منو
راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر چیست؟

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر چیست؟

1403/05/16

برخی گردشگران تصور می‌کنند که حفاظت از محیط زیست در سفر تنها به معنای آشغال نریختن در طبیعت است؛ اما شما باید جنبه‌های مختلف محیط زیست را مدنظر قرار دهید و تلاش کنید تا هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نشود. احتمالا اکنون این سوال برای شما پیش می‌آید که چگونه می‌توان از محیط زیست به طور کامل حفاظت کرد تا در طول سفر، هیچ آسیبی به آن وارد نشود؟ با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره روش‌ها و راهکارهای حفاظت از محیط زیست صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


حفاظت از محیط زیست در سفر اهمیت زیادی دارد؛ چراکه بخش مهمی از تغییرات و آسیب‌های محیط زیست، در پی کم‌توجهی گردشگران به وجود آمده است. برای مراقبت از محیط زیست در سفر باید اصول گردشگری پایدار را دنبال کنید که بر حفظ محیط زیست تاکید دارد. در ادامه این بخش، به معرفی مهم‌ترین راهکارها برای مراقبت از طبیعت پرداخته‌ایم.

زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید

شما به عنوان یک گردشگر، در اولین گام برای مراقبت از محیط زیست در سفر، باید زباله‌های خود را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در طبیعت رها نکنید. برای این کار، کیسه‌های مخصوص زباله همراه خود بردارید و آن‌ها را تفکیک کنید. برخی افراد تصور می‌کنند که رها کردن باقی مانده مواد غذایی در طبیعت اشکالی ندارد؛ در حالی که این‌طور نیست. هر گونه زباله حتی باقی مانده مواد غذایی، جلوه طبیعت را زشت می‌کند. از سوی دیگر، حیوانات برای مصرف این باقی مانده مواد غذایی به محل کمپ‌ها نزدیک می‌شوند که در حالت طبیعی نباید این اتفاق بیفتد.

با حیوانات مهربان باشید

حیوانات و تنوع حیات وحش، بخش مهمی از محیط زیست و چرخه طبیعت هستند. با کمپینگ در طبیعت شما به حیوانات نزدیک هستید و وظیفه دارید که در زندگی آن‌ها خللی وارد نکنید. برای این کار، به محل زندگی حیوانات نزدیک نشوید، لانه آن‌ها را دست‌کاری نکنید، به جوجه‌ها و توله‌های حیوانات دست نزنید، از غذای خود به حیوانات ندهید و به کودکان خود، نحوه برخورد با حیوانات و حفاظت از محیط زیست در سفر را بیاموزید.

به پوشش گیاهی و درختان آسیب نزنید

در موضوع حفاظت از محیط زیست در سفر، توجه به گیاهان نیز به اندازه مراقب از حیوانات اهمیت دارد. برای این کار، شاخه درختان را نشکنید، نهال‌های تازه را خم نکنید، گیاهان را از ریشه بیرون نیاورید و گل‌‌ها را نکنید. گیاهان مسئول تامین اکسیژن جانداران کره زمین هستند و نباید به آن‌ها آسیب زد. از سوی دیگر، آسیب به گیاهان، زیبایی‌های بصری و جلوه محیط زیست را نیز از بین می‌برد.

در حد امکان از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکنید

در دهه‌های اخیر، ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف، قاتل محیط زیست شده‌اند. شما به عنوان یک گردشگر و به عنوان یک شهروند وظیفه دارید تا برای حفاظت از محیط زیست، مصرف زباله‌های پلاستیکی را کاهش دهید. این زباله‌ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت مانده و تجزیه نمی‌شود؛ پس بزرگ‌ترین ظلم شما در حق محیط زیست، رها کردن زباله‌های پلاستیکی در محیط‌های طبیعی است.

در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی کنید

یکی از دیگر جنبه‌های مراقبت از محیط زیست در سفر را می‌توان صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی دانست. امروزه تمامی نقاط ایران، حتی در شمال کشور، مشکل کم‌آبی وجود دارد و به همین دلیل، صرفه‌جویی در مصرف آب، یک وظیفه همگانی است. شما در سفرهای خود و با اقامت در هتل‌ها، هاستل‌ها و... باید روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی را در پیش بگیرید. به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف آن‌ها، موجب افزایش چالش‌های زیست محیطی و فشار به اکوسیستم‌های طبیعی می‌شود.

وسایل نقلیه عمومی، دوستدار محیط زیست هستند

اگر شما نیز دوستدار محیط زیست هستید و به حفاظت از محیط زیست در سفر فکر می‌کنید؛ برای سفر به جای خودروهای شخصی، بلیت وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس و هواپیما را بخرید. سفرهای گروهی و دسته‌جمعی مانند تورهای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم بسیار جذاب هستند و از سوی دیگر، به کاهش تولید آلاینده‌ها کمک می‌کنند. در ضمن، انتخاب وسایل نقلیه عمومی، در کاهش هزینه‌های سفر شما نیز موثر خواهد بود.

به سراغ اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست بروید

برای حفظ محیط زیست در سفر، تنها به سراغ اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست بروید. برخی از هتل‌ها، هاستل‌ها، گلمپینگ و... بر پایه اصول حفاظت از طبیعت پایه‌گذاری شده‌اند و شما می‌توانید با انتخاب آن‌ها به طبیعت احترام بگذارید. مثلا در این اقامتگاه‌ها به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی، از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. مواد و مصالح استفاده شده برای ساخت آن‌ها نیز از مواد طبیعی در آن منطقه جغرافیایی است. همچنین برای ساخت این اقامتگاه‌ها، کمترین تغییر در طبیعت را شاهد هستیم.

عکس، باید تنها یادگار شما از طبیعت باشد

احتمالا شما نیز اسم‌های بی معنی و بی ارزش دیگران را روی درختان، سنگ‌ها و دیگر بخش‌های طبیعت دیده‌اید که کاری بسیار زشت و ناپسند است. از سوی دیگر برخی افراد علاقه دارند تا از طبیعت، سنگ، خاک، بلورها و دیگر پازل‌هایی را به یادگار بردارند. این کار زمانی برخلاف اصول حفاظت از محیط زیست در سفر می‌شود که یک خاک ارزشمند مانند خاک سرخ جزیره هرمز یا بلور غارهای طبیعی مانند غار علی‌صدر را به عنوان یادگاری بردارید! به خاطر داشته باشید که تمامی اجزای طبیعت ارزشمند هستند و نباید در آن‌ها تغییری به وجود آورد.

سخن پایانی

طبیعت میراثی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده و در ادامه، ما نیز وظیفه داریم تا این میراث ارزشمند را برای آیندگان حفظ کنیم. حفاظت از محیط زیست در سفر یک وظیفه همگانی است و همه در مقابل آن مسئول هستند. هیچ‌کس به دیدن طبیعت آلوده به کوهی از زباله‌ها یا مناظر آسیب دیده علاقه‌ای ندارد و از همین روی باید به سهم خود، در راه حفظ محیط زیست در سفر گام برداشته و تلاش کنیم.

سوالات متداول

چرا حفظ محیط زیست در سفر اهمیت دارد؟

آسیب‌هایی که برخی گردشگران به محیط‌های طبیعی وارد می‌کنند، از جمله دلایل اصلی نابودی محیط زیست است. اگر برای حفظ طبیعت تلاش کنیم، سالم مانده و این خود ما هستیم که باز هم از زیبایی‌های آن لذت می‌بریم.

راهکارهای حفاظت از محیط زیست در سفر چیست؟

راهکارها و دستورالعمل‌های حفظ محیط زیست شامل جمع‌آوری زباله‌ها، مراقبت از حیوانات، عدم آسیب به گیاهان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، عدم مصرف ظروف یک‌بار مصرف، انتخاب اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست و برنداشتن یادگاری از طبیعت است.

چرا نباید به لانه حیوانات یا جوجه و توله‌های آن‌ها دست بزنیم؟

با دست‌کاری شما در لانه برخی از حیوانات مانند تخم پرندگان یا نوزاد پستانداران، بوی شما در آنجا باقی می‌ماند و آن‌ها احساس خطر کرده و دیگر به سراغ تخم‌ها یا نوزادان خود باز نمی‌گردند که این موضوع به معنای نابودی تخم‌ها و مرگ نوزادان است.




1403/05/16

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن