منو
زیباترین جاده‌های شمال که حداقل یک بار باید از آن گذشت!

زیباترین جاده‌های شمال که حداقل یک بار باید از آن گذشت!

1403/05/03

طبیعت شمال ایران همیشه تازگی دارد و گذر از گوشه و کنار این طبیعت با جاده‌های پیچ‌درپیچ و ناتمام، شما را جادو می‌کند. تعداد زیادی از زیباترین جاده‌های ایران در شمال کشور و بین طبیعت سحرآمیز نوار البرز قرار دارند. به همین دلیل جاده‌های شمالی از پرمخاطب‌ترین جاده‌های شمالی هستند که مسافران می‌توانند یکی از آنها را برای رسیدن به مکان مورد نظر خود انتخاب کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم زیباترین جاده‌های شمالی کدامند.


مسیرهای مناطق شمال کشور، به دلیل آب و هوای معتدل و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که دارند، از مسیرهای متنوع جنگلی، دریایی و کوهستانی تشکیل شده‎اند. در مسیر این جاده‌های شمالی اگر بخت با شما یار باشد و نم بارانی هم بزند، سفر جاده‌ای‌تان را تکمیل خواهد کرد.

درختان بلند و رنگارنگ، جنگل‌های غرق در مه و رودخانه‌هایی که صدایشان راهنمای مسیر شماست، همه‌ و همه در کنار هم جاده‌های شمال را به مسیرهای پرطرفدار و رویایی در سفرهای شمالی تبدیل کرده است.

فرقی نمی‌کند چه فصلی مهمان جاده‌های شمال باشید، پاییز‌های هزاررنگ، بهار یکدست سبز، تابستان‌های خنک و یا حتی زمستان‌های سفیدپوششان، جذاب و دیدنی است.

جاده‎های زیبایی که حتما تعدادی از آنها را به یاد دارید و حتی ممکن است در مسیر آنها سفر کرده باشید و خاطرات بسیار زیبایی برای شما از سفرهایتان به جا مانده باشد. اما بیاید از نگاهی دقیق‌تر با سفر جاده‌ای به شهرهای شمالی ایران و جاده‎های زیبایی که در میانه سفر وجود دارند، آشنا شویم.

در این مطلب از زی گلمپینگ با نمونه‌هایی از زیباترین جاده‌های شمال آشنا خواهیم شد که لذت رانندگی در آن‌ها کم از خود مقصد ندارد.

گردنه حیران در آستارا

در گردنه حیران یک مسیر پیچ‌در‎پیچ را از آستارا به سمت اردبیل طی می‌کنید. این جاده از یک طرف به کوهستان‌ها و جنگل‎های انبوه شمال و از طرف دیگر به دره رود ارس منتهی می‎شود.

این گردنه در اکثر روزهای سال مه آلود بوده و با وجود جنگل‎های انبوه، صحنه‎هایی رویایی خلق می‎کند. حیران نام روستایی است که در ۳۰ کیلومتری این گردنه قرار دارد. از مهم‎ترین امکانات تفریحی گردنه حیران، راه‌اندازی تله‎کابین این منطقه در سال ۱۳۹۰ است. نهایت زیبایی این منطقه گردشگری به علت انبوه درختان به فصل پاییز اختصاص دارد.

جاده عباس آباد کلاردشت

جاده جنگلی کلاردشت به سمت عباس‏آباد به طول ۲۵ کیلومتر، شما را از سواحل بی‌همتای دریای خزر به جنگل‎های شهر کلاردشت می‌رساند. عباس‎آباد یکی از شهرستان‎های تنکابن است که در فاصله ۲۴ کیلومتری با آن قرار دارد.

در مسیر جاده عباس آباد به کلاردشت وقتی از دل جنگل عبور می‌کنید، بعد از هر پیچ یک چایخانه یا غذاخوری محلی و با صفا با دود و عطر هوس‌برانگیز گوشت تازه و بلال کبابی منتظر است تا شما از راه برسید. چشمه‌های فراوان و پر‎آبی که در مسیر جاده به چشم می‌خورد به همراه جنگل‌های انبوهی که در دو طرف جاده قرار دارند این مسیر را به یکی از زیبا‌ترین جاده‎های شمال کشور تبدیل کرده است.

برای افرادی که به تجربه یک سفر ماجراجویانه و اقامت گلمپینگ در مناطق گردشگری شمال و جاهای دیدنی کلاردشت علاقه مند هستند، مسیری همچون جاده رویایی عباس‌آباد می‌تواند بهترین گزینه برایشان باشد.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به سمت خلخال به عنوان یکی از بکرترین جاده‌های شمال کشور از شهر اسالم آغاز شده و به طول ۷۰ کیلومتر تا جنوب استان اردبیل ادامه دارد. این منطقه در بیشتر روزهای سال هوای خنک و مطبوعی دارد به طوری که در برخی از ارتفاعات آن و در فصل تابستان هم خنکی هوا را در آن حس خواهید کرد.

این مسیر از دو بخش جنگلی و ییلاقی تالش تشکیل شده است. زیبایی طبیعی جاده در حدی است که شما هرگز از رانندگی در این مسیر خسته نمی‎شوید. مردم بومی منطقه با انواع غذاهای محلی، عسل‌طبیعی، نان محلی، لبنیات و بخصوص کره محلی و از همه مهمتر کباب چنجه را در میان راه پذیرای شما خواهند بود تا یک سفر اکوتوریسم را تجربه کنید. رودخانه‌ای که صدایش در این مسیر ۷۰ کیلومتری شما را همراهی می‌کند، یکی از دل‌انگیزترین تجربیات شما در رانندگی از اسالم تا خلخال خواهد بود.

از مهمترین جاذبه‎های گردشگری این منطقه، مقاصد کوهنوردی در فصل بهار، تابستان و نیمه اول پاییز است. همچنین امکان دوچرخه سواری و جنگل نوردی با پای پیاده در یک مسیر ۲۱۰۰ متری و به سمت ارتفاعات منطقه هم وجود دارد.

جاده چالوس

جاده چالوس که با ‌عنوان رسمی جاده ۵۹ هم شناخته می‌شود، از میان شهر کرج در استان البرز آغاز شده و به شهرستان چالوس در استان مازندران می‌رسد.

شما در این مسیر علاوه بر مشاهده مناظر طبیعی، شاهد جاذبه‌های گردشگری دیگری مثل باغ لاله‌های گچسر، سد امیرکبیر، تونل کندوان، رود کرج، رود چالوس، سیاه بیشه، دهکده زیبای یوش، پیست اسکی دیزین و بسیاری دیگر از مناطق گردشگری این منطقه خواهید بود. رستوران‌های فراوان و مناطق تفریحی و رفاهی بسیاری در مسیر جاده چالوس به سمت کرج وجود دارند. باغ‌های کنار این جاده با وجود آلاچیق‎های زیبا شرایط مناسبی برای پذیرایی از مهمانان فراهم کرده‌اند. شما در این مسیر طعم دلچسب انواع آش از جمله آش رشته، آش دوغ و آش هیزمی را خواهید چشید.

جاده جنگل دوهزار

 جنگل دوهزار را می‌توان به عنوان یکی دیگر از بکرترین جنگل‎های شمال معرفی کرد که با یک پوشش گیاهی قوی و آب و هوای معتدل به یکی از مقاصد پرطرفدار مازندران تبدیل شده است. زیبایی‌های این جنگل به محیط داخلی جنگل محدود نمی‌شود بلکه در طول جاده‌ی زیبایی که به آن می‌رسد هم برای مسافران یک مسیر رویایی را به وجود آورده است.

این جاده، تنکابن و شهسوار را به یکدیگر وصل می‌کند. و به همین علت برای مسافرانی که قصد دارند از سمت استان‌های شمالی به مشهد بروند هم یکی از بهترین انتخاب‌ها بوده و هست. سرسبزی و زیبایی این جاده، کلبه‌های چوبی با سقف‌های شیروانی که در مسیر خود می‌بینید، رودخانه‌ای که از یک جایی به بعد صدایش با شما هم‌مسیر می‌شود و کافه‌های میان راهی که زندگی با تمام سادگی در آن جریان دارد؛ همگی در کنار هم می‌توانند یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات زندگی شما را بسازند.

جاده رامسر به جواهرده

می‌خواهیم با یکی دیگر از زیباترین جاده‌های مازندران آشنا شویم. جاده‌ای که رامسر، عروس شهرهای شمالی، را به جواهرده، یکی از محبوب‌ترین ییلاقات مازندران در دامنه‌های کوه سماسوس، وصل می‌کند. در این جاده از میان دشت‌های سرسبز، جنگل‌های متراکم و کوهستان‌هایی با قله‌های برفی می‌گذرید.

از جاذبه‌های اصلی این جاده، پارک جنگلی زیبا و آبشار صفارود است. پارک زیبایی که به شما این فرصت را می‌دهد در طی این 28 کیلومتر مسیر پیچ در پیچ گوشه‌ای اتراق و استراحت کنید و بعد از آن دوباره راهی جاده شوید. علاوه بر آبشار صفارود، در طول مسیر آبشارهای فصلی و دائمی دیگری هم وجود دارند که شما با کمی پیاده‌روی و جنگل‌نوردی می‎توانید از آنها دیدن کنید و لذت ببرید.

جاده شاهرود به گرگان

این جاده دو استان سمنان و گلستان را از طریق دو شهر شاهرود و گرگان به یکدیگر وصل می‌کند. در اواسط جاده شاهرود به گرگان به خوبی تغییر آب و هوا و پوشش گیاهی به دلیل تغییر استان را حس می‌کنید. قسمتی از این جاده از میان جنگل توسکستان می‌گذرد. و به همین جهت خیلی‌ها آن را با نام جاده‌ی توسکستان می‌شناسند.

 جاده‌ی شاهرود به گرگان یکی از زیباترین گزینه‌های انتخابی برای فصل پاییز است. درختانی که اطراف این جاده را محاصره کرده‌اند، به قدری متنوع و انبوه هستند که طبیعتا در پاییز، رنگ‌های بسیار متنوع‌تری را هم به نمایش می‌گذارند.

جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان یکی دیگر از بهترین جاده‌های شمال است که با عبور از تونلی جنگلی و مه‌آلود شما را به ییلاق تماشایی دیلمان می‌رساند. عبور از دل جنگل‌های انبوه و مه آلود، ایستادن و اتراق کردن در کنار چشمه، آبشار و دشت‌های مه‌آلود و تماشای عبور گله‌های گوسفند در دل طبیعت بکر، همه‌ی چیزهایی است که در این جاده می‌توانید تجربه کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

جاده سیاهکل به دیلمان مسیری ۴۵ کیلومتری و پر پیچ‎و‎خم است که بعد از حدود یک ساعت و نیم شما را به  به دیلمان سرسبز و خوش آب و هوا می‌رساند. جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی معروفش، یکی از جاهای دیدنی و معروف این جاده است که می‌توان در آن توقف داشت و با پیاده‌روی از جنگل به چشمه و پس از آن دشتی زیبا و سرسبز برای کمپینگ در طبیعت رسید.

سخن پایانی

با طراحی یک سفر خاص و متفاوت می‌توانید لذت سفر کردن را بیش از گذشته بچشید. مسیر بی‌نظیری که از هر یک از زیباترین جاده های ایران می‌گذرد، می‌تواند به یک اقامتگاه خاص هم ختم شود.

تصور کنید پس از گذر از جاده های بی‌نظیر، در یک کلبه جنگی اقامت داشته باشید یا یک اقامتگاه بومگردی را تجربه کنید.

سوالات متداول

کدام جاده‌ها از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کنند؟

بیشتر جاده‌های شمال ایران در نوار البرز از جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کنند. مثل جاده کلاردشت به عباس‌آباد، جاده سراوان به فومن، جاده رامسر به جواهرده.

جاده توسکستان کجاست؟

در گذر از جاده شاهرود به گرگان به جنگل‌های توسکستان و جاده آن می‌رسید.

گردنه حیران کجاست؟

گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل قرار دارد.




1403/05/03

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن