منو
با بهترین نقاط ایران برای کمپینگ آشنا شوید

با بهترین نقاط ایران برای کمپینگ آشنا شوید

1403/03/21

کمپ کردن در طبیعت راهی برای فرار از شلوغی شهرها و رسیدن به آرامش است و البته به عنوان یک سفر ارزان‌تر، اما جذاب شناخته می‌شود. اگر در فکر طبیعت‌گردی و خلق لحظات و خاطرات خوش در دل طبیعت هستید، ابتدا باید بهترین نقاط ایران برای کمپینگ را بشناسید. ایران مناطق طبیعی بکر و زیبایی دارد که می‌توان در آن‌ها، آرامش از دست رفته زندگی شهری را باز یافت. در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا معروف ترین مکان ها برای کمپینگ را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


کمپینگ در ایران، چرا و چگونه؟

پیش از آنکه به معرفی بهترین نقاط ایران برای کمپینگ بپردازیم، بهتر است تا ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا کمپ کردن در طبیعت، یکی از گزینه‌های خوب برای سفر است؟ در شهرها و استان‌های مختلف ایران، در طول سال، مناظر طبیعی فوق‌العاده زیبایی را شاهد هستیم؛ از کوه و دریا گرفته تا دشت و رود و دره! تنوع مناطق جغرافیایی و آب‌وهوایی ایران، موجب می‌شود تا بتوان مناطق زیادی را برای کمپینگ در ایران یا گلمپینگ انتخاب کرد.

از سوی دیگر، کمپ کردن و ماندن در طبیعت، راهی است تا از فشارهای زندگی شهری دور شویم و غرق در آرامش طبیعت، کمی هوای تازه استشمام کنیم. سفرهای همراه با کمپینگ، مهارت‌های شما برای زندگی را نیز افزایش می‌دهد و فرصتی است تا قوای فیزیکی خود را نیز تقویت کنید. با این همه مزایا سفر به طبیعت، ادامه مطلب را برای آشنایی با  بهترین مناطق کمپینگ در ایران دنبال کنید.

بهترین مناطق ایران برای کمپینگ

در ۴ نقطه ایران، از شهرها و استان‌های دور و نزدیک به منطقه زندگی خود، می‌توانید معروف ترین مکان ها برای کمپینگ را پیدا کنید و انتخاب آن‌ها به خود شما بستگی دارد. اگر برای کمپینگ در طبیعت آماده هستید، ما مناطق زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • دشت‌های دماوند
  • جنگل دالخانی رامسر
  • ییلاقات ماسال گیلان
  • دریاچه گهر لرستان
  • کویر مرنجاب اصفهان
  • روستای درک چابهار
  • رود سیروان کردستان
  • جنگل ابر شاهرود

دشت‌های دماوند

از زیبایی‌های قله دماوند که بگذریم، دشت‌های اطراف قله نیز بهترین جا برای کمپینگ هستند، به ویژه زمانی که قصد دارید تا در نزدیکی پایتخت بمانید. اگر راهی غرب قله دماوند شوید، می‌توانید در یک دشت زیبا، یعنی پارک ملی لار کمپ بزنید. برای کسانی که به دنبال آب و آبشار هستید نیز حوالی آبشار جنگلک، محیط مناسب کمپینگ خواهد بود. راه‌اندازی کمپ زمستانی دماوند نیز این امکان را فراهم کرده است تا بتوان در زمستان نیز راهی منطقه دماوند شد.

 جنگل دالخانی رامسر

خطه شمال ایران، گل سرسبد فهرست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ است و جنگل دالخانی یک انتخاب جذاب خواهد بود. دالخانی، جنگلی زیبا در نزدیکی رامسر است که برای رسیدن به آن باید از مسیر رامسر به تنکابن حرکت کنید و ۷ کیلومتر بعد به راست بپیچید. پس از نیم ساعت رانندگی، به جنگل دالخانی می‌رسید که جنگلی بکر و مه‌آلود و منطقه‌ای رویایی برای کمپینگ است. اگر به جای ماندن در چادر، به دنبال سرپناه امن‌تری هستید، می‌توانید یکی از کلبه‌های چوبی منطقه را اجاره کنید.

ییلاقات ماسال گیلان

برای کمپینگ در ایران در خطه سرسبز شمال می‌مانیم و به گیلان زیبا سفر می‌کنیم. ییلاقات ماسال نیز یکی از دیگر گزینه‌ها در فهرست بهترین مناطق کمپینگ در ایران جای می‌گیرد؛ اقیانوسی از ابرها و نسیم خنک ارتفاعات البرز! برای رسیدن به این منطقه، در مسیر خود از تهران، پیش از رسیدن به رشت، به سمت خروجی فومن _ سراوان تغییر مسیر دهید و رانندگی کنید تا به ماسال برسید. ارتفاعات ماسال را چندین ییلاق با نام‌های اولسبلانگاه، تلارگاه، سوئه چاله، خندیله و... تشکیل می‌دهند که البته از اواسط پاییز تا پایان زمستان، امکان سفر به آن‌ها وجود ندارد.

دریاچه گهر لرستان

یکی دیگر از معروف ترین مکان ها برای کمپینگ و طبیعت‌گردی، در غرب ایران و استان لرستان قرار دارد. طرفداران طبیعت‌گردی و اکوتوریسم با مناظر بکر اطراف دریاچه گهر و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی آن آشنا هستند. در ۴۰ کیلومتری شهر درود استان لرستان و در ساحل آرام، یعنی آخرین ایستگاه ماشین پیاده شوید. پس از ۴۰ دقیقه پیاده‌روی به مقصد می‌رسید و مطمئن باشید که گهر، ارزش این پیاده‌روی را خواهد داشت!

کویر مرنجاب اصفهان

بهترین جا برای کمپینگ در ایران تنها محدود به دشت و جنگل نیست و نباید از آرامش و زیبایی کویر غافل شویم. کویر مرنجاب، بهترین انتخاب برای رصد آسمان شب و لذت بردن از سکوت و سکون کویر، در قلب ایران است. در ضمن، فرصتی فراهم می‌شود تا گونه‌های گیاهی و جانوری مناطق کویری را هم از نزدیک ببینید. مسیر دسترسی به این منطقه، جاده مرنجاب پس از شهر آران و بیدگل است و ۴۰ دقیقه رانندگی دارد. روزهای کویر در تابستان بسیار گرم و شب‌های زمستان بسیار سرد است، پس فصول معتدل‌تر مانند بهار را برای کویرگردی و کمپینگ در کویر مرنجاب انتخاب کنید.

روستای درک چابهار

برای یافتن یکی از دیگر گزینه‌های در فهرست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ راهی استان سیستان و بلوچستان می‌شویم تا به روستای درک برسیم. این روستا یکی از متفاوت‌ترین سواحل ایران را دارد که شنزار و دریا تلاقی پیدا کرده‌اند. تک درخت این ساحل هم زیبایی آن را چندین برابر کرده است. روستای درک در جاده ترانزیتی بنادر کنارک و جاسک واقع شده و برای رسیدن به آن، از روستاهای کهیر و زر آباد عبور می‌کنید.

رود سیروان کردستان

برای یک تجربه جذاب دیگر از کمپینگ در ایران زیبا، این بار راهی استان کردستان می‌شویم. سیروان، طولانی‌ترین رودخانه در کردستان است که در منطقه اورامان واقع شده و تا مرز عراق امتداد می‌یابد. طبیعت اطراف رودخانه و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن، یکی از بهترین مناطق کمپینگ در ایران را می‌سازد. برای رسیدن به این منطقه شگفت‌انگیز برای کمپینگ، ۷۵ کیلومتر در مسیر مریوان حرکت کنید تا به حد فاصل دو روستای اسپریز و هجیج برسید. حال وقت آن است تا در کنار رود کمپ بزنید، به نوای دل‌انگیز سیروان گوش بسپارید و غرق در لذت شوید.

جنگل ابر شاهرود

در شاهرود استان سمان نیز یکی از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ را می‌توان یافت که یک جنگل زیبا و منحصر به فرد است. این جنگل، بخشی از جنگل‌های هیرکانی بوده و در بیشتر اوقات، با اقیانوسی از ابرهای زیبا پوشانده می‌شود. برای رسیدن به جنگل ابر، از شهرهای بسطام یا شاهرود، به سمت آزادشهر حرکت کنید. در این مسیر، پس از روستای قلعه نو خرقان، وارد جاده‌ای می‌شوید که به جنگل ابر می‌رسد. هوای این منطقه حتی در شب‌های تابستان نیز خنک می‌شود؛ پس وسایل لازم را همراه خود بردارید.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا چند نمونه از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ را به همراه مسیر دسترسی هر یک، معرفی کنیم. کمپ زدن در طبیعت همیشه لذت‌بخش و جذاب خواهد بود؛ اما همراه برداشتن وسایل مناسب کمپ زدن و نکات ایمنی را رعایت کنید. هرگز به تنهایی در طبیعت کمپ نزنید و در انتخاب بهترین جا برای کمپینگ و ماندن در طبیعت، خطر احتمالی حمله حیوانات وحشی را در نظر بگیرید. زندگی پر از تجربه‌های رنگارنگ و جذاب است و کمپ زدن در طبیعت، یکی از آن‌ها است.

سوالات متداول

در کدام مناطق ایران می‌توان کمپ زد؟

تمامی مناطق طبیعی مانند سواحل، دشت‌ها، کوهپایه‌ها، کویرها، حاشیه رودخانه و دریاچه‌ها، جنگل‌ها و... در مناطق جغرافیایی مختلف ایران، مناسب کمپینگ و ماندن در طبیعت هستند.

بهترین نقاط ایران برای کمپینگ چیست؟

از بهترین مناطق کمپ زدن در ایران می‌توان به دشت‌های دماوند، جنگل دالخانی رامسر، ییلاقات ماسال گیلان، دریاچه گهر لرستان، کویر مرنجاب اصفهان، روستای درک چابهار، رود سیروان کردستان و جنگل ابر شاهرود اشاره کرد.

جذاب‌ترین مناطق شمال ایران برای کمپ زدن در طبیعت چیست؟

جنگل اسالم، روستای فیلبند مازندران، دریاچه چورت ساری، دریاچه شورمست سوادکوه، دریاچه الندان ساری و... بهترین مناطق خطه سرسبز شمال ایران برای کمپ زدن هستند.




1403/03/21

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن