منو
دلایل بی‌خوابی و راهکارهایی برای داشتن خواب راحت در سفر

دلایل بی‌خوابی و راهکارهایی برای داشتن خواب راحت در سفر

1403/05/10

یکی از مشکلاتی که برخی افراد در سفر با آن روبه‌رو می‌شوند؛ نداشتن خواب راحت در سفر است. خوابیدن در سفر اهمیت زیادی دارد تا انرژی لازم برای فعالیت‌های شما فراهم شود. کسانی که خواب راحت در سفر ندارند؛ در طول روز کسل و خسته می‌شوند و جذابیت‌های سفر خود را از دست می‌دهند. مشکلات خواب در سفر به دلایل مختلف روی می‌دهد، اما راهکارهای برای مقابله با این مشکل وجود دارد. در ادامه ابن مطلب از زی گلمپینگ همراه ما باشید تا با دلایل بی‌خوابی در سفر و توصیه‌هایی برای داشتن خواب راحت آشنا شوید.


چرا در سفر بدخواب می‌شویم؟

برای برخی افراد خواب راحت در سفر شبیه یک رویا است و گاهی اوقات این مشکل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در طول شب، تنها ۲ ساعت می‌خوابند! اما علت مشکلات خواب در سفر چیست؟ موارد زیر اصلی‌ترین دلایلی هستند که موجب مشکلات خواب در سفر می‌شوند:

  • جت لگ (پرواز زدگی): در سفرهایی که حداقل از ۳ منطقه زمانی عبور می‌کنید؛ برنامه زمانی و ریتم خواب شبانه شما به هم می‌خورد که این حالت در سفر از غرب به شرق کره زمین، شدیدتر خواهد بود.
  • تغییر برنامه‌های روزانه: در طول سفر معمولاً زمان‌بندی برنامه‌های شما مانند ساعت خواب و غذا خوردن تغییر می‌کند که نتیجه آن، بی‌خوابی و خستگی روزانه و مشکلات بعدی است.
  • جابه‌جایی مکان خواب: بدن شما به اتاق خواب و تخت شما در منزل عادت دارد و با تغییر مکان خواب و قرار گرفتن در محیط ناآشنا، بی خواب می‌شوید.
  • خستگی سفر: بعضی از شرایط سفر مانند طولانی بودن مسیر، ترس از هواپیما و قطار یا اضطراب و استرس سفر، موجب خستگی خواهد شد که نتیجه آن معمولاً سردرد و بی خوابی‌های شبانه است.

توصیه‌های کاربردی برای داشتن خواب راحت در سفر

حال که دلایل نداشتن خواب راحت در سفر را می‌دانید؛ وقت آن است تا با راهکارهایی برای بهتر خوابیدن در سفر آشنا شوید. در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم که چگونه بی خوابی و مشکلات خواب در سفر را از بین ببریم؟

یک رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید

در طول سفر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به سراغ مواد غذایی تازه بروید. برای داشتن خواب راحت در سفر خود، از خوردن غذاهای چرب و سنگین، به ویژه در وعده شام خودداری کنید. هرچه فاصله بین وعده شام و زمان خواب شما بیشتر باشد، راحت‌تر می‌خوابید. مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا را حذف کنید یا حداقل کاهش دهید.

به میزان کافی آب بنوشید

خوردن میزان کافی آب، بدن را هیدراته نگه می‌دارد و بدین طریق، به بهبود خواب در سفر کمک می‌کند. البته دقت داشته باشید که تنها خود آب، در حفظ چرخه طبیعی بدن مؤثر است و نمی‌توان آن را با دیگر نوشیدنی‌های شیرین و حاوی شکر جایگزین کرد. اهمیت نوشیدن آب در زمان کمپینگ در طبیعت افزایش می‌یابد؛ چراکه با تحرک بیشتر، بدن شما نیز آب بیشتری از دست می‌دهد و باید آن را جایگزین کنید.

برای مقابله با جت لگ برنامه‌ریزی کنید

اگر اختلاف زمانی شما با مقصد، بیش از ۳ ساعت است؛ باید برای مقابله با جت لگ (پرواز زدگی) نیز برنامه‌ریزی کنید تا خواب راحت در سفر داشته باشید. برای کاهش اثرات جت لگ بر چرخه خواب شما، چند روز پیش از سفر، تلاش کنید تا برنامه خواب خود را به ساعت مقصد تغییر دهید. شرایط فضای خواب خود مانند نور محیط را نیز اصلاح کنید و در هنگام خواب، لباس مناسب و راحت بپوشید.

نور و دمای محیط را تنظیم کنید

شما در جای تاریک می‌توانید خواب راحت‌تر و عمیق‌تری داشته باشید. پس قبل از خواب چراغ‌های اتاق را خاموش کنید، پرده‌ها را بکشید و در صورتی که همچنان نور اضافی در محیط وجود دارد، از چشم‌بند استفاده کنید. دمای محل خواب شما نیز در بی خوابی‌های شبانه تأثیر دارد. اتاق شما نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد و تهویه اتاق نیز مهم است.

چمدان سفر خود را در زمان مناسب آماده کنید

یکی از دلایلی که خواب راحت در سفر را از شما می‌گیرد، استرس و اضطراب همراه برداشتن وسایل سفر است. این استرس زمانی افزایش می‌یابد که قصد کمپ زدن در طبیعت یا اقامت در گلمپینگ را داشته باشید؛ چراکه به وسایل بیشتری نیاز دارید. برای از بین بردن این استرس از چند روز قبل از سفر، فهرست وسایل موردنیاز خود را یادداشت کنید. برای اطمینان از اینکه به چه وسایلی نیاز دارید؛ یک سرچ ساده در گوگل به کمک شما می‌آید. در نهایت، تمامی وسایل خود را با آرامش آماده کرده و چمدان و کوله سفر خود را ببندید تا دیگر استرس آن، شما را بی‌خواب نکند.

پیش از خواب با موبایل و لپ‌تاپ کار نکنید

برخلاف چیزی که شاید شما تصور کنید؛ کار کردن با موبایل و لپ‌تاپ پیش از خوابیدن، نه تنها شما را خواب‌آلود نمی‌کند؛ بلکه نور آبی این وسایل الکترونیک، چرخه خواب در سفر را بر هم می‌زند. قبل از خواب موبایل و لپ‌تاپ خود را از تخت دور کنید تا وسوسه استفاده از آن‌ها در شما ایجاد نشود. به‌جای استفاده از این وسایل الکترونیک، خواندن کتاب‌های داستان را امتحان کنید.

برای خوابیدن در وسایل نقلیه برنامه داشته باشید

شما در مسیر سفر خود باید در وسایل نقلیه بخوابید؛ به ویژه زمانی که فاصله شما تا مقصد زیاد باشد. پس برای خواب راحت در سفر خود، باید برای خوابیدن در وسایل نقلیه برنامه‌ریزی کنید. برای این کار، همراه خود چشم‌بند و محافظ گوش بردارید و اگر در هوای سرد سفر می‌کنید، حتماً پتو همراه خود داشته باشید. لباس مناسب فصل نیز به شما برای یک خواب راحت در وسایل نقلیه کمک خواهد کرد.

مکان مناسبی برای خواب تدارک ببینید

شاید شما از مشکل بی‌خوابی در سفر رنج می‌برید، چراکه مکان خواب شما راحت نیست! برای داشتن خوابی خوب و عمیق، اتاق خود در هتل را به مکان مناسبی برای خواب خود تبدیل کنید. مثلاً برخی افراد به بالش مخصوص خود عادت دارند یا همیشه یک پتوی نازک روی خود می‌اندازند. برای خوابیدن در کمپینگ نیز حتماً کیسه خواب همراه خود بردارید تا از سرمای شبانه در امان باشید.

سخن پایانی

مشکلات خواب در سفر، به هر دلیلی که اتفاق بیفتد، ناخوشایند و آزاردهنده خواهند بود. زمانی که در سفر خواب راحت و خوبی نداشته باشید؛‌ در طول روز خسته و بی حوصله بوده و دچار سردرد می‌شوید. نتیجه این بی خوابی و مشکلات بعدی آن، از دست دادن لذت‌ها و لحظات خوب سفر است. البته مشکلات خواب معمولاً در سفرهای بوم‌گردی و اکوتوریسم افزایش می‌یابد و به همین دلیل، توجه به راهکارهای داشتن خواب راحت، در این سفرها بیشتر می‌شود. اگر این سوال برای شما پیش آمده که بوم گردی چیست؟ پاسخ آن را در مجله زی گلمپینگ دنبال کنید.

سوالات متداول

علت مشکلات خواب در سفر چیست؟

از دلایل نداشتن خواب راحت در سفر می‌توان به خستگی سفر، جابه‌جایی مکان خواب، تغییر برنامه‌های روزانه و جت لگ (پرواز زدگی) اشاره کرد.

چگونه خواب راحت در سفر داشته باشیم؟

از جمله راهکارهای داشتن خواب راحت در سفر می‌توان به رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب، برنامه‌ریزی برای مقابله با جت لگ، تنظیم نور و دمای محیط خواب، آماده کردن به موقع وسایل سفر، کار نکردن با موبایل و لپ‌تاپ قبل از خواب، برنامه‌ریزی برای خوابیدن در وسایل نقلیه و تدارک مکان مناسب خواب اشاره کرد.

آیا مصرف قرص‌های خواب‌آور برای رفع مشکل بی خوابی در سفر مؤثر است؟

قرص‌های خواب آور به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابید؛ اما عوارض آن در هنگام سفر را مدنظر قرار دهید. تأثیر این قرص‌ها تا روز بعد نیز ادامه خواهد داشت که موجب سستی و بی‌حالی شما می‌شود و سرعت واکنش‌های بدن را کاهش می‌دهد. این عوارض لذت سفر شما را از بین می‌برد و زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که قصد رانندگی در جاده یا شهر را داشته باشید.




1403/05/10

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن