منو
معرفی 10 جنگل پاییزی شمال

معرفی 10 جنگل پاییزی شمال

1403/04/27

فصل برگ‌ریزان پاییز یکی از بهترین‌ وقت‌ها برای سفر است. خلوت شدن شهرها و طبیعت اطراف آن‌ها، آب‌و‌هوای خنک و مطبوع، خلوتی جاده‌های بین شهری و کم شدن ترافیک و ارزان‌تر شدن هزینه‌های سفر از مهم‌ترین دلایل انتخاب فصل پاییز برای سفر به شمال است. فرض می‎کنیم که قرار است با ماشین به دل جاده بزنید یا کوله‌پشتی خود را چفت کرده‌اید و آماده جنگل‌نوردی هستید.. قطعا این مقاله برای سفرهای پاییزی شما برای دیدن جنگل‌های شمال نقشه راه مناسبی خواهد بود.


طبیعت جیرت‌انگیز جنگل‌های شمالی در فصل پاییز دیدنی‌تر از آن‌ چیزی می‌شود که بتوانید تصورش را بکنید. طیف رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز از درختان روی زمین می‌ریزد و شما را در دریایی از رنگ‎ها غرق می‌کند. اگر قصد سفر پاییزی به شمال دارید، بهتر است با زی گلمپینگ همراه شوید تا جنگل‌های شمال برای جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی را بهتر بشناسید:

جنگل ابر شاهرود

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، شاهرود، ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود، روستای ابر

در میان جنگل‌های پاییزی شمال، در جنگل ابر می‌توانید در دریایی از ابر شیرجه بزنید! جنگل ابر، محل تلاقی آسمان و زمین است و به خاطر نزدیکی دو اقلیم متفاوت آب‌وهوایی و تغییرات فشار جوی در این منطقه، ابرها بسیار نزدیک به سطح زمین هستند. جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا است که با قدمتی ۴۰ میلیون ساله، به دوران سوم زمین‌شناسی یا عصر ژوراسیک برمی‌گردد.

این جنگل هیرکانی که در شمال شرقی کشور و ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد، در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران جای گرفت. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جنگل ابر چشمه‌های متعدد، پوشش گیاهی متنوع مثل درختان راش، نارون، سرخدار، بلوط و… و گیاهان دارویی کمیاب را می‌توانیم نام ببریم.

جنگل لُوَندِویل آستارا

آدرس جنگل لوندویل: استان گیلان، آستارا، شهر لوندویل

یکی از مقاصد سفر به جنگل‌های پاییزی شمال ایران، منطقه گردشگری لوندویل است که در حاشیه غربی دریای خزر و در استان گیلان قرار گرفته است. نام این منطقه از روی گل‌های اسطوخودوس یا لاوندر انتخاب شده که در فصل‌هایی از سال، فضای جنگلی را یکدست بنفش می‌کنند.

جنگل پاییزی لوندویل، طبیعت بکر و زیبایی دارد که برای سفر در فصل پاییز انتخاب مناسبی است. جنگل‌های لوندویل بیشتر به خاطر آبشارهای مختلفی که دارد در بین طبیعت‌گردان شناخته می‌شود، آبشار لاتون یکی از مهم‌ترین آبشارهای ایران است که در لوندویل قرار دارد.

جنگل ناهارخوران گرگان

آدرس: استان گلستان، گرگان، ۸ کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب

جنگل ناهارخوران یا پارک جنگلی ناهارخوران یکی از گزینه‌هایی است که بین گردشگران برای سفر پاییزی به شمال بسیار طرفدار دارد. ناهارخوران جنگلی وسیع در جنوب گرگان است که مردم شهر هم آخر هفته‌ها چند ساعتی را در این جنگل سپری می‌کنند.

این پارک جنگلی دارای امکانات مختلف رفاهی و تفریحی از جمله آلاچیق، پارک و شهربازی، آبشار مصنوعی، رستوران، محل مناسب برای کمپینگ در طبیعت، نیمکت، نمازخانه، فروشگاه و سرویس بهداشتی است.

جنگل سیاهکل دیلمان

آدرس جنگل سیاهکل: استان گیلان، سیاهکل

اگر قصد یک سفر پاییزی به شمال را دارید، احتمالا جنگل سیاهکل برایتان انتخابی هیجان‌انگیز باشد. سیاهکل یکی از شهرهای نسبتا بکر گیلان است که جنگل‌های سرسبز و زیبایی دارد. اگر فقط یک بار از جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان سفر کنید، تجربه شیرین منظره‌های جنگلی اطراف هرگز از خاطراتتان نخواهد رفت.

هر جا از جاده که دلتان خواست می‌توانید توقف کنید و گشت‌وگذار جدیدی در دل جنگل شروع کنید. دلیل نام‌گذاری سیاهکل از این قرار است که در گویش گالشی، (سی) به معنی کوه یا صخره بزرگ است و (کل) به معنی آبادی. ترکیب سیاهکل معنی (آبادی کنار کوه) می‌دهد.

جنگل پاییزی سیاهکل درختان متنوعی مثل افرا، انجیلی، لرگ و… دارد و علی‌رغم دست نخورده بودن، بخش‌هایی از آن امکانات اولیه‌ای برای استراحت گردشگران دارد.

جنگل کبودوال علی‌آباد

آدرس جنگل کبودوال: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول

یکی از جنگل‌های پاییزی در شمال و استان گلستان در نزدیکی علی‌آباد کتول، جنگل کبودوال است. کبودوال در گویش کتولی از دو بخش (کبود) به معنی آبی و (وال) به معنی جوی آب تشکیل شده است؛ این نام برگرفته از آبی بودن رودخانه‌هایی است که در دل این جنگل جاری شده‌اند.

شگفتی ویژه‌ این جنگل برای طبیعت‌گردان، آبشار خزه‌ای آن است. حضور آبشار کبودوال در میان دو دره جنگلی، تصویری به‌یادماندنی از یک سفر پاییزی در ذهن شما خواهد ساخت. رسیدن به آبشار نیاز به جنگل‌نوردی و طی کردن مسیری پلکانی با حدود ۳۲۰ پله دارد اما شک نکنید که این تلاش، ارزش چنین تماشایی را دارد.

جنگل الیمستان آمل

آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

سفر به یکی از زیباترین جنگل‌های پاییزی شمال یعنی جنگل الیمستان نیاز به تعریف ندارد، چون احتمالا نام آن را در اکثر تورهای طبیعت‌گردی شنیده‌اید. دلیل این نام‌گذاری رشد گیاه الیما در این منطقه است.

درختان بلند و کهن‌سال جنگل الیمستان در پاییز، مه غلیظی که هنگام راه رفتن در خنکای جنگل صورت را نوازش می‌کند، هر طبیعت‌گردی را به خود جذب می‌کند. اگر اهل سفر پاییزی به شمال باشید، کمپ و صعود به قله الیمستان، جزو جدایی‌ناپذیر برنامه سالانه سفرتان خواهد شد.

اگر قصد سفر پاییزی چند روزه به جنگل الیمستان را دارید، بهتر است وسایل کمپ همراه داشته باشید و یا در اقامتگاه‌های محلی روستاهای اطراف جنگل اتراق کنید.

جنگل دالخانی رامسر

آدرس جنگل دالخانی: استان مازندران، رامسر، جاده ییلاق جنب رودبار، جنگل دالخانی

جنگل دالخانی یکی دیگر از جنگل‌های پاییزی شمال و از مقاصد جنگل‌نوردی محسوب می‌شود که در رامسر واقع شده است. این جنگل، هوای مه‌آلودی دارد که در میان درختان رنگارنگ پاییزی در جریان است. در این طبیعت‌گردی، آن قدر از تپه‌های جنگلی گذر می‌کنید تا خود را در اعماق جنگلی بی‌نظیر و آرام پیدا می‌کنید.

در مسیر جنگل دالخانی می‌توانید از فروشنده‌های محلی بین راه انواع خوراکی‌های جذاب مثل عسل، میوه محلی یا سوغاتی تهیه کنید، یک فنجان چای تازه‌دم بنوشید و با گرمای آن، خنکای پاییز را به آغوش بکشید. البته نیاز است که حتما لوازم و تجهیزات طبیعت‌گردی و راهنمای کاربلد همراه خود داشته باشید.

جنگل گیسوم تالش

آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی

دالانی تودرتو با درخت‌های کشیده‌ که شما را در انتهای آن به دریا می‌رساند؛ یکی دیگر از نمونه جنگل‌های پاییزی شمال، جنگل گیسوم. محبوبیت این مسیر در میان گردشگران، به خاطر ترکیب شدن فضای جنگلی و ساحلی سبب شده است تا آن را تبدیل به پارک جنگلی کنند. پارک جنگلی گیسوم نقطه عطفی در صنعت گردشگری منطقه شده است.

فضای جنگل گیسوم به‌گونه‌ای است که نیازی ندارید طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید یا تجهیزات خاصی همراه داشته باشید، لذت بردن از جنگل گیسوم با پوشش گیاهی دل‌انگیزش هیچ زحمتی ندارد.

جنگل راش شیرگاه

آدرس جنگل راش: استان مازندران، ۵۰ کیلومتری شیرگاه، روستای سنگده

جنگل راش همان‌طور که از نامش به‌نظر می‌رسد، جنگل انبوهی از درختان زیبای راش است که به خاطر برگ‌ریزان پاییزی جذابی که دارد، برای همه گردشگران شناخته شده است. سفر به جنگل راش، فرصتی برای لذت بردن از طبیعت دست نخورده و به خاطر سپردن تصاویری فراموش‌نشدنی و زنده از پاییز است. از جاذبه‌های این جنگل می‌توانیم به آبشار اوبن و رودخانه‌ای که در میان جنگل سرازیر شده است، اشاره کنیم.

شما می‌توانید در جنگل راش طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری یا جنگل‌نوردی کنید، طبیعت این جنگل جان می‌دهد برای یک پیک‌نیک درست و حسابی؛ اما حواستان باشد که این جنگل فاقد هرگونه امکانات اقامتی است و بهتر است لوازم مورد نیاز و تجهیزات کمپ همراه خود داشته باشید.

دشت لار پلور

آدرس دشت لار: جاده هراز، پلور، جاده لار

دشت لار یا پارک ملی لار با وسعتی نزدیک به ۷۳۵۰۰ هکتار، یکی از مناطق حفاظت‌شده در کوهپایه قله دماوند است. ترکیبی لذت‌بخش از چشم‌اندازی بی‌نهایت از قله دماوند در کنار دشت شقایق‌های وحشی با آن رنگ قرمز خیره‌کننده و آب‌وهوای خنک و دلپذیر آن بسیار رویایی و دیدنی است.

دشت لار یکی از مقاصد مهم و پرطرفدار در میان جنگل‌های پاییزی شمال است که در مرز میانی تهران و مازندران قرار گرفته است. از جمله جاذبه‌های گردشگری دشت لار، آبشار سفیدآب یا آبشار قو و دریاچه طبیعی چشمه دیو آسیاب است که با رنگ آبی خود، آسمان را روی زمین منعکس می‌کند.

سخن پایانی

رطوبت هوا یکی از نقاط ضعف این منطقه است به خصوص در فصل تابستان که رطوبت با گرما همراه می‌شود و گاهی تحمل هوای شرجی سخت است. بنابراین اگر شما تحمل گرما و رطوبت را ندارید، بازدید از جاهای دیدنی کلاردشت و سفر به ییلاقات بسیار خنک آن برای تجربه گلمپینگ را به شما توصیه می‌کنیم.

اگر دوست دارید، سفری خنک، خلوت، آرامش بخش پر از منظره‌های تماشایی و نسبتا ارزان را تجربه کنید، سفر به شمال در فصل پاییز را از دست ندهید.

سوالات متداول

جنگل های پاییزی شمال کدامند؟

جنگل ناهارخوران گرگان، جنگل ابر، جنگل لُوَندِویل، جنگل سیاهکل، جنگل و آبشار کبودوال.

خلوت‌ترین زمان سفر به شمال چه فصلی است؟

پاییز بهترین زمان برنامه‌ریزی برای سفر و گشت و گذار در مسیرها و مقاصد خلوت است.

ارزان‌ترین زمان سفر به شمال چه فصلی است؟

پاییز یکی از ارزان‌ترین زمان‌های سفر به شمال است، چون با گذشتن از فصل سفر، خلوت شدن مقاصد و کم شدن هزینه‌های اقامت، هزینه‌های سفرتان هم کم می‌شود.




1403/04/27

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن