منو
10 تا از معروف‌ترین جنگل‌های مازندران

10 تا از معروف‌ترین جنگل‌های مازندران

1403/04/30

جنگل‌های مازندران به درختان انبوه، تنوع زیستی گیاهان و جانوران بومی و طبیعتی بکر در شمال ایران معروف‌اند. جنگل‌هایی که هوش از سر ما می‌برند و برای لحظه‌ای هم که شده، ما را از زندگی پرسروصدا و پر دود شهری دور می‌کنند. اگر شما هم دلتان می‌خواهد تا در سفر بعدی خود یکی از جنگل‌های مازندران را به عنوان مقصد انتخاب کنید، با ما همراه شوید تا با هم معروف‌ترین جنگل‌های این استان را کشف کنیم.


خطه شمالی کشور بدون شک یکی از پر بازدیدترین مکان‌ها در میان جاذبه‌های گردشگری داخلی بشمار می‌رود. جاده‌ها و مسیرهای پر پیچ و خمی که از میان جنگل‌های سرسبز و انبوه عبور می‌کنند، یکی از جاذبه‌هایی هستند که ما را به سمت این جنگل‌ها و طراوت و شادابی خود می‌کشانند. در حقیقت این جنگل‌های شگفت انگیز از جمله اصلی‌ترین دلایل جذابیت سفر به شهرهای شمالی به حساب می‌آیند.

حضور در دل این جنگل‎های به هم پیوسته و چند شب ماندن در روستاها و ییلاقات، شما را با افراد بومی منطقه هم آشنا خواهد کرد. به این طریق شما به پیروی از اکوتوریسم در سفر گردشگری خود، با اقامت در خانه‌های بوم گردی فرهنگ، غذاهای محلی و سبک زندگی جامعه محلی را بهتر خواهید شناخت.

در میان این شهرهای خوش آب‌وهوا و خوش منظره، استان مازندران یکی از جاهایی است که بکرترین و چشم‌نوازترین جنگل‌ها را در خود جای داده است. در این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا 10 مورد از معروف‌ترین جنگل‌های مازندران برای تفریح و ماجراجویی را معرفی کنیم و شما را به یک سفر به‌یادماندنی در دل بهترین و هیجان‌انگیزترین جنگل‌های شمالی دعوت کنیم.

جنگل تنگ دار نوشهر

آدرس: نوشهر، روستای کُشک سرا، مسیر معدن، مسیر رودخانه به طرف جنگل

جنگل تنگ دار نوشهر به آمازون ایران معروف شده است. در این تنگه بی‌نظیر تنها صدایی که به گوش می‌رسد، صدای آب و پرندگان است. اگر می‌خواهید تا به اول تنگه برسید، باید در ابتدای مسیر، حدود ۴۰۰ متر را در آب پیاده‌روی کنید. جریان آب در ابتدا ملایم است، اما سپس تند می‌شود و تا زانوهای شما می‌رسد. عمق آب در برخی نقاط تنگه زیاد می‌شود، بنابراین اگر شنا بلد نیستید، نیاز است که حتما با کمک جلیقه نجات و طناب از قسمت‌های عمیق‌تر عبور کنید.

این جنگل در روستای کُشک سرا، فرصت خوبی برای طبیعت گردی و درعین‌حال رودخانه نوردی است. رفتن به عمق این جنگل در امتداد رودخانه، به شما حس قدم گذاشتن در جنگل‌های باران‌زای آمازون را می‌دهد.

جنگل لاجیم سوادکوه

آدرس: سوادکوه، روستای لاجیم، جنگل لاجیم

جنگل لاجیم در منطقه سوادکوه، به خاطر آب‌وهوای مرطوب آن، پوشش گیاهی سرسبز و متنوعی دارد. درختان کهن‌سال فراوانی در این جنگل به چشم می‌خورد که به جا مانده از عصر یخبندان در سال‎های دور است.

جنگل لاجیم در نزدیکی روستایی به همین نام در شهرستان سوادکوه و ۳۰ کیلومتری شمال شرقی پل سفید واقع شده است. اگر روزی به این روستا رفتید تا به جنگل لاجیم برسید، بدانید که اطراف آن ‌هم جاذبه‌های دیگری مثل برج لاجیم وجود دارد. لاجیم از شمال به جنگل لاجیم، از شرق به جنگل‌های آچو، از جنوب به جنگل و روستاهای اتو و پیر نعیم و از غرب به سوخته سرا وصل می‌شود.

جنگل دو هزار تنکابن

آدرس: تنکابن، خرم‌آباد، جنگل دو هزار

شهر تنکابن میزبان چند نمونه از زیباترین جنگل‌های مازندران است و یکی از جنگل‌هایی که حتما باید از آن دیدن کنید، جنگل دو هزار است. چون رطوبت هوا در این منطقه بسیار بالا است، بهتر است بین ماه‌های شهریور تا آذر (به دلیل خنکی هوا) به جنگل نوردی در دو هزار بروید. دو هزار طبیعی بکر دارد و تنها صدایی که در آن شنیده می‌شود، صدای پرندگان و خروش رودخانه‌های اطراف است.

جنگل دو هزار به کوه سیالان وصل است و بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای برای صعود به این قله، این مسیر را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم رویای صعود به قله سیالان را در سر دارید، حتما با یک راهنما و تیمی حرفه‌ای راهی شوید. مسیر فتح این قله از میان جنگل‌های انبوه دو هزار می‌گذرد و حدود ۵ ساعت طول می‌کشد.

یکی دیگر از جاذبه‌های جنگل دو هزار، رودخانه آن است که مسافران برای تفریح در ایام گرم سال در کناره‌های آن اُتراق می‌کنند.

جنگل سه هزار تنکابن

آدرس: تنکابن، خرم‌آباد، جاده سه هزار، جنگل سه هزار

جنگل سه هزار در شهرستان تنکابن، یکی دیگر از بهترین جنگل های مازندران محسوب می‌شود. سه هزار ترکیبی از چشم‌اندازهای زیبا، جنگل‌های مرتفع، رودخانه‌های خروشان، صدای پرندگان و طبیعتی بکر و رویایی است. یکی از جاذبه‌های معروف در اطراف جنگل سه هزار، آب معدنی شلف است که به دلیل داشتن املاح معدنی فراوان مثل فسفر، منیزیم و پتاس، خواص درمانی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های پوستی و دردهای مفصلی به این جنگل سفر می‌کنند. پارک جنگلی چالدره، غار دانیال، آبشار فرهاد جوی و آب گرم معدنی فلک ده از دیگر جاذبه‌های اطراف جنگل سه هزار هستند.

جنگل اومال نکا

آدرس: شهرستان نکا، روستای پی رجه

اومال از دیگر جنگل‌های مازندران در بخش مرکزی شهرستان نکا است و در روستای پی رجه قرار دارد. طبیعت هزار رنگ جنگل اومال چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. وقتی‌که وارد محیط این جنگل می‌شوید، تنها صدایی که می‌شنوید، صدای پرندگان و وزش باد در لابه‌لای شاخه‌های درختان است.

متاسفانه جنگل اومال در چند سال اخیر مورد هجوم شدید افراد مزاحم برای برداشت خاک زنده و قطع درختان قرار گرفته است. با این‌ حال دیدار از جنگل اومال، به‌خصوص در فصل پاییز، ارزش این را دارد که سری به شهرستان نکا در استان مازندران بزنید.

 

جنگل مِجِل کلاردشت

آدرس: کلاردشت، روستای مجل

روستای مجل در کلاردشت، جنگلی دارد که بی‌تردید از بهترین جنگل‌های شمال ایران است. مجل در نزدیکی روستای رودبارک قرار گرفته است. اگر قصد رفتن به شمال و بازدید از جاهای دیدنی کلاردشت را دارید، باید دو نوع برنامه‌ برای سفر خود داشته باشید؛ یا تصمیم بگیرید که مدت سفرتان به اندازه کافی باشد تا تمام دیدنی‌ها را در طول گشت‌وگذار در این شهر بازدید کنید یا در سفرهایی جداگانه به چند منطقه از آن سر بزنید.

با انتخاب یک سفر چند روزه و رزرو اقامت گلمپینگ می‌توانید در کنار لذت بردن از شب‌مانی در طبیعت و امکانات رفاهی زی گلمپینگ، تمام این زیبایی‌ها را در سفر به کلاردشت ببینید.

جنگل تیله کلار

آدرس: سلمان شهر، جنگل تیله کلار

جنگل تیله کلار یا تیله کنار از زیباترین جنگل‌های مازندران در سلمان شهر به‌ حساب می‌آید. وقتی ‌که در فصل بهار در تیله کلار قدم می‌زنید، مه غلیظی را خواهید دید که از لابه‌لای درختان حرکت کرده و با نم‌نم باران ادغام می‌شود.

وجود نهرهای زیبا در دل جنگل تیله کلار، زیبایی این منطقه را صدچندان کرده‌اند. البته مسیر رسیدن به رودخانه کمی صعب‌العبور است و شما قاعدتا نمی‌توانید با خودروی شخصی تا لب رودخانه بروید. اگر روزی به این جنگل سفر کردید، حتما از دریاچه داریوک در نزدیکی آن هم دیدن کنید و از مناظر بی‌نظیر و ترکیب شده با مه غلیظ لذت ببرید.

جنگل ارفع ده سوادکوه

آدرس: شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید، جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده در منطقه سوادکوه استان مازندران، یکی دیگر از جنگل‎های مازندران است که حتما باید از آن دیدن کنید. طبیعت زیبای این اطراف به‌ قدری سرزنده است که حس بودن در بهشت را برایتان تداعی می‎کند. مه غلیظ عنصر همیشگی این جنگل است که لابه‌لای درختان تنومند هیرکانی حرکت می‌کند.

شرایط آب‌وهوای جنگل ارفع ده در بهار، تابستان و پاییز مناسب جنگل نوردی است و دیدار از آن در فصل زمستان به شما پیشنهاد نمی‌شود. دلیل آن، بارش فراوان برف و باران در این منطقه و وجود مه بسیار غلیظ است. اگر کمی خوش‌شانس باشید، می‌توانید به هنگام قدم زدن در ارفع ده، حیوانات حیات وحش را در حال بازیگوشی و یافتن غذا ببینید. پس بهتر است دوربین عکاسی‌تان را در این سفر همراه خود داشته باشید.

سخن پایانی

جنگل های مازندران زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی بی‌شماری است که از گذشتگان دور برای ما به جا مانده است؛ پس در طبیعت گردی و گشت‌وگذارهایمان مراقب تمام موجودات زنده باشیم و فاصله‌مان را با محیط زندگی آن‌ها حفظ کنیم.

جنگل مازندران برای کمپینگ در طبیعت انتخابی ایده‌آل به‌حساب می‌آید، اما از نکات ضروری در سفر به این مکان‌ها این است که مراقب باشیم به آن هیچ آسیبی نرسانده و در مدتی که در این جنگل‌ها حضور داریم هیچ گونه زباله‌ای به طبیعت اضافه نکنیم.

سوالات متداول

معروف‌‌ترین جنگل‎های مازندران کدامند؟

جنگل دوهزار و سه هزار تنکابن، پارک جنگلی سی سنگان نوشهر و جنگل لفور سوادکوه از معروف‌ترین جنگل‎های مازندران محسوب می‌شوند.

آب‌وهوای جنگل‎ها در شمال چگونه است؟

جنگل‌‌ها در شمال ایران معمولا آب‌وهوای مرطوب و بارانی دارند، به‌خصوص در فصول بهار و پاییز.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل‌‎های شمال چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از این جنگل‌ها اواخر بهار و تابستان است، زمانی که هوا گرم‌تر و بارندگی کمتر است.

 




1403/04/30

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن