منو
زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی شمال

زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی شمال

1403/03/20

افزایش علاقه‌مندان به طبیعت، گردشگری و زندگی در فضاهایی با بافت قدیمی باعث شده است تا مجموعه‌های مختلف بوم‌گردی با خدمات متنوع در نقاط مختلف ایجاد شوند. تعداد زیادی از این مجموعه‌ها در شمال کشور و در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بنا شده‌اند. ما هم می‌خواهیم در این مطلب به معرفی زیباترین اقامتگاه های بوم گردی شمال بپردازیم و اطلاعات کاملی را در مورد آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم. با به یاد سپردن این اسامی می‌توانید سفر بعدی خود را کمی متفاوت‌تر رقم بزنید.


تعریف اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه‌های بوم گردی شمال، جنوب، شرق یا غرب کشور همگی برای تجربه زندگی در طبیعت بنا شده‌اند. این مجموعه‌ها شامل خانه‌هایی هستند که در مناطق طبیعی و بر اساس معیارهای محیط ‌زیست ساخته شده‌اند و با رعایت اصول و قوانینی خاص، مدیریت و اداره می‌شوند. این نوع اقامتگاه‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به ناحیه‌ای که در آن قرار می‌گیرند، دارای ظاهر و ویژگی‌های متفاوتی هستند. به‌طور مثال بوم‌گردی‌ها در جنگل بیشتر شامل کلبه‌های چوبی هستند یا در مناطق کویری با استفاده از کاهگل درست می‌شوند. در هر صورت شکل این مکان‌ها هرطور که باشد، از نظر گردشگران فضای جذاب و متفاوتی است و برای چند روز هم که شده می‌تواند آن‌ها را از فضای شهری و صنعتی دور کند.

تاریخچه اقامتگاه بوم گردی در ایران

اقامتگاه‌های بومگردی که این روزها در ایران می‌بینیم، دقیقا شبیه به همان کاروانسراهای بین‌راهی هستند که در گذشته مسافران برای استراحت آن‌ها را انتخاب می‌کردند. این مجموعه‌ها رفته‌رفته گسترش پیدا کردند و امکانات بیشتری به آن‌ها اضافه شد. کمی بعد و تقریبا نزدیک به یک دهه پیش، افراد علاقه‌مند به گردشگری با ایده گرفتن از همین ساختمان‌ها، شروع به ساخت مکان‌هایی در دل روستاهای بکر و طبیعت کردند تا افراد بتوانند روزهای سفر خود را در آن‌ها بگذرانند. افزایش تعداد علاقه‌مندان به گردشگری درنهایت منجر به بیشتر شدن تعداد این نوع اقامتگاه‌ها شد و در حال حاضر با مراکزی روبه‌رو هستیم که حتی گاهی فضای خالی برای پذیرش مسافر ندارند.

خاص ترین اقامتگاه های بوم گردی شمال

خاص ترین بوم گردی شمال

کافی‌ست سری به نقاط بکر و طبیعت‌های دور از بخش‌های شهری در شمال کشور بزنید تا با اقامتگاه‌های بوم گردی که با سبک و معماری خانه‌های شمالی ساخته‌ شده‌اند، روبه‌رو شوید. این مجموعه‌های اقامتی شامل خانه‌های روستایی با فضای سرسبز هستند که در محیطی سرشار از آرامش میزبان شما خواهند بود. اگر تاکنون بومگردی را امتحان نکرده‌اید و به دنبال گردشگری تجربه محور و سفری متفاوت هستید، اسامی زیر را که شامل اقامتگاه‌های بومگردی معروف در شمال کشور هستند، به ذهن خود بسپارید.

کلبه سوئیسی برنجستانک سوادکوه

اولین گزینه در میان انواع اقامتگاه‌های گردشگری در ایران، کلبه سوئیسی است که در شهرستان سوادکوه و در زمینی بزرگ به مساحت 120 هکتار واقع شده است. در این مجموعه 9 کلبه قرار گرفته‌ که به سبک سوئیسی ساخته شده‌اند و کمک کرده‌ تا ظاهر این اقامتگاه زیباتر به نظر برسد. از جمله امکانات کلبه سوئیسی برنجستانک شامل قایق‌سواری، زیپ‌لاین و سوارکاری است که در ازا پرداخت هزینه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هچنین رستوران، کافه و بازارچه هم در آن وجود دارد.

  • آدرس کلبه سوئیسی برنجستانک: مازندران، سوادکوه شمالی
  • تلفن: ۰۹۱۱۸۴۷۹۶۵۲ / ۰۹۱۱۵۷۵۸۰۲۰

اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت

در میان اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان، پیله ‌بابا در نزدیکی بازارچه سنتی سراوان رشت نیز پرطرفدار است. این خانه روستایی حدود ۷۰ سال قدمت دارد و معماری سنتی بومی شمال ایران را به نمایش گذاشته است. با ورود به اقامتگاه شاهد خانه‌ای دو طبقه خواهید بود که ایوانی بزرگ در طبقه بالا و سالن بزرگ پذیرایی در طبقه پایین آن قرار گرفته است. این مجموعه ظرفیت پذیرش 55 نفر را دارد.

شما در طول اقامت خود در پیله بابا می‌توانید از امکاناتی مانند پارکینگ، راهنمای تور انگلیسی ‌‌زبان، آشپزخانه، باربیکیو و سایر تسهیلات رفاهی استفاده کنید. بهترین زمان سفر به این مکان در ماه‌های اردیبهشت، شهریور و مهر است. در این زمان به دلیل هوای بسیار مطبوع می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک این اقامتگاه مانند کوه درفک، موزه گیلان و دریاچه سراوان هم بازدید کنید.

  • آدرس اقامتگاه بومگردی پیله بابا رشت: رشت، سراوان، روستای کچا
  • تلفن: ۰۹۱۰۹۲۰۵۲۰۸

کلبه اقامتگاه بومگردی جانا تنکابن

یکی دیگر از خاص‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی شمال، جانا نام دارد که می‌توانید آن را در ابتدای جاده جنگل دوهزار ببینید. زیبایی و جذابیت این اقامتگاه به قدری زیادی است که هرکسی تنها با دیدن تصاویر آن دلش می‌خواهد برای یک شب هم که شده در آن اقامت داشته باشد. در مجموعه جانا دو کلبه چوبی با ظرفیت 7 و 8 نفر وجود دارند و کلیه امکانات رفاهی نیز در آن‌ها برقرار است. شما می‌توانید با هماهنگی قبلی غذای خود را از بیرون سفارش دهید یا از آشپزخانه برای پخت‌وپز استفاده کنید. در نزدیکی این اقامتگاه جاذبه‌های طبیعی مانند آبگرم، دشت دریاسر، ییلاق نوشا و... هم قرار دارند.

  • آدرس کلبه اقامتگاه بومگردی جانا تنکابن: تنکابن، اول جاده دوهزار، اقامتگاه بومگردی جانا
  • تلفن: ۱۰۰۷۲۶۷-۰۹۱۹

اقامتگاه بومگردی فاندرکتام رشت

در میان اسامی زیباترین و خاص‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان، نام فاندرکتام هم به چشم می‌خورد. این مجموعه بیش از 100 سال قدمت دارد و با ورود به آن شاهد اقامتگاهی خواهید بود که دارای دو طبقه با دو اتاق است. در این مجموعه امکاناتی نظیر اینترنت رایگان، باربیکیو، راهنمای تور و امکانات رفاهی در دسترس هستند. همچنین محصولات و صنایع دستی هم برای فروش در اختیار شما قرار می‌گیرند. تالاب انزلی، قلعه رودخان و ماسوله به این اقامتگاه نزدیک هستند و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

  • آدرس اقامتگاه بومگردی فاندرکتام رشت: جاده رشت به لاهیجان، جاده جعفرآباد، روستای اشمنان‌طالم
  • تلفن: ۰۹۳۵۵۸۹۸۴۴۶

اقامتگاه بومگردی کوکه در رامسر

کوکه نام مجموعه‌ای‌ زیباست که به روش سنتی و با دیوارهای کاهگلی ساخته شده است. با ورود به این مجموعه شاهد 7 اتاق مختلف خواهید بود که می‌توانید مسافر یکی از آن‌ها باشد.آنچه که باعث زیباتر شدن این اقامتگاه شده، محیط مه‌آلود اطراف آن در هنگام صبح است. حشره‌های شب‌تاب نیز با ساطع کردن نور از خود در تمام طول شب، محیط را زیباتر می‌کنند. این مجموعه امکانات آب، برق، بخاری، پنکه و پارکینگ هم دارد.

  • آدرس اقامتگاه بومگردی کوکه در رامسر: مازندران، رامسر، جنگل جواهرده
  • تلفن: 09046742847

 کلام آخر

زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی شمال به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که بتوانند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مسافران رقم بزنند. این مجموعه‌ها سبکی متفاوت از سفر کردن را پیش‌روی شما قرار می‌دهند؛ درنتیجه می‌توانید خاطراتی فوق‌العاده و خاص را در ذهن خود ثبت کنید. اگر شما هم به این روش گردشگری خلاق علاقه دارید یا آن را امتحان کرده‌اید، نظرات خود را در مورد آن با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

اقامتگاه بومگردی برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

معمولا کسانی که به زندگی در طبیعت و دوری از تجملات علاقه دارند، این اقامتگاه‌ها را می‌پسندند.

هزینه اقامتگاه‌های بومگردی گرانتر است یا هتل؟

معمولا اقامتگاه‌های بومگردی ارزان‌تر از هتل‌ها هستند؛ البته امکانات موجود در آن‌ها نیز نسبت به هتل‌ها کمتر است. با این وجود طی سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بوم گردی لوکسی ساخته شده که هزینه آنها از هتل‌ها نیز حتی خیلی بیش‌تر است.




1403/03/20

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن