منو
کمپینگ با کودکان

کمپینگ با کودکان

1403/03/30

تفریح و کمپ زدن در طبیعت برای کودکان سرگرم‌کننده است و خاطرات خوشی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر با چادر زدن و ماندن در طبیعت، این فرصت برای بچه‌ها فراهم می‌شود تا چیزهایی زیادی یاد بگیرند و چه چیز بهتر از یک تفریح خوب، همراه با یادگیری نکات جدید! البته برای کمپینگ با کودکان باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید و نحوه کمپ زدن با کودک نیز متفاوت است. در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا راهنمای کمپینگ با کودکان را به طور کامل ارائه دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


چگونه با کودکان به کمپینگ برویم؟

کمپینگ به معنای چادر زدن و ماندن در طبیعت است که معمولا به صورت دسته‌جمعی انجام می‌شود. شما می‌توانید کودکان را نیز با خود به کمپینگ بروید و هیچ سنی برای تجربه طبیعت‌گردی بچه‌ها دیر نیست. گردش و ماندن در طبیعت برای کودکان نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد و جالب است بدانید که کمپینگ از خاطرات به یادماندنی برای بچه‌ها می‌شود. وظیفه شما به عنوان والدین، فراهم کردن شرایط مناسب و مراقبت از کودکان است تا بدون بروز مشکل، چیزهای جدید را تجربه کنند.

پیش از رفتن به کمپینگ بچه‌ها را آماده کنید

اگر کودک شما تاکنون تجربه کمپینگ و خوابیدن در چادر را ندارند، ابتدا یک بار در منزل خود آن را امتحان کنید. مثلا در حیاط خانه چادر بزنید و شب را در چادر بخوابید تا کودک با محیط آن آشنا شود. این کار کودک شما را برای ماندن در چادر آماده می‌کند و به شما نیز این فرصت را می‌دهد تا رفتارهای کودک خود را بررسی کنید و برای آن آماده باشید. با کودک خود صحبت کنید و درباره ماندن در چادر و برنامه‌های خود برای کمپینگ در طبیعت توضیح دهید.

برای کمپینگ با کودکان برنامه‌ریزی داشته باشید

بدون شک بچه‌ها صبر و تحمل یا انعطاف‌پذیری بزرگ‌ترها را در طول سفر و کمپینگ ندارند. شما باید برای سفر خود یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید که بچه‌ها را نیز ترغیب به همراهی کند. برای رسیدن به کمپینگ، مسیرهایی را انتخاب کنید که طی کردن آن‌ها آسان‌تر باشد. در طول مسیر نیز فعالیت‌های تفریحی مانند تماشای گیاهان، خوراکی خوردن، عکاسی و... را در نظر بگیرید تا بچه‌ها خسته نشوند. برای زمان‌های مختلف در طول کمپینگ کودکان نیز برنامه‌ریزی کرده و بچه‌ها را در هنگام بازی و سرگرمی همراهی کنید.

لوازم مناسب کمپینگ با بچه‌ها را همراه خود بردارید

برای کمپینگ و ماندن در طبیعت باید لوازم و تجهیزات متفاوتی را همراه داشته باشید و حضور بچه‌ها نیاز به لوازم مختلف را افزایش می‌دهد. علاوه بر تجهیزاتی مانند کیسه خواب، ملحفه، لوازم آشپزی، ظروف، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و... برای کمپینگ با کودکان لوازم بازی مانند توپ و بازی‌های فکری را نیز همراه خود بردارید. در ضمن برای کودک خود نیز یک کوله مناسب تهیه کنید و برخی از لوازم کودک را در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که وزن کوله کم باشد و موجب خستگی کودک نشود.

نحوه کمپ زدن با کودکان را یاد بگیرید

پیش از سفر محل مناسب برای کمپ را در نظر بگیرید و راهی سفر شوید. اولین اقدام شما در هنگام کمپینگ با کودکان را می‌توان برپایی چادر دانست. برای این کار از کودک خود نیز کمک بگیرید تا حس مفید بودن، کودک شما را تشویق به همراهی کند. در نحوه کمپ زدن با کودک باید فضای چادر به گونه‌ای آماده شود که کودک شما مکانی مناسب و راحت برای خوابیدن داشته باشد. کمپینگ در طبیعت به شما این فرصت را می‌دهد تا روحیه مسئولیت‌پذیری را در کودک شما تقویت کند. برای رسیدن به این هدف، مسئولیت‌های ساده مانند جمع کردن هیزم یا مرتب کردن چادر را به کودک خود بسپارید.

مراقب خطرات احتمالی کمپینگ باشید

مراقبت تمام وقت و کامل از بچه‌ها، یکی از نکات مهم در راهنمای کمپینگ با کودکان است. خطرات مختلفی مانند سوختگی، گم شدن، گیاهان سمی و آسیب‌های فیزیکی مانند زمین خوردن، سلامت بچه‌ها را در کمپینگ کودکان تهدید می‌کند. درباره تمامی این خطرات با کودک خود صبحت کنید و به او بیاموزید که از چادر دور نشود، به گیاهان دست نزده و آن‌ها را نخورد و از آتش دوری کند. خود شما نیز تمام وقت مراقب کودک باشید و از او غافل نشوید؛ البته دقت داشته باشید که این مراقبت به معنای محدود کردن کودک نیست.

نکات مهم کمپینگ با کودکان

برای کمپینگ با کودکان باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید که توجه به آن‌ها کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی از لحظات خود در طبیعت، همراه با کودکان لذت ببرید. از جمله بایدها و نبایدهای نحوه کمپ زدن با کودک یا گلمپینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش از رفتن به کمپینگ از کودک خود بخواهید تا در آماده‌سازی وسایل به شما کمک کند.
  • خود را برای اتفاقات غیرمنتظره مانند گلی شدن لباس‌ها، خستگی یا بهانه‌گیری کودک خود آماده کنید.
  • بچه‌ها همیشه گریه می‌کنند؛ پس انتظار آرامش و شادی همیشگی کودک را نداشته باشید.
  • صبور باشید و برای هیچ اتفاقی سر کودک فریاد نزنید؛ فراموش نکنید که در کمپینگ باید به کودک خوش بگذرد.
  • خود را برای بازی با بچه‌ها مشتاق نشان دهید و به گونه‌ای رفتار نکنید که به کودک حس مزاحمت دست بدهد.
  • به کودک خود غذاهای سالم بدهید و غذاهایی را تهیه کنید که باب میل کودک شما باشد.
  • استفاده از وسایلی مانند چراغ قوه و کیسه خواب را به کودک یاد بدهید تا از آن‌ها استفاده کند.
  • روش‌های حفظ محیط زیست و آسیب نزدن به گیاهان و طبیعت و اهمیت آن را به کودک خود آموزش بدهید.
  • به کودک خود بیاموزید که حق رها کردن هیچ زباله‌ای در طبیعت را ندارد و این کار را در عمل نشان دهید.
  • انعطاف‌پذیر باشید و به کودک اجازه دهید تا بازی کند و با نظارت شما در محیط اطراف جستجو داشته باشد.
  • برای کودک خود لباس‌های متناسب با آب‌وهوای منطقه کمپینگ بردارید.
  • استفاده از کرم ضدآفتاب و کلاه برای کودک را فراموش نکنید تا از آسیب خورشید در امان باشد.

کلام آخر

در این مطلب راهنمای کمپینگ با کودکان را ارائه کردیم و به معرفی نکات و شیوه کمپ زدن با بچه‌ها پرداختیم. به خاطر داشته باشید که مراقبت از کودکان در محیط‌های طبیعی اهمیت زیادی دارد؛ اما این مراقبت نباید به گونه‌ای باشد که کودک شما آزار ببیند. شرکت در فعالیت‌های طبیعت‌گردی و اکوتوریسم برای بچه‌ها هیجان‌انگیز و جذاب است؛ پس آن‌ها را از این جذابیت محروم نکنید. در کنار این تفریح نیز کمپینگ با کودکان با آموزش‌های منحصر به فردی همراه می‌شود؛ به شرطی که نکات لازم را رعایت کنید.

سوالات متداول

برای کمپینگ با کودکان چه مکان‌هایی را انتخاب کنیم؟

زمانی که راهی کمپینگ با کودک خود می‌شوید، مکانی را انتخاب کنید که پیاده‌روی زیادی نداشته باشد. همچنین مسیر رسیدن به کمپینگ باید مسیر راحت‌تری باشد و شیب‌های زیاد، راه سختی برای کودک شما خواهد بود. محل کمپ نیز باید به امکاناتی مانند آب برای شستشو داشته باشد تا بتوانید نکات بهداشتی را رعایت کنید.

چگونه کودک خود را در کارهای کمپینگ مشارکت دهیم؟

پیش از رفتن به کمپینگ کودکان، از فرزند خود بخواهید تا در آماده‌سازی وسایل به شما کمک کند. در محل کمپینگ نیز مسئولیت‌های ساده مانند جمع کردن هیزم و مرتب کردن لباس‌ها را به کودک خود بسپارید. این کار باعث تقویت روحیه همکاری و مسئولیت‌پذیری در کودک شده و به او احساس مفید بودن می‌دهد.

چه خطراتی کودک را در کمپ تهدید می‌کند؟

خطرات مختلفی مانند آسیب‌های فیزیکی مثل زمین خوردن، گیاهان سمی، آب‌های آلوده، نیش حشرات، گم شدن و حیوانات وحشی، سلامت کودک شما را تهدید می‌کند. پس همواره مراقب کودک خود باشید، اما این مراقب به معنای سلب آزادی کودک نیست و بچه‌ها باید در کمپینگ تفریح کنند.




1403/03/30

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن