منو
روستای سیاه بیشه؛ تفرجگاهی در پیچ و تاب جاده چالوس

روستای سیاه بیشه؛ تفرجگاهی در پیچ و تاب جاده چالوس

1403/04/02

برای فرار از آنچه در زندگی شهری درگیر آن هستیم، پناه بردن به آغوش طبیعت، بهترین راه برای رسیدن به آرامش خواهد بود. روستای سیاه بیشه یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی و سفر است تا برای روزهای زندگی، تجدید قوا کنید. با رسیدن به این روستا در اقیانوسی از ابر فرو می‌روید تا ریه‌های شما از نسیم دل‌انگیز کوهستان آکنده شود. سیاه بیشه یک روستای زیبا در ارتفاعات استان مازندران و از جمله بهترین و زیباترین روستاهای شمالی ایران است. حال در این مطلب از زی گلمپینگ قصد داریم تا به طور مفصل به معرفی روستا سیاه بیشه بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.


روستای سیاه بیشه کجاست؟

سیاه بیشه یکی از روستاهای استان مازندران در ۴۰ کیلومتری چالوس و در نزدیکی کلاردشت است. قرارگیری روستا در منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع ۲۱۶۰ متری از سطح دریا موجب می‌شود تا همیشه دریایی از ابر و مه، روستا را فرا بگیرد. جالب است بدانید که علت نام‌گذاری سیاه بیشه نیز همین وجود ابر و مه است که گاهی رنگ آن به تیرگی و سیاهی می‌زند. روستای سیاه بیشه از محبوب‌ترین روستاهای توریستی خطه شمال ایران بوده که البته ساکنان محلی نیز دارد.

مسیر دسترسی به روستای سیاه بیشه

اگر به دنبال یک گردشگری ماجراجویانه در سیاه بیشه هستید، کوله خود را به مقصد استان مازندران آماده کنید. مسیر را از تهران به سمت مازندران راهی شوید و سپس به سمت کلاردشت برانید. در ادامه باید کلاردشت و دهستان کوهستان را رد کنید تا به روستای زیبای سیاه بیشه برسید. حتی فکر کردن به مسیر روستا نیز جذاب است؛ جاده‌ای که از چالوس آغاز شده تا پس از گذر طبیعت سرسبز خطه شمال، به روستای سیاه بیشه کلاردشت منتهی شود.

آب و هوای روستا سیاه بیشه

مقصد شما در سفر به روستای سیاه بیشه، ارتفاعات استان مازندران است؛ پس باید در انتظار آب و هوایی خنک باشید که البته در طول زمستان سرد می‌شود. این هوا جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی و اکوتوریسم در اطراف روستا؛ اما همراه برداشتن لباس گرم، کیسه خواب و پتو را برای شب‌ها فراموش نکنید! شب‌های این منطقه حتی در تابستان نیز سرد است و باید برای مقابله با این سرما آماده باشید.

بهترین زمان سفر به روستای سیاه بیشه

بهترین زمان برای سفر به روستای سیاه بیشه، بهار، پاییز و اوایل زمستان است که دمای هوا مناسب بوده و می‌توانید از تفریح و کمپینگ در طبیعت لذت ببرید. در فصل تابستان، رطوبت و شرجی هوا، شرایط مناسبی برای سفر به سیاه بیشه نیست و حتی تحمل هوای منطقه برای گردشگران آزاردهنده می‌شود. سفر به روستای سیاه بیشه کلاردشت در نیمه دوم فصل زمستان هم ایده خوبی نیست؛ چراکه هوای منطقه سرد بوده و امکان طبیعت‌گردی وجود ندارد. در هر حال پیش از سفر، دمای هوای منطقه را بررسی کنید تا برای شرایط آب و هوایی آماده باشید.

جاهای دیدنی سیاه بیشه

یکی از نکات مهم برای سفر، آشنایی با جاهای دیدنی سیاه بیشه است تا بتوانید از تمامی جذابیت‌های این منطقه لذت ببرید. با توجه به نزدیکی سیاه بیشه به کلاردشت، برخی از جاذبه‌های این منطقه، از جمله جاهای دیدنی کلاردشت نیز محسوب می‌شوند. به طور خلاصه، جاهای دیدنی سیاه بیشه به شرح زیر است:

  • جنگل‌های هیرکانی: در نزدیک روستای سیاه بیشه، فرصت جنگل نوردی و تفریح در جنگل را دارید.
  • سد سیاه بیشه: این سد در ۱۰ کیلومتری شمال تونل کندوان و در مسیر رود چالوس واقع شده است.
  • منطقه حفاظت شده چهار باغ سیاه بیشه: در مسیر ارتباطی کندوان و کیلومتر ۹۰ چالوس به اینجا می‌رسید.
  • دره کمجل: پس از تونل کندوان و سیاه بیشه، دره کمجل، رودخانه و آبشارهای زیبای آن نمایان می‌شوند.
  • ارتفاعات نقره سر: چشم‌انداز این ارتفاعات در جاده کندوان، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.
  • آبشار هریجان: این آبشار زیبا در ۸ کیلومتری روستای سیاه بیشه قرار گرفته و ۹ متر ارتفاع دارد.
  • گردنه هزار چم: این گردنه با مناظر سرسبز خود، پس از روستای سیاه بیشه و در جاده کجور است.

علاوه بر این جاهای دیدنی سیاه بیشه، شما می‌توانید در طبیعت زیبای روستا نیز گردش کنید و از تفریحاتی مانند طبیعت‌گردی، کوهنوری، عکاسی از طبیعت و... لذت ببرید. البته در سفر به روستای سیاه بیشه کلاردشت، زمان خود را با تلفن همراه هدر ندهید و وقت خود را برای تفریح در طبیعت بگذارید؛ تجربه سفر به سیاه بیشه و لذت بردن از مناظر بی بدیل آن، تکرار نخواهد شد!

امکانات رفاهی روستای سیاه بیشه

در سال‌های اخیر گردشگران بسیاری راهی روستای سیاه بیشه شده‌اند تا در طبیعت بکر این منطقه، خاطرات خوشی را تجربه کنند. افزایش تعداد گردشگران نیز موجب شده تا امکانات این روستای توریستی بیشتر شود. از جمله امکانات سیاه بیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران، سفره خانه و کافی شاپ
  • فروشگاه و بوفه
  • پمپ بنزین و گاز
  • سرویس‌های بهداشتی
  • سطل‌های زباله
  • تعمیرگاه
  • آنتن‌دهی تلفن‌های همراه

برای اقامت در سیاه بیشه نیز گزینه‌های مختلفی همچون ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی، پیش روی گردشگران وجود دارد. البته می‌توانید به کمپینگ نیز فکر کرده و در منطقه چادر بزنید. در هر حال، وظیفه شما به عنوان گردشگر، تلاش برای حفاظت از محیط زیست سیاه بیشه و گام برداشتن در مسیر گردشگری پایدار است؛ پس، زباله‌های خود را در محیط رها نکنید و به گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه آسیب نزنید.

نکات مهم پیش از سفر به سیاه بیشه

اگر راهی روستای سیاه بیشه کلاردشت هستید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا تجربه‌ای لذت‌بخش و فوق‌العاده از سفر خود داشته باشید:

  • سیاه بیشه منطقه شکار ممنوع است؛ مراقب پرندگان و حیوانات این بهشتی زمینی باشید.
  • برای کمپ زدن در روستا سیاه بیشه، همراه برداشتن وسایل کمپینگ مانند چادر، زیرانداز، پتو، لباس گرم، آب و غذا، چراغ قوه، وسایل شخصی، کیف کمک‌های اولیه و... را فراموش نکنید.
  • کفش و لباس مناسب برای طبیعت‌گردی و پیاده‌روی داشته باشد و چند لباس تمیز هم در کوله خود قرار دهید.
  • اگر قصد کمپینگ ندارید، پیش از سفر اقامتگاه خود مانند هتل، سوئیت، اقامتگاه بوم‌گردی، گلمپینگ و... را رزرو کنید؛ زیرا اقامتگاه‌های این منطقه معمولاً به سرعت تکمیل می‌شوند.
  • اغلب مردم روستای سیاه بیشه به دامداری مشغول هستند و شما می‌توانید تازه‌ترین لبنیات را از آنجا تهیه کنید.
  • اگر به منطقه آشنا نیستید، برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی از یک راهنما کمک بگیرید تا دچار هیچ‌گونه مشکلی نشوید.

سخن پایانی

در این مطلب تور کوتاهی به روستای سیاه بیشه داشتیم و به جاهای دیدنی سیاه بیشه سر زدیم. اگر به دنبال یک سفر خاص و متفاوت هستید تا در زیبایی طبیعت غرق شوید؛ روستای سیاه بیشه کلاردشت بهترین گزینه برای شما است. اگر قصد دارید تا در روستای سیاه بیشه کمپ بزنید، باید برای سفر گروهی برنامه‌ریزی کنید و تجهیزات لازم برای اقامت و کمپ را همراه خود بردارید. سیاه بیشه، بهشتی کوچک و زمینی در میان دریایی از ابر و مه است که سفر به این منطقه، خاطرات خوشی را برای شما رقم می‌زند.

سوالات متداول

روستای سیاه بیشه کجاست؟

سیاه بیشه یکی از روستاهای استان مازندران در نزدیکی کلاردشت و ۴۰ کیلومتری چالوس است. این روستا در اغلب روزهای سال ابری و مه‌آلود بوده و مناظر شگفت‌انگیزی دارد.

در سفر به سیاه بیشه، در کجا اقامت کنیم؟

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سوئیت و ویلاهای مختلفی در سیاه بیشه وجود دارند که می‌توان آن‌ها را کرایه کرد. البته در تعطیلات و زمان‌های اوج سفر، باید از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید. البته شما می‌توانید چادر را به عنوان سقف خود انتخاب کرده و در منطقه سیاه بیشه، چادر بزنید.

از روستای سیاه بیشه، چه چیزی را به عنوان سوغات خریداری کنیم؟

صنایع دستی این منطقه همچون حصیربافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و سفالگری، به عنوان سوغات روستای سیاه بیشه شناخته می‌شوند. در ضمن خوردن محصولات لبنی این منطقه را نیز فراموش نکنید؛ اما لبنیات چیزی نیست که بتوان به عنوان سوغات خریداری کرد.




1403/04/02

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن