منو
بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران را از دست ندهید!

بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران را از دست ندهید!

1403/03/25

دنیای زیر آب سراسر شگفتی و زیبایی است و غواصی، راهی برای تماشای این زیبایی‌ها از نزدیک خواهد بود. کشور زیبای ما با وجود سواحل متعدد و تنوعی از گیاهان و جانوران دریایی، فرصت غواصی را در اختیار طبیعت دوستان قرار می‌دهد، اما اکنون این سوال پیش می‌آید که بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران کجاست؟ اگر شما نیز در فکر یک تفریح متفاوت و جذاب هستید، ادامه این مطلب از زی گلمپینگ را دنبال کنید تا با بهترین مراکز برای غواصی در ایران آشنا شوید.


به عنوان بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران باید از سواحل جنوبی ایران نام ببریم. خط ساحلی در جنوب ایران، تنوعی از گونه‌های دریایی را در خود جای داده که برخی از آن‌ها همچون صخره‌های مرجانی، در دنیا کم نظیر هستند. شما با سفر به مناطق جنوبی ایران می‌توانید اقامتگاه‌های مختلفی مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هاستل، هتل، گلمپینگ و... را انتخاب کنید. بهترین سایت های غواصی در ایران را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • سایت‌های غواصی جزیره کیش: سایت غواصی بیگ کورال، کشتی داما، کشتی یونانی، زوبیچ، الدورادو، دشت جلبک، پارک ژوراسیک، دره ستاره‌ها، کنیون، کلبه هور، رویال راک، سمبارون، سیمرغ، ساترن کرک و...
  • سایت‌های غواصی جزیره قشم: سایت غواصی هرمز، باغ مرجانی، جزایر هنگام، جزیره لارک، جزیره ناز، نگین ساحل قشم، خلیفه و...
  • سایت‌های غواصی بندر چابهار: سایت غواصی کاهاری، علوم دریایی، بهشتی، جزیره شیطان، بیریس، زامشدان، بارج کنارک، کلبه چابهار، انبار نفت، دره لیپار و...

همان‌طور که گفته شد، مکان های غواصی در ایران تنوع و تعداد زیادی دارند. از همین روی، در ادامه این بخش، بعضی از این مکان‌ها را به طور مفصل‌تر معرفی می‌کنیم.

سایت غواصی بیگ کورال در کیش

بیگ کورال را می‌توان از جمله بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران دانست که در شرق جزیره کیش قرار دارد. در این سایت غواصی صخره‌های مرجانی متعددی دیده می‌شوند و عمق آن در حدود ۶ تا ۷ متر است. علاوه بر مرجان‌ها، از دیگر زیبایی‌های این سایت غواصی می‌توان به حضور انواع ماهی، خرچنگ، میگو، لاک‌پشت و دیگر موجودات دریایی اشاره کرد. غواصی در بیگ کورال برای مبتدی‌ها انتخاب خوبی خواهد بود، زیرا عمق زیادی ندارد.

سایت غواصی ساترن کرک در کیش

ساترن کرک یکی از مکان های غواصی در ایران است که تنها افراد حرفه‌ای امکان غواصی در آن را دارند و برای غواصی در این سایت به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارید. سایت غواصی ساترن کرک در ۵ کیلومتری ساحل جزیره و در عمق ۱۴ تا ۲۲ کیلومتری واقع شده است. این عمق و فاصله سایت غواصی موجب می‌شود تا تنها افراد حرفه‌ای امکان غواصی در آن را داشته باشند. اگر حرفه‌ای هستید و به دنبال مکانی بکر برای غواصی می‌گردید، سایت غواصی ساترن کرک جزیره کیش انتخاب مناسب شماست.

سایت غواصی کلبه هور در کیش

یکی از دیگر گزینه‌ها در فهرست بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران را می‌توان سایت غواصی کلبه هور معرفی کرد. این منطقه محبوب و معروف برای غواصی، در غرب جزیره واقع شده و عمقی بین ۵ تا ۸ متر دارد. به دلیل همین عمق کم، امکان غواصی در کلبه هور برای تمامی افراد وجود دارد و می‌توانید از تماشای زیبایی‌ها و رمز و رازهای دنیای زیر آب لذت ببرید. پس اگر به دنبال گردشگری تجربه محور و یک تفریح تمام عیار هستید، راهی سایت غواصی کلبه هور شوید.

سایت غواصی زیتون در قشم

زیتون، از بهترین سایت های غواصی در ایران برای افراد مبتدی است که در عمق ۲ تا ۵ کیلومتری دریا کشیده شده است. در این سایت، دوره‌های غواصی در سطوح مختلف نیز برگزار می‌شود و شما می‌توانید در صورت تمایل، غواصی را یاد بگیرید. انواع ماهی‌های رنگارنگ مانند سفره ماهی و کفشک، خرچنگ‌ها، میگو و دیگر جانوران و گیاهی دریایی، سایت غواصی زیتون را پوشش می‌دهند و تماشای آن‌ها اعجاب‌انگیز است.

سایت غواصی باغ مرجانی در قشم

یکی از مکان های شگفت انگیز غواصی در ایران در جزیره قشم واقع شده و سایت غواصی باغ مرجانی نام دارد. این منطقه زیر آب، با دشتی از مرجان‌ها پوشیده شده و مملو از جانداران دریایی زیبا است. قرارگیری باغ مرجانی در عمق ۳۲ تا ۶۶ متری دریا و جریان‌های تند آب موجب می‌شود تا تنها غواصان حرفه‌ای و ماهر، امکان غواصی در آن را داشته باشند. اگر مبتدی هستید، قید گردشگری ماجراجویانه در این سایت غواصی را بزنید!

سایت غواصی جزیره ناز در قشم

در جزیره ناز هم یکی از بهترین نقاط ایران برای غواصی قرار دارد که برای افراد مبتدی نیز مناسب است. در فاصله یک کیلومتری از قشم به جزیره ناز و این سایت غواصی می‌رسید که عمق آن بین ۲ تا ۵ کیلومتر است. حضور گونه‌های مختلف از ماهی مانند دلقک ماهی و سفره ماهی، شقایق‌های دریایی، خرچنگ، لاک‌پشت و دیگر موجودات دریایی، موجب شده است تا یکی از زیباترین صحنه‌های زیر آب را در سایت غواصی جزیره ناز شاهد باشید.

سایت غواصی علوم دریایی در چابهار

به چابهار می‌رویم با معرفی یکی از بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران که سایت غواصی علوم دریایی نام دارد. منطقه چابهار برای طرفداران طبیعت‌گردی و اکوتوریسم بسیار محبوب بوده و سواحل این بندر نیز بر شگفتی‌های آن افزوده است. زیبایی این سایت را گیاهان و جانوران دریایی به وجود آورده‌اند و تماشای آن‌ها حس فوق‌العاده‌ای دارد. عمق ۳ تا ۵ کیلومتری سایت علوم دریایی موجب می‌شود تا امکان غواصی برای افراد مبتدی نیز فراهم باشد.

سایت غواصی کاهری در چابهار

اگر تماشای صخره‌های مرجانی شما را به غواصی علاقه‌مند کرده است، در سفر به چابهار، مسیر سایت غواصی کاهری را در پیش بگیرید. البته علاوه بر مرجان‌ها، موجودات دریایی دیگری همچون ماهی، میگو، خرچنگ و... نیز در منطقه کاهری دیده می‌شوند. این سایت غواصی ۱۷ متر عمق دارد و روبه‌روی اسکله بهشتی واقع شده است.

سایت غواصی کلبه چابهار

در کنار صخره‌های مرجانی جنوب ایران می‌مانیم تا چشم‌ها با زیبایی رنگ آن‌ها خیره شوند. سایت غواصی کلبه چابهار نیز از جمله بهترین مکان های دیدنی غواصی در ایران شناخته می‌شود که بسیار زیبا است. البته تنوع جانداران دریایی این منطقه زیاد بوده و تمامی افراد می‌توانند در کلبه غواصی کنند. در واقع عمق کم این سایت غواصی (بین ۴ تا ۹ متر) موجب می‌شود تا افراد مبتدی نیز امکان غواصی در آن را داشته باشند.

کلام آخر

در این مطلب با بهترین مکان‌ها برای غواصی در ایران آشنا شدید که لوکیشن آن‌ها در جزیره کیش، جزیره قشم و بندر چابهار است. سفر به سواحل و شهرهای جنوبی ایران، سراسر شگفتی است و آشنایی دنیای زیر آب را می‌توان بخشی از این شگفتی دانست. در سفر به هر یک از مکان های غواصی در ایران و طبیعت پیرامون آن‌ها، اصول حفظ محیط زیست را مدنظر قرار دهید تا در مسیر گردشگری پایدار حرکت کنید. فراموش نکنید که طبیعت زیبای ایران، میراث ما برای آیندگان خواهد بود.

سوالات متداول

مکان های شگفت انگیز غواصی در ایران کجاست؟

سایت‌های غواصی جزیره کیش (مانند کشتی یونانی، الدورادو، دشت جلبک، کلبه هور، رویال راک، ساترن کرک و...) سایت‌های غواصی جزیره قشم (مانند باغ مرجانی، جزایر هنگام، جزیره لارک، جزیره ناز، نگین ساحل قشم، خلیفه و...) و سایت‌های غواصی چابهار (مانند کاهاری، علوم دریایی، بهشتی، بیریس، بارج کنارک، کلبه چابهار، دره لیپار و...) از بهترین مکان های دیدنی غواصی در ایران هستند.

سایت غواصی برای افراد مبتدی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

زمانی که یک سایت غواصی عمق کمی داشته باشد و جریان‌های تند دریایی در آن منطقه دیده نشود، مناسب غواصی برای افراد مبتدی خواهد بود.

ویژگی خاص سواحل جنوبی ایران برای غواصی چیست؟

تنوع جانداران دریایی در سواحل جنوبی ایران، مناطق زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کرده است که غواصی در آن‌ها دلچسب خواهد بود. همچنین ویژگی خاص و کم‌نظیر این مناطق را می‌توان وجود صخره‌های مرجانی دانست.




1403/03/25

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن