منو
مدیریت مقاصد گردشگری و توسعه پایدار

مدیریت مقاصد گردشگری و توسعه پایدار

1403/04/17

رشد و توسعه گردشگری بدون کنترل، می‌تواند به مقاصدی که دوست داریم آسیب برساند. گردشگری این پتانسیل را دارد که هم برای جوامع محلی و هم برای مسافران مفید باشد. برای تاکید بیشتر به پایداری مدیریت مقصد گردشگری برای حفظ شهرت این مقاصد بسیار مهم است.


زمانی که مقاصد صرفا بر جذب بازدیدکنندگان بیشتر تمرکز می‌کنند و از توجه به پایداری طولانی مدت غفلت می‌کنند، می‌تواند روی زیرساخت‌ها و محیط‌های محلی اثر منفی بگذارد. تمرکز بر موفقیت‌های کوتاه مدت صنعت گردشگری اغلب به هزینه جوامع محلی، اکوسیستم‌ها، حیات وحش، و منابع فرهنگی تمام می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند باعث شود یک مقصد جذابیت خود را از دست بدهد.

با توجه به اهمیت مدیریت مقاصد گردشگری، در این مقاله از زی گلمپینگ می‌خواهیم به شما در درک تعریف مدیریت مقصد کمک کنیم.

مدیریت مقصد چیست؟

قبل از تعریف مدیریت مقصد، باید مقصد را تعریف کنیم. مقصد می‌تواند هر چیزی از جمله کشور، منطقه، استان، ناحیه، شهر، پارک، موزه، محله و غیره باشد. مدیریت مقصد فرآیندی جامع است که شامل مدیریت جنبه‌های مختلف مقصد می‌شود.

مدیریت مقصد می‌تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

  • منابع محلی
  • محل اقامت
  • امکانات رفاهی
  • رویدادها و فعالیت‌ها
  • نگرانی‌های زیست محیطی
  • تلاش‌های بازاریابی
  • حمل و نقل
  • جاذبه‌های گردشگری

مدیریت مقاصد گردشگری همچنین می‌تواند شامل کسب‌وکارهای محلی و استفاده از دانش محلی برای کمک به ایجاد تجربیات همه‌جانبه و جذب مسافران بیشتر برای بازدید از مقصد باشد. هر سیستم مدیریت مقصد (DMS)  منحصر به فرد است. برخی ممکن است بر منابع محلی و محل اقامت تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند بر جاذبه های توریستی، رویدادها و فعالیت‌ها تمرکز کنند.

مدیریت مقاصد گردشگری چه مزایایی دارد؟

مدیریت مقاصد گردشگری به دلایل متعددی حیاتی است زیرا به کل منطقه‌ای که به عنوان "مقصد" تعریف شده است سود می‌رساند. بسیاری از مردم فقط سود گردشگران را می‌بینند که پول بیشتری به مقصد می‌آورند. با این حال، این تنها می‌تواند یک مزیت جانبی برای مدیریت مقاصد گردشگری باشد که به خوبی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

مدیریت مقصد می‎تواند به جذب حامیان مالی و سرمایه‎گذاران کمک کند. این تزریق مالی می‏تواند به رشد و شکوفایی مشاغل محلی کمک کند. به لطف این پول نقد می‌توان روستاها و شهرهای این منطقه را احیا کرد. همچنین مازاد پول می‌تواند به احیای اقتصاد کل منطقه یا حتی کل کشور کمک کند.

تفاوت بین بازاریابی مقصد و مدیریت مقصد چیست؟

بازاریابی مقصد یکی از مهمترین عناصر مدیریت مقصد است. به عبارت دیگر، مدیریت مقاصد گردشگری باید بازاریابی مقصد را به عنوان یک برنامه‌ریزی استراتژیک مقاصد گردشگری در بر بگیرد. هدف بازاریابی مقصد اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان بالقوه در مورد مقصد با تمرکز بر انتقال ارزش‌های آن است. در نهایت، باید بتواند مسافران را برای بازدید از آن ترغیب کند.

وظیفه یک شرکت مدیریت مقصد چیست؟

قبل از کار با  DMC، باید بدانید که چیست. DMC یک تجارت گردشگری انتفاعی است که می‌تواند خدمات مختلفی را به گروه‌های گردشگری و مسافران انفرادی ارائه دهد. این خدمات از برآوردن نیازهای مسافرتی و اقامتی تا رفع علایق تفریحی و تفریحی شما را شامل می‌شود.

DMC ها دانش گسترده‌ای از مقصد و منابع دارند و به خوبی با مشاغل محلی ارتباط دارند. این سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا هر چیزی را که در گزینه‌ها و برنامه‌های سفرشان یافت می‌شود هماهنگ و اجرا کنند. همه DMC ها یکسان نیستند، که این باعث می‌شود عملکرد آنها خاص و متفاوت باشد.

بهترین شیوه‌ها در مدیریت مقصد گردشگری

مدیریت مقاصد گردشگری شامل بسیاری از جنبه‌های منحصر به فرد مقصد می‌شود، که تشخیص شیوه‌های خوب از بد را دشوار می‌سازد. در اینجا بهترین روش‌های قابل توجه در مدیریت مقصد گردشگری را ارائه می‌دهیم، که جنبه‌های مختلف مقصد را مطرح می‌کند.

اجتناب از انتخاب رویکردهای یکسان برای همه مقاصد

بسیاری از DMCها یک رویکرد یکسان برای انتقال ارزش‌های مقاصد دارند. درصورتی که تنوع بخشیدن به رویکردها و تفاوت عملکرد، سیستم مدیریت مقصد را قادر می‌سازد تا جنبه‌های مقصدی را که نیازهای مسافران در بازارهای گردشگری محلی و بین المللی را برآورده می‌کند، شناسایی کنند.

توسعه زیرساخت

زیرساخت‌های مقصد کلید جذب گردشگران جدید و پذیرش تعداد فزاینده گردشگرانی است که از مقصد بازدید می‌کنند. با توجه به مقیاس کاری که باید برنامه‌ریزی، مدیریت و تکمیل شود، این عمل مقامات را در مقصد درگیر می‌کند. دولت‌ها و شوراهای محلی باید به سرعت نیاز مسافران را تشخیص دهند.

پراکندگی هوشمند بازدیدکنندگان

مطالب تکراری و معروف مانند "5 مکان برای بازدید" و "10 کاری که باید انجام دهید" گردشگران را به بازدید از مکان‌های یکسان در مقصد می‌رساند. این عمل مانع از توسعه مقصد به عنوان یک کل می‌شود. دلیل آن صرفا به این دلیل است که گردشگران همیشه در همان رستوران‌ها غذا می‌خورند و در همان هتل‌ها اقامت خواهند داشت.

بهترین راه برای تسهیل توسعه کل مقصد و رشد اقتصادی آن، پراکنده کردن بازدیدکنندگان در سراسر مقصد است. در عین حال، این عمل می‌تواند نرخ رضایت مسافران را بهبود بخشد، زیرا آن‏ها به کشف مکان‌های جدید و کمتر معروف می‌پردازند و همچنان به معروف‌ترین مناظر دسترسی دارند.

مسئولانه سفر کنید

سفر مسئولانه می‌تواند شامل ابتکارات مختلفی باشد، از جمله آموزش بازدیدکنندگان در مورد شیوه زندگی مردم محلی، تضمین ایمنی در جاده‌ها، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی و ساخت فضاهای پارکینگ جدید. هدف به حداقل رساندن اختلالاتی است که گردشگران می‌توانند ایجاد کنند و در عین حال ایمنی بازدیدکنندگان و افراد محلی را بهبود می‌بخشد.

نمونه‌های واقعی مدیریت مقصد که از بهترین شیوه‌ها استفاده می‌کنند

هتل‌های La Cerdanya بر بازار گردشگری محلی تمرکز دارند

La Cerdanya  یکی از جذاب‌ترین مناطقی است که مسافران بین المللی هنگام کاوش در اسپانیا دوست دارند از آن دیدن کنند. تامین نیازهای مردم در بازار گردشگری محلی، مراکز گلمپینگ و هتل‎های این منطقه اسپانیایی را قادر می‌سازد تا مهمانان بیشتری از اسپانیا جذب کنند، درهای هتل را به روی مهمانان جدیدتر باز نگه دارند و حتی درآمد خود را افزایش دهند.

شهرهای کرواسی با صنعت کشتیرانی سازگار هستند

صنعت کروز بین‌المللی یکی از سریع‌ترین زیربخش‌های در حال توسعه صنعت سفر است. به عنوان کشوری با خط ساحلی زیبا، تعداد بندرهای محدودی برای پذیرایی از سفرهای دریایی دارد. جذب گردشگران به این نوع سفر و اقامت، پس از نمایش برخی از شهرهای کرواسی در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی معروف افزایش یافت. کرواسی با همکاری DMC ها، شرکت‌های کروز، و تورگردانان، بنادر کلیدی را شناسایی کرد که هر سال با امکانات بهتری ارتقا پیدا می‌کنند.

برنامه پراکندگی بازدیدکنندگان کپنهاگ

این مطالعه سازمان گردشگری رسمی منطقه پایتخت دانمارک نشان می‎دهد که 80 درصد از مردم محلی خواهان پراکندگی بیشتر بازدیدکنندگان هستند و مسافران زمانی که از پنج محله یا بیشتر بازدید می‌کنند، رضایت بیشتری دارند. بیش از 50 درصد از هتل های جدید در کپنهاگ در محله های اطراف ساخته می شوند. این به ترویج گردشگری پایدار و بهبود تجربه کلی و میزان رضایت بازدیدکنندگان کمک خواهد کرد.

مجله الهام بخش سفر ICS

ICS  یکی از DMC های پیشرو در جهان است. این شرکت هنوز برای دستیابی به برخی از اهداف خود به بازاریابی سنتی متکی است. ICS یک مجله آنلاین راه‌اندازی کرد که تنها هدف آن کمک به مسافران برای جستجوی تجربیاتی از گردشگری ماجراجویانه و الهام از سفر است. آنها نام مجله را  ICS Odysseyگذاشتند. هر نسخه جدید دارای یک مقصد جدید است که تجربه منحصر به فردی را که می‌تواند ارائه دهد برجسته می‌کند.

ابتکار سفر مسئولانه به مقصد کوئینزتاون

سازمان مسافرتی منطقه کوئینزتاون، با بسیاری از ابتکارات برای مدیریت مقصد تلاش کرد تا اقامت و سفر در کوئین‌تاون را مسئولانه‌تر کند و مفهوم اکوتوریسم را در منطقه توسعه دهد. آن‌ها در جاده‌ها، حمل‌و‌نقل عمومی و پارکینگ سرمایه‌گذاری کردند، اما مهم‌تر از همه، آن‌ها همچنین یک ابزار مراقبت از بازدیدکنندگان را برای افزایش و ارتقای مسئولیت سفر معرفی کردند.

کلام آخر

حفاظت از مقاصد نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک مقاصد گردشگری دارد.

به جای اولویت دادن به رشد تصاعدی بازدیدکنندگان، مقاصد اگر می‌خواهند پیشرفت کنند باید چشم‌انداز وسیع‌تری مانند توجه به گردشگری تجربه محور را در نظر بگیرند. این به معنای تفکر در مورد اثرات طولانی مدت زیست محیطی و انسانی گردشگری است. وقتی مدیریت مقاصد گردشگری به درستی انجام شود، می‌تواند مشاغل محلی ایجاد کند، از اکوسیستم‌های حساس محافظت کند، سنت‌های فرهنگی را احیا کند و رضایت ساکنان را افزایش دهد. اما برای تحقق این امر، مجریان در مدیریت مقصد گردشگری باید برنامه‌هایی برای هدایت توسعه و برقراری تعادل بین رشد گردشگری با نیازهای محلی داشته باشند.

سوالات متداول

مدیریت پایدار مقصد چگونه است؟

بنابراین مدیریت مقصد که بین ذینفعان محلی و بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کند، تلاش دارد تا همه ذینفعان را دور هم جمع کرده، بر روی ویژگی‌های حیاتی پایداری اشتراک نظر ایجاد کند، و مقصد را برای مخاطبان وسیع‌تری برای جذب و رشد پایدار گردشگر به بازار عرضه کند.

مزایای مدیریت مقصد برای بازدیدکنندگان چیست؟

با رویکرد توسعه پایدار در مدیریت مقصد، مسافران بالقوه که با دقت انتخاب شده را می‌توان با یک تجربه مناسب در مقصدی خاص مطابقت داد.

مزایای مدیریت مقصد برای جوامع محلی چیست؟

واضح است که هر گونه مدیریت مقصد باید به نفع جوامعی باشد که در داخل و اطراف مقصد زندگی و کار می‌کنند. باید تعداد بازدیدکنندگان باکیفیتی را افزایش دهد که به خوبی برای مقصد مناسب هستند.




1403/04/17

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن