منو
کجا می‌توان اقیانوس ابر دید؟

کجا می‌توان اقیانوس ابر دید؟

1403/04/29

مناطق ییلاقی حیرت‌انگیزی در ارتفاعات شمال ایران وجود دارند که اقیانوسی از ابر در آن‌ها جریان دارد و می‌توانید حس بی‌نظیر حضور در میان ابرها و رویای راه رفتن روی آن‌ها را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا جنگل‌هایی از ابرهای رقصان و زیبا، که هر بیننده‌ای را به حیرت و تحسین وامی‌دارند را به شما معرفی کنیم.


امروزه افراد زیادی به قصد دیدن اقیانوس ابر راه شمال را پیش می‌گیرند تا از تماشای مناظر به وجود آمده لذت ببرند. با حضور در میان دریای ابر و تماشای آن‌ها وجود شما سرشار از آرامش خواهد شد. حرکات نرم و روان ابرهایی که روی هم حرکت می‌کنند، به شما اجازه نخواهد داد که به هیچ چیز دیگری فکر کنید، در نتیجه دقایقی را بدون دغدغه و افکار مزاحم سپری خواهید کرد.

اقیانوس ابر در بسیاری از نقاط شمالی ایران قابل ‌مشاهده است. در این مطلب از زی گلمپینگ برخی از این نمونه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

اقیانوس ابر چیست؟

اقیانوس ابر پدیده‌ای طبیعی است که سطح ابرها پایین‌تر از سطح زمین قرار می‌گیرد و اغلب به‌ دلیل شرایط اقلیمی یک منطقه مانند ارتفاع زیاد از سطح دریا، رطوبت زیاد هوا به خاطر بارش فراوان باران و وجود کوه‌ها در اطراف است که از فرار ابرها جلوگیری می‌کند. در منطقه شمال ایران ابرهایی که بر روی دریای خزر تشکیل می‌شوند نمی‌توانند از رشته کوه البرز عبور کنند و باعث پدید آمدن اقیانس ابر در ارتفاعات بالا و ییلاقات می‌شوند.

اقیانوس ابر را در کجا ببینید؟

روستای فیلبند بابل

روستای فیلبند، در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا، در فاصله 160 کیلومتری از تهران، با گذر از 130 کیلومتر در جاده پرپیچ‌وخم هراز، آخرین روستای منطقه چلاو در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. می‌توانید در فصل‌های تابستان در این منطقه بکر، دیدنی و استثنایی شاهد پدیده اقیانوس ابر باشید و ابرها را زیر پاهای‌تان احساس کنید. در این مکان زیبا که به بام شرقی مازندران معروف شده است، می‌توانید در کمتر از یک روز پدیده‌های جوی متعددی را مثل باران، برف، تگرگ و رگبار در آن ببینید.

برای اقامت در این مکان خیره‌کننده و دوست‌داشتنی، می‌توانید کلبه‌های چوبی با نمای بی‌نظیر از طبیعت و اقیانوس ابر را پیش از تصمیم به حرکت به آنجا، رزرو کنید.

روستای اولسبلانگاه ماسال

ماسال یکی از مناطق جنگلی و کوهستانی در غرب استان گیلان بوده و یکی از مقاصد تماشای اقیانوس ابر در شمال کشور محسوب می‌شود. گردشگران و علاقمندان به عکس‌برداری در طبیعت هرساله برای تماشای اقیانوس ابر از جاده گیلوان وارد به روستای اولسبلانگاه سفر می‌کنند.

پیاده‌روی در طبیعت زیبا و دوست‌داشتنی ماسال، تماشای مناظر مه گرفته و اقیانوس ابر، خانه‌های چوبی با بافتی استثنایی، روستای اولسبلانگاه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان بدل کرده که در آن آسمان و زمین در فصل‌های بهار و تابستان به هم پیوند می‌خورند.

برای اقامت در روستای اولسبلانگاه، باید در خانه‌های محلی و مسافرخانه‌های چوبی شب را تا صبح با آواز طبیعت سپری کنید؛ مگر آن که از دوستداران کمپینگ در طبیعت بوده و برای آن برنامه‎ریزی کرده باشید.

منطقه اشکورات از رودسر تا رامسر

منطقه اشکورات واقع در شمال کشور، طبیعتی سبز و بکر سرشار از حس آرامش داشته و به عنوان یکی دیگر از زادگاه‌های اقیانوس ابر به دو قسمت بالااشکور و پایین‌اشکور تقسیم می‌شود. در این منطقه روستاهایی همچون تمل، افی، نارنه و کلایه وجود دارند.

از جمله دلایل دیگری که اشکورات مورد توجه علاقمندان به گردشگری قرار گرفته، وجود دریاچه‌های طبیعی، چشمه‌های آب معدنی رودخانه‌ها، چشمه‌سارها، غارهای فراوان و هوای پاکیزه و لذت‌بخش آن است.

ییلاق سوباتان تالش

ییلاق سوباتان در فاصله 20 کیلومتری غرب لیسار در نزدیکی تالش، از شمال به رودخانه خروشان لیسار، از غرب به دریاچه زیبای نئور، از شرق به جنگل‌های تالش و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار، یکی از مناطق دشت‌خیز و سرسبز با درختان و گل‌هایی بسیار زیبا، از مقاصد تماشای اقیانوس ابر محسوب می‌شود. برای رسیدن به این منطقه باید از جاده رشت به هشت‌گر و عبور از جاده اق اولر به سمت این منطقه عازم شوید و در جاده سوباتان حتما سوار بر نیسان‌های محلی شده یا از ماشین‌های چهار دیفرانسیل استفاده کنید.

برای اقامت در این منطقه باید بدانید که هیچ هتلی در این اطراف وجود ندارد و باید به خانه‌ها یا اقامتگاه‌های چوبی گردشگری اطراف مراجعه کنید.

جواهرده رامسر

جواهرده در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، یکی از مناطق زیبای شهرستان رامسر در استان مازندران است که با چشم‌اندازهای تماشایی، سکوت و آرامش، هوای خنک و اقیانوسی از ابر، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. این روستا در ۲۹ کیلومتری شهر رامسر قرار دارد و منطقه‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوعی برخوردار است و از همین رو هر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی به این منطقه سفر می‌کنند.

در جواهرده هم علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و اقیانوس ابر، می‌توانید از آبشارها و چشمه‌های روستای جواهرده، جنگل، مراتع و قله‌ها، مسجد آدینه و گورهای تاریخی گبری نیز دیدن کنید.

جواهردشت رودسر

جواهردشت، روستایی ییلاقی در رودسر گیلان است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و از همین رو در گرم‌ترین روز‌های سال، با آب‌وهوای خنک و مطبوع خود گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. نه‌ تنها مسیر منتهی به جواهردشت، زیبا و دیدنی است؛ بلکه طبیعت دست نخورده، دشت‌های سرسبز، هوای پاک، زندگی سنتی مردم بومی و سکوت رویایی آن می‌تواند برای مدتی هر چند کوتاه شما را از هیاهو و مشغله‌های زندگی شهری دور کرده و لذتی وصف‌ناپذیر را نصیب‌تان کند.

از سیاهکل‌رود که به‌سمت جواهردشت حرکت کنید، در ابتدا جنگل و همین طور رودخانه‌ سجیدان را می‌بینید. در طول راه ارتفاع مسیر دائم تغییر می‌کند و شاهد تپه‌ها و دره‌هایی خواهید بود که مناظر دل‌انگیزی را به وجود آورده‌اند. در ادامه به مراتع می‌رسید؛ جایی که گاوها و گوسفندها و اسب‌ها‌ را در حال چرا می‌بینید.

تماشای اقیانوس ابر در این منطقه، تجربه‌ای بی‌نظیر را برایتان رقم خواهد زد. علاوه بر این، کمپینگ در طبیعت یا اقامت در کلبه‌های ییلاقی جواهردشت، سیاهکل‎رود و مناطق اطراف و لذت چشیدن غذاها و لبنیات محلی، سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود در استان سمنان، از زیباترین مناطق ایران به حساب می‌آید که درست در مرز مناطق نیمه‌بیابانی استان سمنان و جنگل‌های انبوه استان گلستان قرار گرفته است. جنگل‌ ابر که جزو جنگل های هیرکانی محسوب می‌شود، با توجه به موقعیت خاص این منطقه، در ماه‌های گرم سال نیز می‌توان هوای خنک و دلچسبی را در میان انبوهی از ابرهای رویایی تجربه کرد. برای سفری چندروزه به این منطقه نیاز است که همراه با راهنمای محلی یا تور به این جنگل بروید.

از آنجا که فضای این جنگل را در اغلب مواقع اقیانوسی از ابر فرامی‌گیرد، به جنگل ابر مشهور است و ابرها به حدی به درخت‌ها نزدیک هستند که فکر می‌کنید جنگل روی ابرها قرار گرفته است.

روستای اوپرت مهدیشهر

روستای اوپرت، مرزی طبیعی بین دو استان سمنان و مازندران و محل تلاقی کویر و جنگل است که در ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر (سنگسر) قرار دارد. طبیعت سرسبز و بکر، چشمه‌ها و دشتی دیدنی، تنها بخشی از جذابیت روستای اوپرت هستند؛ چرا که اقیانوس ابر اوپرت، آن را منحصربه‌فرد کرده و خود دلیل مهمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است. ارتفاعات زیاد اوپرت جلوی عبور ابرهای باران‌زای مناطق جنگلی و شمالی کشور به‌سمت مناطق کویری سمنان را می‌گیرد که همین امر باعث ‌شکل‌گیری اقیانوسی از ابر در طبیعت بکر این منطقه می‌شود. ماندگاری طولانی‌تر ابرها و وجود دو چشم‌انداز جنگلی و کویری در کنار نیز باعث شده است که اقیانوس ابر اوپرت، تماشایی‌تر باشد.

کوه‌نوردی در ارتفاعات باشکوه منطقه، پیاده‌روی در طبیعت و دشت سرسبز ییلاق اوپرت، روستاگردی، تماشای سیاه‎چادرهای ایل سنگسر مهدیشهر و... از جمله تفریح‌هایی است که می‌توانید در سفر به اوپرت تجربه کنید.

سخن پایانی

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این مناطق و تماشای اقیانوس ابر خواهد بود. این مقاصد که معرفی کردیم، جزو سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند. هنگام سفر به ارتفاعات و ییلاقات شمالی کشور برای دیدن اقیانوس ابر، باید در حفظ طبیعت هم تلاش کنیم.

هدف از برپایی گلمپینگ در ییلاقات کلاردشت، ثبت خاطراتی رویایی از تماشای زنده‌ی اقیانوس ابر در زیر پاهایتان است. با فراهم شدن این فضای اقامتی با امکانات رفاهی در میان ابرها، شما زمان کافی برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی کلاردشت را خواهید داشت.

سوالات متداول

اقیانوس ابر چطور ایجاد می‌شود؟

شرایط اقلیمی یک منطقه مانند ارتفاع زیاد از سطح دریا، رطوبت زیاد هوا به خاطر بارش فراوان باران و وجود کوه‌ها در اطراف است که از فرار ابرها جلوگیری می‌کند. با سرد شدن هوا ابرها افزایش پیدا کرده و سطح زمین و درختان را می‌پوشانند و فرشی از ابر سطح زمین را فرا می‌گیرد.

بهترین زمان برای مشاهده اقیانوس ابر ییلاقات شمال کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به مناطق ییلاقی برای تماشای اقیانوس ابر، از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان تابستان است.

نزدیک‌ترین مکان به تهران برای تماشای اقیانوس ابر کجاست؟

با توجه به اینکه فیلبند در حدود ۲۰۰ کیلومتری تهران قرار دارد، گزینه خوبی برای سفر ساکنین تهران و حومه به شمار می‌رود.




1403/04/29

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن