منو
با بهترین روستاهای مازندران آشنا شوید!

با بهترین روستاهای مازندران آشنا شوید!

1403/04/19

برای دور شدن از ترافیک و شلوغی شهر، سفر به زیباترین روستاهای شمال در دل مازندران ایده‎ای جذاب است. سفر به بهترین روستاهای مازندران، گردشی طبیعت گردی است در میان جنگلی سرسبز و مکانی خوش آب‌وهوا که تجربه‌ای آرامش‌بخش را برایتان رقم خواهد زد. در آشنایی با زیباترین روستاهای استان مازندران گشت‌وگذاری کوتاه به این جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نواز خواهیم داشت.


روستاهای مازندران به‌ خاطر داشتن آب‌وهوایی دلپذیر و خنک، طبیعت بی‌نظیر از جنگل‌های هیرکانی و مردمانی مهمان‎نواز، یکی از بهترین گزینه‌های سفر، به ‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان هستند.

تعداد زیادی از این روستاها همچنان بافت سنتی و رویایی خود را حفظ کرده‌اند و گشت‌وگذار در آن‌ها، تجربه‌ای به‌یادماندنی و متفاوت را برای شما رقم می‌زند.

اما زیباترین روستاهای مازندران که هنوز ناشناخته و خلوت مانده‌اند کدامند؟ در این مقاله از زی گلمپینگ چند نمونه از بهترین روستاهای مازندران را به شما معرفی خواهیم کرد.

روستای لاویج چمستان

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، جاده نور به چمستان (تقریبا دو کیلومتر مانده به چمستان)، جاده روستای لاویج.

روستای لاویج چمستان مقصدی است که خیلی‎ها دوست دارند به آن سفر کنند؛ روستایی زیبا که به جز طبیعت بی‎نظیرش، چیزهای زیاد دیگری دارد تا بتوانید یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید. آبگرم لاویج یکی از دلایل سفر به این روستاست.

در هر فصلی از سال که به این روستا سفر کنید، زیبایی‌های منحصر به فرد خود را به رخ می‌کشد. روستای لاویج در ارتفاع 739 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای 15 دهستان است که 12 تای آن دارای سکنه و 3 روستا خالی از سکنه است.

آبشاری با آب بسیار خنک و گوارا در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد که آن را آبشار حرام‌‏او نام گذاشته‎اند. در زبان طبری "او" آب معنا می‌دهد که ترکیب این دو کلمه به معنای آبی است که از سمت حرم، یعنی امامزاده‎ای در ارتفاعات سوردار جاری می‌شود. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی برای مهمانان گرامی است.

روستای نوشا تنکابن

آدرس: مازندران، تنکابن، بخش خرم آباد، جاده جنگلی دو هزار، روستای نوشا.

روستای نوشا تنکابن یکی از بکرترین روستاهای مازندران با زیبایی‌های مثال‌زدنی است. برای رسیدن به روستای نوشا مسیری نسبتا طولانی پیش رو خواهید داشت؛ اگرچه دسترسی به روستای نوشا تنکابن کمی دشوار است، اما جذابیت‌های این روستا شما را مجاب به بازدید خواهد کرد.

حتما تاکنون نام جاده جنگلی و زیبای دوهزار را شنیده‌اید، منطقه‌ای جذاب مختص گردشگری، وسیع و فوق‌العاده سرسبز در بخش خرم‌آباد از توابع شهرستان تنکابن است. نکته اینجاست که برای رسیدن به روستای نوشا باید از جاده جنگلی دو‌هزار عبور کنید.

روستای نوشا در 55 کیلومتری تنکابن قرار گرفته و ارتفاع 2100 متری آن از سطح دریا باعث شده تا توسط توده‌ای از ابرها احاطه شود. نوشا به معنای نسیم خنک صبحگاهی است و با حضور در این روستا، این حس خنکی را به خوبی لمس خواهید کرد؛ با ابرهایی که تمام روستا را احاطه کرده، هوای پاک، طبیعت بی‎نظیر و مناظر دیدنی، تجربه‎ای به یاد ماندنی در نوشا خواهید داشت.

از مزایای سفر به این روستا و از دلایل بکر و دست‌نخورده بودن آن عدم تردد خودرو است؛ شما با استفاده از اسب، موتورهای کوهستان و یا با پای پیاده می‌توانید این مسیر چشم‌نواز را طی کنید. گشت‌وگذار در این طبیعت بکر نیازمند پیاده‌روی طولانی (حدود 6 ساعت) است بنابراین حتما با تجهیزات و لوازم کافی راهی این سفر شوید.

تعداد ساکنین این روستا زیر 100 نفر است که این افراد نیز فقط در فصول گرم سال، یعنی از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه، در نوشا حضور دارند و در فصل‌های سرد به دلیل برودت شدید هوا، به مکان‌های گرم‌تر قشلاق می‌کنند.

به دلیل نیاز به یک پیمایش طولانی برای رسیدن به روستای نوشا، تنها گزینه اقامتی شما، گذراندن شب در روستاست. برای این کار شما می‌توانید در این روستا کمپ کنید، یا اقامت در زی گلمپینگ برای تجربه‎ی یک گلمپینگ رویایی در یکی از معروف‎ترین روستاهای مازندران را انتخاب کنید.

روستای کندلوس نوشهر

آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس.

گشتی به جاده چالوس می‌زنیم و به دیدن یکی دیگر از معروف‌ترین روستاهای مازندران می‌رویم. روستای کندلوس، ییلاقی 4000 ساله در مازندران که علاوه بر پیشینه غنی، طبیعت زیبایی هم دارد. کمی آن طرف‌تر از شهر مرزن‌آباد و بر دامنه‌های البرز مرکزی، روستای کندلوس با جلوه‌ای متفاوت خودنمایی می‌کند. این روستا هم یکی از ییلاق‌های مازندران محسوب می‌شود و فصل تابستان بهترین موقع سفر به این منطقه برای کمپینگ در طبیعت است.

فضای سنگ‌فرش شده روستا و طبیعت چشم‌‌نواز آن فضایی متفاوت را در اینجا برای تجربه یک سفر اکوتوریسم ایجاد کرده و وجود نخستین موزه روستایی جهان با آثاری شگفت‌انگیز و کمیاب و حتی نایاب، بر خاص بودنش افزوده است. به لطف تلاش ساکنان این روستا برای تمیز نگه داشتن محیط، به هر جای این روستا که بروید اثری از زباله نخواهید دید. روستا محله‌های مختلفی را از جمله درزی‌کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم سری و سری‌دله دربرمی‌گیرد و مردم هر محله مشتاق میزبانی از مسافران هستند.

موزه مردم‌شناسی این روستا به عنوان اولین موزه روستایی جهان شناخته می‌شود و با تلاش دکتر علی اصغر جهانگیری، طی مدت 6 سال احداث شده است. او به جستجوی فراوان پرداخت تا اشیای تاریخی و فرهنگی اجدادش را در قالب موزه‌ای جمع‌آوری و عرضه کند. در این موزه همه آثار از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده‌ و با اطلاعات و شناسنامه کامل برای بازدید در معرض عموم قرار داده شده‎اند.

از مهم‌ترین دیدنی‌های طبیعی این روستا می‏توان دیو چشمه، بزرگترین چشمه آب معدنی سرد منطقه و آبشار کندلوس در 5 کیلومتری روستا که توسط جنگل محصور شده است را نام برد.

روستای جواهرده رامسر

آدرس: استان مازندران، شهر رامسر، سه راه فلسطین، جاده جواهرده.

بیایید در سفری جذاب به یکی از بکرترین روستاهای مازندران برویم و گردشی تماشایی در روستای جواهرده رامسر داشته باشیم. همراه‏مان باشید تا از میان جاده‎ای سحرانگیز و سرسبز بگذریم، قدم به یکی از زیباترین روستاهای ایران بگذاریم و آرامش را بر فراز ابرها در روستای جواهرده تجربه کنیم.

در مناطق شمالی نشین ایران به ویژه گیلان به روستاهایی که در مکان‏های بلند و مرتفع قرار داشتند از قدیم "جورده"یا "جئورده" به معنای ده بالا می‎گفتند و برخی اعتقاد دارند که این وجه تسمیه اصلی جواهرده است.

در 9 کیلومتری جاده جواهرده، به وضوح صدای تلاطم آب روانی را خواهید شنید که نشان از رودخانه باصفای صفارود دارد. به این قسمت از مسیر، پارک جنگلی صفارود می گویند، جاذبه‏‎ای که خود به تنهایی مقصد بسیاری از مسافران و مردم محلی برای گذراندن یک روز تعطیل است.

چندین چشمه از جمله چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین، آب آشامیدنی روستا را تامین می‎کنند و سرزندگی و شادابی را در رگ‌های روستا به جریان می‎اندازند. آب این چشمه‎ها در قدیم به همت افراد محلی به داخل روستا هدایت شده است.

توصیه‌های زی گلمپینگ درباره سفر به روستاهای مازندران

  • اکثر روستاهای مازندران و به ویژه این مواردی که معرفی کردیم، ییلاقی بوده و به همین دلیل نیاز است که حتما پیش از سفر از باز یا بسته بودن جاده‌ها و مساعد بودن آب و هوا به ویژه در پاییز و زمستان اطمینان حاصل کنید.
  • برای رفتن به بسیاری از روستاهای جنگلی و توریستی مازندران نیاز است تا ورودی بپردازید، لطفا این را در سفر به بهترین روستاهای مازندران هم لحاظ کنید.
  • برای رفتن به روستاهای ییلاقی مازندران در ارتفاعات، از وسیله نقلیه مطمئنی استفاده و آن را قبل از رفتن به طور کامل چک کنید، زیرا مسیر روستاها دارای شیب های تند و پیچ های خطرناکی است و مشکل خرابی ماشین می تواند شما را به دردسر بیاندازد.
  • در سفر به روستاها به آداب و رسوم و فرهنگ مردم احترام بگذارید، سعی کنید با آنها کمی صمیمی تر شوید و به تبعیت از گردشگری خلاق، از تجربه‏ها و دانش‏شان بیاموزید.
  • نکته مهم دیگر، به طبیعت احترام بگذارید. درختان را نشکنید، زخمی از آتش و زباله برجای نگذارید و با مهربانی با طبیعت و مردم رفتار کنید.
  • مطلبی از سایت با عنوان جاهای دیدنی کلاردشت را هم مطالعه کنید تا با روستاهای ییلاقی و رویایی این شهرستان واقع در مازندران هم آشنا شوید.

سخن پایانی

شاید تا الان تصور می‌کردید که روستاهای مازندران فقط در فصل بهار و اردیبهشت ماه دل انگیز است، درست است که در آن مواقع حال و هوای به شدت عالی دارد اما مناطق ییلاقی مازندران در فصل پاییز هم لطف خودش را دارد. مانند روستای اولسبلنگاه که یکی از روستاهای زیبا مازندران برای فصل پاییز است.

در این مقاله از بهترین روستاهای مازندران گفته شد تا اگر برای سفر دنبال مناطق جذاب و دیدنی هستید بتوانید به راحتی از بین آن‎ها انتخاب کنید.

سوالات متداول

بهترین روستاهای مازندران برای سفر کدامند؟

از بهترین روستاهای مازندران می‌توان به لاویج، جواهرده، کندلوس، پلور، مازیچال، آب اسک، جنت رودبار، فیلبند و... اشاره کرد.

بهترین روش برای اجاره اقامتگاه در مازندران چیست؟

اجاره اقامتگاه در استان مازندران از طریق سر زدن به سایت‌های آنلاین مانند زی گلمپینگ، بهترین روش رزرو محل اقامت است.

جاهای دیدنی مازندران در زمستان کجاست؟

روستای لاویج، منطقه گردشگری نمک آبرود، کاخ شاه رامسر، قلعه مارکوه، پارک جنگلی کشپل نور، روستا بورخانی.

 




1403/04/19

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن