منو
نکات مهم غواصی را بیاموزید و برای رفتن به اعماق دریا آماده شوید

نکات مهم غواصی را بیاموزید و برای رفتن به اعماق دریا آماده شوید

1403/03/23

غواصی فرصتی برای تماشای شگفتی‌های جهان زیر آب را در اختیار شما قرار می‌دهد. با وجود تمامی جذابیت‌های غواصی، ممکن است این فعالیت تفریحی برای افراد مبتدی با خطراتی همراه شود. پیش از هر کاری ابتدا باید با نکات مهم غواصی و دستورالعمل‌های ایمنی در هنگام غواصی آشنا شوید تا بتوانید بدون هیچ خطری از جهان زیر آب لذت ببرید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا درباره غواصی و نکات ایمنی آن صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


پیش از غواصی این نکات را بدانید

غواصی یکی از فعالیت‌های جذابی است که می‌توانید در طبیعت‌گردی و در پی اقامت در کمپ‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گلمپینگ و... آن را تجربه کنید. یادگیری غواصی و نکات ایمنی آن به شما کمک می‌کند تا به دنیای رنگارنگ زیر آب قدم بگذارید.

ابتدا باید برای غواصی آموزش ببینید

اولین مورد از نکات مهم آموزش غواصی را باید نیاز به یادگیری غواصی معرفی کرد. آموزش این رشته با دوره‌های چند روزه برای افراد مبتدی آغاز می‌شود که بخشی از آموزش اصول تئوری و بخش بعدی، یادگیری عملی است. با آموزش‌های اولیه، برای غواصی در عمق کم آماده می‌شوید. اگر قصد دارید تا این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید؛ باید دوره‌های پیشرفته و حرفه‌ای غواصی را ادامه دهید تا توانایی غواصی در آب‌های آزاد را به دست آورید. برای یادگیری اصولی غواصی، یکی از مهم‌ترین نکات را می‌توان انتخاب یک مجموعه و مربی معتبر دانست.

در سایت‌های غواصی جنوب ایران مانند جزیره کیش، جزیره قشم و بندر چابهار، دوره آموزشی یک ساعته برگزار شده و سپس گردشگران می‌توانند به همراه مربی در زیر آب غواصی کنند.

رابطه فشار با عمق دریا را بدانید

بخشی از نکات مهم غواصی که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید، دانش مرتبط با این رشته است. تفاوتی نمی‌کند که غواصی برای شما بخشی از تفریحات طبیعت‌گردی و اکوتوریسم است یا به صورت حرفه‌ای‌تر قصد یادگیری آن را دارید؛ در هر حال، علم و آگاهی برای غواصی لازم است.

در انتهای ستونی از آب با ارتفاع ۱۰ متر، فشاری برابر با یک اتمسفر به وجود می‌آید. پس، اگر شما در عمق ۱۰ متری آب قرار بگیرید؛ در معرض ۲ اتمسفر فشار خواهید بود که نیمی از آن، مربوط به وزن آب بوده و نیم دیگر فشار هوای موجود در بالای آب است. با همین نسبت، هرچه به عمق بروید؛ میزان فشار افزایش می‌یابد.

برای غواصی همراه با افراد دیگر برنامه‌ریزی کنید

شما برای غواصی به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارید و باید پاسخ این سوالات را به طور دقیق مشخص کنید: اینکه به کدام سایت غواصی می‌روید، به چه تجهیزاتی نیاز دارید، تصمیم دارید تا چه عمق و محدوده‌ای غواصی را ادامه دهید و...

یکی از دیگر نکات مهم غواصی همراه شدن با یک گروه است. به تمامی افراد توصیه می‌شود تا به تنهایی غواصی نکنند. اگر شما در دریا دچار هر گونه مشکلی شوید، یک همراه به کمک شما می‌آید. در واقع غواصی تنها، خطرات این فعالیت را افزایش می‌دهد.

در محدود توانایی و مهارت خود غواصی کنید

برای غواصی یا هر فعالیت دیگری در حیطه گردشگری تجربه محور، داشتن اعتماد به نفس و دوری از ترس و استرس اهمیت زیادی دارد؛ اما نباید قدمی فراتر از توانایی و مهارت خود بردارید. اگر آموزش‌های شما در حد اولیه و مبتدی است، پس نکات مهم آموزش غواصی در اعماق دریا را نمی‌دانید. به خاطر داشته باشید که غواصی در برخی مکان‌ها به دلیل جریان‌های زیر دریایی و فشار آب، تنها برای غواصان حرفه‌ای مجاز است و افراد مبتدی تنها در اعماق کم، مجاز به غواصی خواهند بود.

از لحاظ جسمی و ذهنی آماده شوید

غواصی با آمادگی جسمانی و ذهنی شما در ارتباط است و به همین دلیل باید تمامی شرایط خود را مدنظر قرار دهید. یکی از نکات مهم غواصی را می‌توان برخورداری از قوای جسمی لازم دانست. اگر از نظر فیزیکی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برید، غواصی را به زمانی دیگر موکول کنید. همچنین آمادگی ذهنی شما نیز برای غواصی ضروری است، مثلا اضطراب و استرس و دیگر ناآرامی‌های روحی ممکن است ریتم تنفس شما را به هم بزند.

نکات ایمنی برای غواصی

علاوه بر نکات مهم غواصی که در بخش قبل معرفی کردیم، توجه به دستورالعمل‌های ایمنی پیش از غواصی نیز اهمیت زیادی دارد. برای تجربه یک گردشگری ماجراجویانه در دنیای زیر آب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • علائم غواصی را بشناسید تا با استفاده از آن‌ها در زیر آب با همراهان خود ارتباط برقرار کنید.
  • سیلندرها را هرگز به صورت ایستاده قرار ندهید تا مشکلی به وجود نیاید.
  • از تجهیزات مناسب استفاده کرده و پیش از غواصی، سلامت آن‌ها را به طور کامل بررسی کنید.
  • قبل از شروع غواصی، یک شناور در سطح و زیر آب ایجاد کنید تا ابتدای مسیر غواصی مشخص شود.
  • به موجودات ناشناخته دست نزنید و به گیاهان و جانوران دریایی آسیب نزنید.
  • اگر موجودات دریایی خطرناک را مشاهده کردید، از نزدیک شدن و تحریک آن‌ها خودداری کنید.
  • اگر احساس خستگی، درد، مشکلات تنفسی، تحریک‌های پوستی و هر علائم غیر طبیعی دارید، غواصی نکنید.
  • پیش از غواصی، خوردن مشروبات الکلی و هر گونه مواد مخدر ممنوع است.
  • قبل از غواصی، بیش از حد غذا نخورید و به اندازه کافی استراحت کنید.
  • هوای رزرو خود معادل ۵۰ بار را برای شرایط اضطراری ذخیره کرده و برای غواصی با آن برنامه‌ریزی نکنید.
  • با سرعت ایمن (۱۰ متر در دقیقه)، عمق خود در آب را افزایش دهید و در عمق ۶ متر توقفی کوتاه داشته باشید.
  • در غواصی هرگز نفس خود را حبس نکنید، زیرا موجب تجمع کربن دی اکسید در خون می‌شود.

تجهیزات لازم برای غواصی

یکی از نکات مهم آموزش غواصی را می‌توان همراه برداشتن تجهیزات لازم دانست. وسایل غواصی شامل موارد زیر است که باید پیش از غواصی، آن‌ها را آماده کنید:

  • فین‌ها یا باله‌های غواصی
  • ماسک
  • تانک هوا
  • رگلاتور غواصی اسکوبا
  • وت‌سوت غواصی
  • کمربند وزنه
  • جلیقه کنترل شناوری BCD
  • چراغ قوه مخصوص غواصی
  • چاقو
  • راهنمای شناور نشانه‌دار
  • ساعت
  • لباس غواصی
  • دستکش و کلاه

کلام آخر

در این مطلب درباره غواصی و نکات ایمنی آن صحبت کردیم و به معرفی تجهیزات غواصی پرداختیم. غواصی، یک فعالیت جذاب و مفرح است؛ اما توجه نکردن به نکات مهم غواصی و دستورالعمل‌های ایمنی آن می‌تواند خطر آفرین باشد. در زمان آماده شدن برای غواصی، هنگام غواصی و پس از آن، در حفظ محیط زیست کوشا باشد و در مسیر گردشگری پایدار گام بردارید. به خاطر بسپارید که مهم‌ترین وظیفه شما آسیب نزدن به اکوسیستم دریا برای غواصی است.

سوالات متداول

برای غواصی چگونه افزایش عمق بدهیم؟

یکی از نکات مهم غواصی را می‌توان افزایش عمق به آرامی و با سرعت ایمن است. این سرعت برابر ۱۰ متر در دقیقه بوده و باید در عمق ۶ متری نیز یک توقف کوتاه (در حدود ۳ دقیقه) داشته باشید.

تجهیزات غواصی چیست؟

از تجهیزات اصلی غواصی می‌توان به فین‌ها یا باله‌های غواصی، ماسک، تانک هوا، رگلاتور غواصی اسکوبا، وت‌سوت غواصی، کمربند وزنه، جلیقه کنترل شناوری BCD، چراغ قوه مخصوص غواصی، چاقو، راهنمای شناور نشانه‌دار، ساعت، لباس غواصی و دستکش و کلاه اشاره کرد.

چرا نباید به تنهایی غواصی کرد؟

۸۶ درصد از حوادث غواصی برای افرادی روی می‌دهد که به تنهایی غواصی می‌کنند. برای غواصی باید همراه یک گروه برنامه‌ریزی کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، دیگر افراد گروه به کمک شما بیایند.




1403/03/23

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن