منو
مسمومیت در سفر؛ بررسی علت، درمان و روش‌های پیشگیری

مسمومیت در سفر؛ بررسی علت، درمان و روش‌های پیشگیری

1403/05/09

سفر همیشه تجربه جذابی است و اصولاً ما سفر می‌کنیم تا خاطرات خوب بسازیم و از لحظات خود لذت ببریم. ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌تواند سفر شما را خراب کند و منجر به بروز مشکلاتی برای شما و همراهان سفر شود. مسمومیت در سفر یکی از بیماری‌های شایع بوده که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. مسمومیت غذایی در سفر علاوه بر خراب کردن سفر شما، وقت و هزینه پرداخت شده برای سفر را نیز تلف می‌کند.


برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت در سفر باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره مسمومیت در طول سفر صحبت کنیم و به معرفی اقدامات پیشگیرانه درباره مسمومیت بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

علت مسمومیت در سفر چیست؟

مسمومیت غذایی که با نام گاستروانتریت نیز شناخته می‌شود، عفونت دستگاه گوارش است که التهاب معده و روده را به دنبال دارد. از علائم مسمومیت در سفر می‌توان به درد شکم، حالت تهوع، اسهال و استفراغ اشاره کرد. اما علت بروز مسمومیت غذایی چیست؟ دلایل زیر به عنوان علل ابتلا به مسمومیت در سفر شناخته می‌شوند:

  • غذا و نوشیدنی: مصرف مواد غذایی آلوده به ویروس، باکتری و انگل، علت مسمومیت غذایی است که در پی خوردن غذاهای نیم پز، تماس غذا با آلودگی‌ها، فساد مواد غذایی و... اتفاق می‌افتد.
  • شرایط غیر بهداشتی محیط: در طول سفر، به محیط‌های عمومی مختلفی می‌روید که ممکن است شرایط غیر بهداشتی داشته باشند و بدین طریق در معرض عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرید.
  • انتقال بیماری از افراد آلوده: عوامل ابتلا به مسمومیت غذایی ممکن است از طریق لمس سطوح آلوده، تماس با دهان و... از فرد بیمار به فرد سالم انتقال پیدا کند.

۷ راه پیشگیری از مسمومیت در سفر

اولین سوالی که درباره مسمومیت غذایی در سفر مطرح می‌شود، نحوه پیشگیری از آن است. با رعایت برخی اقدامات ساده در طول سفر می‌توان از ابتلا به مسمومیت غذایی جلوگیری کرد که در ادامه به معرفی این راهکارها برای پیشگیری از مسمومیت در سفر پرداخته‌ایم.

در هر جایی غذا نخورید

اغلب گردشگران، با خوردن غذای آلوده دچار مسمومیت غذایی در سفر می‌شوند. برای غذا خوردن تنها رستوران‌های تمیز و شلوغ‌تر را انتخاب کنید و برای این کار، از مردم محلی راهنمایی بگیرید. از خوردن غذاهای خیابانی پرهیز کنید و در رستوران نیز غذاهای خام و نپخته؛ مانند سالاد و سبزیجات سفارش ندهید.

سلامت آب آشامیدنی اهمیت زیادی دارد

آب آلوده نیز یکی از دیگر دلایل اصلی ابتلا به مسمومیت در سفر است. در طول سفر تنها آب لوله‌کشی مصرف کنید یا بسته‌بندی‌های آب معدنی را بخرید. برای کمپینگ در طبیعت نیز از منابع آبی مانند چشمه و رودخانه، آب ننوشید؛ حتی اگر تمیز به نظر می‌رسد. آلودگی منابع آب در طبیعت با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود و سلامت شما را تهدید می‌کند.

دست‌های خود را با آب و صابون بشویید

عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌ها در سطوح و مکان‌های مختلف وجود دارد و دست‌های آلوده، اصلی‌ترین راه انتقال آن‌ها به بدن است. در طول سفر، دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید؛ به ویژه زمانی که قصد غذا خوردن دارید. در ضمن، از تماس دست‌های آلوده با صورت و دهان خودداری کنید تا آلودگی‌ها وارد دهان و در ادامه سیستم گوارش نشوند.

لبنیات محلی مصرف نکنید

اغلب افراد از طعم لبنیات محلی لذت می‌برند و دوست دارند تا با اقامت در گلمپینگ و کمپ زدن در طبیعت، از مردم محلی لبنیات بخرند. به خاطر داشته باشید که شیر نجوشانده و لبنیات فاسد، از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به مسمومیت در سفر هستند که باید از آن‌ها دوری کنید. در ضمن احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی با مصرف لبنیات، در طول فصل‌های گرم سال افزایش می‌یابد.

مراقب آلودگی یخ‌ها باشید

برخی افراد در طول سفر، تنها آب لوله‌کشی یا آب معدنی مصرف می‌کنند؛ اما باز هم دچار مسمومیت غذایی از طریق آب آلوده می‌شوند که دلیل آن بی توجهی به سلامت یخ است! در طول سفر از هر جایی یخ نخرید و تا زمانی که از سلامت یخ‌ها مطمئن نشده‌اید، از خوردن آن‌ها اجتناب کنید تا دچار بیماری نشوید.

سطوح را تمیز کنید

اولین کار شما پس از ورود به محل اقامت خود در طول سفر، تمیز کردن سطوح با محلول‌های ضدعفونی‌کننده است. دستگیره در، سطح میز، کنترل تلویزیون و دیگر سطوح را به خوبی تمیز کرده و سپس وسایل خود را در هتل یا محل اقامت خود بگذارید. با این کار از عوامل مسمومیت در سفر و انتقال آن‌ها به بدن جلوگیری می‌کنید.

بهداشت فردی را رعایت کنید

رعایت بهداشت، همیشه و در همه‌جا مهم است؛ اما اهمیت آن در طول سفر افزایش می‌یابد. بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. پیش از آماده کردن مواد غذایی، از تمیزی سطوح و دست‌های خود مطمئن شوید. ظرف‌های کثیف را به سرعت بشویید و اجازه تجمع زباله‌ها را در محل اقامت خود ندهید. رعایت این نکات ساده، در سفرهای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم اهمیت بیشتری می‌یابد.

درمان مسمومیت در سفر

با وجود رعایت تمامی نکات برای پیشگیری از مسمومیت در سفر، باز هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی باید به فکر درمان باشید که روش‌های زیر برای درمان مسمومیت غذایی در طول سفر کاربرد دارند:

  • استراحت کافی: قوای از دست رفته بدن شما پس از ابتلا به مسمومیت غذایی را می‌توان با استراحت بازگرداند تا علائمی مانند درد و خستگی کاهش یابد.
  • مصرف مواد غذایی مناسب: خوردن آب و مایعاتی مانند آبلیمو به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. همچنین مصرف غذاهایی مانند مرغ آبپز، هویج پخته، برنج، موز و سیب زمینی آبپز نیز برای مسمومیت غذایی مفید هستند.
  • مراجعه به پزشک: به جای مصرف داروهای بدون نسخه یا توصیه‌های غیرپزشکی طب سنتی، بهترین راه برای درمان مسمومیت غذایی، مراجعه به پزشک است تا بر اساس علائم و بیماری شما، دارو تجویز کند.

سخن پایانی

مسمومیت غذایی ممکن است در هر مکان و زمانی اتفاق بیفتد؛ اما مسمومیت در سفر اتفاق ناخوشایندتری است که می‌تواند سفر شما را خراب کند. در سفر نیز به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های عمومی و غذا خوردن در رستوران‌های مختلف، احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد. در مجموع باید بدانید که توجه به راهکار‌های پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ به ویژه برای کودکان و افراد مسن که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

سوالات متداول

علت ابتدا به مسمومیت در سفر چیست؟

از عوامل ابتلا به مسمومیت غذایی در سفر می‌توان به آب و غذاهای آلوده به عوامل بیماری‌زا، قرارگیری در محیط‌های آلوده و تماس مستقیم با افراد بیمار اشاره کرد.

چگونه می‌توان از ابتلا به مسمومیت غذایی در طول سفر جلوگیری کرد؟

توجه به سلامت مواد غذایی، دوری از آب‌های آلوده، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از مصرف لبنیات محلی، اجتناب از خوردن یخ‌های آلوده، ضدعفونی کردن سطوح و رعایت بهداشت فردی، اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با مسمومیت غذایی در سفر هستند.

روش‌های درمان مسمومیت در طول سفر چیست؟

برای درمان مسمومیت، غذاهایی مانند مرغ آبپز، هویج پخته، برنج، موز و سیب زمینی آبپز و آب و مایعات مصرف کنید. همچنین استراحت کافی به فرایند درمان شما کمک می‌کند و مراجعه به پزشک، اصلی‌ترین راه برای درمان مسمومیت غذایی در طول سفر است.




1403/05/09

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن