت‌ها و اقامت‌گاه‌های مناسبی وجود دارد. بارندگی فراوان و شرجی پایین تالش را به یکی از بهترین مکان های خنک شمال در تابستان تبدیل کرده است.

داماش

نام داماش شاید به گوش خیلی‌ها نخورده باشد؛ آن هم به عنوان یک مقصد عالی برای سفر تابستانی. زیبایی‌، سرسبزی و خنک بودن داماش قابل توصیف نیست؛ منطقه‌ای ییلاقی در بخش عمارلو شهرستان رودبار که در میانه جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل قرار گرفته است. داماشِ خوش آب و هوا به چشمه‌های گوارا و خنک آن مشهور بوده و البته برای گونه‌ای نادر از گلی به نام سوسن چلچراغ هم شهرت پیدا کرده است. شاید تعجب کنید، اما هوای داماش که بهتر است آن را به عنوان یک نمونه عالی از خنک‎ترین شهرهای شمال بشناسید، در اوج گرما به قدری خنک است که ممکن است از سوز سرما به خود بلرزید.

لاهیجان

لاهیجان جزء خوش آب‎وهواترین و خنک‎ترین شهرهای شمال در تابستان است. «شاه‌نشین کوه» نام پیشین این جاذبه‌ی گردشگری طبیعی است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری لاهیجان، دسترسی این شهر به یکی از رویایی‌ترین ییلاق‌های شمال ایران است. بازدید از منطقه ییلاقی دیلمان که علاوه بر جذابیت طبیعی، از ارزش تاریخی بسیاری هم برخوردار است، بهترین هدف برای سفر به لاهیجان خواهد بود.

دیلمان یکی از بخش‌های سیاهکل است که در فاصله کمی (حدود ۶۰ کیلومتر) از لاهیجان قرار دارد. شما می‌توانید از اقامتگاه خود در لاهیجان راهی سفر به دیلمان شوید و پیش از تاریک شدن هوا برای استراحت به اقامتگاهتان در شهر لاهیجان برگردید.

مینودشت

مینودشت یکی از خنک‌ترین شهرهای شمال است که در ۱۰۰ کیلومتری شهر گرگان و در نزدیکی جاده تهران به مشهد واقع شده است. این شهر زیبا به خاطر طبیعت زیبای خود به مینودشت معروف است. این شهر در گذشته به نام‌های دیگری از جمله کبودجامه، حاجیلر، سنگر لر و دشت مینو معروف بود.

مینودشت به‌واسطه ارتفاعات و منطقه کوهستانی دو اقلیم متفاوت دارد. نیمی از طبیعت مینودشت کوهستانی و نیمی دیگر جلگه‌ای است. قسمت کوهستانی مینودشت زمستان‌ سرد و برفی دارد. تابستان‌ها و بهار هوای این مناطق بسیار خنک و مطبوع است.

از مهم‌ترین مناطق طبیعی مینودشت به جنگل چهل‌چای باید اشاره کنیم. این جنگل از مراتع سبز و پوشش انبوه درختان تشکیل می‌شود. جنگل چهل‌چای که به تنگه چهل‌چای نیز مشهور است، امکانات متعددی از جمله آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و فروشگاه دارد و برای کمپ و شب‎مانی بسیار مکانی مناسبی است.

سخن پایانی

برای راهنمایی درباره انتخاب بهترین جای شمال در تابستان، باید بگوییم که هر چه مناطق ییلاقی و کوهستانی‎تری را برای سفر انتخاب کنید، خنکی هوا در تابستان بیشتر شده و سفر بهتری را تجربه خواهید کرد. بسیاری از روستاهای استان گلستان، مازندران و گیلان آب و هوایی بسیار خنک دارند که فقط برای سفرهای تابستانی شما مناسب هستند.

سوالات متداول

برای مسافرت در فصل تابستان به کدام یک از شهرهای شمال کشور سفر کنیم؟

برای این کار بهتر است که به سراغ روستاهای ییلاقی استان‌های شمالی گلستان، مازندران و گیلان بروید که معمولا کوهستانی هستند و کمی از دریا فاصله دارند. این مناطق نسبت به بقیه بخش‎های شمالی شرجی کمتری دارند و خنک‎تر هستند.

چند نمونه از مناطق خنک و خوش آب‎وهوای استان گیلان را نام ببرید؟

اگر قصد مسافرت در فصل تابستان را دارید، بهتر است که به شهرهایی مانند ماسال، دیلمان، داماش، سلانسر و یا اشکورات مسافرت کنید.

برای مسافرت در فصل تابستان کدام شهرهای استان مازندران را پیشنهاد می‌کنید؟

بهترین و خنک‌ترین مناطق ییلاقی این استان، شهرهایی مانند آلاشت، لاریجان و روستاهایی همانند پلور، اربه کله و مازیچال هستند.




1403/04/25

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن