منو
برای یک جنگل نوردی امن و حرفه‌ای، چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای یک جنگل نوردی امن و حرفه‌ای، چه نکاتی را رعایت کنیم؟

1403/03/19

با گرم شدن هوا و رسیدن فصل بهار و تابستان، افراد بسیاری برای طبیعت‌گردی و جنگل نوردی آماده می‌شوند. ماندن در دامان طبیعت و گشت‌وگذار در محیط‌های طبیعی، منبع آرامش و شادی است. برای جنگل نوری می‌توانید کمپینگ را انتخاب کنید یا در یکی از کلبه‌های جنگلی بمانید.

اگر از شلوغی‌های زندگی شهری خسته شدید و به دنبال آرامش و استراحت هستید، سفر به جنگل‌ها و جنگل نوردی انتخاب جذابی است؛ به ویژه آنکه در ایران، مناظر جنگلی خیره‌کننده‌ای وجود دارد. البته برای یک تجربه جذاب و بی خطر از جنگل نوردی، باید به نکات مختلفی توجه کنید. در ادامه این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا به معرفی ۱۰ توصیه مهم پیش از جنگل نوردی بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


برای جنگل نوردی آماده شوید

جنگل نوردی و کمپینگ در طبیعت را می‌توان به عنوان یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های سفر معرفی کرد که معمولا به صورت گروهی و دسته‌جمعی انجام می‌شود. رعایت نکات زیر برای تمامی گروه‌های طبیعت‌گردی ضروری است و نباید نسبت به این نکات بی توجه بود.

سرپناه امنی را برای اقامت خود فراهم کنید

اگر قصد دارید تا شب را در کلبه‌های جنگلی یا گلمپینگ بمانید، باید پیش از سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید. البته برای جنگل نوردی، امکان برپایی کمپ نیز وجود دارد. برای کمپینگ یک مکان مناسب را انتخاب کنید که البته در برخی پارک‌های جنگلی، مکان‌های خاصی برای کمپینگ در نظر گرفته شده است. با این وجود، اگر چادر خود را در جنگل برپا می‌کنید، باید چادر شما امن باشید. بدین منظور، با شاخ و برگ درختان، برای چادر خود یک سرپناه به وجود آورید تا در صورت سقوط شاخه‌های درخت، احتمال آسیب کمتر شود.

تجهیزات طبیعت‌گردی و کمپینگ را همراه خود بردارید 

کوله شما برای جنگل نوردی باید سبک باشد، اما همراه برداشتن برخی از وسایل ضروری است. تجهیزات خود را پیش از سفر آماده کنید و سپس راهی طبیعت‌گردی شوید. در سفر خود به جنگل، وجود وسایل زیر ضروری هستند:

  • وسایل کمپینگ: کوله پشتی، چادر، زیرانداز، کیسه خواب، پتو و...
  • لباس مناسب: کفش پیاده‌روی، لباس گرم، بادگیر، چند لباس تمیز اضافه و...
  • وسایل بهداشتی: ژل ضدعفونی‌کننده، صابون، دستمال مرطوب، مسواک و...
  • وسایل مراقبتی: چراغ قوه، چاقوی جیبی، عینک آفتابی، کلاه، کرم ضد آفتاب، پماد دفع حشرات و...
  • آب و غذا برای چند روز: غذاهای کنسروی، خرما، آب معدنی، میوه و...
  • کیف کمک‌های اولیه: داروهای مسکن، آنتی هیستامین مواد ضدعفونی‌کننده و شست‌و‌شوی زخم و...
  • ظروف غذا: لیوان، قاشق و چنگال، چراغ خوراک‌پزی مسافرتی، تابه، کتری و...

تغییرات ناگهانی آب‌وهوا را در نظر بگیرید

پیش از سفر، هواشناسی را بررسی کنید تا از آب‌وهوای مقصد سفر خود آگاه شوید. البته احتمال تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی مانند باران‌های سیل‌آسا همیشه وجود دارد؛ به ویژه اگر در فصل بهار باشید. اگر در بهار راهی طبیعت‌گردی و جنگل نوردی هستید، در مسیرهایی با احتمال سیلاب و در نزدیکی رودخانه‌ها چادر نزنید. فراموش نکنید که سیلاب در یک لحظه اتفاق می‌افتد و همه چیز را با خود می‌برد.

حیوانات جنگل را فراموش نکنید

جنگل خانه حیوانات است و هر نقطه از آن ممکن است محل زندگی یک گونه خاص باشد. تماشای حیوانات در طی جنگل نوردی بسیار لذت‌بخش است؛ اما از نزدیک شدن و تحریک حیوانات جنگل خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که اغلب حیوانات بی‌خطر هستند، مگر آنکه از جانب شما احساس خطر کنند. در ضمن، نزدیک شدن به حیواناتی که در حال شکار یا مراقبت از فرزندان خود هستند، خطرناک‌تر خواهد بود.

مراقب حشرات باشید

حشرات در همه جا هستند؛ از پشه و کنه گرفته تا سوسک و عقرب، در جنگل پیدا می‌شوند. برای کمپ زدن، مکان‌های خشک را انتخاب کنید که از اکوسیستم‌های آبی مانند تالاب‌ها دور باشند. برای یک گردشگری ماجراجویانه در دل جنگل نیز از لوسین‌های دورکننده حشرات استفاده کنید تا از خطر گزش آن‌ها در امان باشید. در ضمن، مواد غذایی خود را در ظروف درب‌دار قرار دهید و درب آن‌ها را محکم کنید تا حشرات به غذاهای شما رخنه نکنند.

نقشه و جی پی اس را در کوله خود قرار دهید

پیش از سفر، باید منطقه انتخابی خود برای جنگل نوردی را بشناسید. اگر هیچ یک از اعضای گروه شما با منطقه آشنا نیستید، وجود یک راهنما، همراه گروه ضروری است. به خاطر داشته باشید که در اغلب مناطق جنگلی، تلفن‌های همراه آنتن نمی‌دهند و به همین دلیل باید به سراغ روش‌های دیگر برای مکان‌یابی بروید. پس هر جا که رفتید، نقشه کاغذی و جی پی اس را همراه خود بردارید.

آب و غذایی کافی همراه خود داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکات در سفرهای اکوتوریسم و جنگل نوردی، داشتن آب و غذا به مقدار کافی است. غذاهایی مانند کنسرو با خود بردارید که فاسد نشوند. همچنین تجهیزات و مواد اولیه ساده برای درست کردن غذا را فراموش نکنید. اغلب طبیعت‌گردان آب زیادی همراه خود بر نمی‌دارند تا کوله سبک‌تری داشته باشند. راه‌حل تأمین آب سالم، استفاده از تجهیزات ساده تصفیه آب است. اگر در طی جنگل نوردی، دستگاه‌های تصفیه آب نداشتید، حتما آب را پیش از مصرف بجوشانید.

خوراکی‌های جنگلی را مصرف نکنید

میوه‌ها و خوراکی‌های دیگری مانند قارچ‌ها در طبیعت، اغلب جذاب و زیبا هستند؛ اما خطر مسمومیت، شما را تهدید می‌کند. در طول جنگل نوردی هیچ میوه، قارچ یا خوراکی دیگری را نخورید، زیرا ممکن است مسموم‌کننده باشند. حتی گاهی اوقات میوه‌های خوراکی نیز آلوده به انگل و عوامل بیماری‌زا بوده و منجر به مسمومیت غذایی می‌شوند.

آتش روشن کنید، اما مراقب آن باشید

روشن کردن آتش در نزدیکی کمپ‌های جنگل نوردی راهی است تا حشرات و حیوانات را دور کنید و کنار آتش گرم شوید. اصلا جمع شدن دور آتش یکی از تفریحات جذاب در شب‌های کمپینگ است. اگر تصمیم دارید تا آتش را در طول شب روشن نگه دارید، حتما باید از چادر شما دور باشد و در شب نیز باید بارها به آتش سر بزنید. اگر توان بیدار شدن و سر زدن به آتش را ندارید؛ آن را پیش از خواب خاموش کنید. در ضمن، پیش از ترک محل کمپ نیز مطمئن شوید که آتش به طور کامل خاموش شده باشد.

در انتها، مراقب جنگل باشید

طبیعت‌گردی و جنگل نوردی لحظات خوشی را به شما هدیه می‌دهد که منبع آرامش و شادی است. در طول سفر، وظایف خود در قبال جنگل را فراموش نکنید و در حفظ محیط زیست کوشا باشد تا در مسیر گردشگری پایدار گام بردارید. زباله‌های خود را به طور کامل جمع‌آوری کنید، به درختان و گیاهان جنگلی آسیب نزنید، روی درختان یادگاری ننویسید، به حیوانات و لانه آن‌ها دست نزنید و همیشه به خاطر بسپارید که تنها اثر به جای مانده از شما در طبیعت، باید ردپای شما باشد.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی نکات و توصیه‌های مهم در طول جنگل نوردی پرداختیم و درباره آن‌ها صحبت کردیم. جنگل دوست مهربانی است که با آغوشی باز، پذیرای شما خواهد بود؛ اما فراموش نکنید که عدم رعایت نکات ایمنی، ممکن است خطرآفرین شود. برای جنگل نوردی با دوستان خود و یک گروه حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید و به خاطر داشته باشید که سفر تنهایی به طبیعت، خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

چرا نباید میوه‌های جنگلی را مصرف کرد؟

برخی از خوراکی‌هایی که در جنگل می‌بینید، سمی هستند؛ مثل قارچ‌های سمی که حتی جان انسان‌ها را تهدید می‌کنند. میوه‌های خوراکی نیز ممکن است به انگل‌ها و عوامل بیماری‌زا آلوده باشند و موجب مسمومیت غذایی شوند.

آیا می‌توان در کنار رودخانه‌ها کمپ زد؟

در طول جنگل نوردی، کمپ زدن در کنار رودخانه، انتخاب مناسبی نیست. در نزدیکی رودخانه‌ها، احتمال گرفتار شدن در سیلاب افزایش می‌یابد؛ به ویژه اگر در فصل بهار باشید. در ضمن، کنار رودخانه‌ها و دیگر اکوسیستم‌های آبی، حشرات بیشتری زندگی می‌کنند و خطر گزش حشرات نیز افزایش می‌یابد.

برای جنگل نوردی چه لباسی مناسب است؟

لباس‌های بلند استفاده کنید که خنک باشند و شما را از گزش حشرات حفظ کنند. برای شب نیز لباس گرم همراه خود بردارید و داشتن چند لباس تمیز اضافی را نیز در کوله خود فراموش نکنید.




1403/03/19

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن