منو
تفاوت کمپینگ با گلمپینگ چیست؟ تجربه یک اقامت لوکس در دل طبیعت!

تفاوت کمپینگ با گلمپینگ چیست؟

1403/03/24

یکی از گردش‌های تفریحی که امروزه بیشتر مورد توجه گردشگران است، انواع کمپینگ است که خوشبختانه منحصر به سن خاصی نیست. گلمپینگ هم در واقع‌ نوعی کمپینگ لوکس و مجلل در دل طبیعت است. در این نوع کمپینگ، به جای خوابیدن در کیسه خواب، وارد اقامتگاه‌های خاصی می‌شوید و بر روی تخت‌خواب راحت استراحت می‌کنید.


اگر علاقمند به کمپینگ در طبیعت باشید، با امکانات و لوازم موردنیاز مانند چادر، کیسه خواب، مواد غذایی و لوازم ساده پخت‌وپز آشنایی دارید و می‌دانید که چگونه باید با کمترین امکانات سر کنید. گلمپینگ شبیه کمپینگ است، اما با امکاناتی شبیه به یک خانه! گلمپینگ اقامت در دل طبیعت با امکانات کامل رفاهی و سازگار با محیط زیست است. درست است که شما در  جایی مثل چادر اقامت دارید، اما تمامی امکانات رفاهی در آنها ساخته شده و شما اصلا حس نمی‌کنید که در واقع، در یک چادر هستید. ما در این مقاله از زی گلمپینگ درباره تفاوت کمپینگ با گلمپینگ صحبت کرده‌ایم.

کمپینگ چیست؟

کمپینگ یک فعالیت تفریحی است که در فضای باز، دور از فضای شهری و در دل طبیعت، برگزار می‌شود. در هنگام کمپینگ می‌توانید چادر برپا کنید، یا در کاروان‌سراها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته باشید. همچنین کمپینگ را می‌توانید با سایر فعالیت‌های ماجراجویی مانند پیاده‌روی، کوه‌نوردی، ماهیگیری و.. ترکیب کنید و بهترین تجربه در فضای طبیعت را برای خود رقم بزنید.

معمولا کمپینگ تفریحی گروهی است و پیر و جوان نمی‌شناسد. قبل از برنامه ریزی برای کمپینگ، باید به زمان سفر توجه کنید. به یاد داشته باشید که یکی از شرایط برای خوش گذراندن اوقات فراغت در سفر، تعیین زمان مناسب است. مثلا اگر برای رفتن به تور کویر، تابستان را انتخاب کنید، قطعا تجربه سفر بدی را خواهید داشت. همچنین اگر برای فصول سرد (بدون لوازم و تجهیزات مناسب)، به سراغ شهرهای ییلاقی و سرد بروید، از شدت سرما و به دلیل نداشتن آمادگی، باید تا پایان سفر در اقامتگاه بمانید.

گلمپینگ به چه معناست؟

لغت گلمپینگ (glamping) در سال 2016 به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد اضافه شد. این لغت را از ترکیب دو لغت پر زرق و برق (glamorous) و کمپینگ (camping) ساخته‌اند. گلمپینگ به معنای کمپ زدن و زندگی در اقامتگاه‌های قابل حمل مجلل است. اقامتگاه‌هایی لوکس با امکانات کامل رفاهی در دل طبیعت و سازگار با طبیعت است که حس اقامت در هتل چند ستاره را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

می‌توانید صبح‌ها در میان دشت یا درون جنگل‌های همیشه بهار از خواب بیدار شوید و تمام امکانات رفاهی موردنیاز را هم در دسترس خود داشته باشید. چادر‌ها، کابین‌ها، کلبه‌های فانتزی کوچک یا خانه‌های درختی از نمونه‌های انواع گلمپینگ هستند. اقامتگاه‌هایی خاص با دکوراسیون عالی و شیک که به امکانات رفاهی مانند تختخواب، آشپزخانه، حمام و حتی وان آب‌گرم مجهز هستند. در این نوع اقامتگاه‌ها اگر آب‌وهوا مساعد باشد، می‌توانید پنجره را باز کنید و به طبیعت زیبا و دیدنی اطراف خیره شوید. در گلمپینگ زحمت و دردسر باز کردن یا بستن چادر و تشک‌های بادی را ندارید و نگران گرما و سرما نیستید. همه‌چیز برای داشتن یک سفر رویایی و هیجان‌انگیز مهیا است.

انواع کمپینگ در طبیعت

برای معرفی انواع کمپینگ در طبیعت ممکن است دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود داشته باشد، اما ما در اینجا به چند مورد از رایج‌ترین موارد اشاره می کنیم:

کمپینگ در چادر: شامل مراحلی مانند یافتن مکان مناسب برای برپایی کمپ، چادر زدن و گذراندن وقت خود در آن برای یک یا چند شب است.

بک پکینگ (کوله کشی): شامل پیاده‌روی در طول روز با تمام وسایل و معمولا یک چادر سبک وزن به پشت، شب‌مانی و خوابیدن در چادر و اغلب حرکت در روز بعد است.

گلمپینگ: نوعی کمپینگ است که شامل اقامتگاه‌ها و امکاناتی مجلل‌تر از کمپ‌های سنتی است، مانند اقامت در استراحتگاه‌ها، چادرهای لوکس و..

بقا: جایی که در طول کمپینگ و به دلیل وجود ریسک بالا و محیط پرخطر، فرد همچنین باید تمام مهارت‌های مورد نیاز برای زنده ماندن در موقعیت‌های مختلف فضای باز را بیاموزد و کسب کند.

کانو / کایاک: مسافت گردش را روی آب طی می‌کنید و به عبارتی در طول مسیر، اقامت دارید.

ون و کاروان: شامل اقامت در یک وسیله نقلیه تفریحی است که به شما این فرصت را می دهد تا از مقاصد سرگرم کننده در فضای باز با امکانات رفاهی شبیه به یک خانه، لذت ببرید.

تاریخچه گلمپینگ

تاریخچه اصطلاح و کلمه گلمپینگ به سال ۲۰۰۶ در انگلستان باز می‌گردد و از آن زمان نیز این کلمه در بین افراد محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. به دلیل ماهیت لوکس و ظاهر زیبای این نوع از کمپینگ، به‌ سرعت در شبکه‌های اجتماعی توجه‌ها را به خودش جلب کرد. در واقع محبوبیت این مفهوم و اصطلاح بیشتر به لطف اینستاگرام و پینترست بوده است. این پلتفرم‌ها تبلیغات بسیار خوبی برای گلمپینگ هستند، زیرا به‌ خوبی می‌توانند راحتی، تجمل و خلاقیت گلمپینگ را برای بینندگان بسیاری به نمایش بگذارند.

تفاوت گلمپینگ با کمپینگ چیست؟

تفاوت کمپینگ با گلمپینگ را می‌توان در ارائه خدمات لوکس و در عین حال سازگار با محیط زیست تعریف کرد. در گلمپینگ اقامتگاه‌ها و امکانات رفاهی مختلف و لوکسی ارائه می‌شوند که معمولا در کمپینگ‌های سنتی وجود ندارند. این می‌تواند شامل هر چیزی از وسایل برقی گرفته تا آب لوله‌کشی و حمام مجهز باشد. از طرفی، کمپینگ یک تجربه روستایی‌تر است که معمولا آن را در چادر یا زیر سقف آسمان باید سپری کرد. موضوع دیگر در بررسی فرق کمپینگ و گلمپینگ این است که شما در کمپینگ به انواع وسایل و تجهیزاتی متنوع مانند کیسه خواب، چادر، چراغ قوه و.. برای این نوع سفرها نیاز دارید که بسته به مکان، مدت ‌زمان و هدف خاص خود می‌توانید آن‌ها را به‌همراه داشته باشید.

این در حالی است که گلمپینگ تجمل بیشتری دارد اما به معنای آن نیست که امکانات آن عینا شبیه به پذیرایی در آپارتمان و پنت‌هاوس باشد. در گلمپینگ نه ‌تنها می‌توان نسبت به اقامتگاه‌های لوکس و آپارتمان‌ها در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد بلکه می‌توان همچنان از گشت‌وگذار و هم‌نشینی با طبیعت لذت برد. گلمپینگ توانسته به هماهنگی و تعادل بسیار خوب و ایده‌آلی بین راحتی و اقامت در فضای باز دست پیدا کند، چیزی که در تجربه‌های لوکس، شرایط اجرا کردن آن نیست.

بهترین مناطق ایران برای کمپینگ در فصول سرد سال

برای کمپینگ در فصل زمستان‌ در ایران باید دنبال مناطقی باشید که امکان رفتن به آنجا در فصول گرم سال ممکن نباشد، مثل:

  • تنگه کول فرح، ایذه
  • آبشار سوی، دزفول
  • چشمه آب گرم گنو، بندرعباس
  • تنگه گمبیل، سپیدان
  • آبشار درگهان، تفت
  • کویر نایبند، طبس
  • اکو کمپ متین آباد

بهترین مناطق ایران برای کمپینگ در فصول گرم سال

معمولا وقتی صحبت از کمپینگ می‌شود، اغلب یاد چادر زدن در کویرهای ایران می‌افتیم. کمپینگ در کویر و مناطق دیگر در فصل تابستان بسیار متفاوت است. برای کمپینگ تابستانی در ایران باید سراغ مناطقی رفت که روزهای خنک و شب‌های متعادلی دارد، مثل:

  • ارتفاعات فیلبند
  • زراس خوزستان
  • منطقه کوهستانی سبلان
  • تنگه براق شیراز
  • جنگل‌های زیبا و انبوه ارسباران
  • دره خزینه لرستان

لیست بهترین مناطق ایران برای کمپینک فصول گرم سال بسیار طولانی و متنوع است. شما می‌توانید در هر نقطه از طبیعت در تمام شهرهای خنک و ییلاقی ایران، تجربه جذابی از سفر در فصل گرم داشته باشید.

هزینه اقامت در گلمپینگ‌ها

این نوع اقامت‌گاه‌ها بسته به نوع ساختار، موقعیت مکانی و خدمات و امکاناتی که ارائه می‌دهند، قیمت‌گذاری می‌شوند. گردشگران می‌توانند مطابق بودجه‌ای که در نظر دارند، یکی از سطوح ارائه شده را انتخاب کرده و اقامت خوبی را در دل طبیعت داشته باشند. هرچه گلمپینگ‌ مجلل‌تر باشد، هزینه آن بالاتر است. دام‌ها (dom)خانه‌های درختی یا چادرهایی که در یک مکان خصوصی قرار دارند و امکاناتی چون تخت‌خواب، حمام اختصاصی، اتاق نشیمن و آشپزخانه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، گران‌ترین نوع گلمپینگ‌ها هستند. این گلمپینگ‌ها در یک مکان فوق‌العاده برپا شده و چشم‌اندازهای بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارند. از طرفی، نوع گردشگری مورد نظر شما هم در قیمت گذاری‌ها بسیار موثر است. امکاناتی که برای گردشگری خلاق یا گردشگری ماجراجویانه در گلمپینگ فراهم می‌شود، بسیار متفاوت خواهد بود.

کلام آخر

انواع کمپینگ شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و روش‌های اقامتی در فضای باز است. در واقع کمپینگ یک فعالیت تفریحی است و هیچ رقابتی در پیوستن به آن وجود ندارد. شما فقط باید یاد بگیرید که از خود و طبیعتی که شما را احاطه کرده است لذت ببرید و در حفظ آن کوشا باشید. فرق کمپینگ با گلمپینگ در همین نوع برقراری ارتباط عمیق یا عمیق‌تر با طبیعت است.

گلمپینگ‌‌ها در سال‌های اخیر با استقبال بسیاری رو‌به‌رو شده و رقیب جدی هتل‌های 5 ستاره محسوب می‌شوند. گردشگرانی که به طبیعت‌گردی می‌پردازند و به دل جنگل، دریا و حتی کوهستان می‌روند، ترجیح می‌دهند گلمپینگ‌‌ها را به عنوان اقامت‌گاه انتخاب نمایند و چند شب رویایی را در یک چادر پر زرق و برق بگذرانند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که دوست دارید در چادر، کابین یا خانه‌های درختی اقامت داشته باشید، می‌توانید زی گلمپینگ‌‌ را انتخاب کنید.

سوالات متداول

برای رفتن به کمپینگ سنتی به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

کوله‌پشتی، کیسه‌خواب، چراغ‌قوه، کیسه‌زباله، اجاق سفری، پتو، انواع کنسرو، جعبه کمک‌های اولیه، دستمال مرطوب و انواع چادر کمپینگ.

کمپینگ در طبیعت چه مزایایی دارد؟

کاهش استرس، هوای تازه، آمادگی جسمانی، کمپینگ در شب حال و هوای دیگری دارد، ارتباط با طبیعت، توسعه مهارت‌های جدید، رشد اعتمادبه‌نفس، روحیه تیمی را ایجاد می‌کند.




1403/03/24

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن