منو
جاهای دیدنی مازندران در پاییز و نقاشی رنگارنگ طبیعت

جاهای دیدنی مازندران در پاییز و نقاشی رنگارنگ طبیعت

1403/04/26

سفر به شمال در فصل پاییز حال و هوای خاصی دارد و در صورتی که مقصد خوبی هم برای سفر در پاییز انتخاب کنید، می‎توانید تجربه سفری هیجان انگیزی را برای خودتان رقم بزنید. با سفر به شمال، پاییز هزاران رنگ را مشاهده می‎کنید و از این همه زیبایی هیجان زده خواهید شد. برای آشنایی با جاهای دیدنی مازندران در پاییز همراه ما باشید.


اگرچه اکثر مسافران، بهترین فرصت سفر به جاهای دیدنی مازندران را بهار و تابستان می‌دانند، اما فقط یک بار تجربه سفر در فصل پاییز و دیدن مناظر بی‌نظیر آن، وقتی طبیعت از رنگ‌های بی‌شمار لبریز می‌شود، چنان خاطره‌ای در ذهن‌تان به جا خواهد گذاشت که بدون تردید سال آینده، منتظر فصل پاییز می‌مانید تا یک بار دیگر با جادوی طبیعت در جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز تجدید خاطره کنید. چنین تجربه‌ای شما را به طبیعت گردی و پیروی از گردشگری پایدار هم علاقمند خواهد کرد.

در ادامه با برخی جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز آشنا می‌شویم:

خنکای پاییز و شکل و شمایل رنگارنگی که به طبیعت می‌بخشد، یکی از ویژگی‌هایی است که مردم را با شروع مهرماه به سمت شهرهای شمالی کشور می‌کشاند، دیگر هوا به اندازه تابستان گرم و شرجی نیست و علاوه ‌بر آن، طبیعت مانند یک تابلوی نقاشی زیبا، برگ‌ریزان پاییز را به ‌نمایش می‌گذارد.

همچنین برای مسافران پاییزی رزرو و اجاره اقامتگاه‌ها در مازندران ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از سفر در فصل بهار و تابستان است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دیدن پاییز هزار رنگ مازندران را از دست ندهید.

ییلاق کوهستانی ناندل در آمل

ناندل روستایی بسیار زیباست که در مسیر جاده کوهستانی هراز قرار گرفته است. روستای ناندل از جاهای دیدنی مازندران در پاییز است، در نزدیکی دماوند قرار گرفته و یکی از بهترین مسیرها برای صعود به دماوند است. اگر اهل کوهنوردی باشید، ناندل بهترین جا برای شماست. آبشار ناندل هم از جاذبه‌های دیدنی این دهکده جذاب است. ناندل مرتفع اغلب اوقات از مه پوشیده شده است.

ییلاق دیو چهره در نوشهر

شاید بهترین جای شمال در پاییز دیو چشمه باشد که در 25 کیلومتری مسیر نوشهر به چالوس قرار گرفته است. در این منطقه ییلاقی و مرتفع آب بسیار زلالی جریان دارد و همین ویژگی باعث شده است تا این منطقه به عنوان یکی از جاهای دیدنی مازندران در پاییز از سرسبزی بی‌نظیری برخوردار باشد.

در اطراف این منطقه پلکانی ساخته شده است که باعث می‌شود تا صدای دل‌انگیز آب به گوش گردشگران برسد. اگر قصد رفتن به این منطقه را دارید، می‌توانید یک وعده غذایی خود را در کبابی‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی کنار این منطقه نوش جان کنید.

مرداب رنگی هسل در چالوس

در فاصله ده کیلومتری شهر چالوس و در نزدیکی روستای طلاجو، جنگل‌های سرسبز و با طراوت مشل موزی قرار گرفته که یکی از جاهای دیدنی شمال است. اگر دل به جنگل بسپارید و کمی طبیعت‌گردی کنید، جنگلی خیال‌انگیز و دیدنی پیش روی شماست.

آنچه گردشگران را راهی این جنگل زیبا و جذاب کرده، نه فقط جنگل، بلکه مردابی بسیار دیدنی است که می‌توان از آن به عنوان زیباترین جای شمال در فصل پاییز یاد کرد. مردابی که در هر فصل سال رنگی تازه میبه خود می‌گیرد و در هر چهار فصل سال شما را جذب خود خواهد کرد؛ در بهار و تابستان سبز زمردی و در پاییز و زمستان قرمز آتشین و نارنجی.

جنگل و ییلاقات کلاردشت

سفر به شمال ایران بدون دیدن کلاردشت لطف آن‌چنانی ندارد. از جاده کلاردشت که عبور می‌کنید جاهای دیدنی کلاردشت شروع می‌شوند. این شهر زیبا علاوه ‌بر جاده‌ها و دریاچه‌هایی که با درختان قدیمی و تنومند احاطه شده‌اند، روستاهای بسیار زیبایی دارد که برای اقامت بهترین انتخاب خواهند بود.

بعد از کوه دماوند بلندترین قله ایران، علم‌کوه است که در شهرستان کلاردشت جای گرفته است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید بدون شک بالارفتن از قله این کوه در فصل بهار و دیدن طلوع خورشید از لابه‌لای کوه‌های سر به فلک کشیده رشته‌کوه البرز بدون شک روح تازه‌ای به شما می‌بخشد.

تجربه گلمپینگ را در طبیعت بکر و بی‌پایان کلاردشت تصور کنید، به خصوص در فصل پاییز که با برگ‌های زرد، قرمز و نارنجی جلوه‌های به‎یادماندنی را برایتان به نمایش خواهد گذاشت.

جنگل بکر پلنگ دره در شیرگاه

بدون شک می‌توان گفت که شیرگاه مازندران یکی از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است. یکی از بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی در این منطقه، جنگل پلنگ دره شیرگاه مازندران است. جنگلی بکر و دست نخورده که آبشاری زیبا و رودخانه‌ای زلال به همراه چند چشمه جوشان، شکوه و زیبایی‌اش را دوچندان کرده است. پیاده‌روی در دل این جنگل دلچسب و گذر از آبشار و رودخانه زیبایش برایتان بسیار رویایی و خاطره‎انگیز خواهد بود.

منطقه حفاظت شده هزار جریب در بهشهر

هزار جریب نام یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران و یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است. منطقه‌ای وسیع که در مرز دو استان مازندران و گلستان با جنگل‌های انبوه جای گرفته و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان بهترین جای شمال یاد کرد. این منطقه که در زمره مناطق حفاظت‌شده است، در قسمت جنوبی شهرستان بهشهر قرار گرفته است. جنگل‌های باشکوه هزار جریب مملو از درختان زیبای سر به فلک کشیده است؛ از راش و ممرز، انجیلی، بلوط و ولیک گرفته تا ازگیل، آلو، سیب وحشی و زرشک کوهی را می‌توانید در این جنگل پیدا کنید.

آبشارها، چشمه‌ها و حتی غارهای زیبایی نیز در دل منطقه هزار جریب به چشم می‌خورند. هزار جریب پناهگاهی برای حیات وحش منطقه هم هست؛ در دل جنگل‌های هزارجریب شما می‌توانید گربه وحشی، خرس، شوکا، خرگوش، پلنگ، روباه و گوزن هم پیدا کنید. قرقاول، کبک، سارگپه، تکا، عقاب و کرکس هم از دیگر ساکنین این منطقه زیبا و بسیار دیدنی هستند.

پارک جنگلی بزچفت در بابل

پارک جنگلی بزچفت در 22 کیلومتری شهر بابل که به پارک جنگلی بابل‌کنار هم شناخته می‌شود، در فصل پاییز دیدنی خواهد بود. اصلی‌ترین جاذبه‌ دیدنی بزچفت بابل، آبشار و چشمه کوچکی است که در میان این جنگل قرار گرفته است. اگر قصد دارید تا بعد از یک هفته شلوغ و پراسترس، آرامش مطلق را تجربه کنید، بازدید از این جنگل و زیباترین جای شمال را در برنامه گردشی خود قرار دهید. قدم زدن بر روی برگ‌های پاییزی که به صورت فرشی قرمز در جنگل پهن شده‌اند، حس و حال نابی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اگر قصد دارید تا از تهران به این منطقه دیدنی سفر کنید می‌توانید هر دو جاده هراز و فیروزکوه را برای سفر انتخاب کنید. در نزدیکی این پارک جنگلی، جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی وجود دارند؛ بنابراین شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت این منطقه، از جاذبه‌های گردشگری آن مانند مسجد چهار سوق و آبشار تیرکن دیدن کنید.

دشت دریاسر تنکابن

در جنوب شهر تنکابن یک مکان دیدنی به نام دشت دریاسر قرار دارد. اگر عاشق طبیعت هستید و می‌خواهید یک روز به یادماندنی را تجربه کنید، بازدید از دشت دریاسر تنکابن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

دشت دریاسر به عنوان یکی از جاهای دیدنی مازندران در پاییز از طبیعت کم‌نظیری برخوردار است. یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این منطقه رودخانه‌ای است که از ارتفاعات سیالان سرچشمه می‌گیرد و تمامی این دشت را سیراب می‌کند. کوه‌های پوشیده شده از گونه‌های گیاهی، جنگل‌های اطراف دشت دریاسر و قله تماشایی سیالان بهشت را برای گردشگران به تصویر می‌کشد.

اگر اهل کمپینگ در طبیعت هستید و از این کار لذت می‌برید، دشت دریاسر را در سفرهای پاییزی خود قرار دهید. می‌توانید یک شب، کنار دریاچه در چادر بمانید و از تماشای ستاره‌ها کیف کنید. البته یادتان باشد که این سفر بدون تجهیزات کمپ امکان‌پذیر نیست.

دریاچه شورمست در سوادکوه

این دریاچه در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری تهران که در اغلب روزهای سال میزبان دوستداران طبیعت و ماهی‌گیران است، به عنوان یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز شناخته شده است. این منطقه به دلیل اختلاط آب و هوای دو اقلیم؛ یکی آب‌و‌هوای معتدل و مرطوب مازندران و دیگری آب و هوای خشک و بیابانی فیروزکوه، دارای آب‌و‌هوای خاصی است. به همین دلیل در یک‌ نقطه شاهد دو فصل متفاوت خواهید بود؛ از یک سو کوه‌های پوشیده از برف و از سوی دیگر جنگلی سرسبز منظره‌ای تماشایی را به ویژه در فصل پاییز به وجود می‌آورد.

سخن پایانی

در این مقاله از زی گلمپینگ در رابطه با جاهای دیدنی مازندران در پاییز صحبت کردیم. تمامی مکان‌های دیدنی مازندران تنها در موارد گفته شده خلاصه نمی‌شود. بلکه این استان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که می‌تواند گزینه‌ی مناسب برای سفر در پاییز باشد. مکان‌هایی که در نوع خود کم‌نظیر هستند و رفتن به این مناطق در فصل پاییز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

توجه داشته باشید که قبل از هر سفر برای پیشگیری از خطرات احتمالی و لغزندگی مسیر، میزان بارندگی و وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید و تجهیزات متناسب با فصل پاییز را همراه داشته باشید.

سوالات متداول

شهر و روستاهای پاییزی مازندران برای مسافرت کدامند؟

لاویج، سوادکوه، نوشهر، کلاردشت و..

جنگل‌های پاییزی مازندران کدامند؟

سیسنگان، دوهزار و سه‌هزار، برپفت، پلنگ‌دره، هزارجریب و..

بهترین جاده‌های پاییزی مازندران کدامند؟

زیباترین جاده‌های پاییزی جاده چالوس، جاده هراز، جاده دوهزار، جاده عباس‌آباد بهشهر و چمستان به نور هستند.




1403/04/26

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن