منو
مزایای پیاده‌روی در طبیعت و نکات مهمی که باید بدانید

مزایای پیاده‌روی در طبیعت و نکات مهمی که باید بدانید

1403/05/08

وقتی زمانی را در میان درختان می‎گذرانید، صدای برگ‌های زیر پایتان و به هم خوردن شاخه‌ها و پرندگان از بالا همدیگر را صدا می کنند، به آرامش هر چه بیشتر شما کمک می‌کنند. پیاده‌روی در طبیعت نشاط‌بخش است و این چیزی بیش از حالات خوب و هوای تازه است. شواهد علمی به ما نشان می‌دهد که پیاده‌روی و گذراندن وقت در طبیعت فواید شناختی، عاطفی و فیزیکی قابل ملاحظه‌ای دارد. در این مقاله، بیشتر درباره مزایای پیاده‌روی در طبیعت صحبت می‌کنیم.


تصور کنید همین الان در جنگل در حال قدم زدن هستید. زمین و برگ ها را زیر پای خود احساس می‌کنید، به آواز پرندگان گوش می‌دهید و از میان شاخه‌ها به آسمان نگاه می‌کنید، و می‌بینید که نور خورشید به چه زیبایی به صورت خطی از بین شاخه‌ها عبور می‌کند. عمیق نفس می‌کشی بوی خاص جنگل را استشمام می‌کنید: خزه، شیره، زمین و چوب.

پیاده‌روی در طبیعت یک راه ساده و در عین حال موثر برای بهبود سلامت جسمی، عاطفی و روانی است که نشان داده شده است که فواید سلامتی گسترده ای از جمله کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق‌وخو و افزایش رفاه کلی دارد. همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود تناسب اندام کمک کند.

با این حال، با زندگی پرمشغله‌ای که داریم، پیدا کردن زمان برای بیرون رفتن و کاوش در طبیعت بسیار دشوار است. خوشبختانه، چیزی به سادگی پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند فواید زیادی برای رفاه کلی ما داشته باشد و نشان داده شده است که طبیعت، مفیدتر از پیاده‌روی در فضاهای شهری متراکم است. بنابراین جایی که ما برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنیم هم بسیار اهمیت دارد. در این مطلب از زی گلمپینگ با ما همراه شوید تا بیشتر از مزایای پیاده‌روی در طبیعت برایتان بگوییم.

سلامت روانی و عاطفی

یکی از مهم‌ترین مزایای پیاده‌روی در طبیعت، توانایی آن در کاهش افسردگی، استرس و اضطراب است. محققان ثابت کرده‌اند که گذراندن وقت در فضاهای سبز می‌تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد و همچنین احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

در نتیجه، طبیعت گردی ممکن است به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر فشارهای روانی و به طور بالقوه در برابر بیماری‌های مختلف عمل کند. پیاده‌روی در طبیعت علاوه بر کاهش استرس، می تواند خلق و خو و رفاه کلی را هم بهبود بخشد. محیط طبیعی مملو از مناظر، صداها و بوهایی است که می‌تواند حواس را تحریک کرده و احساس شادی و رضایت را تقویت کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که زمان بیشتری را در طبیعت می گذرانند، احتمال بیشتری دارد که سطوح بالاتری از رضایت از زندگی را تجربه کنند.

افزایش تمرکز و دامنه توجه

تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند ظرفیت تمرکز و توجه را افزایش دهد. پیاده‌روی در طبیعت باعث کاهش ضربان قلب و تنفس و همچنین ترشح هورمون‌های آرام‌بخش مثل اندورفین می‌شود و به این ترتیب حضور در طبیعت اضطراب و کاهش استرس را کمتر می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد که تمرکز و خلاقیت بیشتری در افکار خود داشته باشیم. علاوه بر این، پیاده‌روی در خارج از خانه می‌تواند باعث تغییر مناظر و استراحت از حواس‌پرتی‌های زندگی روزمره می‌شود. به همین دلیل مطالعات نشان داده‌اند که وقت گذراندن در طبیعت ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند ADHD بسیار مفید باشد.

فواید سلامت جسمانی

یکی دیگر از مزایای پیاده‌روی در طبیعت این است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت جسمی ما داشته باشد. فعالیت بدنی منظم برای حفظ وزن سالم و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مهم است. پیاده‌روی در طبیعت یک راه عالی برای دریافت دوز روزانه ورزش و در عین حال لذت بردن از زیبایی طبیعت است، و مطالعات نشان داده است افرادی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می‌کنند، به احتمال زیاد از نظر بدنی فعال هستند. اگر چنین شرایطی را در نزدیکی محل زندگی‌تان ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا کمپینگ در طبیعت را امتحان کنید. فعالیت بدنی و گذراندن وقت در طبیعت یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر بیماری‌های مزمن و کاهش فشار خون و بهبود گردش خون است که می‌تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن

پیاده‌روی در طبیعت نیز می‎تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. فیتونسیدها روغن‌های طبیعی درون درختان و گیاهان هستند که بخشی از سیستم دفاعی آن‌ها را تشکیل می‌دهند. درختان فیتونسیدها را آزاد می‌کنند تا از خود در برابر باکتری‌ها، حشرات و قارچ ها محافظت کنند. درختانی که سطح بالایی از فیتونسیدها را تولید و آن‌ها را در طبیعت آزاد می‌کنند عبارتند از درختان همیشه سبز سدر، صنوبر، مخروطی و کاج و همچنین درختان بلوط. محققان نشان داده‌اند که تنفس در فضای فیتونسیدها:

  • اثر ضد التهابی دارند
  • کمک به افراد برای استراحت و کاهش فعالیت سیستم عصبی
  • کاهش سطح کورتیزول و در نتیجه استرس
  • افزایش خواب و تسکین دهنده
  • کاهش سطح گلوکز خون

تعامل عمیق‌تر و بهتر با دیگران

علاوه بر فواید سلامت جسمی و روانی، پیاده‌روی در طبیعت می‎تواند راهی عالی برای ارتباط با دوستان و خانواده باشد. برای مثال، همراه با چند روز تجربه اقامت در گلمپینگ، طبیعت پس‌زمینه‌ای عالی برای مکالمات معنادار و گذراندن اوقات فراغت با هم فراهم می‌کند.

فواید راه رفتن با پای برهنه در طبیعت

بسیاری از ما احساس کرده‌ایم که پابرهنه بودن در طبیعت مزایای خاص خود را دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تماس مستقیم با سطح زمین، که حاوی الکترون‌های فراوان است و حسی را ایجاد می‌کند که می‌تواند التهاب، درد و استرس را کاهش دهد و در عین حال جریان خون، سطح انرژی و کیفیت خواب را افزایش دهد. در واقع پیاده‌روی در طبیعت با پای برهنه به ترشح هورمون‌هایی مانند کورتیزول کمک می‌کند، که می‌تواند به کمتر شدن میزان استرس یا احساس خطر، کنترل فشار خون و کاهش التهاب کمک کند.

راه‌هایی برای برخورداری بیشتر از مزایای پیاده‌روی در طبیعت

آهسته شروع کنید: اگر بخواهیم گردشگری آهسته را الگوی خود قرار دهیم، بهتر است ابتدا از مسیرهای آسانِ محلی برای پیاده‌روی در طبیعت استفاده کنید. به ‌مرور می‌توانید مسیرهای سخت‌تر و ناهموارتر را انتخاب کنید.

مسیرهای با شیب بیشتر را انتخاب کنید: افزایش شیبِ مسیر تاثیر چشمگیری بر افزایش ضربان قلب و افزایش کالری سوزی دارد.

مسیرهای ناهموار انتخاب بهتری برای پیاده‌روی است: انتخاب مسیرهای ناهموار باعث می‌شود عضلات سخت‌تر کار کنند و استقامت و تعادل‌تان افزایش یابد.

کوله‌پشتی‌تان را کمی سنگین کنید: بهتر است با قراردادن چیزهایی در کوله‌پشتی، وزن آن را زیاد کنید. برای این کار، همراه بردن بطری آب گزینه خوبی است. افزایش وزن کوله‌پشتی‌تان میزان کالری مصرفی‌تان را افزایش داده و به تقویت عضلات پشت‌تان کمک می‌کند.

شرایط پیاده‌روی در طبیعت را بازسازی کنید: در روزهایی که فرصت کافی برای پیاده‌روی در طبیعت را ندارید، می‌توانید در مسیرهای شیب‌دار و با کوله‌پشتی پیاده‌روی کنید تا همچنان مهارت پیاده‌روی و آمادگی بدنی‌تان را حفظ کنید.

نکاتی برای افزایش ایمنی در پیاده‌روی

  • یک نفر را همراه خود ببرید: بهتر است پیاده‌روی در طبیعت را تنها نروید. یک نفر یا یک گروه می‌تواند به شما در مسیریابی کمک کند و در صورت آسیب‌دیدگی، همراه‌تان باشد.
  • خودتان را قبل از رفتن کاملا آماده کنید: ابتدا با نقشه و مسیرهای پیاده‌روی در منطقه آشنا شوید، وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید و متناسب با آن، لباس و وسایل بردارید.
  • در ساعات ابتدایی صبح یا شب هنگام که هوا تاریک است، از لباس‌های دارای رنگ روشن استفاده کنید.
  • کفش‌های محکم و دارای پاشنه و قوس مناسب بپوشید.
  • لباستان راحت و اندازه باشد.
  • قبل و بعد از پیاده‌روی مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بهتر است از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر تازه کار هستید، از 5 دقیقه در روز شروع کنید: سپس هر هفته 5 دقیقه اضافه کنید. در این صورت 12 هفته طول می کشد که به یک ساعت در روز برسید. سپس می‌توانید به آرامی سرعتتان را افزایش دهید.

سخن پایانی

بزرگسالان تنها افرادی نیستند که می‌توانند از کمی پیاده‌روی در طبیعت بهره مند شوند. مطالعات دیگری نشان داده که کودکانی که به طور منظم به فضاهای سبز دسترسی دارند، رفتارهای خودکنترلی و رشد شناختی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین، دفعه بعد که فرصت پیدا کردید، به پیاده‌روی، راه رفتن در پارک یا فقط یک قدم زدن آگاهانه در جنگلی نزدیک بروید و مزایای بسیاری از پیاده‌روی در طبیعت را تجربه کنید. خودتان ببینید که چگونه می‌تواند خلق و خوی و رفاه شما را بهبود بخشد.

سوالات متداول

هدف از طبیعت گردی چیست؟

پیاده‌روی در طبیعت التهاب را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

چگونه از پیاده‌روی در طبیعت لذت ببریم؟

به صدای پرندگان و حشرات، حرکت باد از کنار برگ‌های مختلف و صداهای زمین زیر پا گوش کنید. تنها بروید یا در سکوت پیاده‌روی کنید.

چطور طبیعت‌گردی را در برنامه‌ خود بگنجانیم؟

با توجه به اهمیت طبیعت و شناخت ویژگی‌های آن برای جوامع امروزی، لازم است با دقت بیشتری به این مسئله نگاه کنیم. اگر نیاز به ارتقاء سلامت فیزیکی و روانی خود دارید، ضروری است زمانی را در محیط‌های طبیعی سپری کنید.

 




1403/05/08

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن