منو
بهترین کمپینگ اطراف تهران کجاست؟

بهترین کمپینگ اطراف تهران کجاست؟

1403/03/19

طبیعت، همیشه منبع الهام و آرامش است تا خستگی زندگی شهری را از خود دور کنیم و کمپ زدن و ماندن در طبیعت، راهی برای دستیابی به این آرامش خواهد بود. ساکنان پایتخت به کمپینگ اطراف تهران علاقه بیشتری دارند تا بدون صرف زمان زیاد، به مقصد خود برسند و از زیبایی‌های طبیعت استفاده کنند. اگر تصور می‌کنید که تنها خطه شمال ایران یا جنگل‌های زاگرس برای کمپینگ مناسب هستند، در همین ابتدا باید بگوییم که این باور اشتباه است! در اطراف تهران نیز مناطق جذابی برای کمپ زدن وجود دارد و در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا بهترین جا برای کمپینگ اطراف تهران را به همراه مشخصات هر مکان معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


بهترین جا برای کمپینگ اطراف تهران کجاست؟

استان تهران در شمال فلات مرکزی ایران واقع شده و اقلیم آن در نواحی جنوبی، گرم و خشک، در نواحی کوهپایه، سرد و نیمه مرطوب و در ارتفاعات سرد است. شمال استان تهران به جنوب رشته‌کوه البرز منتهی می‌شود و از همین روی، مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و سرسبزی در آن وجود دارد. برخلاف تصور برخی افراد، در اطراف پایتخت، مناطق طبیعی مختلفی مانند دریاچه، رودخانه، کوهپایه و... دیده می‌شود که مناسب کمپینگ اطراف تهران هستند. از مناطق خوب کمپینگ در طبیعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روستای سنگان
  • آبشار کمرد
  • تنگه واشی
  • کوهپایه‌های لواسان
  • روستای رندان
  • اوشان فشم
  • دریاچه لزور
  • دشت لار

روستای سنگان

روستا و آبشار سنگان را می‌توان یکی از مناطق جذاب کمپینگ اطراف تهران دانست که از ییلاقات استان تهران محسوب می‌شود. این منطقه از توابع بخش کن و در امتداد کوه‌های البرز مرکزی است و مناظر زیبا و آب‌وهوای جذابی دارد. در ۲۵ کیلومتری شمال غرب تهران و در بخش کن و دهستان سولقان به روستای سنگان می‌رسید. آبشار سنگان، باغ دره، چنار هزار ساله سنگان، رودخانه سنگان و... از دیدنی‌های این منطقه هستند که می‌توان در کنار آن‌ها کمپ برپا کرد. آبشار سنگان در طول زمستان نیز به یک آبشار یخی بسیار زیبا بدل شده و دیدنی است.

آبشار کمرد

مناطق اطراف آبشار کمرد نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها در فهرست بهترین مکان برای چادر زدن اطراف تهران شناخته می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستای کمرد و در حدفاصل جاجرود و پردیس قرار دارد. برای رسیدن به روستا، از بزرگراه یاسینی یا زین‌الدین، وارد جاده دماوند شوید. پس از ۳۵ دقیقه رانندگی، قبل از پمپ بنزین، دور بزنید و جاده منطقه صنعتی کمرد را ادامه دهید. پس از رسیدن به سه‌راهی، مسیر غرب را در پیش بگیرید تا ۱۵ دقیقه بعد، تابلو روستا کمرد را ببینید. بهترین کمپ جنگلی اطراف تهران را می‌توانید در فاصله یک کیلومتری آبشار و در کنار چشمه آرا پیدا کنید که این چشمه، در واقع سرچشمه رودخانه کمرد است.

تنگه واشی

اگر در فکر کمپینگ اطراف تهران هستید، تنگه واشی نیز یکی از گزینه‌های جذاب برای شما محسوب می‌شود. این منطقه به ۴ بخش مختلف تقسیم شده که امکان پیاده‌روی در تمامی آن‌ها وجود دارد. از جمله دیدنی‌های این منطقه می‌توان از آبشار ساواشی، دریاچه و یک کتیبه تاریخی نام برد که بسیار جذاب هستند. هوای اطراف آبشار بسیار خنک است و برای سفر در تابستان، گزینه جذابی خواهد بود. برای رسیدن به تنگه، در جاده فیروزکوه حرکت کنید و به سمت فرعی واشی در سمت چپ برانید. بعد از رسیدن به ورودی تنگه، مابقی مسیر را باید پیاده طی کنید.

کوهپایه‌های لواسان

برای کمپ یک روزه اطراف تهران و سفری کوتاه، منطقه لواسان انتخاب خوبی است. این منطقه در شمال شرق تهران قرار دارد و برای کمپ زدن، پیاده‌روی و حتی صعود به قله، مکان جذابی خواهد بود. به دلیل نزدیکی لواسان به تهران، بسیاری از افراد، این منطقه را برای کمپ‌های یک روزه انتخاب می‌کنند که متأسفانه به دلیل ساخت‌وسازهای متعدد، طبیعت بکر لواسان در خطر نابودی است. این مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران در شمال شرق پایتخت قرار دارد و می‌توان در مدت کوتاهی به آنجا رسید.

روستای رندان

در توابع کن و سولقان به روستای رندان یا همان رندون می‌رسیم که یک منطقه ییلاقی در اطراف تهران و در کوهپایه‌های البرز میانی است. وجود جاذبه‌های طبیعی مختلف همچون آبشار رندان، قله لوارک و دره‌های سیپاک، دوآب و خشک رود موجب می‌شود تا این منطقه به عنوان یکی از بهترین مناطق کمپینگ اطراف تهران مطرح شود. مسیر دسترسی به روستای رندان جاده سنگان-سولقان (جاده ۴۳۹) است؛ پس از آن وارد آزادراه تهران شمال شوید و به سمت امامزاده داوود حرکت کنید. در سه راهی بعد از شهرک دشت نمه، جاده سمت چپ را در پیش بگیرید تا به رندان برسید. پس از رسیدن به روستا، انتخاب مکان کمپ یا گلمپینگ بر عهده شما است.

اوشان فشم

در شمال شرق تهران، شهرستان شمیرانات و بخش رودبار قصران، به یکی از مناطق خوش آب‌وهوای استان تهران می‌رسید. اوشان فشم دو بخش روستایی و شهری دارد که ویلاهای لوکس و مدرن، در بخش شهری واقع شده‌اند. طبیعت این منطقه مناسب برپایی کمپ است و در اطراف آن جاذبه‌های دیدنی مختلفی همچون آبشار لالون، دشت جانستون، کوه دوآلون، غار اسبول، آبشارهای لار محله و... قرار دارند. اوشان فشم را می‌توان برای برپایی کمپ یک روزه اطراف تهران انتخاب کرد؛ چراکه تا تهران تنها در حدود یک ساعت و نیم فاصله دارد.

دریاچه لزور

دریاچه لزور از جمله بهترین مکان برای چادر زدن اطراف تهران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه، راهی شهرستان فیروزکوه و دهستان قزقانچای شوید تا به روستای لزور برسید. این دریاچه در ارتفاعات روستای لزور قرار دارد و مکانی جذاب برای ماهیگیری است. در ضمن با رفتن به روستای لزور این فرصت را دارید تا به قله‌های اطراف دریاچه مانند «میشینه مرگ» و «بوم» نیز صعود کنید؛ البته اگر اهل کوه‌نوردی باشید! دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و ماهیگیری از تفریحاتی است که می‌توانید در اطراف دریاچه تجربه کنید.

دشت لار

دشت لار از دیگر مناطق مناسب کمپینگ اطراف تهران است که احتمالاً عکس‌ دشت لاله‌های این منطقه را بارها دیده‌اید. پارک ملی لار دارای گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد است که تماشای آن‌ها بسیار جذاب خواهد بود. پارک ملی لار از تهران تنها ۳ ساعت فاصله دارد و برای رسیدن به آن، باید وارد جاده دماوند شوید. با گذر از امامزاده هاشم، تابلو جاده لار مشخص است و می‌توانید مسیر را به راحتی پیدا کنید. در ضمن، ورود خودرو به این پارک ملی تنها از ۲۰ خرداد تا ۲۰ شهریور امکان‌پذیر خواهد بود. از دیدنی‌های این منطقه نیز می‌توان به چهار رودخانه، دریاچه مصنوعی و آبشار، دشت لاله، غار و... اشاره کرد.

کلام آخر

در این مطلب ۸ مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران را معرفی کردیم و به بررسی ویژگی‌ها و مسیر دسترسی هر یک پرداختیم. مناطق کمپینگ اطراف تهران بسیار جذاب و دیدنی هستند، اما فراموش نکنید که تنها اثر شما در طبیعت، باید همان ردپای شما باشد! کلیه لوازم مناسب کمپینگ را همراه خود بردارید و منطقه کمپ را بدون هیچ گونه آسیب، تخریب یا زباله‌ای ترک کنید. حفظ محیط زیست و طبیعت یکی از اصول مهم گردشگری پایدار است که باید در هنگام کمپ زدن به آن توجه کنید.

سوالات متداول

برای کمپینگ اطراف تهران کجا را انتخاب کنیم؟

از مناطق مناسب کمپینگ در اطراف پایتخت می‌توان به روستای سنگان، آبشار کمرد، تنگه واشی، کوهپایه‌های لواسان، روستای رندان، اوشان فشم، دریاچه لزور و دشت لار اشاره کرد.

بهترین زمان برای برپایی کمپ اطراف تهران چه فصلی است؟

برای کمپ جنگلی اطراف تهران یا دیگر مناطق طبیعی، اواسط بهار تا پایان تابستان را می‌توان به عنوان بهترین زمان معرفی کرد.

چه مناظر طبیعی اطراف تهران برای برپایی کمپ مناسب است؟

اطراف تهران مناطق مختلفی مانند دامنه کوه‌ها، غارها، چشمه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دشت‌ها و دیگر مناظر زیبایی طبیعت وجود دارند که می‌توان برای کمپینگ انتخاب کرد.




1403/03/19

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن