منو
چرا باید به طبیعت سفر کنیم؟

چرا باید به طبیعت سفر کنیم؟

1403/03/16

سفر به طبیعت نوعی از فراغت را برای بسیاری از گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی و آرامش در سراسر جهان هستند، ارائه می‌دهد. ترکیب سفر و طبیعت در گردشگری، روشی اقتصادی، معیشتی، مثبت از نظر اقلیمی و روشی در ترویج آگاهی از مزایای طبیعت ارائه می‌کند. در این مقاله درباره چیستی طبیعت گردی، مزایای آن و نقش ما به عنوان نسل امروز در ترویج آن بحث خواهیم کرد.


ماهیگیری و شکار از عمده فعالیت‌های سنتی طبیعت گردی هستند، اما پرنده نگری، پیاده‌روی و کوله گردی، اسب سواری، کمپینگ در طبیعت، گلمپینگ، صخره نوردی، پارو زدن، عکاسی و سایر فعالیت‌های تفریحی، بخشی از صنعت گردشگری طبیعت هستند. گذراندن اوقات فراغت در طبیعت روحی زیبا، خوش بینانه و باز را برای زندگی به ارمغان می آورد. با سفر به طبیعت، این روحیه با افراد جدیدی که از این مکان‌های خاص در طبیعت دیدن می‌کنند به اشتراک گذاشته می‌شود.

توسعه‌ی گردشگری طبیعت با تمرکز بر حیات وحش به ‌عنوان یک سرمایه به جای تهدید، امیدی را به مردم و همچنین حیات وحش می‌دهد و نشان می‌دهد که می‌توانند با هم همزیستی کنند و در کنار هم رشد کنند.

طبیعت گردی چیست؟

طبیعت گردی (NBT) فعالیت‌های خارج از محل سکونت توسط گردشگران در محیط طبیعی را شامل می‌شود. فعالیت‌های طبیعت گردی شامل فعالیت‌های مربوط به گردشگری ماجراجویانه در سطح بالا مانند قایق‌سواری جت، چتربازی و کوه‌نوردی و همچنین فعالیت‌های اکوتوریسم مانند پیاده‌روی در بوته‌ها، حیات وحش و تورهای دیدنی و سفرهای دریایی با قایق هستند. سفر طبیعت گردی و به ویژه گردشگری پایدار شناخته‌شده‌ترین نوع گردشگری است که هر کشوری می‌تواند از آن در صنعت گردشگری بهره ببرد. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، به‌ویژه سازمان‌های مرتبط با حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست، همواره تاکید بر افزایش آگاهی جامعه در مورد حفظ طبیعت و وضع قوانین و مقرراتی دارند که طبیعت را ایمن نگه می‌دارد. پرنده نگری، عکاسی، تماشای ستارگان، کمپینگ در طبیعت، پیاده‌روی، شکار، ماهیگیری و گشت‌و‌گذار در پارک‌ها از نمونه‌های عالی طبیعت گردی هستند.

ارزش گردشگری طبیعت؛ حفظ طبیعت، گردشگری و مشاغل سبز

بین حفاظت از طبیعت، ترویج سفر طبیعت گردی و ایجاد مشاغل سبز رابطه مثبت وجود دارد. کشورهایی که دارای فضای سبز وسیع از اکوسیستم‌های ساحلی گرفته تا جنگل‌های انبوه هستند به گردشگری طبیعت به عنوان یکی از منابع درآمد متکی هستند، به طوری که برخی کشورها آن را منبع اصلی درآمد می‌دانند. نمونه‌هایی از مشاغل سبز ایجاد شده در سفر به طبیعت عبارتند از راهنمای تورهای طبیعت گردی، عکاسی از طبیعت، عوامل اجرای کمپینگ و گلمپینگ، مترجمان گردشگری و بسیاری دیگر.

برای مثال، ساحل فوقانی خلیج تگزاس برای پرندگان، تماشاگران پرنده و عکاسان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در مسیر مهاجرت اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس قاره آمریکا قرار دارد. خلیج‌ها مقاصد زمستانی یا توقفگاه‌های پرندگان مهاجر هستند زیرا مسیر طولانی بین زیستگاه تابستانی و زمستانی را ایجاد می کنند.

مزارع و صاحبان مزارع با گنجاندن گردشگری طبیعت در فعالیت‌های روزانه یا فصلی درآمد خود را متنوع می‌کنند. گردشگری کشاورزی ممکن است در کنار سفر به طبیعت در مزارع و زمین های کشاورزی توسعه پیدا کند. چیدن یونجه، مزارع درخت کریسمس، کدو تنبل و ذرت نمونه‌هایی از گردشگری کشاورزی هستند که در مزارع اطراف تگزاس اجرا می‌شوند.

مزایای سفر به طبیعت

مزایای مالی طبیعت گردی

جذب گردشگران به مناطق روستایی دورافتاده سود زیادی به همراه دارد و اغلب باعث اشتغال‌زایی می‌شود. برای مثال در جزیره مول در اسکاتلند، تخمین زده شده که با معرفی مجدد عقاب‌های دم سفید، سالانه 5 میلیون پوند درآمد از گردشگران حاصل شده و بیش از 100 شغل را به ارمغان آورده است.

توانمندسازی جوامع

نامیبیا کشوری است که مزایای گردشگری طبیعت را به خود دیده است. کشوری که در مناطق روستایی با آمار بالای بیکاری و فرصت‌های شغلی ضعیف است. در دهه 1970، دولت برای اولین بار شعار جهانی برای حفاظت را رهبری کرد و بودجه راه‌اندازی حفاظتگاه‌ها را تامین کرد و همچنین برنامه‌های حفاظتی را در قانون اساسی نامیبیا نوشت. به سازمان‌های حفاظت‌شده و همچنین جوامع محلی حقوق مربوط به حفاظت از حیات وحش داده شد تا آنها را تشویق به حفاظت از آن کنند.

پول حاصل از سفر به طبیعت به اقتصاد محلی برای توسعه مسکن و توانمندسازی مردم برای داشتن معیشت پایدار و استاندارد زندگی بهتر باز می‌گردد. حیوانات هم با این راهکار، بسیار سود برده‌اند و اکنون، پس از قرن‌ها شکار و درگیری‌های بین انسان و حیات وحش، تنوع زیستی حیوانات در نامیبیا به بالاترین تعداد خود در 150 سال اخیر رسیده‌اند.

یک تجربه منحصر به فرد

در منطقه حفاظت شده فایا براوا در پرتغال، منطقه‌ای که درختان در زمین خزه‌ای رشد کرده‌اند، کسب‌وکارهای حاصل شده از افزایش سفر طبیعت گردی نه تنها برای حمایت فعالانه از تلاش‌های حفاظتی، بلکه برای غوطه‌ور ساختن گردشگران در فرهنگ محلی به شیوه‌ای معنادار راه‌اندازی شده‌اند. در حالی که هدف اصلی حفاظت از کرکس‌ها در این منطقه است، اقامتگاه منحصر به فرد، نوشیدنی و غذای عالی مطمئنا به فروش کل تجربه به گونه‌ای کمک می‌کند که همه ذینفعان محلی را درگیر کند.

آشنایی با دو نمونه از مقاصد طبیعت گردی

پارک ملی فیل ADDO (AENP)، نمونه‌ای عالی از طبیعت گردی

مکان: آفریقای جنوبی

پارک ملی فیل آدو (AENP)، به ویژه در استان کیپ شرقی واقع شده است، یک منطقه حفاظت شده و دارای طیف قابل توجهی از تنوع زیستی است. کیپ شرقی پنجمین مورد از 9 منطقه زیستی آفریقای جنوبی را نشان می‌دهد. این استان یکی از کمتر توسعه‌یافته‌ترین استان‌های آفریقای جنوبی است که در آن ۵۱ درصد خانواده‌ها از فقر با نرخ بیکاری بالاتر از ۲۵ درصد رنج می‌برند. زیرا دامداری با افزایش بیابان‌زایی به تهدیدی برای تنوع زیستی تبدیل شد و در نتیجه افزایش تعداد فیل‌ها برای سازگاری با آن ضرورت یافت.

برای حفاظت از این منطقه تنوع زیستی، دولت آفریقای جنوبی در سال 2004 اقدامات بسیاری انجام داد. مردم محلی در فعالیت‌های مختلف مربوط به بهبود زیرساخت‌ها مانند جاده‌سازی، فعالیت‌های حفاظتی مانند حذف پوشش گیاهی بیگانه و خدمات توریستی به کار گرفته شدند. در نهایت تعداد گردشگران بازدید‌کننده از پارک به 95000 افزایش یافت.

تالاب ازرق، یک نمونه عالی دیگر از غرب آسیا

مکان: اردن، استان زرقا

واحه ازرق تالابی است واقع در شهر ازرق در استان زرقای اردن که بین یک صحرای آهکی در غرب و یک بیابان بازالت در شرق قرار دارد. این کشور به دلیل موقعیت استراتژیک و منابع آبی خود از نظر تنوع زیستی، تاریخی و فرهنگی غنی است. این مکان دارای چندین مکان باستان شناسی منحصر به فرد مانند قلعه‌های بیابانی است. علاوه بر این، در حال حاضر منبع درآمد 60 خانوار محلی شده است. اما در سال 1980 به علت استفاده بیش از حد از آب حوضه ازرق، تالاب این منطقه دچار یک فاجعه زیست محیطی شده و آسیب دید.

دولت اردن برای محافظت از آن در برابر تخریب، اقدامات مهمی را انجام داد. از سازمان های بین المللی مانند تسهیلات جهانی محیط زیست فرانسه (FFEM) و آژانس توسعه فرانسه (AFD) برای نجات این واحه حمایت دریافت کرد تا بخش قابل توجهی از تالاب را بازسازی کند و برای بازدیدکنندگان از مناظر پرندگان، پیاده‌روها و حفاظت‌گاه‌های مخصوص پرندگان بسازد. در نتیجه زیستگاه‌های مختلف برای ماهی و پرندگان مهاجر ازرق که مناظر طبیعی بیشتری را برای بازدیدکنندگان ذخیره‌گاه فراهم کرد، به وجود آمد. همچنین از طریق طرح مدیریت ذخیره آب منطقه،  10 درصد از واحه سابق که از دست رفته بود، به وضعیت سابق بازگشت.

کلام آخر

در پایان این مطلب از زی گلمپینگ در رابطه با سفر به طبیعت، با چرایی و مزایای آن آشنا شدیم. سفر طبیعت گردی نتایج ارزشمندی بر طبیعت یک کشور، بهبود معیشت، اقتصاد و ارتقای گردشگری در سطح محلی و جهانی دارد و دولت‌ها می‌توانند روی یکدیگر کار کرده و با یکدیگر تبادل نظر کنند. این نتایج زمانی به دست می‌آیند که از طبیعت محافظت شود، دولت‌ها و مردم محلی برای دستیابی به یک چشم‌انداز مشترک همکاری کنند و مهم‌تر از همه نقش جوانان در آن گنجانده شود.

سوالات متداول

سفر طبیعت گردی چیست؟

گردشگری طبیعت به عنوان "سفر اختیاری به مناطق طبیعی که ارزش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی را حفظ می‌کند و در عین حال منافع اقتصادی را برای جامعه محلی ایجاد می‌کند" تعریف می‌شود.

نقش جوانان در ترویج گردشگری طبیعت چیست؟

پیوستن به اتحادیه‌های حفاظت از طبیعت که کمپین‌هایی را برای احیای طبیعت، حفظ حیات وحش و گسترش تعامل جامعه با سازمان‌های حفاظتی انجام می‌دهند.

تاثیر گردشگری طبیعت چیست؟

سفر به طبیعت می‌تواند رفاه انسان را ارتقاء دهد، به کاهش فقر کمک کند، و انگیزه‌های اقتصادی برای جمعیت محلی ایجاد کند تا از منابع محافظت کنند.

چه نوع توریستی عاشق سفر به طبیعت است؟

سفر طبیعت گردی افرادی مانند اکوتوریست‌ها را جذب می‌کند که مایلند از محیط‌های نسبتا دست نخورده بازدید کنند تا از طبیعت لذت ببرند.

آیا طبیعت گردی همان اکوتوریسم است؟

اکوتوریسم زیرمجموعه‌ای از گردشگری طبیعت است که تاکید زیادی بر حفظ محیط زیست، پایداری و سفر مسئولانه دارد.




1403/03/16

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن