منو
جنگل عباس آباد؛ جاده جنگلی کلاردشت

جنگل عباس آباد؛ جاده جنگلی کلاردشت

1403/05/28

جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت یکی از زیباترین جاده‌های ایران و یکی از جاهای دیدنی مازندران است. شهرهای کلاردشت و عباس‌آباد از مقاصد معروف گردشگری هستند، با این حال این جاده که مسیر متصل‌کننده این دو شهر است، خودش یک مقصد گردشگری کم‌نظیر است. جاده‌ای که از درون جنگل و از زیر دالان درخت‌ها عبور می‌کند. در این مقاله قصد داریم با این مسیر جذاب که زیبایی بی‌کران طبیعت را به تصویر کشیده است، بیشتر آشنا شویم.


جنگل عباس آباد در کرانه خزر با نمای کوهستان سرسبز البرز تبدیل به یکی از مقاصد محبوب سفر به شمال و رسیدن به ساحل دریا شده است. در مسیر این راه جنگلی زیبا و آرامش‌بخش، به هر سمت که نگاه می‌کنیم، زیبایی منحصربه‌فردی از طبیعت نمایان می‌شود. جاده‌ای به طول ۲۶ کیلومتر که از ساحل دریای خزر آغاز شده و بعد از پیمودن جنگلی با درختان انبوه و سرسبز به کلاردشت می‌رسد. این جاده درسال های بین ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ احداث شده و در نتیجه عمر آن بیش از نیم قرن است. 

در ادامه با ما همراه باشید تا کمی از زیبایی‌های شگفت‌انگیز جنگل عباس آباد برای‌تان بگوییم.

جنگل عباس‌آباد کجاست؟

جنگل عباس آباد در ۲۸ کیلومتری غرب چالوس و با فاصله ۲۴ کیلومتری شرق تنکابن در مسیر جاده ساحلی قرار گرفته است. دریای نیلگون خزر در شمال جنگل های انبوه شمال دامنه های البرز در جنوب، رودخانه اسبچین و شهر سلمانشهر از شرق، جنگل سرسبز خشکه داران و شهر نشتارود در غرب آن قرار دارد.

در بالادست و هرچه به کلاردشت نزدیک می‌شویم، چون به منطقه کوهستانی نزدیک می‌شویم دمای هوا معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ درجه است که مسلما برای گردشران لطیف و مطبوع می‌باشد. جالب است بدانید که زیبایی جاده عباس آباد به کلاردشت فقط به دلیل وجود درختان نیست بلکه چشمه‌ها و رودهای فراوان که به شکل آبشارهای کوچک در کنار مسیر به چشم می‌خورند، زیبایی و دلنوازی این جاده را دوچندان می‌کنند. این آبشارهای کوچک در طول مسیر با شما همراه بوده و به راحتی قابل دسترس هستند.

قدم به قدم این مسیر هر گردشگری را وادار می‌کند که به عکاسی از طبیعت جنگل عباس آباد فکر کند. اگر می‌خواهید این مسیر همواره در ذهن‌تان ماندگار شود، همراه داشتن دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اما ثبت این زیبایی‌ها تنها با عکاسی ممکن نیست و باید بارها و بارها به آن سفر کرد!

تفرجگاه‌ها و امکانات رفاهی تفریحی جاده عباس آباد به کلاردشت

جاده عباس آباد به کلاردشت یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت است که در آن درختان سرسبز دو طرف جاده را پوشانده و وجود چشمه‌های پُر آب مانند چشمه سیز گینه در روستای "کل‌کته" روح و جانی تازه به شما می‌بخشد. این جاده زیبا تنها یکی از جاهای دیدنی عباس آباد کلاردشت است که می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید.

رستوران‌ها، کافه‌ها و چایخانه‌های فراوان از جاذبه‌های گردشگری مسیر جنگل عباس آباد است. امیدوارکننده است که مردم به خوبی جذب این بازار گردشگری شده و آن را توسعه داده‌اند. خوشبختانه نزدیک به بیست کافه غذاخوری کوچک و بزرگ در تمام طول مسیر جاده عباس آباد به کلاردشت را پوشش می‌دهند. هر چند دقیقه یک بار با یک رستوران کوچک روبرو می‌شویم که این یعنی هر لحظه بخواهیم می‌توانیم کنار بزنیم و غذای محلی یا فست‌فود سفارش دهیم!

بعضی از این کافه‌ها که بومیان گاها به آن «دکه» می‌گویند، خیلی زیبا نورپردازی شده‌اند و در شب جلوه‌هایی به واقع رویایی می‌سازند. مانند صاحبدلان، دوبرادران، شهرزاد، مهتاب و مانی. این آذین‌بندی‌های رنگارنگ این روزها، به نوعی به نماد جاده عباس آباد بدل شده است و احساس سرزندگی و نشاط را به شما انتقال می‌دهد.

فاصله و مسیر جاده عباس آباد به کلاردشت

فاصله مرکز شهر کلاردشت تا ساحل دریای خزر در عباس آباد برابر ۳۰ کیلومتر است که این فاصله را در مدت ۴۵ دقیقه طی می‌کنید. بیشتر از نیمی از مسیر جاده عباس آباد را از داخل جنگل می‌گذرید. در واقع ۲۱ کیلومتر را از درون جنگل عبور خواهید کرد که معمولا‌ سی دقیقه زمان می‌برد.

برای رانندگی در جاده عباس آباد به کلاردشت باید ابتدا مسیر خود به سمت شهر پوشیده از سرسبزی جنگل عباس آباد را در پیش بگیرید. بی شک عباس آباد هم به دلیل دریای زیبای خزر که از تمام جهات بی‌انتهاست، شما را وادار به ماندن در آن جا می‌کند و این اتفاق خوبی است. زیرا بعد از یک توقف و  استراحت در این مکان، بهتر و در آرامش می‌توانید در جاده پر پیچ و خم کلاردشت عباس آباد رانندگی کنید.

جنگل عباس آباد در فصول مختلف

مسلما جنگل‌ عباس‌آباد از جنگل‌های سمت کلاردشت سرسبزتر و پرنشاط‌تر است. طبیعی است که رطوبت در خطه ساحلی خزر به مراتب از دشت کوهستانی و مرتفع کلاردشت بیشتر است و جای مناسبی برای رشد و نمو گیاهان بیشتر است. به عبارت دیگر با عبور از جاده عباس آباد با انواع جنگل ها و پوشش گیاهی روبرو می‌شوید.

جاده عباس آباد به کلاردشت در بهار و تابستان

خانه‌های روستایی موجود در جنگل عباس آباد فقط در فصل تابستان و بهار قابل سکونت است، کمتر از 100 خانوار محلی دارد که تابستان‌ها و بهار را در این منطقه می‌گذرانند و در فصل سرما به قشلاق کوچ می‌کنند. بنابراین بازدید از جنگل عباس آباد و طی کردن این جاده به سمت کلاردشت در فصل بهار و تابستان، بهترین زمان برای سفر و گشت‌وگذار است.

جاده عباس آباد به کلاردشت در پاییز

بسیار پیش می‌آید که در نزدیک پاییز جنگل شروع شده است، اما در پایین دست و عباس آباد هنوز جنگل حال و هوای تابستانی دارد. جنگل عباس آباد در این فصل، بهترین جا برای علاقمندان به گردشگری ماجراجویانه است.

جاده عباس آباد به کلاردشت در زمستان

در جاده و جنگل پوشیده از برف، کافی است لحظه‌ای پارک کنید و البته اگر از یخبندان و لغزنده بودن میسر نگران نیستید، از خودرو خارج شده و دور شوید، ده قدم آنطرف‌تر شاید دل‌تان بخواهد به سرعت به درون ماشین برگردید و بخاری را به انتهای گرما برسانید! و اما اگر یک چای گرم هم باشد، چه می‌شود..

جاهای دیدنی جاده عباس آباد به کلاردشت

از آن جایی که جاده عباس آباد به کلاردشت به کلاردشت منتهی می‌شود، شما را مجبور به دیدن مناطق دیدنی و زیبایی کلاردشت هم می‌کند، پس چه بهتر که با اطلاعات قبلی و دانسته‌های کافی به گشت‌و‌گذار در این شهر بپردازید. در اینجا دو نمونه از جاهای دیدنی در مسیر جاده جنگلی عباس آباد را معرفی می‌کنیم:

دهکده مازیچال

یک جای دیدنی دیگر در کلاردشت که فقط از طریق جاده عباس آباد می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. دهکده مازیچال که یک روستای ییلاقی در دل کلاردشت است، با درختان بلوط احاطه شده و مه را در دل خود جای داده است. در 2 کیلومتری جاده عباس آباد، مسیر جنگلی منتهی به این روستا دیده می‌شود.

در مازیچال ممکن است بی هوا باران ببارد. گاها این ابرها پایین می‌آیند و لابه‌لای درختان و کلبه‌ها می‌چرخند. گاهی هم ابرها از سطح دهکده پایین‌تر می‌آیند و مازیچال و اهالی‌اش در اقیانوس سفید ابر غوطه‌ور می‌شوند. در فصل بهار دشت‌های سبز مازیچال، محل رویش و شکوفایی گل پامچال و بنفشه می‌شود.

مازیچال مقصد رویایی و محبوب طبیعتگردان طرفدار اکوتوریسم است. در این روستا خبری از برق و امکانات رفاهی نیست. برای اقامت در طبیعت بکر مازیچال باید با چادر و کیسه خواب کمپ کرد و یا با رزرو اقامت گلمپینگ در کلاردشت اقامتی امن و راحت را تجربه کرد.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت که توسط کوهستان البرز محصور شده، از آب شدن برف و باران‌های انباشته شده بر روی کوه که در چشمه‌‌های کوهساران جاری می‌شود، و سر انجام در این دریاچه می‌ریزد، به وجود آمده است. تنوع جانوری در این دریاچه مثال زدنی است و به عنوان نمونه می‌توان به اندکی از آن‌ها مانند اردک ماهی، مار ماهی، مار آبی، ماهی کولی و شاه کولی اشاره کرد که از ماهیان بومی منطقه هم هستند.

ولشت از مقاصد گردشگری جذاب جنگل عباس آباد و نزدیک به کلاردشت است که طبیعتگردان زیادی را برای کمپینگ در طبیعت و لذت بردن از این تکه زمرد سبز رنگ کوهستان البرز به سمت خودش می‌کشاند.

تفریحات آبی یکی از امکانات موجود در دریاچه ولشت است. تفریحاتی مثل قایق سواری با قایق موتوری، قایق پدالی و قایق دونات روی آب‌های فیروزه‌ای دریاچه ولشت.

سخن پایانی

جنگل عباس آباد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری محبوب مازندران است. جاذبه‌های گردشگری جاده عباس‌آباد به کلاردشت از بهترین جاذبه‌های دیدنی مازندران هستند. فقط دقت داشته باشید که در ایام تعطیل ممکن هست که با ترافیک سنگینی در این مسیر مواجه شوید.

اگر می‌خواهید سفر دلپذیر و لذت‌بخشی به جاهای دیدنی عباس آباد داشته باشید، قبل از حرکت حتما اقامتگاه خود را انتخاب کنید. زی گلمپینگ در این مسیر همراه‌تان خواهد بود.

سوالات متداول

جاده جنگلی عباس آباد از دریا چقدر فاصله دارد؟

جاده جنگلی عباس آباد حدود ۸ کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد.

پوشش گیاهی جاده جنگلی عباس آباد چیست؟

یکی از زیباترین مناظر مازندران را می‌توان در این جاده مشاهده کرد. این جاده دارای درختان شمشاد و توسکا است که مناظر بسیار شگفت انگیزی را خلق کرده اند.

دهکده مازیچال کجاست؟

این دهکده‌ی زیبا واقع در استان مازندران، نزدیک به کلاردشت و حدود 48 کیلومتری چالوس است.




1403/05/28

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن