منو
بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران را بشناسید!

بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران را بشناسید!

1403/04/23

اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران از مجبوب‎ترین مقاصد گردشگری ایران در طول سال است. خط ساحلی گسترده دریای کاسپین در طول این استان، جنگل‌های انبوه و ییلاقات آن، علاقه‌مندان به تفریحات آبی و طبیعت‌ گردی را به سمت خود می‌کشانند. در این بخش به معرفی برخی از بهترین اقامتگاهای بوم گردی مازندران می‌پردازیم.


بازدید از مناطق بومی ایران برای آشنایی بیشتر با فرهنگ اقوام مختلف در چند سال اخیر بیشتر شده است. یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با آداب و رسوم محلی نواحی مختلف ایران، اقامت در اقامتگاه‌‌های بوم گردی است.

اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران در دل جنگل‌های هیرکانی و با فاصله‌ کمی از کرانه ساحلی دریای خزر قرار گرفته‌اند. میزبانان این اقامتگاه‌ها فضایی سنتی و محلی در این خانه‌ها تدارک دیده‌اند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. در این خانه‌ها فرصت چشیدن طعم غذاهای لذیذ شمال ایران را هم خواهید داشت. برای آشنایی با برخی از بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران، در این مقاله از زی گلمپینگ با ما همراه شوید.

بوم گردی چیست و بوم گرد کیست؟

در پاسخ به سوال بوم گردی چیست، ابتدا بهتر است بدانیم که بومی در نگاه کلی به فضایی طبیعی و کمتر دست‌خورده گفته می‌شود که تمام موجودات، یعنی انسان و حیوان و گیاه به طبیعی‌ترین شکل ممکن در آن زندگی می‌کنند.

به ‌این ‌ترتیب، بوم گردی یا اکوتوریسم نوعی سفر مسئولانه است که گردشگر در آن سعی دارد تا با ایجاد کمترین تغییر و آسیب وارد منطقه‌ای بومی شود، مدتی را در آنجا سپری و سپس آنجا را ترک کند. در این سفر مسئولانه، مسافر که به او بوم گرد گفته می‌شود، موظف است که مراقب طبیعت باشد و به آن آسیبی نزند.

اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران

اقامتگاه بوم گردی نگین کیاسر

آدرس: کیاسر، جاده ساری به کیاسر، روبروی کارخانه آرد بهزاد

آب‌وهوای شهر کیاسر در فصل تابستان معتدل بوده و در فصل زمستان بسیار سرد می‎شود. این اقامتگاه با ایجاد فضایی آرام و با صفا در کنار دریاچه اختصاصی‎اش، با برنامه‎های مفرح از جمله ماهیگیری، قایق پدالی و قایق موتوری اقامت خوشی را برای گردشگران و طبیعت گردان فراهم می‎کند.

تمامی اتاق‎های اقامتگاه سنتی نگین کیاسر دارای سرویس کف خواب هستند و برای گرمایش اتاق‎ها از چراغ تویست استفاده می‎شود. علاوه بر این امکانات فراهم شده، در رستوران سنتی این اقامتگاه بوم گردی می‎توانید انواع غذاهای محلی و سنتی شمالی مثل میرزا قاسمی، باقالاقاتق، مرغ ترش، ماهی و کباب ترش را سفارش داده و از طعم خوش غذاهای محلی مازندران هم لذت ببرید.

دریاچه پله (الندان)، پارک جنگلی سرما، دریاچه چورت (میانشه)، آب بندان کیاسر، قلعه شاهدژ از جمله جاذبه‌های گردشگری و دیدنی نزدیک به این اقامتگاه می‌باشند.

اقامتگاه بوم گردی افضل روآر

آدرس: سوادکوه، شیرگاه، روستای چالی، کوچه گلستان 11 فرعی یاس 7

روآر به گویش محلی مازندران به معنی رودخانه و پرآب و خروشان می‏باشد. اقامتگاه افضل روآر شیرگاه، به عنوان یکی از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران، با ظرفیت پذیرایی از ۴۰ مسافر، 5 اتاق دارد که تمامی آن‎ها در باغ میوه‎ای به مساحت 6000 متر و در نزدیکی جنگل‎های هیرکانی قرار دارند. دور تا دور باغ با شاخه‏های درختان پرچین شده و هیچ حصار بتنی اطراف آن وجود ندارد. در این اقامتگاه امکاناتی از قبیل پارکینگ اختصاصی، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و سرو انواع غذاهای محلی مثل مرغ‌ترش، فسنجان، ته‌چین گوشت غاز، خورشت آلو و ته‎چین گوشت اردک برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد.

ظرفیت استاندارد هر اتاق، ۵ نفر کف‎خواب، دارای سرویس بهداشتی اختصاصی داخل حیاط، سیستم سرمایشی و گرمایشی پنکه و بخاری گازی است. همچنین یک سری از اتاق‌ها دارای آشپزخانه خصوصی برای آشپزی هم هستند. شما در این منطقه، علاوه بر بازدید از مناطق دیدنی شیرگاه مانند آبشارهای پر آب، رودخانه‎ها و قلعه‎های تاریخی با آداب و رسوم مردم شمالی آشنا می‎شوید.

اقامتگاه بوم گردی کلسکا

آدرس: چالوس، مرزن آباد، روستای دلیر، جاده چالوس، کیلومتر 20 مرزن آباد (فرعی روستای دلیر)، به سمت جاده آبگرم دلیر

اقامتگاه بوم گردی کلسکا در طبیعتی بی‌نظیر پذیرای گردشگران، طبیعت دوستان است. این اقامتگاه، خانه‎ای بومی است با متراژ 80 مترمربع که به صورت دربست در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد و حس‌وحالی شبیه به تجربه‌ی کمپینگ در طبیعت را برایتان به ارمغان می‎آورد. اقامتگاه بوم گردی کلسکا حداکثر ظرفیت پذیرش 10 مهمان را دارد. این اقامتگاه دارای اتاق خواب با سرویس کف‎خواب، پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی شامل حمام و توالت ایرانی و فرنگی می‎باشد. سیستم گرمایش اقامتگاه کلسکا بخاری گازی و بخاری برقی است. این اقامتگاه به دلیل ییلاقی بودن منطقه نیازی به سیستم سرمایش ندارد.

این نمونه از محبوب‎ترین اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران، برای رفاه مهمانان امکاناتی مانند آشپزخانه با امکانات کامل شامل اجاق گاز، یخچال و لوازم پخت و پز، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و جای پارک خودرو در فضای مقابل اقامتگاه (برای دو خودرو) می‎باشد.

قله زرین کوه، آبشارهای سیاه چشمان و هفت خونی، چشمه آبگرم طبیعی، دره الیت و منطقه یخگیران که در تمام فصول حتی تابستان برف و یخ دارد، تنها بخشی از جاذبه‎های دیدنی روستای دلیر است.

اقامتگاه بوم گردی پلنگ تله

آدرس: سوادکوه، زیرآب، روستای کچید

یکی دیگر از بهترین اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران، به نام پلنگ تله مجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر 25 گردشگر را دارد. تمامی اتاق‌های این بوم گردی فاقد سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام اختصاصی می‌باشند و مسافرین محترم باید از سرویس بهداشتی و حمام به صورت مشترک استفاده نمایند. این اقامتگاه بوم گردی در دل روستا فضایی را برای گردشگران فراهم کرده است تا برای لحظاتی هر چند کوتاه به دور از فضای شهری باشند و اوقات خوشی را در کنار عزیزانشان تجربه کنند.

از جمله غذاهای محلی این منطقه می‌توان به مالابیج، نازخاتون، خورشت آلو، مرغ شکم پر، خورشت بادمجان کباب، کباب و جوجه اشاره کرد. همچنین مسافرین محترم می‎توانند از آشپزخانه اقامتگاه با هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه استفاده نمایند. از دیگر خدماتی که این بوم گردی برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته است می‎توان به پارکینگ اختصاصی غیرمسقف، سیستم گرمایش بخاری گازی، سیستم سرمایش پنکه رومیزی و کولر گازی، راهنمای محلی و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و اسپانیایی اشاره کرد.

از جمله زیبایی‎های منطقه که هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند، می‌‎توانیم سد سنبل، هفت آبشار، آبشار دراز کش، آبشار کامیکلا، آبشار آهکی، تنگه واشی، آبشار ولیلا و پارک جنگلی جوارم را نام ببریم.

اقامتگاه بوم گردی یارا

آدرس: تنکابن، روستای کلاچ پا، سه هزار، نرسیده به آب‌نما، اقامتگاه بوم گردی یارا

اقامتگاه بوم گردی یارا از معروف‌ترین اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران در جنگل‌های سه‌هزار تنکابن است. کلبه‌های این اقامتگاه بوم گردی به‌شکل مدور و مربعی هستند. سوئیت‌های مربعی شکل، ظرفیت پذیرایی از چهار مهمان با یک تخت دو نفره و دو مبل تخت‎خواب‌شو دارد.

کلبه مدرور اقامتگاه یارا سوئیت ویژه و دوبلکس آن به شمار می‌رود. این کلبه برای گردشگران با تعداد بیشتر مناسب است و درمجموع ظرفیت هشت نفر را دارد. از امکانات کلبه‌های یارا می‌توان به سرمایش کولرگازی، تلویزیون، اینترنت رایگان و سرویس‌های بهداشتی اختصاصی اشاره کرد. این مجموعه راهنمای تور مسلط به زبان انگلیسی نیز دارد که در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف اقامتگاه بوم گردی یارا می‌توان چشمه آبگرم فلکده، غار آبی دانیال، پارک ملی خشکه‌داران، روستای قلعه گردن، پارک جنگلی چالدره، دشت دریاسر و آبشار سنگ بن چشمه را نام برد.

نکات مهم برای اقامت در اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران

  • در زمان اقامت در معروف‌ترین اقامتگاه‌های بوم گردی در دل طبیعت هیرکانی، در حفظ اکوسیستم این مناطق کوشا باشید.
  • هیچ زباله‌ای در محیط اطراف اقامتگاه‌های بوم گردی نریزید و در حفظ پاکیزگی خانه‌های بومی کوشا باشید.
  • برای اقامت در محبوب‌ترین اقامتگاه‌های بومگردی مازندران، پیش از سفر اقدام به رزرو اقامتگاه مورد نظر خود کنید؛ زیرا این خانه‌ها ظرفیت‌های محدود در پذیرش مسافران دارند.
  • چنانچه حیوان خانگی دارید، پیش از سفر، از امکان همراهی پت خود در اقامتگاه‌ بوم گردی مقصد مطلع شوید.
  • به فرهنگ و آداب و رسوم روستاییان احترام بگذارید.
  • با سفارش غذاهای محلی و خرید سوغات و صنایع دستی موجود در اقامتگاه‌های بومگردی مازندران، به رونق گردشگری بومی در این نواحی کمک خواهید کرد.

سخن پایانی

تنوع مناطق گردشگری و نمونه‌ی بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران به قدری زیاد است که مطالعه لیست کاملی از بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی مازندران از حوصله خواننده خارج است. علاوه بر اقامتگاه بومگردی، زی گلمپینگ بهترین گزینه برای تجربه اقامت گلمپینگ در بازدید از جاهای دیدنی کلاردشت واقع در استان مازندران است. که می‌توانید با رزرو آنلاین گلمپینگ در کلاردشت، از سفر و اقامت خود نهایت لذت را ببرید.

سوالات متداول

هزینه اقامت در اقامتگاه‎های بوم گردی مازندران چقدر است؟

هزینه اقامت در این اقامتگاه‌ها مانند هزینه هتل‌ها با توجه به میزان امکانات آن‌ها متفاوت است.

آیا حیوانات خانگی اجازه ورود به اقامتگاه‌های بوم گردی را دارند؟

هر اقامتگاه شرایط میزبانی خاص خودش را دارد و بهتر است پیش از همراه بردن حیوانات خانگی، از امکان ورود آن به اقامتگاه اطمینان حاصل کنید.

آیا همه اقامتگاه‌های مازندران دارای سرویس کف‌خواب هستند؟

عمده اقامتگاه‌های مازندران کف‌خواب هستند و تنها تعداد محدودی تخت در بعضی از آن‌ها وجود دارد.

 




1403/04/23

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن