منو
جذاب‌ترین اکو کمپ‌های ایران کدامند؟

جذاب‌ترین اکو کمپ‌های ایران کدامند؟

1403/03/16

آیا تا به‌حال نام اکوکمپ به گوشتان خورده است؟ این فضاها که در مناطق طبیعی و بکر قرار گرفته‌اند، مکانی جذاب برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت هستند. در حال حاضر جذاب‌ترین اکو کمپ‌های ایران در مناطقی از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور وجود دارند که هرکسی با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند اقامت چند روزه در آن‌ها را تجربه کند. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی چند نمونه از جذاب‌ترین‌ اکوکمپ‌هایی که در ایران وجود دارند، بپردازیم و اطلاعات کاملی را در مورد آن‌ها ارائه دهیم.


تعریف اکوکمپ

اکوکمپ‌ها اقامتگاه‌هایی هستند که در مناطق بکر و طبیعی ایجاد می‌شوند. تمام خدمات مانند چادرهای گلمپینگ، اتاق‌ها و خدمات رفاهی در این مکان کاملا شبیه به محیط زیست آن منطقه هستند و با رعایت استانداردهای بین‌المللی احداث می‌شوند.

جذاب‌ترین اکو کمپ‌های ایران به شکلی بومی و سنتی ساخته شده‌اند و همین ویژگی باعث شده است تا به محیط اطراف خود هیچ آسیبی نرسانند و شکل ظاهری آن مناطق را حفظ کنند. به‌طور مثال در مکان‌های بکری که عشایر در آن زندگی می‌کنند، برای محل اقامت گردشگران چادرهایی شبیه به چادر عشایر در نظر گرفته شده است؛ یا در برخی از این محیط‌ها، خانه‌ها با استفاده از سنگ، چوب یا کاهگل درست می‌شوند. به عبارتی هدف اصلی از برپایی این مکان‌ها، گردشگری تجربه محور و زندگی به سبک سنتی و قدیمی است.

تاریخچه اکوکمپ در ایران

اکوکمپ‌ها مدت زیادی نیست که در ایران رواج پیدا کرده‌اند و احداث اولین اکوکمپ مربوط به یک دهه قبل است. این فضاها در اطراف شهر اصفهان ایجاد شدند و در ابتدا امکانات خیلی ساده‌ای داشتند؛ اما با افزایش علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و بومگردی، رفته‌رفته تعداد این اکوکمپ‌ها هم بیشتر شد و نیاز به امکانات بالاتر باعث شد که تجهیزات موجود در این مکان‌های کمی پیشرفته‌تر شود. در حال حاضر اکوکمپ‌ها را در بسیار از مناطق ایران می‌بینیم که در ادامه به معرفی بهترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین اکوکمپ های ایران کدامند؟

طبیعت‌های بکر موجود در ایران به قدری زیاد هستند که نقاط مختلفی از آن‌ها هنوز ناشناخته و بکر باقی مانده‌اند و به همین دلیل موقعیت مناسبی برای ایجاد اکوکمپ‌ها به حساب می‌آیند. در حال حاضر در حدود 50 اکوکمپ (و شاید بیشتر) در سرتاسر کشور وجود دارند که در مناطق مختلف ایجاد شده‌اند. ما هم می‌خواهیم به معرفی چند نمونه از خاص ترین اکوکمپ های ایران بپردازیم و شما را با آن‌ها آشنا کنیم:

اکو کمپ شهداد

اولین گزینه در لیست خاص‌ترین اکوکمپ‌های ایران، شهداد است که در کویر لوت قرار دارد و یکی از زیباترین مناظر را در دسترس شما قرار می‌دهد. این اکوکمپ در 120 کیلومتری کرمان قرار گرفته است و در ابتدای ورود به آن نخلستان زیبایی توجه شما را جلب خواهد کرد. چادرهای این مجموعه برای رفع خستگی در نظر گرفته شده‌اند و پس از آن سازه‌های مخصوص اقامت چند روزه نیز در این فضا به چشم می‌خورند. در این اکوکمپ امکاناتی مانند رستوران، کافی‌شاپ، نوشیدنی و... و همچنین امکانات تفریحی مانند پیست سافاری، موتورهای چهارچرخ، بالن‌سواری و شترسواری هم وجود دارد.

  • آدرس اکوکمپ شهداد: شهر شهداد، کیلومتر 20 جاده شهداد به نهبندادن، روستای ملک‌آباد
  • شماره تماس: ۰۹۱۳۳۸۸۶۵۵۲

اکوکمپ یارا تنکابن

در دل روستایی زیبا به نام آغوزکوتی و در فاصله 20 کیلومتری تنکابن، یکی دیگر از جذاب‌ترین اکوکمپ‌ها در ایران ایجاد شده است. با ورود به فضای اقامتگاه بوم گردی این مجموعه، شاهد کلبه‌های چوبی با چشم‌انداز جنگلی بسیار زیبایی خواهید بود که در منطقه 1000 مترمربعی قرار گرفته‌اند. برای رفتن به این منطقه نیاز به وسیله نقلیه خاصی ندارید و جاده آسفالتی که دارد، به راحتی شما را به اکوکمپ خواهد رساند. از جمله امکانات رفاهی موجود در یارا، سرویس بهداشتی، حمام اختصاصی در کلبه، وسایل خواب و... است.

  • آدرس اکوکمپ یارا تنکابن: مازندران، تنکابن، جاده سه‌هزار، روستای کلاچ
  • شماره تماس: 09352012222

اکوکمپ چاه جام

در لیست خاص ترین اکوکمپ های ایران باید چاه جام را هم جای دهیم. این مجموعه در استان سمنان و روستای چاه جم واقع شده و در پاییز، زمستان و اوایل بهار آماده پذیرایی از مسافران است. معماری سنتی و کاهگلی این اکوکمپ، حس و حالی متفاوتی را ایجاد می‌کند و در عین‌حال انواع غذاهای محلی هم در آن منطقه سرو می‌شوند. این مجموعه اقامتی چندین سوئیت و اتاق کف‌خواب دارد و می‌تواند 50 نفر را به‌طور هم‌زمان پذیرش کند. امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و حمام در این مجموعه به‌صورت مشترک است.

  • آدرس اکو کمپ چاه جام: استان سمنان، ۷۸ کیلومتری جنوب شهر شاهرود، غرب جاده شاهرود به طرود، روستای چاه جم
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۴۷۳۹۳۴۴

اکوکمپ گلیه بوم

در فاصله بین دو شهر چابکسر و کلاچای، اکوکمپی با وسعت 1500 مترمربع قرار دارد که به‌طور خانوادگی اداره می‌شود و 17 نفر را هم پذیرش می‌کند. معماری سنتی و بومی این اکوکمپ باعث شده است تا کاملا با بافت منطقه هماهنگ باشد. در این اکوکمپ، برنامه‌های فرهنگی و سنتی زیادی برگزار می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به تورهای پرتقال‌چینی اشاره کنیم. در مدت زمان اقامت خود در این مکان می‌توانید از کارگاه‌های خانگی نمدمالی، سفالگری، مجسمه‌سازی و... هم دیدن کنید.

  • آدرس اکوکمپ گلیه بوم: استان گیلان، حدفاصل چابکسر و کلاچای، روستای قاسم‌آباد سفلی، خیابان شهدا، کوچه ابریشم ۱، پلاک ۶۹.
  • شماره تماس: ۰۹۱۹۶۳۹۶۱۸۵

اکوکمپ متین آباد

اگر به کویر و شب‌های آن علاقه دارید، اکو کمپ متین آباد را از دست ندهید. در این مجموعه چادرها در وسط شن‌زار بنا شده‌اند؛ البته برای اقامت می‌توانید اتاق‌ها، کاروانسراها و... را هم که شاید از نظر رفاهی کمی بهتر باشند، انتخاب کنید. در هر صورت این فضای اقامتی تفریحاتی مانند پیاده‌روی در شن، شترسواری، رصد ستاره‌ها در شب، آفرود و... را هم در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و تجربه بی‌نظیری را برایتان رقم خواهد زد.

  • آدرس اکوکمپ متین آباد: متین آباد، ۱۰ کیلومتری بادرود
  • شماره تماس: 02188715232 / 09124335366

اکوکمپ سوباتان

احتمالا شما هم تصاویر مربوط به سوباتان را که در ارتفاعات تالش قرار گرفته است، دیده‌اید. این مکان دیدنی جایی است که هرکسی آرزو دارد یک روز به آنجا برود. تابستان‌های خنک و منظره جذاب و دیدنی این فضا باعث شده‌اند تا اقامتگاه‌هایی با استفاده از مصالح بومی و اصول سنتی ساخته شوند و در اختیار گردشگران قرار گیرند. در حال حاضر دو خانه کاهگلی، دو خانه چوبی و دو خانه سنگی در این مکان وجود دارند. امکانات مورد نیاز برای زندگی چند روزه نیز در دل این طبیعت آماده است. از جمله زیبایی‌های دیگر این اکوکمپ می‌توانیم به دیدن گله اسب‌های وحشی، حال و هوای سنتی و روستایی مانند بوی نان محلی تازه و دیدن دریاچه نئور و دشت گل‌های شقایق اشاره کنیم.

  • آدرس اکوکمپ سوباتان: گیلان، ییلاق سوباتان
  • شماره تماس: 09114799551

اکوکمپ عشایری دورنا

یکی دیگر از جذاب‌ترین اکو کمپ‌های ایران دورناست که در شمال غربی ایران واقع شده است. این مجموعه در منطقه‌ای بکر و در دل کوهستان قرار دارد. طبیعت زیبا و کوه‌های سبلان، زیبایی منطقه را بیشتر کرده است و گردشگران زیادی آن را برای فصول گرم سال انتخاب می‌کنند. طراحی چادرهای این مجموعه شبیه به چادرهای عشایر است تا هماهنگ با طبیعت آن منطقه باشد.

  • آدرس اکوکمپ عشایری دورنا: اردبیل، مشگین‌شهر، جاده گردشگری موئیل، ۲۰ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر، نرسیده به دوراهی آبگرم قینرجه، سمت چپ، ۱ کیلومتر بعد از روستای ناصرآباد
  • شماره تماس: 04532525716

اکوکمپ سورگل دیلمان

آخرین موردی که در میان بهترین اکوکمپ های ایران می‌خواهیم به آن اشاره کنیم در استان گیلان واقع شده است. این مجموعه در روستای آسیابرک قرار دارد و با خانه‌های بومی و معماری سنتی و روستایی، آماده پذیرایی از مسافران است. 2 واحد اقامتی با کلیه خدمات رفاهی در این مکان وجود دارند و در اطراف آن‌ها هم جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دیده می‌شوند. از جمله مناطق دیدنی این منطقه می‌توانیم به دشت بکر، روستای تاریخی ملومه، یخچال‌های طبیعی و... اشاره کنیم که امکان بازدید از آن‌ها را دارید.

  • آدرس اکوکمپ سورگل دیلمان: گیلان، سیاهکل، دیلمان، روستای آسیابرک
  • شماره تماس: ۰۹۱۱۱۳۲۵۰۰۹

کلام آخر

در این مطلب از زی گلمپینگ به معرفی جذاب‌ترین اکو کمپ‌های ایران و اطلاعات آن‌ها پرداختیم. مطمئنا این لیست از نظر افرادی که علاقه زیادی به طبیعت و مناطق بکر دارند، بسیار جذاب است؛ زیرا می‌توانند در سفرهای بعدی خود آن‌ها را امتحان کنند. البته تعداد اکوکمپ های ایران بسیار بیشتر از مواردی است که در اینجا بیان کردیم و برخی از آن‌ها شاید هنوز ناشناخته باشند. بنابراین اگر شما هم اکوکمپ خاصی را می‌شناسید که امکانات و موقعیت مناسب و جذابی دارد، حتما نامش را به لیست ما اضافه کنید.

سوالات متداول

برای اکوکمپ باید مواد غذایی خاصی را همراه خود ببریم؟

معمولا اطلاعات لازم در زمان ثبت‌نام و رزرو به شما داده می‌شود، اما غذاهای کم‌حجم با ماندگاری بالا بهترین انتخاب هستند.

در کدامیک از اکوکمپ‌ها امکان اقامت در چادرهای عشایری وجود دارد؟

در اکوکمپ دورنا می‌توانید ماندن در چادرهای عشایری را تجربه کنید.

چگونه به اکوکمپ برویم؟

برای رفتن به این مناطق باید حتما با شماره داده‌شده تماس بگیرید و آنجا را رزرو کنید.




1403/03/16

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن