منو
اصول و نکات پیش بینی آب و هوا برای سفر را بشناسید!

اصول و نکات پیش بینی آب و هوا برای سفر را بشناسید!

1403/03/17

آب و هوا و سفر طبیعت گردی را باید همراه با هم مدنظر قرار دارد؛ چراکه مثلاً شما نمی‌توانید در هوای برفی یا بارانی برای کمپینگ و ماندن در چادر برنامه‌ریزی کرد. پیش از برنامه‌ریزی برای طبیعت‌گردی باید شرایط آب‌وهوایی مقصد سفر خود را بررسی کنید. البته علاوه بر چک کردن وب سایت‌های پیش بینی آب و هوا، با روش‌های دیگری مانند بررسی حالات آسمان و ابرها نیز می‌توان آب و هوای مقصد را پیش بینی کرد. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره پیش بینی آب و هوا در سفر صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


پیش بینی آب و هوا در سفر با کمک ابرها

ابرها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین راهنمای شما برای بررسی آب و هوا و سفر طبیعت گردی به حساب می‌آیند. شکل ابر نشان می‌دهد که وضعیت بارش یا پایداری جو چگونه خواهد بود. راستی شما تا چه حد ابرها را می‌شناسید و با شکل آن‌ها آشنا هستید؟ در ادامه این بخش ویژگی ابرها و پیش بینی آب‌وهوا بر اساس آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

ابرهای سیروس

آیا تاکنون ابرهای سیروس (Cirrus) را دیده‌اید که مثل قلمو سفید در آسمان کشیده شده‌اند؟ این ابرها نازک هستند؛ گاهی راه راه بوده و گاهی نیز طرح‌های نامنظم را تشکیل می‌دهند. ابرهای سیروس بادهای قوی در ارتفاعات و احتمال بارش و نفوذ توده‌های هوایی در آینده نزدیک را پیش‌بینی می‌کنند.

ابرهای سیرواستراتوس

ابرهای سیرواستراتوس (Cirrostratus) را می‌توان به شکل پنبه‌های کوچک توصیف کرد که پهنه وسیعی از آسمان را پوشش می‌دهند. زمانی که این ابرها در آسمان پدیدار می‌شوند؛ هاله‌ای اطراف خورشید را می‌پوشاند که به دلیل وجود کریستال‌های یخی در ابر است. این نوع ابرها در ارتفاعات بالاتر تشکیل می‌شوند و معمولاً بارندگی ندارند.

ابرهای استراتوس

ابرهای استراتوس (Stratus) متراکم و به شکل لایه‌های پهن و ضخیم بوده و ظاهر تقریباً خاکستری رنگ دارند. پس از مشاهده این ابرها در آسمان، ممکن است بارش اتفاق بیفتد؛ زیرا حاوی رطوبت هستند. اگر ابرهای استراتوس پایدار شوند، بارش‌های مداومی در پیش خواهد بود. این ابرها معمولاً اقیانوسی از ابر در آسمان به وجود آورده و در ارتفاعات پایین تشکیل می‌شوند.

ابرهای کومولوس

ابرهای کومولوس (Cumulus) حالت سفید رنگ و پفی دارند و شبیه به یک استوانه یا برج به وجود می‌آیند و به سمت بالا می‌روند. همراه با توسعه این برج ابری به سمت ارتفاعات بالاتر آسمان، ممکن است بارش‌های شدید اتفاق بیفتد. همچنین این ابرها می‌توانند بارش‌های شبانه را نیز به وجود آورند.

ابرهای کومولونیمبوس

ابرهای کومولونیمبوس (Cumulonimbus) در ابتدا یک ابر پنبه مانند هستند که به سمت بالا صعود می‌کنند. گسترش‌های بعدی ابر نیز از همین پنبه صعودکننده خواهد بود. با مشاهده ابرهای کومولونیمبوس باید به دنبال یک مکان ایمن در سفر خود باشید؛ چراکه این ابرها، آب و هوای سخت و بارش‌های شدید را خبر می‌دهند.

پیش بینی آب و هوا در سفر با بررسی حالات آسمان

علاوه بر شکل و ظاهر ابرها، حالات آسمان نیز برای پیش بینی آب و هوا و سفر طبیعت گردی به کمک شما می‌آید. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر طبیعت‌گردی و اکوتوریسم هستید، به حالات آسمان نیز توجه کنید:

  • رعد و برق: در بیشتر اوقات، رعد و برق نشان‌دهنده بارش‌های شدیدتر و شرایط طوفانی است. اگر رعد و برق در آسمان مشاهده کردید، به محل اقامت خود بازگردید یا به دنبال یک سرپناه امن باشید.
  • رنگ آسمان: تغییرات حالت و رنگ آسمان را نیز مدنظر قرار دهید. زمانی که آسمان صاف و آبی رنگ، به سمت رنگ‌های تیره می‌رود؛ احتمالاً بارش در پیش است.
  • بادها: زمانی که در یک سفر طبیعت‌گردی هستید، بادها نیز اهمیت دارند. بادهای شدید با خطر سقوط اجسام مختلف و درختان همراه می‌شوند و باید بلافاصله به یک نقطه امن بروید.

وب سایت‌های هواشناسی

مراجعه به وب سایت‌های هواشناسی را می‌توان به عنوان یکی از قابل اعتمادترین روش‌های پیش بینی آب و هوا در سفر و کمپینگ در طبیعت معرفی کرد. وب سایت‌های متنوعی برای آگاهی از شرایط آب‌وهوایی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب سایت سازمان هواشناسی کشور: در این وب سایت می‌توانید علاوه بر هواشناسی شهرها و استان‌های مختلف، وضعیت راه‌های کشور را نیز بررسی کنید و راهی سفر شوید.

  • وب سایت Weather Underground: در این وب سایت وضعیت هوای محلی، منطقه‌ای و جهانی، قابل بررسی است. برای استفاده از این وب سایت نیز تنها کافی است تا نام شهر محل زندگی خود را جستجو کنید.
  • وب سایت Weather Spark: در این سایت علاوه بر پیش بینی آب و هوا، امکان بررسی پارامترهای هواشناسی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و... نیز وجود دارد که خروجی‌ها همراه با جدول و نمودار هستند.

توجه به قانون ساعت ۱۴ در کوهنوردی

برای کوه‌نوردان یک قانون مهم برای مقابله با خطرات آب و هوا و سفر طبیعت گردی وجود دارد که با نام قانون ساعت ۱۴ معروف است. بر اساس این قانون، کوهنوردان موظف می‌شوند تا ساعت ۱۴ یعنی ۲ بعدازظهر، به محل ایمن و اصلی خود باز گردند. هدف از اجرای قانون ساعت ۱۴، مقابله با شرایط جوی نامساعد در کوهنوردی است تا امنیت کوه‌نوردان به خطر نیفتد؛ از این رو، به کوهنوردان حرفه‌ای توصیه می‌شود تا مطابق این قانون برنامه‌ریزی کنند.

نکات مهم درباره آب و هوا و سفر طبیعت گردی

برای شناخت آب و هوا و سفر طبیعت گردی نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا بتوانید شرایط مختلف را کنترل کرده و برای آن‌ها آماده باشید:

  • علاوه بر بررسی شرایط آب‌وهوایی پیش از سفر، در طول سفر نیز اخبار هواشناسی را دنبال کنید.
  • از کمپ زدن در کنار رودخانه‌ها، به ویژه در فصل بهار خودداری کنید. بارندگی‌های شدید در ارتفاعات بالادست منجر به وقوع سیل در زمانی کوتاه می‌شود.
  • در هنگام باد و باران، از درختان و کوهپایه‌ها دور شوید؛ چراکه خطر سقوط اجسام وجود دارد.
  • علاوه بر مراجعه به وب سایت‌های مختلف برای پیش بینی آب و هوا در سفر، تجهیزات لازم برای بارش‌های احتمالی و شرایط سخت آب‌وهوایی در چادر و گلمپینگ را نیز همراه خود داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره آب و هوا و سفر طبیعت گردی صحبت کردیم و به معرفی روش‌های پیش بینی آب و هوا پرداختیم. اگر راهی سفر هستید، ابتدا وب سایت‌های معتبر پیش‌بینی هوا را برای مقصد و مسیر سفر خود بررسی کنید. هر جا هم که کمپ زده و در طبیعت ساکن شدید، مکان امنی را برای شرایط سخت آب‌وهوایی در نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. در طول سفر خود، برای حفظ طبیعت منطقه نیز تلاش کنید و به خاطر داشته باشید که وظیفه شما حفظ محیط زیست و گام برداشتن در مسیر گردشگری پایدار است.

سوالات متداول

کدام سایت‌ها برای پیش بینی آب و هوا در سفر معتبر هستند؟

از جمله بهترین سایت‌های برای آگاهی از آب و هوا می‌توان به وب سایت سازمان هواشناسی کشور، وب سایت Weather Underground و وب سایت Weather Spark اشاره کرد.

ابرهای خاکستری و بالا رونده، چه شرایط آب‌وهوایی را نشان می‌دهند؟

این ابرها کومولونیمبوس نام دارند و خبر از شرایط سخت آب‌وهوای با بارش‌های شدید می‌دهند که باید به دنبال سرپناه امنی باشید.

تفاوت رعد و برق و صاعقه چیست؟

علت رعد و برق و صاعقه، تخلیه بار الکتریکی است. حال اگر تخلیه بین دو ابر باشد، برق یا آذرخش به وجود می‌آید؛ اما این تخلیه بین ابر و زمین، منجر به بروز صاعقه می‌شود.




1403/03/17

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن